[Teszt] The Wonderful 101

The Wonderful 101

Gamer3652013.09.15. 18:08

Mikor Hideki Kamiya először megálmodta a Wonderful 101 alapötletét, egy sötétebb hangvételű és kinézetű világot képzelt el. Hosszas nyűglődés, majd a Nintendo közbelépése (... azaz a számlák átvállalása mellett kreatív terelgetés...) után végül egy színes, lakkozott, prémium műanyag akciófigura-dioráma került ki a Platinum kezei közül. Csinos, egyedi dizájn, kicsik és nagyok számára egyaránt hívogató - annál kellemetlenebb élmény tehát, mikor a játék az első tényleges küldetés során a könnyekig pofozza a játékost.

Akármennyi év tapasztalat áll mögötted, akármennyire ismered Kamiya munkásságát, a W101 elrettentően mély vízbe dob igen magasról, és órákba telik, mire a felszínre bukkansz.

A csapattársaidat kvázi tintaként használva ábrákat rajzolhatsz az érintőképernyőn vagy a jobb analóggal, miáltal azok átmenetileg különböző fájdalomokozásra alkalmas tárgyakká alakulnak át, vagy éppen civileket is csatasorba állító „varázskörré”, de akár rugalmasan előrevetődve az ellenfelekre is küldheted őket, amellyel nem csak kijelölöd őket, de talán meg is bénítod, csapatod pedig egy emberként lélegzik, de mégsem, mert csak az aktuális vezérkarakter sérülhet, a többiek nem, de ha mégis találat éri őket, akkor egy ideig nem tudsz rajzolni velük, de szerencsére hozzájuk futva magukhoz térítheted őket, a boltban pedig vásárolhatsz további képességeket tucatjával, három kategóriában, reméljük élvezted az első 2 percet, itt van pár ellenfél - kilégzés, hajrá!

Valahogy (= rohangálsz a kiütött társaid után és izomból nyomogatod az A-t) lepofozod őket, aztán újabb és újabb variációikat is, leküzdöd a könnyed puzzle-jellegű akadályokat, falra mászol (mármint a játékban), tüzet oltasz, földlakókat mentesz és toborozol, „valamire biztos jó lesz” alapon tárgyakat gyűjtögetsz. Próbál magyarázni a játék, de nem bizonyul igazán jó házigazdának, az első óra végén utálod az egész zavaros, hiperaktív, követhetetlen, kényelmetlen izét.

Mi történt Kamiyával és a Platinummal? Pont ők felejtették volna el, hogyan kell akciójátékot csinálni? Vagy a projekt felett őrködő Nintendo piszkált addig egy nyerő formulát, amíg el nem rontotta azt? Vagy alapból zsákutca a Pikminből Hack and Slash-t csinálni? Hasonló gondolatok kísértik végig a Wonderful 101 tanulási szakaszát, amely gamer tapasztalatunktól és elkötelezettségünktől függően több óráig is eltarthat. Vagy akár az első végigjátszásig.

A kitartóak persze előbb-utóbb már önszántukból merülnek majd alá a mélyvízben, hogy kiderítsék, meddig lehet/tudnak lejutni. Nos, a megjelenés óta követve a játékról folyó diskurzust, elnézve a profibb játékosok videóit, és a játék rendszereinek határait személyesen is intenzíven kutatva még mindig csak annyit tudunk mondani: "Franc tudja, még mindig nem értünk a végére." Látszólag senkinek nem sikerült még megnyitni a titkos karaktereket, és szinte minden nap új kombótechnikákat vagy stratégiákat fedeznek fel.

Sikerült elvesznünk a játékban.

A rajz-alapú átalakulósdi a játék legmeghatározóbb mechanikai újítása, még ha elsőre a Wii U GamePadet erőltető megoldásnak is tűnhet. A harcok mellett a rejtvények megoldásában, csapatunk bővítésében és egyben tartásában, de még a kameramozgatásban is kulcsszerepet játszik. Megtanulni gyorsan helyes ábrákat húzni az egyik legfontosabb és legnehezebb feladatunk. A bravúrosan felépített rendszert kiismerve (pl. egy ábra megrajzolása után, de még az átváltozás megindítása előtt beadhatunk egy speciális mozdulatot is, egyszerre aktiválva a kettőt) megnyílik az út a bombasztikus, elegáns kombókhoz. A rajzolás folyamata pedig úgy nyer létjogosultságot, hogy társaink számától függően meghatározhatjuk a „unite morph”-ok méretét (= erejét) és számát, egyszerre ugyanis akár 5 darab alakzatot is létrehozhatunk, több ellenfél megcélzására, vagy épp egy pusztító össztűzhöz. Vagy csak mert szeretjük nézni az így kialakuló irányított káoszt.

Sokakat elrettenthet, mennyire komoly munkát igényel, hogy igazán élvezhesd a játékot, de ha a lehetőségek és egymásra épülő apróságok sokaságától a harci kedv fog el a frusztráció helyett, akkor már a tanulóidő is egy különleges utazás lesz. Csak itt gyalogolnod kell, nem hullámvasúton ülve száguldani a látványos díszletek között. Na, nem mintha a díszletek nem érdemelnének említést.

