[Teszt] F1 23

F1 23

dragCsető Zsolt2023.07.18. 17:15

Meglehetősen felemás képet mutat a Forma-1 idei szezonja, mert bár a világbajnoki címért folyó (nem létező) harc már most teljesen lefutottnak mondható, Verstappen mögött évek óta nem látott változatosság és dinamizmus jellemzi az erősorrendet. Izgalmak tehát szerencsére idén is akadnak, aki azonban új bajnokot is szeretne avatni, az jobban teszi, ha a virtuális versengés felé veszi az irányt.

Sokan tartottak attól, hogy az Electronic Arts gondozásában az EA Sports-féle monetizálás irányába terelődik a Codemasters szériájának felépítése, és bár voltak erre utaló jelek a tavalyi felvonásban, összességében szerencsére nem ez jellemzi az idei kiadást, az F1 23-at. Olyannyira nem, hogy évek óta nem jelentkezett ennyire erős epizóddal az autósport királykategóriájának hivatalos játéka, így akár állandó résztvevők vagytok a rajtrácson, akár rövidebb-hosszabb kihagyás után érkeztek, az idei részt aligha érdemes kihagyni.

A vezetési élmény tekintetében jó ideje nem voltak már gondok a szériával szerencsére, idén azonban minden eddiginél jobb, aprólékosabb és szórakoztatóbb modellt eszkábáltak össze a Kódmesterek, mely a kontrolleres „simcade” kategóriában (elegendően kevés segítség esetén persze) egyértelműen felsőpolcos élményt nyújt. A kigyorsításoknál egyik korábbi részben sem ficánkoltak még ennyire élethűen, de mégis megzabolázhatóan a versenygépek, olyan oldalirányú mozgásokkal, melyek nemcsak érezhetőek, de jól kezelhetőek is, tökéletesen emulálva mindazt, amit a valódi versenyeken is hétről hétre láthatunk. De a kerékvetőkön való viselkedés, valamint a szélárnyékban lecsökkenő tapadás hatása is csodásan visszaköszön gameplay szinten – megvoltak ezek persze eddig is, de pont egy évnyivel kevésbé kidolgozott formában. Számomra fantasztikus élmény volt körről körre, versenyről versenyre egyre kijjebb tolni a határokat, hiszen ezekkel a nüanszokkal is itt szembesül csak igazán az ember – hogy aztán a gumikezelésen keresztül meglegyen a jutalom is, miután a jól kitanult kigyorsítások, a fenntarthatóan agresszív féktávok és a jól alkalmazott lift-and-coast elegye később körökben mérhető előnyt jelenten az abroncsok élettartamát tekintve. Lényeg a lényeg: az F1 23 semmi olyat nem csinál, amit eddig ne tudott volna, a vezetési modell azonban összességében sosem volt még ennyire egyben – a legnagyobb pipát ezzel pedig nyugodtan ki is tehetjük.

Ó, A DRÁMA

Nagy hiányossága volt a tavalyi résznek, hogy az F1 2021-ben bemutatkozott sztorimódnak, a Braking Pointnak csak a hűlt helyét találtuk, idén azonban ez is visszatért, méghozzá egyértelműen magasabb színvonalon. Persze nem magát a cseleményt tekintve: a szituációk és a konfliktusok továbbra is rendkívül életszerűtlenek – legalábbis amik kifejezetten a versenypályához köthetőek. Maga a sztori ugyanakkor végig fenntartja a játékos érdeklődését, ami nemcsak annak köszönhető, hogy több fő karaktert mozgat, mint eddig, hanem mert igyekszik mélyíteni is őket – méghozzá sikerrel. Spoiler nélkül annyit mondanék csak, hogy a két évvel ezelőtti „főhős”, Aiden Jackson mellett Casper Akkerman és Devon Butler is visszatérnek, méghozzá olyan fordulatok társaságában, amikkel ügyesen helyezik át a fókuszt az új szereplőkre, jóval több réteget pakolva eközben mindenkire, mint eddig. Maga a Braking Point egyébként továbbra is teljesen lineáris: a pályán mutatott teljesítményünk, illetve az interjúkban adott válaszaink és egyéb döntéseink minimálisan befolyásolhatnak ugyan egyes szituációkat, illetve átvezetőket, de nagy elágazásokra ne számítson senki. És ha már átvezetők: ezeket mindenképpen szeretném kiemelni, a performance capture ugyanis hihetetlenül magas színvonalú lett – nemcsak jó, de kellően látványos is így a színészi játék, és a Drive to Survive által ihletett beszélgetős jelenetek is jól szolgálják a történetmesélést.

