Viva Pinata: Trouble in Paradise - teszt

Viva Pinata: Trouble in Paradise - teszt

Oldern2008.08.29. 18:18

Hamarosan megjelenik a Viva Pinata: Trouble in Paradise, mi pedig alaposan leteszteltük a Rare idei kínálatának első darabját. Hogy mit tapasztaltunk? Vért, könnyeket és szenvedést aligha, aranyos és szerethető pinaták tucatjait és humoros jeleneteket annál inkább.

A Viva Pinata 2006-os megjelenésekor egy nehezen bekategorizálható, furcsa játék volt. Az Xbox 360 egyik első "vidámabb", fiatalabb korosztálynak szánt játéka akart lenni, azonban az aranyos külső alatt egy vérprofi stratégia szabályrendszere volt felfedezhető. Nem találta, nem találhatta meg a célközönségét: ahhoz túl gyermeteg volt a külső, hogy az akkor éppen Gears of War-ra gerjedő nagyközönség is rákapjon. Ahhoz pedig, hogy a fiatalabb vagy causal játékosok táborát megcélozva milliós sikereket érjen el, túlságosan összetett volt, és a nevében sem volt "Wii" vagy "Nintendogs" - a játék egyetlen szerencséje így az lehetett, hogy a Rare hardcore rajongóközönsége nagyrészt értette, szerette, és ami a legfontosabb: megvásárolta a játékot. Azóta már bundle kiadásként többen is találkozhattak a játékkal, és valószínűleg ez az oka annak, hogy két évvel később már új VP játékkal játszhatunk, melynek címe Viva Pinata: Trouble in Paradise.

Adott a kérdés a játékot nem ismerők részéről: mi is tulajdonképpen a Viva Pinata? Valószínűleg mindenki találkozott néhány éve a tamagochi néven futó őrülettel, amelyben egy állatkát kellett nevelnünk, olyan feladatokat elvégezve időről-időre, mint az etetés, itatás, vagy éppen a sétáltatás. Képzeljük el mindezt nagyban. Adott egy kert, melynek mi vagyunk virtuális urai: építhetünk rá házakat, ültethetünk virágokat, fákat, füves területté vagy hatalmas tóvá alakíthatjuk a terepet. Eddig a pontig egy pc-s Tycoon, vagy épp egy lecsupaszított Harvest Moon is lehetne tesztünk tárgya: kertünk formája és a benne elhelyezett tárgyak azonban felkelthetik a pinaták, eme különleges "állatok" figyelmét. Ha egy pinata a kertünk lakója lesz, akkor kezdődik csak az igazi móka: figyelni kell egészségi állapotára, az őt vadászó ragadozókra, a vörös színű rosszakaróinkra, riválisaira: ekkor válik a Pinata egy igazi, minden porcikájában felturbózott tamagochi-játékká. Innen már csak egy lépés, hogy igazi rétegjáték legyen ebből: ez a lépés a játék grafikája volt. A stílus gyermeteg, az állatok az infantilistól kezdve a végtelenül aranyos kategóriáig terjednek, az összkép legjobb pillanataiban pedig erősen hajaz a vasárnap délelőtt látható rajzfilmek által nyújtott hangulatra. Ha eddig a pontig nem keltette fel az olvasó érdeklődését a játék, felesleges tovább erőlködni: a Trouble in Paradise maradt olyan infantilis, olyan humoros és olyan elvont, amennyire az első rész volt. Szerencsére.

