[Teszt] Ratchet & Clank: Rift Apart - a PC változat

Ratchet & Clank: Rift Apart - a PC változat

mcmackoGéczy Attila2023.08.05. 23:00

Az új Ratchet port kapcsán nem is az a kérdés, hogy hány pixel, milyen ray-tracing, és hogy az a bizonyos jelenet fut-e akadásmentesen a PS5 hiperszuper SSD-je nélkül. A fő szempont az, hogy Ratchet megérkezett PC-re, ami nagy szó. Korábban csak fővonalas Sony konzolokon találkozhattunk a Lombax-szel, aki már első PS2-es kalandjával is letaglózott minket. Akció, mozgalmas látvány, jól csúszó platformozás, rajzfilmszerű grafika, és nagyjából ezek az alkotók adják a Ratchet & Clank játékok receptjét.

A 2021-ben megjelent Rift Apart epizód egészen idáig egy húzócím volt a PS5 platform irányába (a cikkíró számára is ez hiányzott talán eddig legjobban a PS5-mentes létből), de most Steam Decktől az ultra durva konfigurációkig mindenféle PC tulaj megismerheti a fenti kombinációt. A Rift Apart annyit csinált még a korábbi címekhez képest, hogy kaptunk egy új karaktert (Rivet), majdnem két órányi, szinte tényleg CG-minőségű átvezetőt, és a jól ismert Ratchet formula áramvonalas, "next-gen" megvalósítását, amelyben egy új mechanika jött be a riftugrás formájában. Ez néhány jelenetben a filmszerű akció fokozásáért felelős, máskor pedig a taktikus terepi harcot segíti, ha ide-oda térugrálásunkkal uraljuk be a rendelkezésre álló csatateret. Ha többet szeretnél tudni a játékról, érdemes elolvasnod sQr kolléga remek tesztjét.

És akkor lássuk, pécén hogyan muzsikál a port. Alapvetően elégedett vagyok, mert kicsit jobb a helyzet, mint a közelmúlt 1-2 komolyabb portolási kísérletei esetében, de így sem tökéletes az összkép. Bizonyára láttátok már-hallottátok már az alapvető dolgokat. Igen, HDD-ről hosszasan töltöget nagyobb dimenzióváltások közben a program. Igen, minimumra vett grafikával HDD-ről sem vészesek a váltások, még ha diszruptívak is egy picikét. Igen, még a legvadabb konfigokon sem biztos, hogy tökéletesen tudod kihasználni a PS5 fölé nyújtózkodó összképet, lévén a program itt-ott hajlamos berángani, és több gépen láttam én is a "kilépéses fagyás" intézményét. A helyzet sok téren bizonyára változni fog, már patch is érkezett apróságok kigyomlálására. És ami tényleg a legjobb: a Returnal, vagy a TLOU port után azt lehet mondani, hogy egy skálázható, egyben tényleg next-gen látványvilágot kaptunk. Amely gyengébb vasakra is komolyabb zökkenések nélkül tud leereszkedni.

Vegyük például a gépem. Öregedő i7 proci, 16 giga ram, 2060-as kártya. Viszont simán tudok olyan beállítást összelegózni, ami ugyan RT-nélkül és DLSS-el, de 1080p-ben vastagon 30 FPS felett tartja a mutatót. (Ne feledjük, PS5-ön is a jobb beállításokkal "csak" 30-at megy a Rift Apart!) És a Deck-kombatibilitás sem kacsa. A fix 30 FPS ügyesen tartható a géppel, és még csak teljes "low"-ba sem kell lemenni hozzá. Az FSR és a dinamikus felbontásváltozás ugyan kockázza a képet, de a folyamatosság egész stabil. Ezen felül a további meglepő dolog, hogy a harcoknál, a kismillió csivir-csavarra szétrobbanó ellenfeleknél sincs döcögés. Leginkább a füves terepek/jelenetek azok, ahol esetleg a 600p környékére érdemes volt leváltanom, hogy a 30 FPS alá ne kússzon be a Deck. Érdekes módon az elemzések általában az első 1-2 pályát mutatják, később tehát tud kacifántos lenni a teljesítményigény, de itt sem esélytelen jól érezni magad a játék közben, és nem a technikai megoldások hiányosságain bosszankodni. És mondom, ha minimum környékére húzod magad, akár a 40 FPS környékét is belőheted Deck-en, pár másodperces rift-várakozások mellett.

Érdemes azonban az eredeti megjelenés óta eltelt távlatból feszegetni azt a bizonyos kritikus hangnemet, mert a Ratchet koncepció bár csúcsra pörög, igazán nagy innováció a játékmenetben most sincs. Üdvözölendő a mini nyitott világok koncepciója. Az akció és a mozgás szuper áramvonalas. Változatos a játék, ilyen szempontból sok mindent bedobtak a kreatívok. De valahol a Ratchet formula korlátai is kiütköznek. Egy ennyire bombasztikus körítés mellé nekem egy kicsivel nagyobb mélység is elférne, akár a harcok, akár a pályadesign fondorlatossága tekintetében. Na meg a sztoriról ne is beszéljünk, ami cuki, hozza egy CG mese színvonalát, de annál egy picit sem mer metább, vagy tartalmasabb lenni. És a rift-mechanika... Szóval a látványos, reklámozható jeleneteken túl igazából nincs a pillanatról-pillanatra történő játék során komoly szerepe a gyors váltásnak. Ahol van, és ahol nem elég erős az adattároló, ott maximum az immerziót töri meg a várakozás... A fentebb említett klasszikus jelenetnél (aminél ez esetben szeretném azt hinni, hogy az egész világ többnek gondolja a játékot) sincs valós gameplay, ahol meg van (pl. Blizon kristályok), ott nem kell izommemóriából cselekedni, vagy komolyabb ügyességi effortot kifejteni.

A Ratchet and Clank: Rift Apart egy erősebb portolási kísérlet, amely csúcstechnológiát tesz széles spektrumon elérhetővé skálázhatóságával. A Rift Apart emellett egy komoly akció-platformer élmény, még komolyabb prezentációval, amit érdemes minél több játékosnak kipróbálni. Továbbra is tartom, hogy a gameplay magvait illetően nem feltétlen next-gen játékról beszélünk, de összességét figyelembe véve a műfaj top címei között tanyázik - most már Steam Deck-től a komolyabb PC-s konfigokon át a PS5-ös anyaplatformig.

PLATFORM PC, PS5
KIADÓ PlayStation PC FEJLESZTŐ Insomniac, Nixxes
MEGJELENÉS 2023. július 26. ÁR 60 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

26 perce

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

1 napja
6

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

1 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

1 napja
3

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

2 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

2 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

3 napja
11

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

4 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

5 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

5 napja
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

6 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

6 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

6 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

7 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

7 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

7 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

8 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

8 napja
12