[Próbakör] Until Dawn

Until Dawn

dragCsető Zsolt2014.10.01. 14:25

Ha egy játék két évre eltűnik, az általában nem szokott sok jót jelenteni, a 2012-ben bejelentett Until Dawn azonban sikeresen kikászálódott a fejlesztői pokolból, PS3-as Move fejlesztésből PS4 címmé válva. Ki is próbáltuk, hogy kiderítsük, mire képes jelenlegi formájában.

Az alaphelyzet az első leleplezés óta eltelt időben szerencsére nem sokat változott, így ha most hallasz először a Supermassive Games interaktív horrorjáról, akkor sem maradtál le semmiről: nyolc fiatal, egy baljós múltú, elhagyatott kunyhó és egy túlélendő éjszaka alkotják a recept alapját továbbra is. Hogy mire kell nyolc főszereplő? Nem nehéz kitalálni: az Until Dawn jófajta slasherként aligha fogja megadni a lehetőséget a túlélésre többségük számára.

Hogy kik és hányan érik majd meg a hajnalt, az kizárólag a döntéseiden fog múlni, hiszen nem hiába használtuk korábban az "interaktív horror" kifejezést: az Until Dawn a Heavy Rain és a Beyond: Two Souls által képviselt műfajban próbálkozik, ahol az ügyesség erősen háttérbe szorul, átadva a területet a dráma, a karakterek közötti interakció és a vizsgálódás által alkotott minimál-gameplay-nek. Mindezek ellenére mégsem mondanánk azt, hogy a Supermassive fejlesztése tipikus YouTube-matéria, a szó legszorosabb értelmében ugyanis ritkán alkalmaz átvezetőket, így valamilyen szinten mindig a kezünkben van az irányítás - nem is beszélve azokról az aprócska trükkökről, melyek a beleélést hivatottak segíteni.

Utóbbi alatt például a mozgásérzékelős megoldásokat értjük, melyek mindenképpen képesek növelni az immerziót. A DualShock irányítót mozgatva karakterünk maga is pásztázni kezdi a környezetet zseblámpájával, mindig oda forgatva a fejét, amerre éppen a kontrollert is "tekerjük", de a kutakodás, illetve az egyszerűbb logikai feladványok során is rendre a mozgásérzékeléshez nyúlnak az alkotók. Ez efféle húzások könnyedén be tudják rántani a játékost, nem is beszélve arról, hogy emellett tényleg úgy érezhetjük, hús-vér szereplőket irányítunk.

A játék általunk próbált szeletében Chris és Ashley karaktere éppen egy korábban eltűnt társuk nyomába eredt. A két szereplő végig kommunikált egymással, ami a szinte folyamatos irányítással párban azt eredményezte, hogy a kifejezetten hatásos és változatos kameraállások közepette olykor centiméterekről szemlélhettük, ahogy Ashley a tekintetét forgatva (persze általunk) éppen Chris-nek magyaráz. Írásban nem is egyszerű átadni, így legyen elég annyi, hogy kifejezetten egyedi élmény, ahogy a Killzone: Shadow Fall módosított motorja által biztosított környezetben bóklászó, valós színészek (például Hayden Panettiere) által életre keltett karakterek az aprólékos, mégis kötetlen és "interaktív" mimikának köszönhetően válnak hihetővé. Lám, nem minden a fotorealizmus.

Nem klasszikus túlélő-horrorról van szó tehát, hanem egy cselekményvezérelt játékról, ahol a fejlesztők által precízen kigondolt szálon vagyunk végigvezetve. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincsenek elágazások - sőt, az Until Dawn részben ezekről szól, amit jól mutat, hogy az egyik játékrendszert Butterfly Effectnek nevezték el az alkotók. Ha döntési szituációba kerülünk, akkor rendre felvillan egy pillangó a képernyő sarkában, és ha hihetünk a Supermassive csapatának, akkor ezek a választások kisebb-nagyobb mértékben mind befolyásolni fogják a cselekmény alakulását. Meg persze a végkifejletet is, hiszen ahogy mondtuk, aligha fogja túlélni mindenki az éjszakát - jól mutatja ezt az is, hogy a demó végén fájdalmas döntést kellett hoznunk arról, melyik karakterünk számára érjen véget a játék. Szó szerint.

Az Until Dawn közel sem innovatív, mégis csavar annyit a Heavy Rain-formulán, hogy egy izgalmas alkotást kapjunk végeredményül, gondolva itt a tinihorror-körítésre, illetve az élményhez sokat hozzátevő irányításbeli apróságokra. És bár a linearitás egy efféle játéknál aligha kerülhető ki, a próbakör során tapasztalt elágazások mégis kíváncsivá tettek bennünket: vajon mi lett volna, ha máshogy döntök, vagy a másik irányba megyek? Ennek kiderítésére alighanem meg kell várnunk a következő esztendőt...

Fejlesztő: Supermassive Games | Platform: PS4 | Megjelenés: 2015

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

8 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==