[Teszt] Sniper: Ghost Warrior

Sniper: Ghost Warrior

mcmackoGéczy Attila2010.07.14. 14:00

Az FPS-korszak kezdetén még nem volt divat a katonai témaválasztás, ez a helyzet a zsáner érésével azonban fokozatosan változott. A kommandós-taktikai lövöldék egyik legizgalmasabb részét a távcsöves tisztogatások jelentették, az olyan játékoknak, mint a Delta Force és a Project I.G.I. pedig egy rakás újszerű élményt köszönhettünk. Aztán a mesterlövészpuska megmaradt egy sztenderd fegyvernek a sok közül, az idő során nagyon kevés cím merte bevállalni a fegyver főszerepbe emelését.

A Sniper: Ghost Warrior nem merészel kevesebbet vállalni magára, mint hogy ezt a tendenciát megtörje. Ahogyan az a címből is kiderülhet, egy katonai alakulat mesterlövészét fogjuk alakítani, akit a trópusi forróság sem riaszt el attól, ghillie ruhában küzdjön a nagybetűs Igazságért.

Az álcázó ruha a valóságban arra szolgál, hogy a vadászokat és a katonai mesterlövészeket ne lehessen megkülönböztetni a környezetüktől. A virtuális világban - a City Interactive munkatársai szerint legalábbis - azonban vajmi kevés haszna van a vászoncsíkokkal megbolondított hacukának. Na, de ne szaladjunk ennyire előre.

Ambiciózus vállalkozásnak tűnik első ránézésre a Sniper. A tudvalevően budget költségvetéshez képest is csinos a grafika, egészen tűrhető a betanító porció, és a hangulattra sem panaszkodunk a kezdetekben. Aztán balul sül el az első objektíva, felpörögnek az események, és ekkor jövünk rá, hogy szar van a palacsintában.

Nem is kevés. A Ghost Warrior élményét ugyanis rengeteg apró és kevésbé apró szennyfolt piszkítja be. Öröm az ürömben, hogy a problémák többnyire leginkább amatőrizmust sugallnak, nem feltétlenül ordas igénytelenséget, de sajnos ez az érzés kevés ahhoz, hogy a kampány 6-7 óráját igazán élvezni tudjuk.

Mi bűzlik leginkább? A már említett lopakodás és álcázkodás. A figuránkkal túl gyakran kényszerülünk olyan helyzetbe, hogy a csendes tisztogató szerepet eszetlen rambóra cseréljük. Ha nem úgy csináljuk a dolgokat, ahogyan a szkriptírók elképzelték, az ellenfelek a térkép legtávolabbi pontjáról is kiszúrnak minket, az AK47-es pedig halálosabb fegyver a kezükben, mint az MSG90 a miénkben. Mondanom sem kell, hogy a puskánk és személyünk óhatalmas tekintélye ezzel a húzással gyakorlatilag a porba hull; marad a menekülés, vagy a módszeres darálás, a lehető leggyorsabban és legprecízebb módon, ha túl akarjuk élni a napot.

Pedig a játék lövöldözős mechanikájával nincs is baj, sőt a fegyver erejét és kezelését igencsak korrekt módon prezentálja a program. A golyó ballisztikai pályája tisztességesen modellezett: a szél, a szívverésünk és a gravitáció mind-mind beleszólnak a lövések pontosságába. A fókusz aktiválásával a légzésünk nyugodttá válik, a környezet és az idő belassul, mi pedig többszáz méterről szórjuk a halálos fejeseket. (Szép röppálya esetén a lövedék becsapódását a kamera is követni fogja.) A célkereszt mellett (normal fokozatig) egy kis piros indikátor segít minket a találati pont megjósolásában. Amíg a mesterséges intelligencia nem kapja meg az észlelésünk utasítását, addig igazi vadászként érezhetjük magunkat a buja trópusi vegetáció rejtekében.

