[Teszt] F1 23

F1 23

dragCsető Zsolt2023.07.18. 17:15

Meglehetősen felemás képet mutat a Forma-1 idei szezonja, mert bár a világbajnoki címért folyó (nem létező) harc már most teljesen lefutottnak mondható, Verstappen mögött évek óta nem látott változatosság és dinamizmus jellemzi az erősorrendet. Izgalmak tehát szerencsére idén is akadnak, aki azonban új bajnokot is szeretne avatni, az jobban teszi, ha a virtuális versengés felé veszi az irányt.

Sokan tartottak attól, hogy az Electronic Arts gondozásában az EA Sports-féle monetizálás irányába terelődik a Codemasters szériájának felépítése, és bár voltak erre utaló jelek a tavalyi felvonásban, összességében szerencsére nem ez jellemzi az idei kiadást, az F1 23-at. Olyannyira nem, hogy évek óta nem jelentkezett ennyire erős epizóddal az autósport királykategóriájának hivatalos játéka, így akár állandó résztvevők vagytok a rajtrácson, akár rövidebb-hosszabb kihagyás után érkeztek, az idei részt aligha érdemes kihagyni.

A vezetési élmény tekintetében jó ideje nem voltak már gondok a szériával szerencsére, idén azonban minden eddiginél jobb, aprólékosabb és szórakoztatóbb modellt eszkábáltak össze a Kódmesterek, mely a kontrolleres „simcade” kategóriában (elegendően kevés segítség esetén persze) egyértelműen felsőpolcos élményt nyújt. A kigyorsításoknál egyik korábbi részben sem ficánkoltak még ennyire élethűen, de mégis megzabolázhatóan a versenygépek, olyan oldalirányú mozgásokkal, melyek nemcsak érezhetőek, de jól kezelhetőek is, tökéletesen emulálva mindazt, amit a valódi versenyeken is hétről hétre láthatunk. De a kerékvetőkön való viselkedés, valamint a szélárnyékban lecsökkenő tapadás hatása is csodásan visszaköszön gameplay szinten – megvoltak ezek persze eddig is, de pont egy évnyivel kevésbé kidolgozott formában. Számomra fantasztikus élmény volt körről körre, versenyről versenyre egyre kijjebb tolni a határokat, hiszen ezekkel a nüanszokkal is itt szembesül csak igazán az ember – hogy aztán a gumikezelésen keresztül meglegyen a jutalom is, miután a jól kitanult kigyorsítások, a fenntarthatóan agresszív féktávok és a jól alkalmazott lift-and-coast elegye később körökben mérhető előnyt jelenten az abroncsok élettartamát tekintve. Lényeg a lényeg: az F1 23 semmi olyat nem csinál, amit eddig ne tudott volna, a vezetési modell azonban összességében sosem volt még ennyire egyben – a legnagyobb pipát ezzel pedig nyugodtan ki is tehetjük.

Ó, A DRÁMA

Nagy hiányossága volt a tavalyi résznek, hogy az F1 2021-ben bemutatkozott sztorimódnak, a Braking Pointnak csak a hűlt helyét találtuk, idén azonban ez is visszatért, méghozzá egyértelműen magasabb színvonalon. Persze nem magát a cseleményt tekintve: a szituációk és a konfliktusok továbbra is rendkívül életszerűtlenek – legalábbis amik kifejezetten a versenypályához köthetőek. Maga a sztori ugyanakkor végig fenntartja a játékos érdeklődését, ami nemcsak annak köszönhető, hogy több fő karaktert mozgat, mint eddig, hanem mert igyekszik mélyíteni is őket – méghozzá sikerrel. Spoiler nélkül annyit mondanék csak, hogy a két évvel ezelőtti „főhős”, Aiden Jackson mellett Casper Akkerman és Devon Butler is visszatérnek, méghozzá olyan fordulatok társaságában, amikkel ügyesen helyezik át a fókuszt az új szereplőkre, jóval több réteget pakolva eközben mindenkire, mint eddig. Maga a Braking Point egyébként továbbra is teljesen lineáris: a pályán mutatott teljesítményünk, illetve az interjúkban adott válaszaink és egyéb döntéseink minimálisan befolyásolhatnak ugyan egyes szituációkat, illetve átvezetőket, de nagy elágazásokra ne számítson senki. És ha már átvezetők: ezeket mindenképpen szeretném kiemelni, a performance capture ugyanis hihetetlenül magas színvonalú lett – nemcsak jó, de kellően látványos is így a színészi játék, és a Drive to Survive által ihletett beszélgetős jelenetek is jól szolgálják a történetmesélést.

