[Teszt] Kirby and the Forgotten Land

Kirby and the Forgotten Land

mcmackoGéczy Attila2022.04.07. 23:00

Az első Kirby élményem Game Boy-on, pontosabban Super Game Boy-on csapott arcon. Ott álltunk, és nem hittük el, hogy egy GB játék (egészen pontosan a Dream Land 2) simán elférne a 16 bites platformerek között is. Az élmény friss volt, ropogós és pihepuha egyszerre - és ez a Kirby hatás a mai napig érvényesül, ha egy új platformjáték érkezik a rózsaszin luffancs főszereplésével.

Hogy miért ez a nagy nosztalgikus felütés? Azért, mert a Kirby and the Forgotten Land maga is történelmi darab: ez az ELSŐ háromdimenziós rész a Kirby játékok sorában. És ami a legjobb: megmaradt teljes egészében Kirby játéknak! Hősünkkel beszippanthatunk mindenféle ellenfelet, akiknek a támadásait átvéve bővül az akció-platformozás kelléktára. Kirby tud lassan, de biztosan lufira fújódva repülni, és az újdonság: különböző tereptárgyakat "szánkra véve" akár azok képességeit is magáévá teszi Kirby. Magyarul a roncsautóval kocsikázhatunk, egy karikát beszippantva kész a vitorla, a leharcolt italautomatával aztán kólásdobozokat köpködhetünk, és így tovább...

Az egész játékmenet roppant bájos, és sikerült az egészet 3D-be átpakolni úgy, hogy a régi esszencia meg is maradjon. A térbeliség kissé csalóka ugyan, mert a pályák nem úgy nyílnak meg, mint mondjuk egy Mario Odyssey esetében, sokkal inkább úgy, mint a Mario 3D Land/World játékoknál. Ezek esetében a platformok sokszor adott magasságokban, adott átmenetekkel követik egymást, nem az organikus és tág térbeliség fele hajlottak a pályakészítők. Baj ez? Nem feltétlen, mert a Kirby játékemente így is elég színes. Nem csak a fegyverek dobják fel a haladást, de a terepen is mindig van mit keresgélni, mindig vannak extra feladványok, és fontos, hogy az összes Waddle Dee komét kimentsük a pályákról, ha ki akarjuk maxolni a haladást.

A megnyitott Waddle Dee-k faluja aztán épül-szépül. A begyűjtött érméket itt használhatjuk fel tárgyak, upgrade-k vásárlására, de neten terjedő "kuponkódokat" is megnyithatunk apró bónuszokért cserébe, később pedig akár horgászhatunk is. (Hehe, nincs Nintendo játék, horgászbottal chillező hős nélkül!) Ráadásképp a világtérképen sok apró bónuszpályát is megnyithatunk, melyeken időre megy az egy adott mechanika köré felfűzött kihívás teljesítése. Az így begyűjtött csillagokat használhatjuk a pályákon megnyitott tervrajzok kidolgozására, ezzel erősödnek az ellenfelektől elcsent power-upok.

A Kirby nem túl nehéz játék - gyakorlott kezek hamar rájönnek majd a titkora, még akkor is, ha egyik-másik megnyitása tényleg trükkös tud lenni, vagy a pálya újrajátszását igényli. A főnökharcok már kicsit más kategóriába esnek. Nos, ezek és a pályaközi minibossok sem nehezek, de ha nem jó támadás van nálunk, akkor az életerőcsíkjuk leszipkázása elég hosszadalmas művelet tud lenni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a nehezebb, gyakorlott Kirby játékosoknak szóló nehézségen vágtam neki a játéknak, de könnyíthettem volna bármikor, amikor csak kedvem tartotta volna. A fenti dolgok mellett még kindertojás szerű gömböket is gyűjthetünk-vásárolhatunk, amelyekből apró trófeák pottyannak ki.

