[Teszt] SOMA

SOMA

dragCsető Zsolt2015.09.22. 16:00

Meg kell hagyni, érdekes szituációba keveredett a Frictional Games csapata így az évtized derekára. Talán nem túlzunk feldolgozhatatlanul nagyot, ha azt állítjuk, hogy a helsingborgi stúdió lényegében új műfajt hozott létre belső nézetű horror-kalandjaival, a Penumbrával, majd a még népszerűbb Amnesiával, hiszen a zsáner most is zajló reneszánsza nagyrészt annak köszönhető, hogy indie fejlesztők tucatjai igyekeztek mímelni ezen alkotásokat - ilyen-olyan csavarokkal persze. Hogy mi adja a helyzet érdekességét? Az, hogy a svéd csapat legújabb műve, a SOMA nem csak első, de még sokadik blikkre is ezen - mára különlegességét vesztett - vonal folytatásának tűnik, jól látható ösvényt követni márpedig sosem annyira izgalmas, mint újat kitaposni. Hogy miként oldotta fel friss játékával a Frictional azt, hogy a többiek közben a fejükre nőttek? Nagyon egyszerűen: úgy, hogy a SOMA valójában nem is az, mint aminek elsőre láttatja magát.

A horror műfaj sokszínűsége számos videojáték-remekműnek nyújtott már erőteljes érzelmi töltettel és mély filozofikus háttérrel teli táptalajt, a SOMA pedig újabb kiváló példa arra, miként is lehet vér és belek nélkül diadalmaskodni. Pedig a játék helyszíne, a Pathos-II tengermélyi kutatóállomása mondhatni tankönyvi választás egy Alien-, vagy éppen Dead Space-féle mészárláshoz, hamar rájössz majd azonban, hogy a SOMA nem körítésében sci-fi, hanem témájában, és nem feltétlenül képi elemeiben horror, sokkal inkább az érzés miatt, amit benned kelt. Ettől más, ettől emlékezetes és ettől válik váratlan bravúrrá.

Hogy valójában miről is szól a SOMA, azt persze eszem ágában sincs elárulni, egy csipetnyit sem szeretnék elvenni ugyanis tőled abból az élményrengetegből, melynek maga a felfedezés is szerves része. Megteheted persze, hogy csak sodródsz az eseményekkel, és egyszerű befogadóként teszed magadévá a Frictional alkotását, őszintén meglepne azonban, ha ez bárkinek is sikerülne, a SOMA atmoszférája ugyanis olyannyira magával ragadja a játékost, hogy lehetetlen nem elveszni benne. Ezt természetesen a szó pozitív értelemben tessék érteni: alapvetően egy lineáris kalandról van szó, mégis van benne annyi szabadság, hogy úgy érezd, mindig lapul az árnyékban egy-két extra felfedeznivaló, amely közelebb vihet a háttértörténet megismeréséhez és az állomás rejtélyének megoldásához.

Anélkül tehát, hogy bármilyen mértékben is említést tennék a SOMA fő mozgatórúgájáról: az alany két dolgot csinál kiváló érzékkel a horror-hatás elérése érdekében. Az egyik a morális döntések és dilemmák alkalmazása. Nem, itt nem múlik rajtuk semmi, nem változtathatod meg velük a történetet, de pont ebben rejlik erősségük: nincs jutalom, se külső tényezők, csak te és a választásod. Mesteri példa arra, amikor egy apró játékbeli cselekedet nem a következmény révén szerez magának súlyt, hanem mert morális és érzelmi kicsengései tökéletesen simulnak bele a történetbe és a mondanivalóba. A másik dolog a félelem. Az az ösztönös, ismeretlentől való fajta, melyet szintén remekül alkalmaz a SOMA - nem csak az olcsó szkriptelt jelenetekkel, hanem akkor is, amikor szemtől-szembe kerülsz azzal a valamivel, amiről csak annyit tudsz, hogy a halálodat okozhatja. Sőt: engem a harmadik-negyedik órába lépve már annak a puszta ténye is felzaklatott, hogy fogalmam se volt, mi történik, milyen az, ha egyszer be is következik ez. Az első elhalálozás, és a vele járó képi párhuzam ezek után egy kisebb sokk volt számomra, mindenféle túlzás nélkül. Megkönnyebbültem. Mi ez, ha nem zseniális?

Ha már képi elemek: a SOMA elsősorban nem a művészeti dizájn terén brillírozik - a kissé Alienes-BioShockos látványvilág mellett sokkal inkább kiemelkedik a fantasztikus audió. A különféle neszek-zörejek és olykor szó szerint hátborzongató mechanikus zajok fontos szerepet töltenek be a hangulat fokozásában, a karakterek hangját adó színészek pedig szintén minőségi, lelkiismeretes munkát tettek le az asztalra, ami szintén erőteljesen segíti a beleélést. Nagy kár, hogy az általunk tesztelt PS4 verzió helyenként meg-megakadó képfrissítése képes kizökkenteni kissé a játékost - reménykedjünk egy megjelenést követő javításban, amely zavartalanná teszi majd az élményt.

Élmény, élmény, élmény... ezeknél a játékoknál valahogy sosem tudjuk elkerülni, hogy ne ez a szó kerüljön előtérbe. És bár nyilvánvalóan senki sem az innovatív játékmenet miatt fog szerelembe esni a Frictional vízalatti kalandjával, szerencsére attól is távol áll a SOMA, hogy egyszerű sétaszimulátornak csúfoljuk. A környezettel való interakció folyamatos és sokféle, a Pathos-II "régies" sci-fi környezetébe tökéletesen ágyazodó logikai feladványok pedig olykor az erőteljesebb videojáték-jelleget is megadják, nem is beszélve a menekülős-rejtőzködős szekvenciáktól. Összességében tehát elmondható, hogy éppen annyi gameplay van a SOMA-ban, amely még nem áll a fókuszba helyezett narratíva útjába, de már maga a játék sem ingerszegény.

Horror és sci-fi, belső nézetből: ha korábban ennyit hallottál csak a SOMA-ról, akkor valójában mindent tudsz a játékról, amit tudnod kell, de semmit sem tudsz arról, ami valójában vár majd rád. Téma és műfaj bátor párosítása ez, mellyel a Frictional nem csak a saját trónját őrizte meg a zsáneren belül, de egyben bennünket is egy olyan alkotással leptek meg (szó szerint), amely miatt tipikusan megéri videojátékosnak lenni.

A SOMA egyedi és elgondolkodtató történettel tör ki a belső nézetű horrorjátékok tömegéből, miközben azokkal sem felejt el törődni egy kicsit, akik egy kis gameplayre is vágynak a sodródás mellett. A Pathos-II atmoszférája és rejtélye nem csak hátborzongató élmény, hanem maradandó utazás is - nem feltétlenül csak az óceán mélyén...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

7 órája

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

21 órája
4

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

1 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

2 napja
7

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

2 napja
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

3 napja
4

Heti megjelenések

3 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

4 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

5 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

6 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

7 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

7 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

8 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

9 napja
9

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

9 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

9 napja
1

Heti megjelenések

2025.04.28.
1