Lair - előzetes

Lair - előzetes

dragCsető Zsolt2007.07.29. 18:48

Vannak fejlesztők, akik nem szívesen távolodnak el egy-egy jól bevált műfajtól: ilyen a Factor 5 is, amely immáron tíz éve képtelen elképzelni játékot felhők felett zajló csaták nélkül. Legújabb, PlayStation 3-as fejlesztésükre, a Lair-re pillatva pedig azt tudjuk mondani, hogy ez nem is akkora baj.

Sok mindent lehet mondani a Lair-re, de hogy szokványos játék, azt semmiképp. Itt van például az alaptéma: sárkányok. Hány olyan kiemelkedő címet tudtok mondani (a csodás Panzer Dragoon-t kivéve természetesen), amely a szárnyas hüllőkkel próbált maradandót alkotni? Ugye? Pedig az emberi fantázia által szült teremtmények talán legkézenfekvőbb példányáról beszélünk. Aztán itt van a már-már közhellyé vált kijelentés, mely szerint a játékmenet milyensége sokkalta fontosabb, mint a grafika, a látvány. Ez igaz is. Egy-egy kiemelkedő audiovizuális produkció azonban óriási mértékben képes emelni az élményt és az összképet, elfeledtetve akár egyes hibákat is. Nos, a Lair pontosan ezeket kínálja.

Ha valaki, akkor a Factor 5 mindenképpen profi abban, hogy már egy masina életciklusának az elején is képes elképesztően jól kihasználni az abban rejlő lehetőségeket - gondoljunk csak a remek Gamecube-os Rogue Squadron-ra. Szerencsére ezen jó szokásukat a PlayStation 3 esetében is megtartották, hiszen hiába ez az első játékuk a Sony masináján, a szaksajtó egyöntetűen a nextgen látvány egyik megtestesítőjeként tekint a Lair-re. Sárkányunk nagyon komoly kidolgozottsága már-már természetesnek mondható (mégis csak 2007-et látunk a naptárra pillantva), ám amiben igazán kiemelkedő a játék, azok az egészen monumentális helyszínek. Óriási hidak és várak, égbe nyúló hegycsúcsok, mély völgyek, hosszan hömpölygő folyók és vakítóan káprázó tengerek várnak ránk, mindez pedig hatalmas látótávolsággal párosul, 1080p-ben - és mégiscsak ezt várná el az ember a nextgenektől, nem feltétlenül a milliónyi poligonból felépített karaktereket és objektumokat.

Az irányítás tekintetében is mutat némi újdonságot a Lair, a SIXAXIS-ban rejtőző tilt-sensort talán legjobban kihasználó játékról van ugyanis szó. Sárkányunk terelgetését a kontrollert különböző irányokba döntve valósíthatjuk meg, ez a metódus pedig szerencsére csak az első pillanatokban tűnik szokatlannak, hiszen néhány perc alatt megszokható, és a későbbiekben teljesen természetessé válik. A fejlesztők a konkrét játékmenet terén is kreatívkodtak egy keveset, hiszen megpróbáltak minél kevesebb dolgot átemelni a "repülős" játékok elég régóta változatlan struktúrájából, ami az általunk irányított objektum állati mivoltát tekintve ésszerű döntésnek tűnik. Megváltozott tehát ellenfeleink üldözésének módja, amely egyrészt egyszerűbbé, másrészt pedig jóval látványosabbá vált, ha ugyanis egy ellenséges sárkány mögé érünk, akkor az L1 lenyomásával befoghatjuk azt, ekkor pedig több lehetőség is kínálkozik előttünk. A legkézenfekvőbbnek természetesen egy baráti tűzgolyó tűnik, de lehetőségünk van test-test elleni harcra is, igaz, ehhez először fel kell kicsit gyorsítanunk, hogy utolérjük üldözöttünket - mindez iszonyú jól néz ki - ha pedig kellő közelségbe kerültünk, akkor a kamera nézetet vált, innentől pedig kizárólag csak a támadásokra kell fókuszálnunk. Néhány sikeres csapást követően pedig jön a vizuális ajándék: kapunk egy előre script-elt kivégző mozdulatot, melyben például lovasunk átugrik az ellenséges sárkányra, és elintézi annak gazdáját - megpecsételve ezzel szörnyetege sorsát is.

Hosszú távon persze lehet, hogy unalmassá válna a sárkány-fogócska, így néha kénytelenek leszünk a földön is bevetni magunkat, és rendbetenni egy kicsit a gyalogos erőket is. Az igazán mozgalmas jelenetek pedig itt zajlanak le, hiszen nem néhány tucat, sokkal inkább néhány száz ember szaladgál ilyenkor körülöttünk, sőt, nem ritka, hogy egységek ezreivel (!) kell szembeszállnunk, ami mondani sem kell, elképesztő látványt nyújt. Igaz, sok lúd disznót győz - tartja a mondás - ez azonban jelen esetben nagy szerencsénkre nem feltétlenül igaz, kedvünkre végigtrappolhatunk ugyanis a ránk támadó katonákon, kissé megperzselve is őket akár, sőt, falatozhatunk is belőlük egy keveset - a különböző támadásokat pedig gyakran hatásvadász és látványos bullet-time szerű effekt kíséretében tekinthetjük meg. Ja, és mindezt állandó framerate mellett, egyetlen reccenés nélkül.

Sokan biztosan attól tartanak, hogy hosszú távon a grafikának kell majd elvinnie a hátán a játékot, ám úgy tűnik, hogy a változatossággal sem lesznek majd komoly problémák, amely egyaránt vonatkozik a helyszínekre és a küldetésekre is, illetve az időnként felbukkanó főellenfélharcok is új lendületet adhatnak. Ott van például az óriási vizi teremtmény, amit a trailerekben is láthattuk, de izgalmasnak tűnik az is, amikor ötödmagunkkal indulunk egy torony ostromlására, amit végül az azt védő gigantikus teremtmény száján (!) keresztül támadva rombolhatunk le.

Mindenképpen érdemes lesz tehát odafigyelni a Lair-re, példátlanul monumentális játék sülhet ki ugyanis a dologból - a szemet gyönyörködtető külcsín, a több ezer fős epikus csaták, a látótávolság miatt végtelen nagyságúnak tűnő helszínek, és a remek zenei aláfestés legalábbis mind-mind erre enged következtetni. Úgy legyen.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

8 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==