Egy új kert kezdésekor minimális pénzzel, alapvető eszközökkel (ásó, locsolókanna és magok a befüvesítéshez), és egy darab pinatával kezdünk. A képernyő jobb felső sarkában láthatjuk az időt, a szintünket (amely folyamatosan fejlődik, ahogy újabb dolgokat próbálunk ki a játékban, és ahogy bővítjük kertünk felszereltségét, akár pinatákkal, akár eszközökkel). Ezzel és az X gomb lenyomásával elérhető menüvel (ahonnan a boltosokat is elérjük majd) készen is állunk a pinata-vadászatra. Hogyan zajlik ez a gyakorlatban? Minden pinata személyre szabott stílussal és követelményekkel bír - ezek pedig három kategóriába sorolhatóak. Az első feladat, hogy megjelenjenek fekete-fehér színekben a kertünk környékén. Ekkor már kiválasztva őket láthatjuk azt is, hogy milyen követelményeknek kell eleget tennünk ahhoz, hogy lakóvá váljon. A Bispotti például (katicabogár) néhány virágot szeretne látni a kertben, és máris a kert új állatává válik. A harmadik követelmény a párzással kapcsolatos: hogy két állat szerelembe essen, szükség van egy házra (amit nekünk kell megépíteni, persze) - és fajtól függően egyebekre is. Léteznek olyan pinaták, amelyek nem csak békésen mászkálnak a kertben: ezek a Sour Pinata névre hallgatnak (savanyúcukor, ha úgy jobban tetszik): ők bántják állatainkat, felzabálják az édességet, esetleg pusztíthatnak is. Még jobban oda kell figyelni a Ruffian típusra: ők mindig vissza-visszatérnek, és szintén káoszt és pusztulást idéznek elő. A Viva Pinata ekkor kezdi megmutatni foga fehérjét: nem elég, hogy más pinaták is vadászhatnak állatainkra, a Sour és a Ruffian támadások kereszttüzében figyelni kell a belső konfliktusokra (néhány állatfaj ki nem állhatja egymást, és gyakran összeverekednek), a rossz kaja okozta betegségekre - a játék ekkorra pedig önálló életet kezd élni. A Viva Pinata: Trouble in Paradise az a fajta játék, amit példaként lehetne felhozni egy játékelmélet-szemináriumon: attól válik játékká, hogy az ember magának állítja fel a szabályokat, és a saját kihívásainak próbál megfelelni. Kihívás pedig akad bőven, hiszen közel kilencven állatfaj vár arra, hogy megszelídítsük

VÁLTOZÁSOK


Viva Pinata 2?

A játék címe nem véletlenül "Trouble in Paradise". Ha ez egy pc-s megjelenés lenne, tesztünk egy kiegészítő tesztje lenne - egy komolyabb kiegészítőé. Mindez persze teljesen logikus, az "alapjáték" ugyanis nem teljesített úgy, hogy azonnal zöld utat kapjon egy átdolgozott, alapjaitól újraírt folytatás. A Rare mindent megtett a lehetőségeihez mérten: a játékmenet finomabb, a grafika szebb, a tartalom komolyabb. Ha nagyon kritikusak lennénk, azt is mondhatnánk: így kellett volna az első résznek is startolnia, akkor talán nagyobb sikereket ért volna el.

Ez a bekezdés azokhoz szól, akik ismerik, esetleg végigjátszották az első részt: most azt vizsgáljuk meg, hogy miben változott a játék elődjéhez képest. A legalább harminc új Pinata-típus mellett a legfontosabb talán, hogy szinte az összes eddigi faj megváltozott. Más dolgokat kell megtenni ahhoz, hogy lakók legyenek, hogy szerelmesek legyenek, hogy megjelenjenek. Ez talán a legfontosabb módosítás annak érdekében, hogy a profiknak se váljon unalmassá pár óra után a játék. A következő, igen fontos újítás a két új helyszín bevezetése. A Dessert Desert és a Pinarctic (sivatag és a "sarkkör") passzív lokációk: itt nem építkezhetünk, csupán az itt felbukkanó különleges, adott égövben honos pinatákat vadászhatjuk le. Ehhez csalikra és csapdára van szükség - ami persze ezúttal is pénzbe kerül, a siker pedig nem mindig garantált. Az elkapott pinatákat pedig igazi kertünkben helyezhetjük el, ha ügyesek vagyunk. Ennek érdekében debütált két új talajtípus, a hó és a homok - mindkettőre azért lesz szükség, hogy megfelelő klímát szolgáltassunk új lakóink számára. Logikus, hogy az új talaj új fákat (narancs, például) és új virágokat termelt ki magának, a tucatnyi új növény és édesség vagy szobor mellett.

