[Teszt] SOMA

SOMA

dragCsető Zsolt2015.09.22. 16:00

Meg kell hagyni, érdekes szituációba keveredett a Frictional Games csapata így az évtized derekára. Talán nem túlzunk feldolgozhatatlanul nagyot, ha azt állítjuk, hogy a helsingborgi stúdió lényegében új műfajt hozott létre belső nézetű horror-kalandjaival, a Penumbrával, majd a még népszerűbb Amnesiával, hiszen a zsáner most is zajló reneszánsza nagyrészt annak köszönhető, hogy indie fejlesztők tucatjai igyekeztek mímelni ezen alkotásokat - ilyen-olyan csavarokkal persze. Hogy mi adja a helyzet érdekességét? Az, hogy a svéd csapat legújabb műve, a SOMA nem csak első, de még sokadik blikkre is ezen - mára különlegességét vesztett - vonal folytatásának tűnik, jól látható ösvényt követni márpedig sosem annyira izgalmas, mint újat kitaposni. Hogy miként oldotta fel friss játékával a Frictional azt, hogy a többiek közben a fejükre nőttek? Nagyon egyszerűen: úgy, hogy a SOMA valójában nem is az, mint aminek elsőre láttatja magát.

A horror műfaj sokszínűsége számos videojáték-remekműnek nyújtott már erőteljes érzelmi töltettel és mély filozofikus háttérrel teli táptalajt, a SOMA pedig újabb kiváló példa arra, miként is lehet vér és belek nélkül diadalmaskodni. Pedig a játék helyszíne, a Pathos-II tengermélyi kutatóállomása mondhatni tankönyvi választás egy Alien-, vagy éppen Dead Space-féle mészárláshoz, hamar rájössz majd azonban, hogy a SOMA nem körítésében sci-fi, hanem témájában, és nem feltétlenül képi elemeiben horror, sokkal inkább az érzés miatt, amit benned kelt. Ettől más, ettől emlékezetes és ettől válik váratlan bravúrrá.

Hogy valójában miről is szól a SOMA, azt persze eszem ágában sincs elárulni, egy csipetnyit sem szeretnék elvenni ugyanis tőled abból az élményrengetegből, melynek maga a felfedezés is szerves része. Megteheted persze, hogy csak sodródsz az eseményekkel, és egyszerű befogadóként teszed magadévá a Frictional alkotását, őszintén meglepne azonban, ha ez bárkinek is sikerülne, a SOMA atmoszférája ugyanis olyannyira magával ragadja a játékost, hogy lehetetlen nem elveszni benne. Ezt természetesen a szó pozitív értelemben tessék érteni: alapvetően egy lineáris kalandról van szó, mégis van benne annyi szabadság, hogy úgy érezd, mindig lapul az árnyékban egy-két extra felfedeznivaló, amely közelebb vihet a háttértörténet megismeréséhez és az állomás rejtélyének megoldásához.

Anélkül tehát, hogy bármilyen mértékben is említést tennék a SOMA fő mozgatórúgájáról: az alany két dolgot csinál kiváló érzékkel a horror-hatás elérése érdekében. Az egyik a morális döntések és dilemmák alkalmazása. Nem, itt nem múlik rajtuk semmi, nem változtathatod meg velük a történetet, de pont ebben rejlik erősségük: nincs jutalom, se külső tényezők, csak te és a választásod. Mesteri példa arra, amikor egy apró játékbeli cselekedet nem a következmény révén szerez magának súlyt, hanem mert morális és érzelmi kicsengései tökéletesen simulnak bele a történetbe és a mondanivalóba. A másik dolog a félelem. Az az ösztönös, ismeretlentől való fajta, melyet szintén remekül alkalmaz a SOMA - nem csak az olcsó szkriptelt jelenetekkel, hanem akkor is, amikor szemtől-szembe kerülsz azzal a valamivel, amiről csak annyit tudsz, hogy a halálodat okozhatja. Sőt: engem a harmadik-negyedik órába lépve már annak a puszta ténye is felzaklatott, hogy fogalmam se volt, mi történik, milyen az, ha egyszer be is következik ez. Az első elhalálozás, és a vele járó képi párhuzam ezek után egy kisebb sokk volt számomra, mindenféle túlzás nélkül. Megkönnyebbültem. Mi ez, ha nem zseniális?

Ha már képi elemek: a SOMA elsősorban nem a művészeti dizájn terén brillírozik - a kissé Alienes-BioShockos látványvilág mellett sokkal inkább kiemelkedik a fantasztikus audió. A különféle neszek-zörejek és olykor szó szerint hátborzongató mechanikus zajok fontos szerepet töltenek be a hangulat fokozásában, a karakterek hangját adó színészek pedig szintén minőségi, lelkiismeretes munkát tettek le az asztalra, ami szintén erőteljesen segíti a beleélést. Nagy kár, hogy az általunk tesztelt PS4 verzió helyenként meg-megakadó képfrissítése képes kizökkenteni kissé a játékost - reménykedjünk egy megjelenést követő javításban, amely zavartalanná teszi majd az élményt.

Élmény, élmény, élmény... ezeknél a játékoknál valahogy sosem tudjuk elkerülni, hogy ne ez a szó kerüljön előtérbe. És bár nyilvánvalóan senki sem az innovatív játékmenet miatt fog szerelembe esni a Frictional vízalatti kalandjával, szerencsére attól is távol áll a SOMA, hogy egyszerű sétaszimulátornak csúfoljuk. A környezettel való interakció folyamatos és sokféle, a Pathos-II "régies" sci-fi környezetébe tökéletesen ágyazodó logikai feladványok pedig olykor az erőteljesebb videojáték-jelleget is megadják, nem is beszélve a menekülős-rejtőzködős szekvenciáktól. Összességében tehát elmondható, hogy éppen annyi gameplay van a SOMA-ban, amely még nem áll a fókuszba helyezett narratíva útjába, de már maga a játék sem ingerszegény.

Horror és sci-fi, belső nézetből: ha korábban ennyit hallottál csak a SOMA-ról, akkor valójában mindent tudsz a játékról, amit tudnod kell, de semmit sem tudsz arról, ami valójában vár majd rád. Téma és műfaj bátor párosítása ez, mellyel a Frictional nem csak a saját trónját őrizte meg a zsáneren belül, de egyben bennünket is egy olyan alkotással leptek meg (szó szerint), amely miatt tipikusan megéri videojátékosnak lenni.

A SOMA egyedi és elgondolkodtató történettel tör ki a belső nézetű horrorjátékok tömegéből, miközben azokkal sem felejt el törődni egy kicsit, akik egy kis gameplayre is vágynak a sodródás mellett. A Pathos-II atmoszférája és rejtélye nem csak hátborzongató élmény, hanem maradandó utazás is - nem feltétlenül csak az óceán mélyén...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

13 órája
4

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

1 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

3 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

4 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

4 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

5 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

5 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

5 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

6 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

6 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

6 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

7 napja
1

Heti megjelenések

7 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

7 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

9 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

9 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2024.04.26.
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==