[Teszt] Evil Genius 2

Evil Genius 2

LotharFuchs Róbert2021.04.14. 12:37

A Dungeon Keeper sikerén felbuzdulva, majd 17 éve debütált az Evil Genius, ami nem csak azért rokonlelkű a démoni kazamata szimulátorral, mert a játékos a gonosz főnök szerepébe bújhat, de alapvető játékmechanikái is ugyanazok: bázis építés, alattvaló képzés és fenyítés, valamint betolakodók semlegesítése csapdákkal, vagy épp trenírozott harcosokkal. A jól látható különbség az, hogy a fantasy díszlet helyett a 70-es évek esztétikájába lett csomagolva, egy jó értelemben komolytalan, rajzfilmszerű kémtörténet felütésével.

Ami ismét jól sikerült. Audiovizuális szempontból jelesre vizsgázott, ha a kényelmetlenül blőd párbeszédeket nem számoljuk bele. Az évtizedre jellemző őrült színkombinációk szinte minden szobában, eszközben és díszelemben tetten érhetőek, hogy a ruházatokról, hajviseletekről és egyéb, a korszak divatlenyomatairól ne is beszéljünk. Még a karakterek rajzfilmszerű mozgáskultúrája is tökéletesen illeszkedik a szándékosan komolytalan prezentációba. Pofás, és mindezért cserébe a hardvertől sem követel túl sokat.

A gondok a játékmenettel, és azok elemeivel kezdődnek. Amennyiben nem sandbox módban kezdünk, kampány néven lényegében egy rettenetesen elnyújtott tutorialba dob a játék. Frusztráló, mert egyfelől a feladatok olykor nem egyértelműek: veteránként háromszor is utána kellett néznem egy-egy objektíva esetében, hogy pontosan mit is vár el tőlem a játék. Másrészt pedig feleslegesen korlátoz, legyen szó kutatásról, emberek képzéséről, vagy mellékküldetések teljesítéséről. Kutatásban például sok-sok órára voltam a második lépcsőfokra szorítva (az ötből), a kiképzés a csetlő-botló AI miatt hajlamos félbeszakadni, vagy épp el sem indulni, az opcionális mellékküldetések pedig nem is olyan opcionálisak, mint azt a logika diktálná. Ráadásul minden folyamat szükségtelenül sok percet igényel még a felgyorsított idő funkcióval is, amire nehéz nem olcsó játékóra duzzasztó megoldásként gondolni.

Az egészen pedig finoman szólva sem segít a világtérképes szekció, ami lényegében egy elég egyszerű mikromenedzselős minijáték. Kezdetben csak bevételi forrás, később azonban kötelező küldetések részei. X típusú, Y számú szakember (legyünk őszinték, inkább szerencsétlen ágyútöltelékek) delegálásával elvégezzük a munkát, amiért cserébe jár a jutalom. Az egyetlen kihívás, amit rejt, az nem fair, és elsőre nem is világos: az adott zónában van egy konstans mód növekedő HEAT érték, ami ha eléri a maximumot, átmenetileg leblokkol minden új tevékenységet, az éppen folyamatban lévőket pedig lehúzza a vécén. A kiküldött emberekkel együtt, akiket amúgy akkor sem kapunk vissza, ha a művelet sikeresen végződött... ami az első részhez képest egy elég kellemetlen meglepetés. Amit eredményez, az még több (nyögvenyelősen haladó) kiképzés, és még több játékóra, ami lényegében semmittevéssel telik. Az elején megkíván némi jó időzítést, valamint szerencsét, hogy a tökkelütött alkalmazottak időben beszállnak a bázis helikopterébe, de később, fejlesztések útján a megnövelhető HEAT kapacitás végett már ez sem nagy kunszt.

A változatosság kedvéért szeretnék a harcról valami jót mondani, de az sem lesz könnyű. Három pálya áll rendelkezésre, de mindnek egyetlen bejárata van csak, amin keresztül az ellenséges ügynökök be tudnak hatolni. Talán nem kell részleteznem, hogy ez mennyire megkönnyíti a védekezést. A csapdák elhelyezésén nem kell sokat gondolkodni, ahogy a kamerák elhelyezésén sem. A rendvédelmi erők továbbképzése és felszerelése gyakorlatilag értelmetlen, mert a kotnyeles kémeket ha a csapdák nem bírják jobb belátásra, a krupiék meg nem tudják visszaterelni a habiszti turista zónába, akkor a manuálisan irányítható góré, vagy gyűjthető segédei fél kézzel megoldják a problémát. A kampány elején ugyan átsurranhat néhány szabotőr típusú egység, ami egy kis halovány kihívás féleséggel kecsegtetett, de az infrastruktúra fejlődésével ők sem tudnak lépést tartani. Ugyanaz igaz a pénz, a jelerősség és az intel valutájára. Kezdetben kimérten osztogatja a játék, pár óra után azonban már könnyedén elérhető belőlük a maximális, vagy épp elegendő mennyiség. És mindez teljesen független attól, hogy a négy géniusz melyikét választjuk, ami értelemszerűen az egyedi képességeik kárára mennek.

Sajnálatos, pedig ahogy olvasható és látható, a külcsín nagyon tetszetős. A belbecs azonban egy középszerű mobil játékot idéz momentán, ami ráadásul a kampány előrehaladtával nem hogy bonyolódik vagy nehezedik, de teljes monotonitásba és unalomba fullad, mellőzve mindennemű kihívást vagy izgalmat. Ezek a hibák egy része a jövőben valószínűleg javítva lesznek (jobb AI, mind embereink, mind az ellenség részéről, vagy a feladatstruktúra jobb felépítése), azonban félő, hogy legalább ennyi fogaskerék (pl. a világtérképes aspektus, vagy a harc) változatlan marad, miután azok mélyen a gépezetbe lettek ágyazva. Az idő majd megmondja, per pillanat azonban a vetélytársai gond nélkül legyűrik a Gonosz Géniuszt.

Pontosan
6
PC
Kiadó: Rebellion | Fejlesztő: Rebellion
Megjelenés: 2021. március 30.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

2 órája
1

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

18 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
29

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==