RESERVOIR DOGS

RESERVOIR DOGS

liquidSomosi László2006.09.10. 20:00

Tarantino valószínűleg kétszer is megfordulna a sírjában, ha halott lenne: a Reservoir Dogs, az öntörvényű celluloid-maestro első, formákat, trendeket és hallószerveket bontó, nyugodt szívvel kultikusnak nevezhető rendezése majd másfél évtizeddel a mozis premier után videojáték formájában toboroz(na) új híveket magának.

És ezzel kapásból bele is ütköztünk a Reservoir-játékadaptáció nagy-nagy problémájába: a Kutyaszorítóban nem alkalmas arra, hogy videojáték készüljön belőle. Arra ott vannak a nyári szezon ölős-dugós-patraszállós bohóságai, meg a számolatlanul érkező képregényfilmek. Az átlagjátékos nagyjából öt másodperc alatt fogadja el, hogy Batman, a Pókember, vagy az ügyeletes tesztoszteron-kolosszus a moziban látott akciókon felül önszorgalomból hidegre tenne még pár tucat rosszembert / démont / vegyszerektől megvadult gonoszt is, és ezt most neki kell levezérelnie - Batmanéket ezért fizetik, ők eleve tíz szilánkosra tört állkapocs per másodperc fordulatszámon pörögnek.

A Kutyaszorítóban ellenben marhára nem erről szól. Ott ugyebár van egy rablás (amit a filmben NEM mutatnak, csak beszélnek róla), van egy csapat bűnöző, van egy beépített zsaru, egy gyomorlövés, egy raktárépület, egy levágott fül, és... és rengeteg duma. Istenien megírt, borotvaéles párbeszédek. Megtudod, hogy miért érzi (ismét) szűznek magát Madonna a Like a Virgin-ben. Izgalom. Fordulatok. Karakterek. Kult.

Akció is van, módjával. A filmben talán háromszor-négyszer sütnek el fegyvert, mindig okkal, és súlyos következményekkel. A játékadaptációban minimum kétszázan haláloznak el, és ezrével röpköd az ólom. Az adaptáció ugyanis esetünkben nem igazán adaptáció: "továbbgondolás" a rosszabbik fajtából, az eredeti sztori gyors, de határozottan fájdalmas megerőszakolása.

ÓLOMPARÁDÉ

A licencet felmarkoló Eidos-nál (mielőtt még kiadták volna a munkát a Blitz-nek (lásd az Infoboxot) gyaníthatóan hosszan tanakodtak arról, hogy mit is lehetne kezdeni a sokat dumálós, keveset lövöldözős, viszont nagyon erőszakos Reservoir Dogs-al. Egy: mindenképpen meg kell tartani az erőszakot, arra mindig van vevő. Kettő: a filmben sokat bazdmegelnek, ergo a játékban is lehető leggyakrabban kell emlegetni a nőági felmenőkkel folytatott szexuális interkurzust. Három: lőni márpedig kell, ha fene fenét eszik is, a dumálós-agyalós kalandjátékoknak parányi a piaca. Megoldás: dugjuk össze a buksi fejünket, és találjuk ki, hogy mi történt akkor, amikor Tarantino kamerája nem követte az eseményeket. Milyen volt a rablás? Milyen volt a menekülés? Hogy sikerült kihozni a gyémántokat? Honnan cipelte magával a túszul ejtett rendőrt Mr. Blonde?

A válasz: úgy hogy lőttek, ütöttek, meg túszokat ejtettek. Nem egyszer, nem kétszer, hanem sokszázszor, válogatás nélkül. Az eredetileg néhány helyszínre szűkített cselekmény így alaposan kibővül, Mr. Blonde egy bevásárlóközpontban ámokfut, de eljuthatunk a kies külvárosba, és egy elhagyatott pályaudvarra is. Sőt: a Blitz-nél valamivel oldani akarták a sorozatos akciók monotonitását, és autós-száguldozós pályákat préseltek a játékba.


Villámok felnőtteknek

A Resrvoir Dogs mögött a **Blitz Games** (www.blitzgames.com), azon belül is a stúdió nemrég gründolt, kifejezetten felnőtteknek szóló anyagok hegesztésére specializálódott szekciója, a **Volatile** áll. Blitzék angolok, és régi motorosok a szakmában: a céget 1990-ben alapították az Oliver-testvérek (Philip és Andrew), és eddig leginkább a fiatal(abb) játékosokat célozták be, több Nickelodeon-játék (Bratz, Fairly Oddparents...) fűződik a nevükhöz, de harcba küldték már Barbie kisasszonyt (Barbie Horse Adventures), és Taz-t (Taz: Wanted) is. A Reservoir Dogs a Volatile első játéka, de nem az utolsó: jelenleg két nextgen projektjük fut, az egyik nagyon titkos, a másik pedig a megszokott formulát ("nyírd ki a városban garázdálkodó, és zombihordákat toborzó Gonoszt") megfordító, kifejezetten ígéretes **Possession** (PS3, X360, PC) - abban ugyanis te leszel a Gonosz, és te toborzol zombikat meg mindenféle szörnyeket. Jövőre meglátjuk, hogy mi sül ki belőle.

