[Teszt] Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

liquidSomosi László2013.02.26. 19:20

A jó hír: az Aliens: Colonial Marines olyan játék, melyre évek múltán is emlékezünk majd, emlegetni fogjuk. A rossz hír: nem azért beszélünk majd róla, mert előspriccel belőlünk a régi jó játékok iránt érzett elsöprő nosztalgia - hanem azért, mert viszonylag ritka az olyan játék, ahol a célközönség azt érzi, hogy valami furcsa átverés része lett, kivették a zsebéből a pénzecskéjét, megkocsikáztatták, aztán otthagyták az út szélén álmélkodni a porban.

Természetes emberi tulajdonság, hogy kipróbált márkákhoz hajlamosak vagyunk minőséget kapcsolni, a német autóktól, a francia ingektől vagy a norvég kaviártól elvárjuk, hogy a megfelelő értéket nyújtsák, ha már őket választottuk. Valahogy így vagyunk a videójátékokkal is, egy a műfajban nagy tapasztalatokkal, másfél évtizedes háttérrel rendelkező stúdió (esetünkben: a Gearbox) esetében reális elvárás, hogy ha nem is remek, de tisztes iparosember módjára összerakott játékot találjunk a dobozban. Az Aliens: Colonial Marines nem ilyen. Az Aliens Colonial Marines fan-fikció, a garázsprojektek bája nélkül, viszont azok minden gyengeségével megverve.

A Gearbox-féle Aliens szinte minden porcikájában keserű csalódás. A játék alapjául szolgáló film (James Cameron máig zseniális Aliens-e) közvetlen folytatását ígérő sztori esetlen, következetlenségektől sem mentes történet. Furcsa volt a trailerekben az LV-246 felett ismét feltűnő Sulaco? Furcsa is marad, mert a játék a semmibe mutató félmondatokkal intézi el a magyarázatot, az utolsó harmadában pedig még látványosan bele is csinál az Alien-kánon kellős közepébe, feltámaszt egy ismert karaktert - magyarázni itt sem fog. „Ez egy hosszabb történet” - hangzik az ismert karakter válasza a teljesen jogos „de ezt most így hogy?!” kérdésre. A Colonial Marines igazi rosszfiúi nem a xenomorphok, hanem a (még mindig) rosszban sántikáló Weyland-Yutani, a harapós kedvű idegenek veszedelmes bio-díszletek csupán a Becsületes Katonák a Gonosz Korporáció ellen vívott harcában. Ennek megfelelően legalább annyit fogunk Weyland-zsoldosokra lövöldözni, mint földönkívüliekre.

A lövöldözés élvezeti értéke kezdetben közepes, a Sulaco-ról a bolygóra zuhanva, egyre több emberi ellenféllel szembekerülve erősen mínuszos. A xenomorphok mesterséges intelligenciája nem a legjobb, de ők legalább nagyjából úgy viselkednek, ahogy elvárjuk tőlük, falakon futnak, felülről támadnak. A zsoldosoknál ellenben egy hétzenés kvarcóra is okosabb, néha kifejezetten idegesítő ellenük harcolni, a két üzemmódjukból („Nem vagyok fedezék mögött!” és „Fedezék mögött vagyok!”) az utóbbit erőltetik, szétcincálják a játék amúgy is problémás ritmusát. A teljesítendő feladatok laposak, a hangulat nem üti meg az elvárható mércét - egy Aliens játéknak nyilván nem a rettegésről kell szólnia (az az Alien), de hogy feszültséget sem sikerült bele varázsolni, az már-már művészet, mert a témánál fogva szinte adja magát.

A Colonial Marines technikai problémáktól terhes játék. A karakterek átgyalogolnak egymáson, te is belegyalogolhatsz karakterekbe, az ellenfelek szintén. A karakteranimációk botrányosak, hőseink mozgássérültként merevednek bizarr pózokba, a támogató karakterek pedig vadul teleportálgatnak ide-oda a pályánkon - nem egyszer közvetlenül a szemünk előtt jelennek meg a semmiből. Az A:CM az Unreal 3 motort használja, ehhez képest (pécén) alig-alig néz ki jobban, mint a generáció elején megjelent UE játékok. Sőt: ha a konzolos verziókat nézzük, teljesen úgy néz ki, a rendkívül alacsony felbontású textúrákra, és szemünk előtt lezavart pop-upra nagyon nehéz racionális magyarázatot találni 2013-ban egy (elvileg) nagynevű csapat által készített AAA játék esetében. Hasonló a helyzet (az amúgy nagyjából hatórás) játék utolsó másfél órájával - a korábban látott helyszínekből és objektumokból összefércelt, többek között egy kétperces (tényleg annyi), egyetlen gomb megnyomásával megnyerhető bossharcot is felvonultató végjáték láttán tátva marad az egyszeri játékos szája, és ismét felteszi magának a „de ezt most így hogy?” kérdést.

Pedig a válasz nem túl bonyolult. A Colonial Marines-t (ahogy az a játék megjelenése óta több forrásból is elhangzott) valójában nem a Gearbox készítette. A Gearbox a saját IP-jét, a Borderlands-et simogatta a SEGA pénzéből, az Aliens-t pedig mostohalányként kezelték. Hamupipőke át lett zavarva az olcsóbban dolgozó, kevésbé tapasztalt, kevésbé tehetséges jóemberekhez (a játék elején három stúdió neve is olvasható), de a mesebeli kolleginájával ellentétben belőle a végére nem lett csodaszép hercegnő. A felbérelt helyettesítők láthatóan igyekeztek, az Aliens-nek van pár olyan momentuma, ami már-már egy AAA játékra emlékezet, a film vizuális esztétikáját, helyszíneit javarészt jól másolják, és a pulzuskarabély is úgy kerreg, ahogy kerregnie kell. Minden más simán leviszi a lécet, az egyetlen kivétel talán a katonákat és alieneket csapatosan egymásnak eresztő multiplayer, ahol a létező problémákat (lag, lassú matchmaking, kevés pálya) némileg ellensúlyozza két, kifejezetten élvezetes játékmód (a menekülős Escape, és a területvédős Survival), és a single playerben is működő karakter / fegyver-fejlesztés lehetősége. A multival egész jól lehet szórakozni, és bár a tökéletestől messze van, egyértelműen ez (illetve: négy játékmódból kettő) a Colonial Marines legjobban sikerült, legtöbb játékélményt nyújtó része.

Akár külsősök fejlesztették, akár nem, a Gearbox ebből már nem fog arcvesztés nélkül kijönni. A játékos joggal kiált átverést, mert átverték: az expókon bemutatott gameplay demók nem a valós játékot mutatták, hanem egy álombéli verzióját - a dobozban nem ez a játék található. Ami ott van, az egy kevésbé ügyes kezek által sietősen játékszerű formába gyúrt csalódás-gombóc, amit bőségesen meg kell locsolnod rajongás-szósszal, hogy fogyaszthatóvá váljon.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

16 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

17 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==