[Teszt] Ratchet & Clank: Rift Apart - a PC változat

Ratchet & Clank: Rift Apart - a PC változat

mcmackoGéczy Attila2023.08.05. 23:00

Az új Ratchet port kapcsán nem is az a kérdés, hogy hány pixel, milyen ray-tracing, és hogy az a bizonyos jelenet fut-e akadásmentesen a PS5 hiperszuper SSD-je nélkül. A fő szempont az, hogy Ratchet megérkezett PC-re, ami nagy szó. Korábban csak fővonalas Sony konzolokon találkozhattunk a Lombax-szel, aki már első PS2-es kalandjával is letaglózott minket. Akció, mozgalmas látvány, jól csúszó platformozás, rajzfilmszerű grafika, és nagyjából ezek az alkotók adják a Ratchet & Clank játékok receptjét.

A 2021-ben megjelent Rift Apart epizód egészen idáig egy húzócím volt a PS5 platform irányába (a cikkíró számára is ez hiányzott talán eddig legjobban a PS5-mentes létből), de most Steam Decktől az ultra durva konfigurációkig mindenféle PC tulaj megismerheti a fenti kombinációt. A Rift Apart annyit csinált még a korábbi címekhez képest, hogy kaptunk egy új karaktert (Rivet), majdnem két órányi, szinte tényleg CG-minőségű átvezetőt, és a jól ismert Ratchet formula áramvonalas, "next-gen" megvalósítását, amelyben egy új mechanika jött be a riftugrás formájában. Ez néhány jelenetben a filmszerű akció fokozásáért felelős, máskor pedig a taktikus terepi harcot segíti, ha ide-oda térugrálásunkkal uraljuk be a rendelkezésre álló csatateret. Ha többet szeretnél tudni a játékról, érdemes elolvasnod sQr kolléga remek tesztjét.

És akkor lássuk, pécén hogyan muzsikál a port. Alapvetően elégedett vagyok, mert kicsit jobb a helyzet, mint a közelmúlt 1-2 komolyabb portolási kísérletei esetében, de így sem tökéletes az összkép. Bizonyára láttátok már-hallottátok már az alapvető dolgokat. Igen, HDD-ről hosszasan töltöget nagyobb dimenzióváltások közben a program. Igen, minimumra vett grafikával HDD-ről sem vészesek a váltások, még ha diszruptívak is egy picikét. Igen, még a legvadabb konfigokon sem biztos, hogy tökéletesen tudod kihasználni a PS5 fölé nyújtózkodó összképet, lévén a program itt-ott hajlamos berángani, és több gépen láttam én is a "kilépéses fagyás" intézményét. A helyzet sok téren bizonyára változni fog, már patch is érkezett apróságok kigyomlálására. És ami tényleg a legjobb: a Returnal, vagy a TLOU port után azt lehet mondani, hogy egy skálázható, egyben tényleg next-gen látványvilágot kaptunk. Amely gyengébb vasakra is komolyabb zökkenések nélkül tud leereszkedni.

Vegyük például a gépem. Öregedő i7 proci, 16 giga ram, 2060-as kártya. Viszont simán tudok olyan beállítást összelegózni, ami ugyan RT-nélkül és DLSS-el, de 1080p-ben vastagon 30 FPS felett tartja a mutatót. (Ne feledjük, PS5-ön is a jobb beállításokkal "csak" 30-at megy a Rift Apart!) És a Deck-kombatibilitás sem kacsa. A fix 30 FPS ügyesen tartható a géppel, és még csak teljes "low"-ba sem kell lemenni hozzá. Az FSR és a dinamikus felbontásváltozás ugyan kockázza a képet, de a folyamatosság egész stabil. Ezen felül a további meglepő dolog, hogy a harcoknál, a kismillió csivir-csavarra szétrobbanó ellenfeleknél sincs döcögés. Leginkább a füves terepek/jelenetek azok, ahol esetleg a 600p környékére érdemes volt leváltanom, hogy a 30 FPS alá ne kússzon be a Deck. Érdekes módon az elemzések általában az első 1-2 pályát mutatják, később tehát tud kacifántos lenni a teljesítményigény, de itt sem esélytelen jól érezni magad a játék közben, és nem a technikai megoldások hiányosságain bosszankodni. És mondom, ha minimum környékére húzod magad, akár a 40 FPS környékét is belőheted Deck-en, pár másodperces rift-várakozások mellett.

Érdemes azonban az eredeti megjelenés óta eltelt távlatból feszegetni azt a bizonyos kritikus hangnemet, mert a Ratchet koncepció bár csúcsra pörög, igazán nagy innováció a játékmenetben most sincs. Üdvözölendő a mini nyitott világok koncepciója. Az akció és a mozgás szuper áramvonalas. Változatos a játék, ilyen szempontból sok mindent bedobtak a kreatívok. De valahol a Ratchet formula korlátai is kiütköznek. Egy ennyire bombasztikus körítés mellé nekem egy kicsivel nagyobb mélység is elférne, akár a harcok, akár a pályadesign fondorlatossága tekintetében. Na meg a sztoriról ne is beszéljünk, ami cuki, hozza egy CG mese színvonalát, de annál egy picit sem mer metább, vagy tartalmasabb lenni. És a rift-mechanika... Szóval a látványos, reklámozható jeleneteken túl igazából nincs a pillanatról-pillanatra történő játék során komoly szerepe a gyors váltásnak. Ahol van, és ahol nem elég erős az adattároló, ott maximum az immerziót töri meg a várakozás... A fentebb említett klasszikus jelenetnél (aminél ez esetben szeretném azt hinni, hogy az egész világ többnek gondolja a játékot) sincs valós gameplay, ahol meg van (pl. Blizon kristályok), ott nem kell izommemóriából cselekedni, vagy komolyabb ügyességi effortot kifejteni.

A Ratchet and Clank: Rift Apart egy erősebb portolási kísérlet, amely csúcstechnológiát tesz széles spektrumon elérhetővé skálázhatóságával. A Rift Apart emellett egy komoly akció-platformer élmény, még komolyabb prezentációval, amit érdemes minél több játékosnak kipróbálni. Továbbra is tartom, hogy a gameplay magvait illetően nem feltétlen next-gen játékról beszélünk, de összességét figyelembe véve a műfaj top címei között tanyázik - most már Steam Deck-től a komolyabb PC-s konfigokon át a PS5-ös anyaplatformig.

PLATFORM PC, PS5
KIADÓ PlayStation PC FEJLESZTŐ Insomniac, Nixxes
MEGJELENÉS 2023. július 26. ÁR 60 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

15 órája
3

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

22 órája
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

1 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

1 napja
5

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

3 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

3 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

3 napja
8

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

4 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

4 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

5 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

7 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

8 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

8 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

9 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

2025.04.29.
9