A Braking Pointban lesznek nehéz versenyszituációk bőven, az igazi változatosságot azonban nem itt, hanem a vadonatúj F1 World módban kell keresni, ami lényegében egy nagy olvasztótégely, a tavalyi F1 Live továbbgondolása. Aki a normál karrier egyszerűsége, illetve a My Team csapatmenedzselése helyett valami kisebb léptékűre, apró falatokban is jól fogyasztható, de mégis hosszú távú játékmódra vágyik, az leginkább itt találja meg a számítását. Ugyanúgy találunk itt több versenyből álló szériákat, mint egy-egy szituációra kihegyezett, és időszakonként rotáló kihívásokat, így a változatosságra nem lehet panasz – mindig van valami, amire szívesen kattintunk tovább. Maga a megvalósítás azonban már más kérdés, az egésznek ugyanis van egy erősen mobiljáték szagú körítése. Az elért eredmények után ugyanis mikrojutalmakat, lényegében „alkatrészeket” kapunk, melyek nyolc eltérő tulajdonság mentén növelik versenyképességünket, a rewardcunami azonban csak a konstans dopamináradatot szolgálja, valójában elég bugyuták (pl. egy jó első szektor után kapunk némi boostot – wtf?) – és általában eléggé rövid távúak – ezek az extrák. A játékmód némileg árkád jellege miatt túlságosan persze nem érdemes túlbonyolítani ezt a rendszert, de nálam ez a megoldás nem igazán talált be – a kevesebb, de cserébe átláthatóbb és értékesebb jutalmak nálam jóval nagyobb motivációt jelentettek volna.

Az elmúlt pár évet összegezve úgy tűnik, hogy még mindig nagy útkeresésben van a Codemasters, a játékmódok mennyisége és összetétele ugyanis nagyon sokat változott mostanában. Idén sikerült azonban először kipipálni mindhárom rubrikát: nemcsak a gameplay minősége magas, de akad kellő mennyiségű újítás is, valamint volumenben sem lehet panasz ezúttal a tartalomra. Hiányosságok persze mindig lesznek: ahogy minden évenkénti sportjáték-szériánál, úgy az F1-címeknél is mutogathatnánk évekre visszamenőleg, hogy miért nem hoznak vissza bizonyos elemeket (például a klasszikus járgányokat), az F1 23 azonban megérdemli, hogy inkább arról beszéljünk, ami van, és ne arról, ami nincs. Mert ami van, az tényleg színvonalasnak mondható – leszámítva néhány bugot, de ezek idén jóval kevésbé zavaróak, mint az elmúlt pár évben, így legalább ilyen téren is sikerült előrelépni.

A hivatalos Forma-1 licenc szerencsére továbbra is jó kezekben van, és bár az F1 23 a tartalom és a felépítés terén továbbra is keresi az ideális ívet, a vezetési élmény tekintetében aligha kívánhatnánk ennél többet. Jól skálázható, szórakoztató és minden eddiginél aprólékosabb – a játékosnak pedig nincs más dolga, mint hogy a sok menüpont közül megtalálja azt, amelyiken belül a legszívesebben átadja magát ezeknek az élvezeteknek.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One
KIADÓ EA Sports FEJLESZTŐ Codemasters
MEGJELENÉS 2023. június 16. ÁR €69,99 / 29 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

1 napja

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2 napja
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2 napja
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2 napja
17

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

3 napja
45

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

4 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

4 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

5 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

7 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

8 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

9 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

9 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2025.06.26.
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2025.06.26.
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2025.06.25.
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2025.06.25.
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

2025.06.25.
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3