A fentiek alapján a Reservoir Dogs százszázalékosan elvetélt kísérlet a film interaktív formába gyúrására - és nem csak a fentiek alapján, hanem tényleg az, nem véletlen, hogy az eredeti stábból kizárólag Michael Madsen adta hozzá a nevét és az arcát. Csavarjunk egyet a dolgon: felejtsük el egy pillanatra, hogy adaptációval állunk szemben, dobjuk félre a sztorit meg az előzményeket, és nézzük kizárólag magát a játékot. Így rögtön más a leányzó fekvése: a rút, pattanásos kiskacsából továbbra sem lesz dögös királylány, de megszépül annyira, hogy ne kelljen nekifutásból elővezetett rúgásokkal elhajtatnunk magunktól.

Maga a lövöldözés, meg a túszejtés ugyanis nem rossz. A third person tűzharc ugyan nem tesz hozzá semmit a műfajhoz, de nem fogsz unatkozni közben. Meglepetés: a túszejtés kifejezetten ötletes, eddig talán a legjobban megoldott rendszert kapjuk képhez, amit hasonszőrű játékban látni volt szerencsénk. A Reservoir Dogs minden szituációra kétfajta megoldást kínál: agyonlőhetünk mindenkit, vagy túszokat ejtve, az ellenfeleinket sakkban tartva haladhatunk előre. A lövöldözés a brutálisabb, a túszejtés a biztonságosabb: amíg túsz van nálad (és nem fordítsz hátat az ordibáló rendőröknek) átmenetileg nem kell félned semmitől - maximum attól, hogy a túsz besokall (kicsi csík kúszik lefelé, ha elfogy, ugrott a túsz). A túszszedéssel okosan végig lehet csinálni egy pályát: elkapod, haladsz vele, meglátsz egy új delikvenst, a régit a falhoz állítod (...hogy ne nagyon kapkodjon a fegyvere után), nyakon ragadod az friss husit, és sétálsz tovább - a RD ezzel a megoldással inkább hasonlít valami bizarr stratégiára, ahol a túszok jelentik az erőforrást, neked pedig minél ügyesebben kell gazdálkodnod a rendelkezésedre álló idővel, és ehhez optimalizálnod a pálya vége felé mutató útvonalat.

A lövöldözés ennél sokkal egyszerűbb: oszthatod az áldást fedezékből, és rohanvást is - nagy különbség nincs köztük, a magam részéről inkább a Rambo-taktikát részesítettem előnyben, ha ráuntam túszosdira. Az erőszakos akciók itt is csíkot töltenek (ez értelemszerűen felfelé kúszik), ha megtelt, jöhet a lassított, "agyonlövök mindenkit a képernyőn, és cool pózokba vágom magam közben" mozdulatsor - akkor érdemes bevetni, ha többen jönnek neked. Újabb csavar: ugyanez a mozdulat (illetve: az ikertestvére) a tússzal is eljátszható. Normál esetben egy darab túsz ütlegelésével egy rendőrt tudsz rábírni arra, hogy eldobja a fegyverét - feltöltött csíknál meg jól megkínozhatod a szerencsétlent (karakterenként eltérő módon), a rend őrei ettől kiborulnak, és tömegével válnak meg a villámló botoktól.

Az autókázós részekről is illene szólnom, de őszintén szólva nem nagyon érik meg, hogy miattuk koptassam a billentyűzetet. Tartalmilag erőletettek, a megvalósításuk gyenge közepes, grafikailag is gyengécskék, az autó fizikája és irányítása sem stimmel - tényleg helykitöltőnek pakolták be őket, valószínűleg azért, hogy kilegyen a tizenöt misszió, meg hogy ezt is rá lehessen írni a doboz hátuljára.

FELEJTŐS

A Reservoir Dogs furcsa játék: hiába rendelkezik komoly filmes előzményekkel, valószínűleg azoknak fog jobban tetszeni, akik soha nem hallottak az eredetiről. Mint adaptáció nem működik, mint játék... úgy igen, bár ott sem képvisel túlzottan magas minőséget. A vizuális megvalósítás konzolokon (PS2 és Xbox) korrekt (értsd: semmi különös, de nem fogod lehányni a képernyőt), PC-n meg gyengécske, a szokásos gyors konzolport, az egekbe pakolható felbontás ellenére bántóan élesre és darabosra faragott poligonhalmazokkal, és homályosra mosott (gyaníthatóan a legkisebb közös többszöröst képviselő PS2 verzióból átemelt) textúrákkal. Tipikus egydélutános szórakozás, a játék normál fokozaton öt óra alatt minden gond és probléma nélkül végigtekerhető. Multi nincs, a professional fokozat elérése (és az azért járó jutalmak) pedig nem jelent(enek) kellő vonzerőt ahhoz, hogy másodszor-harmadszor is visszatérj hozzá. A film rajongói csalódni fognak benne, mindenki másnak pedig csak egy tizenkettő-egy-tucat akciójátékot kínál, semmi mást. Meg is kapja tőlem a Gamer365 NKV érdemrendjét: Nem Kellett Volna.

5 / 10

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

8 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==