[Teszt] Ultimate Marvel vs Capcom 3

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Oldern2011.11.21. 19:00

Van az a mondás a nem mûködõ óráról és arról, hogy napjában kétszer még az is jól mutatja az idõt. Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 megjelenése kicsit ehhez hasonlítható apropó: ha valakinek kedvelt idõtöltése "bõrlehúzás, fujj!"-t kiáltani, akkor még az is lehet, hogy most, ebben az esetben, akár igaza is lehet: az Ultimate Marvel vs Capcom 3 ugyanis rekordidõ alatt érkezett meg, az elõdhöz képest fél év szünet után. Ennyire gyorsan azért még az évente érkezõ sportjátékok sem szoktak lepörögni, az UMVC 3 esetében azonban több összetevõ okozta ezt: eredetileg DLC karakterekkel szerették volna tovább támogatni az alapjátékot, a fukushimai események után azonban ez már nem volt egy tartható állapot a csapat számára - és ezzel együtt a Marvel vs Capcom 3 is kiáltott néhány masszívabb javításért, vagy éppen ráncfelvarrásért. Az UMVC3 tehát, ha úgy tetszik, egy relaunch, egy megfelelõ indítás: vajon sikerült nekik a kor követelményeinek most jobban megfelelni?

Tegyük tisztába a csecsemõt már most, a teszt elején: a Marvel vs Capcom 3 alapvetõen egy félelmetesen élvezetes és addiktív verekedõs játék volt, ami gyakorlatilag egy sandbox kombó-játszóteret ad a játékosok számára. A cél az, hogy minél komplexebb módon, minél hatékonyabban és minél kegyetlenebbül büntesd meg az ellenfeled olyan apró hibáit - és ezzel együtt minél kevesebb lehetõséget hagyj az ellenfélnek ahhoz, hogy a te gyengeségeid észrevegye, vagy megbüntesse. A Marvel vs Capcom 3 a versenyszerû játék mellett a kombókeresõ és kombóvideókat gyártó rajongók számára is elegendõ tartalmat adott - még egészen a mai napig találni benne újabb érdekességeket, vagy éppen glitcheket, kombókat, hiszen a hatalmas karakterválaszték mellett minden szereplõ assistként is sokat tehet annak érdekében, hogy még többet sebezzünk egy-egy bevitt találat után.

Miért volt tehát szükség a javításra? Elsõ sorban a karakter-egyensúly miatt: bár az elõd, a tíz éves Marvel 2 sokkal roszabb bõrben volt ezen a fronton, azért az MVC3-ban is kialakultak olyan erõviszonyok, hogy bizony a legerõsebb csapatok ellen a gyengébb kombinációknak, gyengébb karaktereknek konkrétan esélye sem volt.

Az UMVC3 ezen tizenkét új karakterrel, a régi karakterek gyengítésével (ahol erre volt szükség) és erõsítésével (ahol lemaradásról volt szó) változtat - és bár két hét játék után még semmilyen következtetést nem vonhatunk le az új erõviszonyokkal kapcsolatban, az már most biztos, hogy a profik mind-mind más és más új csapatok mellett tették le a voksukat. A változatosságra tehát valószínûleg itt kevesebb panasz lesz, mint korábban. Alaposan legyengítették az X-Factor rendszerét, ami meghalt karakterek után egyre nagyobb bónuszt ad az éppen irányított szereplõnknek: a javarészt uniformizált (130-150-170% bónusz sebzésre és sebességre egy ideig) módosítók mellett immáron a levegõben is használhatóvá vált az X-Factor, ami konkrétan mindent megváltoztat, és egyben segítheti a gyengébbnek kikiáltott karakterek gyõzelmi esélyeit is. Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 a megfelelõ változtatásokat hozta el, hihetetlen mennyiségû módosítással és javítással: a végeredmény egyértelmûen egy kompetitívebb, igazságosabb játék lesz - illúzióink azonban ne legyenek, a hardcore rajongótábor így is néhány hét, hónap alatt megtöri majd az egyensúlyt, és megtalálja a legújabb abuzálható õrületeket, ahogy az lenni szokott.