Ha látjátok a képeket, akkor számotokra is nyilvánvaló lesz, hogy a HAL Laboratories játéka végtelenül bájos, kedves stílusú karaktereket sorakoztat fel. Ez a Kirby varázs mit sem vesztett az évek során értékéből. A látvány viszont felemás. Általában a jobban kinéző részeket mutogatják a játékból, és ezek tényleg gyönyörűek, az Odyssey-t is verik jobb pillanataikban. Talán a motor is ugyanaz, ami összességében élesebb látványt nyújt, hordozható módban is. Viszont a színvonal nem egyenletes, akadnak olyan szekciók, amelyek során kissé elnagyoltabb a látvány, és ezek a pályaszakaszok általában az élményfaktorból is vesztenek ezáltal. Még egy nagy ellentmondással találkoztam a játékban. Irdatlan cuki figurákat kapunk, amelyek édes animációk közben csetlenek-botlanak. Ennek viszont durva kontrasztja a Nintendo által értelmezett napsütéses Last of Us világ, ami a maga posztapokaliptikus alapjaival engem idővel nyomasztó felhangokkal érintett. Tényleg szemkápráztató és cuki a tengerparti világ, de ha az lepusztult villamoselosztókkal és romos csatornarendszerekkel fonódik össze, úgy én nem tudok maradéktalanul örülni a napsütésnek. Értitek, ugye?

Ugyanígy gondban vagyok a játékmenettel. Jól és penge módon sikerült a Kirby játékmenetet 3D-be ültetni, szó se róla, de bizonyos értelemben végig az volt az érzésem, hogy ezt a játékot már generációkkal ezelőtt is meg lehetett volna valósítani. Miért kellett erre eddig várni? Ráadásul (ahogy fentebb is sugalltam) sokszor éreztem, hogy a pályatervezők szűk korlátok közé szorítanak a térbeliséget figyelembe véve. Persze el kell fogadni, a felderítés itt gyakorlatilag még mindig csőpályákon keresztül zajlik, a 3D egy jól irányított illúzió. A precizitással is voltak gondjaim. Kirby repülése nem mindig értelemszerű. Van hogy simán megmentem magam egy zuhanásból, máskor nem tudok visszarepülni a peremig. A beszippantás első frame értékeinél Kirby magatehetetlen, ami tovább fokozódik akkor, ha például egy tereptárgyra akarunk "mouthful" módon rászívni. Namost az ellenfelekre való rászippantások, a power-up cserék ennél fogva néha nem úgy jönnek ki, ahogy szeretné az ember. Szokható, de fura, hogy egy ilyet szoknom kellett egy Nintendo játékban, és még furább, hogy máshol nem olvastam egy kritikában sem ezt a kicsit darabos megoldást. Mint ahogy azt sem, hogy a játék wow-faktora két-három világ teljesítése után kicsikét alábbhagy. De lehet csak én voltam hullámzó passzban a játék során...

A fentiek mentén sokat gondolkodtam azon, hogy miként értékeljem a Kirby-t. A játék magja elegáns, a design percről-percre nagyon változatos és a látvánnyal egybevéve egy színes, kalandos játék látszik ki a Forgotten Land képsoraiból. De az a bajom, hogy Kirby új játéka, a harminc éves jubileum fő ünnepeltje talán egy picit többnek akar látszódni, mint amit valójában. A lenti mércét tessék Nintendo szinten értelmezni. A játék megérdemli a platformer rajongók figyelmét, és a gyerekek számára is ideális választás. Vannak elvitathatatlan érdemei, nem is kevés, de egy kicsit úgy érzem, hogy a következő 3D epizódnál lehetnek egy kicsit bátrabbak majd a Hal Laboratories munkatársai.

Pontosan
7
Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Nintendo| Fejlesztő: HAL Laboratories
Megjelenés: 2022. március 25. | Ár: 19000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 órája
2

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 órája
2

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

17 órája

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

20 órája
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

20 órája

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

1 napja
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

1 napja
1

Heti megjelenések

1 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

2 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

5 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

6 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

6 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

7 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

8 napja
13

Heti megjelenések

9 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

9 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2024.04.20.
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==