[Interjú] Mark Cerny, a PS4 és Knack apukája

Mark Cerny, a PS4 és Knack apukája

mcmackoGéczy Attila2013.12.14. 22:00

A Playstation 4 megjelenésének apropóján beszélgettünk a PS4 és Knack apukájával, Mark Cerny-vel, aki a játék fejlesztéséről és régi emlékekről is mesélt nekünk egy kicsit.

Az úr programozóként kezdte, többek között a Crash, a Spyro és a Jak játékok fejlesztésében is oroszlánrészt vállalt, manapság már leginkább designerként és játék-rendezőként ismert. De a Playstation 4 hardverének fő "építésze"-tervezője is ő volt. Könnyed beszélgetés következik egy könnyed játékról.

*Gamer365:*A Knack volt az első játék, amit a Playstation 4 felfedésénél bemutattak a nagyközönségnek. Volt ennek valamilyen üzenete?

Mark Cerny:. Nagyon egyszerű oka volt annak, hogy a Knack jött előre. Akkor épp én voltam a színpadon és a hardvert mutattam be. Ha nem akkor dobom be a játékot, akkor le kellett volna jönnöm, és később vissza kellett volna jönnöm a színpadra. (nevet) De ha arra gondoltok, hogy mik a jelenlegi videojáték-ipari trendek… Nos, a változatosság egy csodálatos dolog. Én úgy látom, hogy a világ változik. Ha visszamész a 90-es évekbe, akkor a gyerkőcök négygombos kézikonzolokon tanultak meg játszani. Ők azok többek között, akik ma gond nélkül kezelik a tizenhat gombos Dual Shock-ot. A ma divatos játékok majd minden gombot kihasználnak ezen az irányítón. Én még annak idején a hetvenes években kezdtem, ahol az Atari 2600 joystickjén egy gomb volt összesen, gyakorlatilag harminc évem volt a gombrengeteghez hozzászokni. (nevet) Probléma, hogy ma sok gyerkőc és eseti játékos tableten ismerkedik a videojátékokkal. A Knack-el nekem kifejezetten az volt a célom, hogy egy olyan címet mutassak be a közönségnek, ami akár az első konzoljátékod is lehet! A tesztelés során erre nagy hangsúlyt fektettünk. Sok olyan embert hívtunk be, akik soha nem fogtak DS-t a kezükbe, hogy meglássuk, elboldogulnak-e a legkönnyebb fokozaton is a játékkal. A teszt sikeres volt. Visszatérve a kérdésedhez: az üzenet, hogy a Knack-et szerettük volna minél szélesebb közönség elé vinni, mégpedig „Tessék, itt van az első lehetséges konzolos élményed!” felkiáltással.

*Gamer365:*Egy nyitócímmel mindig valami újat kell mutatni a játékosoknak. Technológiailag mire a legbüszkébb?

Mark Cerny: A Knack motorjában több dolog is van, amire büszkék lehetünk, de szerintem legjobb okosság az ötezer részecskét/darabkát lekezelő és valós idejű fizikai szimulációs réteg, ami a háttérben fut. Talán ez a legfontosabb next-gen képessége a játékunknak.

*Gamer365:*Milyen kihívások vannak egy Knack szerű játék gameplay-fejlesztésénél?

Mark Cerny: Érdekes kihívás volt a koop mód játékba illesztése. A Knack kampányának nagy részében játszhatunk együtt egy barátunkkal ko-op módban, de ugyanakkor nem szerettünk volna túl nagy hangsúlyt fektetni ennek a lehetőségre. Így nem is rendeltünk megnyitható dolgokat a kooperatív játékhoz. Vannak olyan részek, ahol pedig egész egyszerűen ki kellett kapcsolnunk ezt a lehetőséget. Bizonyára láttátok azokat a részeket az előzetesekben, ahol Knack nagyra nő. Nos egyes esetekben szimplán nem lett volna tér egy második játékosnak. Ilyenkor nem volt más lehetőségünk, mint hogy az irányítást kivegyük a második játékos kezéből. És ha már Knack méreteiről beszélünk - van jó néhány főnökharc is a játékban, amelyek a gameplay és a méretek terén is tartogatnak meglepetéseket.

*Gamer365:*Stílusos (mondhatni Pixar jellegű) videók tarkítják a kalandot. Hogyan lehet finoman súlyozni az átvezető jelenetek és a gameplay keveredését?

Mark Cerny: Az egész játékra egy szót mondanék: „könnyed”! Fejlesztői szemmel nehéz megmondani, hogy vajon milyen hosszú kampányról beszélünk, és milyenek az arányok. A tesztelőktől azt az információt kaptuk, hogy körülbelül tizenkét óra alatt lehet végigmenni a játékon. Mire a tesztek kijönnek, szerintem olyan tíz óra körüli értékről fognak az emberek beszélni. Én úgy saccolom, hogy olyan tíz órányi tiszta játékmenet van a Knack-ben, és két óra átvezető animáció. Ez kellően jó arány egy „könnyed”-re hangolt játék esetében, ahol a játékmeneten van a fő hangsúly.

*Gamer365:*A zenei körítésről sokunknak a Crash Bandicoot játékok jutottak eszünkbe! Csak nem ugyanaz a komponista csapat dolgozott a Knack-en is?

Mark Cerny: Neeem, nem ők voltak az elkövetők. Érdekes a kérdés egyébként, mert a Japan stúdió egyik zenei főmunkatársa volt a fő zeneszerző, aki a játék tényleges in-game szekcióiban hallható muzsikákért felelős. Wataru Hokoyama-ról van szó, többek között ő dolgozott az Africa-n is, de előtte filmzenéket is szerzett.

*Gamer365:*Egy kicsit személyesebb kérdést szeretnénk feltenni így zárszóként: sok-sok Sony játékon dolgozott az utóbbi évtizedekben. Van-e nagy kedvence ezek közül.

Mark Cerny: Mindegyik! (nevet) Nagyon jó móka volt ezeken a játékokon dolgozni. De, ha azért választani kellene, akkor a Naughty Dog-os időkben készült címeket mondanám. Közel tíz évig dolgoztam azokban a körökben.

Csető Zsolt (drag), Géczy Attila (mcmacko)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

12 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

13 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==