[Teszt] Stasis

Stasis

WarhawkLusztig Zsolt2015.09.14. 17:06

A kalandjátékok halottak - mondták ezt sok-sok éve, de szerencsére csak nem akar ez a stílus elenyészni, sőt, ha nem is hetente, de azért teljesen jó ütemben jelennek meg az újabb és újabb ilyen stílusú játékok. És bár a modern kalandjátékok mindenféle történetet elmesélnek, azért a horror rajongóknak (pláne a scifi-horror rajongóknak!) kicsit nehéz dolguk volt, ha ebben a stílusban kerestek maguknak játékot - legalábbis eddig. A Stasis ugyanis egy vérbeli horror-kalandjáték, méghozzá abból a régimódi fajtából, amely nem olcsó jumpscare technikával próbál ijesztgetni, hanem olyan feszült légkört teremt, amely még jóval a játék befejezése után is ott fog az agyunkban motoszkálni.

A felütés ha nem is fog díjat kapni az egyedisége miatt, kellemesen megalapozza a következő néhány óra hangulatát. John Maracheck feleségével és lányával sztázisban indul űrhajós kirándulásra, azonban az eredeti úticél helyett a hatalmas, Groomlake nevű űrhajón ébred fel. A Neptunusz gravitációs terében tekergő, szép lassan a bolygó felé tartó átalakított bányászhajón látszólag egyedül van, azonban minden nyom arra utal, hogy brutális, véres események zajlottak a közelmúltban. John tehát elindul, hogy megkeresse családját és együtt elmeneküljenek a hajóról, a többi pedig, történelem. Vagyis maga a játék.

Mondanom se kell, hogy viszonylag hamar kiderül, hogy itt azért sokkal többről van szó, a Stasis története erős kanyarokat vesz különböző morális kérdések felé és természetesen nem maradhat ki a felhozatalból a „gonosz nagyvállalatok az emberi életekkel játszanak” téma sem. Ennek ellenére a sztori egyáltalán nem sablonos, sőt, tartogat egy-két olyan váratlan fordulatot, melyre abszolút nem számítottam (egyikre végképp nem, ott egy kicsit el is tört bennem valami). És ami külön tetszett: a Stasis története elképesztően feszes, annak dinamikáját nem áldozták fel a játékhossz oltárán. Ez azt jelenti, hogy logikától és kalandjátékos tapasztalattól függően olyan 8-10 órányi kalandra lehet számítani.

És ez fordítva is igaz, a sztori mellett figyeltek arra is, hogy a Stasis kalandjáték maradjon. Itt kérem egy igazi keményvonalas, tárgyhasználatos, logikai feladványos játékot kapunk, egyedül csak a választható párbeszédek hiányoznak, de ez a fenti téma alapján egy kietlan hajón ez talán nem meglepő. A kalandjátékok rákfenéje a túlbonyolított, logikátlan feladványok itt most nem kapnak szerepet, szinte minden egyes problémára egy logikus, egyértelmű megoldás van, a „Mi mit tennénk ebben a helyzetben?” kérdés az esetek többségében jó választ eredményez, feltéve persze ha az a válasz nem a „Remegve bujkálnék valamelyik sötét sarokban.” lenne. És még egy érdekes, mostanában kicsit váratlan dolog: a Stasisban bizony meg lehet halni. Méghozzá nem is kevésszer, a játék achievementjei közt körülbelül tucatnyi különböző elhalálozáshoz kapcsolódó „vigaszdíj” található. Viszont semmi ok az idegességre, itt még az esetleges elhalálozásnak is logikus oka van, nem ilyen Until Dawn féle „ha jobbra mész életben maradsz, ha balra akkor lenyakaznak” megoldás, és szerencsére QTE részek sem keserítik az életünket. Tüzet csiholsz szivárgó metán mellett? Naná, hogy felrobbansz. Belegyalogolsz a gyilkos bogarak közé? Naná, hogy halálra csipkednek. Szóval ha valami történik velünk, akkor az csak a saját hibánkból lehet - de igazából nincs komoly retorzió, a játék ment egyet az ilyen lehetőségek előtt, inkább csak egy kis plusz ízt ad ez a kalandnak.

Szóval minden szép és jó? Nos nem teljesen, azonban amibe bele tudok kötni az mind magyarázható a kis költségvetéssel és az apró csapattal. (Komolyan, a teljes stáblista ráfért egy képernyőre, annyira kevesen kellettek hozzá.) Mire gondolok itt? Például arra, hogy a játékban rengeteget kell olvasnunk, a személyzet előélete, a hajón történtek (protipp: és néhány puzzle megoldása is) egyedül PDA-k böngészésével lesz érthető. Nyilvánvalóan nem volt elegendő pénz megfelelő számú szinkronra, ami mondjuk még elviselhető, az viszont már kevésbé, hogy aki mégis beszél, az sokszor elég amatőr módon teszi - kicsit mindenki túljátssza a szerepét, tipikusan olyan B-filmes módon. A környezeti hangok viszont tökéletesek lettek - ebben a stílusban nagyon fontosak a különböző zajok és zörejek és itt tökéletesen vannak úgy időzítve, hogy soha, egy pillanatra se érezzük biztonságban magunkat. A látványvilág is hasonló kettősséget mutat, a helyszínek például bámulatosan szépek (legalábbis a maguk morbid módján), érződik, hogy mesteri gondossággal lettek megrajzolva egészen az utolsó apróságig. Nem véletlen jegyzik a fejlesztők inspirációs forrásként a Sanitariumot, még az eltérő környezet ellenére is érződik a hatása, ami végeredményben tök jó dolog. Aztán a főhősnél mintha elfogyott volna a nafta, John mintha egy 3D animátor program egyik tutorialjából pattant volna elő, annyira jellegtelen lett. Ráadásul az egyébként tök jól működő fény-árnyék hatások is mintha nem lennének rá hatással, még a kivilágított termekben is mintha csak egy árnyék lenne. És bár a helyszíneken használható tárgyak viszonylag jól ki vannak emelve így minimalizálva a pixelvadászatot, a helyszínek csatlakozása sokszor elég nehezen észrevehető, volt, hogy azért kellett kicsit többet gondolkodnom, mert egyszerűen nem jöttem rá, hogy van még egy helyszín, ahol nem is jártam.

De az az igazság, hogy még a technikai bakikon is hajlamos vagyok felülemelkedni, mert a Stasis olyan mesterien keveri a scifi, horror és kaland elemeket, ahogyan azt ebben a stílusban kevesen teszik. Minden túlzás nélkül állítom, hogy hosszú ideje nem játszottam olyan kalandjátékkal, mely ennyire maradandó élményt adott volna így gondolom kicsit sem meglepő, hogy teljes mellszélességgel ajánlom mindenkinek, aki egy jó horrorra vágyik és nem ijed meg a gondolkodástól sem.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==