A Braking Pointban lesznek nehéz versenyszituációk bőven, az igazi változatosságot azonban nem itt, hanem a vadonatúj F1 World módban kell keresni, ami lényegében egy nagy olvasztótégely, a tavalyi F1 Live továbbgondolása. Aki a normál karrier egyszerűsége, illetve a My Team csapatmenedzselése helyett valami kisebb léptékűre, apró falatokban is jól fogyasztható, de mégis hosszú távú játékmódra vágyik, az leginkább itt találja meg a számítását. Ugyanúgy találunk itt több versenyből álló szériákat, mint egy-egy szituációra kihegyezett, és időszakonként rotáló kihívásokat, így a változatosságra nem lehet panasz – mindig van valami, amire szívesen kattintunk tovább. Maga a megvalósítás azonban már más kérdés, az egésznek ugyanis van egy erősen mobiljáték szagú körítése. Az elért eredmények után ugyanis mikrojutalmakat, lényegében „alkatrészeket” kapunk, melyek nyolc eltérő tulajdonság mentén növelik versenyképességünket, a rewardcunami azonban csak a konstans dopamináradatot szolgálja, valójában elég bugyuták (pl. egy jó első szektor után kapunk némi boostot – wtf?) – és általában eléggé rövid távúak – ezek az extrák. A játékmód némileg árkád jellege miatt túlságosan persze nem érdemes túlbonyolítani ezt a rendszert, de nálam ez a megoldás nem igazán talált be – a kevesebb, de cserébe átláthatóbb és értékesebb jutalmak nálam jóval nagyobb motivációt jelentettek volna.

Az elmúlt pár évet összegezve úgy tűnik, hogy még mindig nagy útkeresésben van a Codemasters, a játékmódok mennyisége és összetétele ugyanis nagyon sokat változott mostanában. Idén sikerült azonban először kipipálni mindhárom rubrikát: nemcsak a gameplay minősége magas, de akad kellő mennyiségű újítás is, valamint volumenben sem lehet panasz ezúttal a tartalomra. Hiányosságok persze mindig lesznek: ahogy minden évenkénti sportjáték-szériánál, úgy az F1-címeknél is mutogathatnánk évekre visszamenőleg, hogy miért nem hoznak vissza bizonyos elemeket (például a klasszikus járgányokat), az F1 23 azonban megérdemli, hogy inkább arról beszéljünk, ami van, és ne arról, ami nincs. Mert ami van, az tényleg színvonalasnak mondható – leszámítva néhány bugot, de ezek idén jóval kevésbé zavaróak, mint az elmúlt pár évben, így legalább ilyen téren is sikerült előrelépni.

A hivatalos Forma-1 licenc szerencsére továbbra is jó kezekben van, és bár az F1 23 a tartalom és a felépítés terén továbbra is keresi az ideális ívet, a vezetési élmény tekintetében aligha kívánhatnánk ennél többet. Jól skálázható, szórakoztató és minden eddiginél aprólékosabb – a játékosnak pedig nincs más dolga, mint hogy a sok menüpont közül megtalálja azt, amelyiken belül a legszívesebben átadja magát ezeknek az élvezeteknek.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One
KIADÓ EA Sports FEJLESZTŐ Codemasters
MEGJELENÉS 2023. június 16. ÁR €69,99 / 29 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

7 órája
2

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

11 órája

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

14 órája
2

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

1 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

2 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

2 napja
5

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

3 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

3 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

4 napja
2

Heti megjelenések

4 napja
14

Helldivers II - az Xbox változat

Furcsa érzés a PlayStation Studios animációját látni egy Xbox kontrollert szorongatva, de a demokrácia nem ismer határokat. Legalábbis virtuálisan. Robbanások és leszakadó végtagok között. TESZT!

5 napja
5

Doronko Wanko

Voltál már videojátékban tűzoltó s katona, de luxuslakást összeokádó németjuhász aligha. Most a Namco-nak meg a bandáinak köszönhetően ez is eljött. Rúgja meg a kutya... meg a kedves feleségét is!

6 napja
12

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, The Coma 3: Bloodlines, Tokyo Xtreme Racer, Life Is Strange, Firaxis, Slime Heroes.

6 napja
1

Robots at Midnight

A júniusi megjelenéskor nem jutott el nálunk a tesztlaborig a Robots at Midnight, szerencsére azonban néhány hét csúszással megérkezett belőle a PS5-verzió is, ami újabb alkalmat biztosított arra, hogy belevessük magunkat ebbe a némileg szokatlan megközelítésű soulslike-ba. Meg is tettük!

7 napja
1

Silksong letámadás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Castle of Heart: Retold, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Puzzle Quest: Immortal Edition, IO Interactive.

7 napja
28

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World

Nintendo Switch 2-re is megérkezik Kirby, hogy felfrissítse a legutóbbi kalandokban elmerült játékosokat, és csillagport szórjon az elfeledett birodalomra. Teszt!

7 napja
1

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

8 napja
10

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

8 napja
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

9 napja
6

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

9 napja
3