A játékban életre kelő univerzum ugyanis nagyban hozzájárul, hogy átvészeljük a kezdeti nehézségeket. Kamiya szabadjára engedte gyermeki énjét, és létrehozott egy világot, ahol az élet néha kedvenc klasszikus videojátékait követi (igen, van Zelda is), a japán vezetéknevű karakterek vastag dél-USA akcentussal beszélnek, és távoli üstökösökről érkezett hercegek szállnak csatába a Földet védő nemzetközi szuperhős-csapat és a GEATHJERK Föld-ellenes koalíció közti háborúban. Ami hiányzik a sztoriból eredetiség terén, azért kárpótol a főszereplők csupa szív komolytalankodása, és az egész produktumból áradó megindító rajongás a videojátékok és a régimódi kalandmesék iránt.

A trailerekből áradó bombasztikus kreativitás és vizualitás viszont kisebb csalódást okoz. Nem is a képernyőre pakolt képek miatt - azok néhány csiszolatlan élt leszámítva méltó folytatásai a Platinum/Clover rajzfilmesebb művészeti irányvonalának - hanem a képernyőre pakolás gyorsaságával: a játék többnyire képtelen tartani a 60FPS-t. Az utolsó frame-ekre időzített kitérések megnehezítésén túl ez főleg a rövid, de látványos lassulásokkal mar bele az élménybe.

Az alap játékmenetet megtörő variációk is nagyon jól mutattak az előzetesekben, de a gyakorlatban egyértelműen a játék mélypontjait jelentik. Elhíresült Tweetje után nem csoda, ha Kamiya megpróbálkozott egy kis Star Foxot csempészni következő művébe, de ez a pár sekély és esetlen menekülős szakasz aligha fog jól mutatni az önéletrajzán, ha egyszer komolyan felajánlja a Nintendónak, hogy elkészíti Foxék új kalandját. Hasonlóan kimunkálatlan érzetet nyújtanak a shmupokra, vagy a Space Harrierre hajazó részek, meg úgy általában minden próbálkozás, amikor nem földönkívülieket kell pofoznunk.

Vitathatatlan, hogy Kamiya ritka tehetséges játékdizájner, azonban a fentiek is mutatják, hogy rendezőként még van hova fejlődnie. Az említett variációk indokolatlanul hosszúra nyúlnak, és a játékban egyébként nem tapasztalható monotonitásba szürkülnek. Az akció közben időnként megjelenő beszédbuborékok, sztoripanelek és tipp-ablakok a játéktér majd' felét kitakarják, az átvezetőkben pedig természetellenes szünetek darabolják a párbeszédeket. A checkpointok elhelyezése néhol csak tovább nehezíti egy alapból sem túl jól elmagyarázott feladat értelmezését, máshol a továbbhaladás irányának kiderítése igényel felesleges rohangálást az alaphelyzetben sokszor túl közeli kamera miatt, vagy éppen az ellenfelek vagy platformok távolságát nem tudjuk pontosan felmérni a nem éppen ideális perspektívának köszönhetően.

Szerencsére a harcrendszer simán elviszi a hátán a döcögősebb részeket. Minden összecsapás, és főleg a főellenfél-harcok egyben puzzle-ök is, amiket megoldhatsz izomból, de a Pure Platinum rangsoroláshoz muszáj lesz többször nekifutni minden csatának (meg úgy az egész játéknak), és megtalálni a QTE-ket aktiváló kiugrópontokat, finomítani a stratégiát. A stílus legjobbjaihoz hasonlóan bitangmód el tud uralkodni az emberen a „zóna” állapot, amikor a kontroller hozzáolvad a kezedhez, az agyad rászűkül a kombóra, és szinte nem is tudod, hogyan csinálod mindazt, ami a képernyőn történik. Sokszor elbuksz, de azonnal újrakezded, mert abbahagyni lehetetlen, de még a siker esetén is érzed, hogy mehetett volna gyorsabban, stílusosabban, hatékonyabban.

A Wonderful 101 befektetés. Akinek az imént leírt érzés mond valamit, és nem félperces izgalmakat, vagy egyszernézős interaktív mozit vár egy akciójátéktól, annak mondani sem kell, hogy az első végigjátszás csak a bemelegítés, utána jön csak a rendszerek teljes szélességének és mélységének meghódítása, a temérdek titok megnyitása. Szokatlan, bátor, és sokak számára látszólag nehezen érthető lépés manapság kijönni egy olyan címmel, ami kőkemény tanulásra készteti az embert. Kamiya és csapata most minden eddiginél jobban próbára teszi a beléjük vetett bizalmat, hogy a végül még inkább megerősítse azt - legalábbis azokban, akik képesek elveszni egy játék fogaskerekei között.

Rehynn

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

3 órája
1

Total War: WARHAMMER III - Thrones of Decay

Ismét triplázik a Total War: WARHAMMER III, de most kicsit másképp. Vajon jóvá tudja tenni a közelmúlt DLC ballépéseit? Lássuk!

14 órája

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

2 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

2 napja
2

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

3 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

4 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

4 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

4 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

5 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

6 napja
20

Heti megjelenések

7 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==