A kaliforniai hőségben született Supergiant Games tizenkét éves fennállása alatt szép lassan nőtte ki magát a világ egyik legjobb indie játékokat fialó stúdiójává, amely a tavalyi évben kicsúcsosodva a Hadessal ért csak igazán révbe.
A kezdetben két fős társaság mára húsznál is több főt számlál, de ez mit sem von le a Supergiant Games értékéből, a Bastion, a Prye és a Transistor után borítékolható, hogy a következő játékuk sem a középmezőnyben versenyez majd. Mindenesetre, a tavalyi Switch/PC verziók után a roguelite-alapokra épülő Hades megérkezett a kurrens konzolgeneráció másik két tagjára is olyan minőségi mércével, amellyel a PC változat nagyjából már egy éve nyalogatja a tisztelt játékostársadalmat. A Hadesról történt korábbi értekezésünk most is abszolút helytálló, így Oldi kollégánk áradozása ugyanúgy aktuális, mint tavaly premierkor. A jelenleg megjelent változatok ugyanis kottára ugyanazt a smooth rogulelite élményt nyújtják, mint a PC/Switch verziók - csupán apró eltéréseket tapasztalhatunk a korábbi változatokhoz képest, mint amilyen a cross-save funkciók hiánya, a felbontás/képfrissítés javulása és a (platformfüggő) extra funkciók beköszönése.

A kurrens változatok a digitális verziók mellett fizikai retailban is megjelentek ráadásul extrákat is hoznak magukkal: tartalmazzák ugyanis a Hades teljes, két és fél órát felölelő digitális soundtrackjének letöltő kódját (hatalmas köszönet érte Darren Korb zseniális zenei ízlésének), illetve egy 32 oldalas karakter kompendiumot is, melyet Jen Zee illusztrátor játékból származó artworkjei díszítenek. Szintén pozitívum, hogy akár fizikai, akár digitális példányról van szó, a PS4/XO(X) tulajdonosok vásárlás esetén teljesen ingyenesen válthatnak majd a PS5/XSX/XSS enhanced változatokra, amely főként a felbontásban és képfrissítésben javítanak az egyébként kiváló érzékkel megálmodott látképen.

Amíg az előző- és fél-generációs platformok az 1080p / 60 FPS natív felbontással érkeznek, az XSX/XSS/PS5 mindezt 4k-ban teszi elénk a képernyőre de ugyanazon a gyönyörű artstílus mellett, mint a PC esetében, ráadásul ez a részletességű ábrázolás TV készülékeken még lehengerlőbb látványként hat. A Hades már eleve részletgazdag játék hírében állt - nos, a 2160p felbontásban mindez még inkább szembeötlő. Habár nincsenek extra tilesetek és új építőelemek, mégis az összhatás az éles, kontrasztos és nagyfelbontású 60 képkockás frissítésnek köszönhetően soha nem volt még ennyire vonzó.

A kurrens generációs változatok közül a PS5 verzió további extra funkciókat támogat - ilyen a PS5 Dualsense kontrollerének haptikus feedback illetve adaptív trigger funkcionalitása, amely használata ezúttal már a játékban is visszaköszön - apróságok, amelyek növelik az egyébként is 10/10-es élményt, de hát ki ne vágyna az érzésre, hogy érezhesse a Cerberus-kutyi lélegzését játék közben - vagy hogy a kontroller olyan árnyalatban pulzáljon, amely a karaktert ostromló olümposzi istenség aurájával összeegyeztethető színvilágot tükröz ?
A szép az egészben, hogy ha Gamepass előfizető vagy, akkor semmi mást nem kell tenned, csak befáradni a store-ba, és rátenyerelni a letöltés gombra: a Supergiant Games játéka ugyanis az augusztus 13-ai premierrel egyből a Microsoft szolgáltatásában landolt, így gyakorlatilag fizetni sem kell érte. Az élmény jön, az emlék marad - a Hades tökéletesre csiszolt játékmenete, akár végtelenségig folytatható újrajátszhatósága, kézzel rajzolt már-már mesébe illő látványvilága, a zseniális zenei aláfestése és Zagreus lázadó küzdelme valóban olümposzi magasságokba emel.
Ahogy kollégánk írta tavaly: kétséges, hogy a közeljövőben bárki elorozza a roguelite-zsáner koronát a Supergiant Gamestől - hacsak nem saját maguk. Egyszer. Valamikor.