Megváltozott a románc minijáték nézete is, az ezzel járó legnagyobb változás pedig az, hogy ha elég gyorsan és ügyesen csináljuk, akkor garantáltan Wildcard gyermekek születnek. A többes szám nem véletlen: itt van esély ikrek születésére is. Nincs vége a változások listájának: a pinaták közösségi élete végre komoly fejlődésen ment keresztül. Néhány minijáték (tehetségkutató, akadályfutás) segítségével versenyezhetnek is, továbbá tényleg aktívan kommunikálnak egymással. Látni, ha két pinata fél egymástól, az azonos fajba tartozó állatok pedig egymás társaságát keresik, és ház hiányában egy helyen alszanak is el. Tudnak már beszélgetni is egymással, és minden pinata megtanulhat fejenként két trükköt - amelyeket bármikor előcsalhatunk belőlük. A hangulatot megörökíthetjük, fotózhatunk is, a feltölthető és a Vision Camerát igénylő extra pinaták szolgálatatása pedig jól hangzik - sajnos a tesztverzióban ezt sem tudtuk kipróbálni. Jobban szervezett lett a challenge opció is, a boldogság helyett lakóink cukorszintjét mérhetjük. Változott a grafika is, a különleges megjelenítésű pinaták és talaj mellett egyre több normális felülettel találkozhatunk: ebben a játékban is debütált az "ingyen csillogás" és a bump-mapping effekt, cserébe viszont az árnyékok furcsábbak, szögletesebbek lettek. Globálisan nézve három fontos dolgot kell még megemlítenünk. Először: azoknak, akik nem akarnak sokat bajlódni az állatokkal, a Just for Fun módban könnyebben megszerezhetnek bárkit, ott ráadásul végtelen pénzzel garázdálkodhatunk, és a párzás minijátékát sem kell megcsinálni. Másodszor: a játék irányítása könnyebb lett, hiszen a gyakran használt trágyázási és magvető segédeszközöket már a d-paddal is elérhetjük, anélkül hogy a boltosokhoz fordulnánk. Végül kötelességünk beszámolni egy szomorú dologról is: a kert nem lett nagyobb, kertünkben pedig ezúttal sem lehet végtelen sok tárgy - ennek valószínűleg technikai akadályai vannak, hiszen néhány jelenet így is képes veszélyesen sok állatot, effektet és épületet egyszerre ábrázolni.

ÉRTÉKELÜNK

A Viva Pinata: Trouble in Paradise legnagyobb problémája az, hogy sokan egyáltalán nem adnak neki egy esélyt: hiányzik a lineáris játékmenet (juss el A pontból B pontba), hiányoznak a "főellenfelek", a pályára tagolás, hiányzik a történet (néhány beteg videót leszámítva): így nehéz elhelyezni a videójátékok széles palettáján - elsőre. Ha az ember kipróbálja (amire demó formájában is lesz lehetőség), akkor azonban könnyen magával ragadhatja ez a hangulatos, erőszakot csupán mesés formában szerepeltető játék. A finomított grafikai motor még mindig csodálatosan néz ki, a Pinatákat nem lehet nem szeretni, annyira aranyos legtöbbjük, a játék zenei kínálata pedig szinte megunhatatlan, kivétel nélkül zseniális dallamokból áll. A jeges és sivatagos helyszínek debütálása kellő változatosságot vitt bele a játékba, a nehézséget nem kedvelőknek pedig ott a Just for Fun mód, ahol pinatáink nem feltétlenül eszik meg egymást, ahol könnyebb megszelídíteni őket, és ahol végtelen pénzből gazdálkodhatunk. Hogyan is foglalhatnánk össze az eddig leírtakat? A Rare minden tőle telhetőt megtett, hogy a roppant eredeti alapanyagot finomítsa, tovább csiszolja: egyszerűbb lett a játék kezelhetősége, a casual játékosoknak új játékmódot, a hardcore rajongóknak pedig megváltoztatott eredeti és új tartalmat kínált. Sajnos nem volt szerencsénk kipróbálni az online/multiplayer módokat - de ez nem változtat a játék értékelésén. Akit ugyanis nem érdekelnek az aranyos, visítozó pinaták, azok az online lehetőségek miatt sem fognak beugrani a buliba, akik pedig szeretik ezt a remek univerzumot, azok pedig enélkül is kellő tartalmat találnak majd az alapjátékban, játsszák akár offline, akár online módon. Ajánljuk a Viva Pinata: Trouble in Paradise című játékot mindenkinek, akiben még ott lapul a játszótéren veteránná nőtt gyermek, aki szeretné játékra nevelni fiatal testvérét vagy gyermekét, vagy aki csak egy különleges kalandra vágyik a sok komoly stílusú játék mellett.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

8 órája
14

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==