Az esetek nagy részében azonban nem mi vagyunk a ragadozók, hanem épp minket üldöznek. Miközben faluról-falura járunk, a szenilis radartól várjuk a tippet, hogy épp merről várható a gerillák támadása. Már ha a kijelző nem felejti el épp kipakolni a piros nyilacskákat a térképen oda, ahol a valóságban egy teherautónyi fegyverest látunk ravaszon remegő ujjakkal. És ha az ellenfelek nem adnak teret a valódi játéknak, a pályatervezőktől se várjunk sokkal többet. A megadott utakon kívül szinte mindenhol kerítésekbe és sziklafalakba ütközünk, hiába a tágasnak tűnő dzsungel. Így marad végül az egy, legfeljebb kétösvényes fix útvonal, amerre a továbbjutás megengedett. A falu-csapás-támaszpont formulán is ritkán variálnak a fejlesztők; az egyetlen, ami igazán változik, az ennek a szerkezetnek a körítése.

A grafikailag nagyot parádézó Call of Juarez 2 motorja (Chrome4) minden gyermekbetegsége ellenére is megkapó látványt képes a kijelzőkre izzadni, így a meglehetősen darabos árnyékokat, és néhol bedöcögő képfrissítést elnézhetjük a technológiának. (PC-n ezeket amúgy is lehet orvosolni.) A folyóparti szakaszokon szinte érezzük az édesvíz és a növények illatát, de a dzsungeles-sziklás ormok, az éjszakai tisztások, és az indusztriális díszletek sem maradnak el a színvonaltól. Durva és elnagyolt részletek persze előfordulnak, de talán ez a legkevesebb, amiért fekete filcet kell ragadnunk.

Sokkal nagyobb bosszúságot okozhat a karakterünk illeszkedése a tájhoz. Bár a mozgás dinamikáját hamar megszokjuk, a guggolva haladás egyszerűen csapnivaló. Lapítás közben a legkisebb pöckökben is képes a vadászunk fennakadni, de egy egyszerű lejtő vagy egy lépcső is ostoba tréfákat űzhet velünk. Egy menekülős szituációban nem engedhetjük meg magunknak, hogy a lépcsőhöz közelítés optimális szögét keressünk. Ezzel a luxussal a készítőknek sem lett volna szabad élniük; szépen is néznénk ki, ha az ilyen kihívásokról szólnának manapság a videojátékok.

Történtek erőfeszítések, hogy az orvlövészes portyákat osonkodós szakaszokkal tegyék változatosabbá. Ekkor nem is igazából az ellenfeleket, hanem a szkripteket és az azokat aktiváló láthatatlan kapcsolókat kell kerülgetnünk. Vannak szimpla gépfegyveres missziók is (ha éppen több szálon fut a cselekmény), amelyek a középszerű lövöldözésen túl semmi extrával nem képesek szolgálni. Apropó cselekmény. A történetet, mint olyat, el lehet felejteni; még a küldetések során sem tiszta, hogy mit miért csinálunk. Az átfogó sztori pedig csak gyenge illúzió; a narratívának se füle, se farka.

A játékhoz kötelező jelleggel csatoltak többszereplős módokat is. Hogy milyen érzés egy bő négyzetkilométeres placcon a többi ghillie-be bújt pixelkatonát keresni? Egy darabig érdekes, aztán kifejezetten frusztráló. Idővel azért bele lehet jönni, de a kijelző két centiről történő bambulása helyett inkább a napocskába tekintek odakinn a déli forróságban, ha gyorsan haza akarom vágni a szemeimet.

A masszív szidalmazás ellenére sem lehet egyértelmű a verdikt. A sok-sok bosszúságon túl is játszható marad a Sniper, sőt esetenként a különleges témaválasztása révén képes magával ragadni az embert. A műfaj rajongóinak ajánlott lehet a játékból történő mintavételezés, de idővel bizony ők is tisztában lesznek vele, hogy összességében egy átlagon aluli produktummal próbálkoznak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==