Az eredeti Marvel vs Capcom 3 förtelmesen teljesített online fronton: nem volt replay lehetõség, nem volt spectator mód, és nem volt azonnali rematch opció sem - hogy magáról a netkód minõségérõl ne is beszéljünk. Az Ultimate ezen a fronton jelentõsen javított a helyzetén, bár még így sem nevezhetjük iránymutatónak (az majd a Street Fighter X Tekken lesz az online practice móddal és a komoly replay támogatással), azért az elvárható normát hozzá. Van végre spectator mód, tehát egy három vagy több fõs szobában nem a kártyék csapnak össze, hanem végre nézhetjük a meccseket - és van azonnali rematch, így a meccsek közt eltelt idõ két játékos esetén szinte a nullára csökkent, ami a gyakorlás szempontjából komoly javulásnak mondható. A netkód maga is jobban sikerült, a launch környékén sikerült amerikai játékosokkal is lagmentes, száz százalékosan is élvezhetõ meccseket lejátszani - ezt korábban még nem nagyon sikerült más bunyós címekkel elérni, szóval mindenképpen dicséret illeti a fejlesztõket. Így kellett volna ezt alapból csinálni, tisztelt Capcom - de azért remek, hogy végre sikerült normálisan összehozni. Sajnos a matchmaking még most sem működik teljesen jól, és lehet, hogy a Skyrim vagy épp a divatos lövöldék miatt, de tény, hogy már most, a megjelenés utáni napokban és néhol perceket kellett várni, míg találtam ellenfelet online - ez pedig minden, csak nem ideális.

Hiába azonban a tartalmi fejlesztés, már ami a lényegi bunyót illeti, és hiába a javított online lehetõségek, a jobb balansz, és a remekül sikerült karakterek, de valahogy mégsem sikerült átlépni azt a bizonyos küszöböt: az Ultimate Marvel vs Capcom 3 továbbra is csak a legelszántabb és a legkitartóbb bunyós rajongók szórakozása lesz. Nem tudom elképzelni ugyanis azt a szituációt, amikor az elmúlt évek legkeményebb játékos szezonja közepén valaki megveszi az UMVC3-at, és a jelenleg igencsak kihalt (van, hogy percek telnek el két talált ellenfél között) online arénában próbálja hosszú hónapokon át megérteni, hogy hogyan is kell ezt a játékot kezelni. Itt nincs megfelelõ tutorial, itt a legalapvetõbb harcrendszer-fogalmak megértéséhez és begyakorlásához komoly gyakorlópartner vagy online guide szükséges. Miért, Capcom, miért? A kérdésem a semmiben lebeg: nem tudom a választ, valószínûleg õk maguk sem tudják. A játék szabályai, a játék által kínált lehetõségek mikéntjei mind-mind felfedezésre váró, ködös területek: a legelszántabbak, és csakis õk fognak eljutni arra a szintre, hogy túljutnak a frusztráción és az ismétlõdõ vereségeken, és élvezik ezt az amúgy nagyon szórakoztató és tartalmas verekedõs játékot. A többiek? Õk vagy eladják néhány nap, néhány hét után szerzeményüket, vagy felkerül a polcra, és talán már le sem veszik.

Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 jobb játék, mint elõdje volt, de annak hiányosságai az új projectek és a riválisok teljesítményei fényében egyre nyilvánvalóbbak, egyre égetõbbek: a játék így jelenleg fél lábbal a múltban, fél lábbal a jövõben egyensúlyoz - az eredmény pedig csakis attól függ, hogy mennyit nyom a latban a népszerû Marvel- és Capcom-karakterek iránti rajongásunk, vagy a mûfaj iránti szeretetünk.

*

Az Ultimate Marvel vs Capcom 3 nem rossz játék - a magja, a harcrendszere még mindig hihetetlenül komplex és egyben élvezetes meccseket tesz lehetõvé. Az új karakterekkel és az új pályákkal szinte biztos, hogy a rajongótábor teljes mértékben átáll majd erre az epizódra - a kevésbé dedikált játékosok azonban továbbra sem biztos, hogy az igényeiknek megfelelõ csomagot kapnak a csökkentett árú Ultimate MVC3-al. Ha szereted a mûfajt, szereted a Versus szabályait, és tudod, hogy milyen akadályokat kell áthidalnod, mielõtt igazán jó játékos lehetnél, akkor az UMVC 3 a Te játékod lesz - egyébként azonban kerüld el, mert csak frusztrációt fogsz kapni tõle.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

6 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

7 órája

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

1 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
40

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

2 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

3 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

3 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

5 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

6 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==