[Teszt] Mirror's Edge Catalyst

Mirror's Edge Catalyst

ne5hVáradi Dániel2016.06.20. 09:00

Az első kérdés, ami a Catalyst kezdeti óráiban felötlött bennem, hogy vajon mennyire volt szüksége ennek a franchise-nak a megújulásra, az újrakezdésre? Tudnak-e a svédek egy elég izgalmas induló sztorit tenni Faith rohamléptű karaktere mögé vagy az egész csak felfújt lufi lesz? Nos, a válasz és a megoldás is kicsit felemás ugyan, ahogy a játék még néhány további eleme, de a végeredménnyel viszonylag elégedettek lehetünk.

A történet kapcsán felmerülő kérdőjelek nem véletlenek, visszatekintve az események inkább Faith ismerős, jobb felkarján lévő tetoválásának történetét vázolják fel igazán és nem hősnőnk teljes pályafutását. A játék ugyanis már a legelején a dolgok közepébe hajít minket, villámlábú futónk épp a javítóintézetből szabadul. Hogy hogy és miért került oda, azt a manapság már bevett szokásnak számító előzményképregényből tudhatjuk meg. Ez már csak azért is probléma, mert a játék több ponton is utal, illetve reflektál Faith múltbeli cselekvéseire, ezeket azonban teljesen sosem bontja ki, a legtöbb esetben egymás utáni flashback jeleneteket kapunk, vagy a szereplők párbeszédeiből következtethetünk rájuk.

A fentiek miatt néhány karakter múltja jótékony homályba vész, így jellemük sem tud teljesen kibontakozni, ami azt eredményezi, hogy a legtöbbjüket sztereotípiák skatulyáiba leszünk kénytelenek helyezni, hogy aztán a végjáték felé egyre-másra kelljen átértékelnünk korábbi álláspontunkat velük kapcsolatban.

A történet egyébként nagy vonalakban úgy vázolható fel, hogy Faith szabadulása után egy adósságot igyekszik törleszteni, aminek köszönhetően egy rutinmunka során egy komoly összeesküvésbe keveredik bele, melynek végkimenetelében természetesen az ő karaktere a kulcsfigura. A sztori nagyjából minden ilyen szituációra jellemző elemet felvonultat, a végjáték azonban tartogat egy-két meglepetést és fordulatot.

A játékmenet magja szerencsére változatlan maradt, ezúttal is a féktelen rohanásé és akrobatikus közlekedésé a főszerep. Faith a börtönélet alatt kicsit berozsdásodhatott, ugyanis a repertoárjának bizonyos mozdulatait kezdetben nem tudjuk használni, azt a készítők "ügyesen" fejlődési rendszer mögé rejtettek. A béta során már szántunk erre néhány szót, és sajnos a végleges játékban is inkább negatívumként tekinthetünk a skillfára. A mozgásra építő fejlesztések 70%-a azonnal elérhető és aktív, nekünk csupán a maradékot kell feloldanunk. A harcra építő fejlesztéseknél jóval többet kell erősítenünk derék futónkon, a harmadik ággal pedig gyakorlatilag nem is kell foglalkoznunk, az ott található új képességek döntő többsége sztoriküldetések abszolválásával nyílik meg, tehát automatikusan hozzáférünk, amint a játék is úgy tartja indokoltnak.

Dacára a némiképp visszafogott kezdeti lendületnek, a játék közepétől már ismét a régi Faith-t tarthatjuk irányításunk alatt, sőt, a későbbi eszközeinknek hála sokkal dinamikusabban tudunk közlekedni Glass City háztetőin. A legnagyobb újításnak a M.A.G. Rope-ot szánták a készítők, mellyel a hatalmas távolságok között hintázhatunk át, illetve az elérhetetlen magasságokba kapaszkodhatunk fel, én mégis inkább a kesztyűnkbe épített (?) mini-EMP eszközt éreztem a leghasznosabbnak, melynek legalább annyi felhasználási területe van, mint a kötélvetőnknek, ráadásul jóval többször is tudjuk használni.

A nyitott világ egyenesági hozománya, hogy ezúttal már nem pusztán a történet eseményeire kell szorítkoznunk, Glass City steril városa bőven nyújt mellékes elfoglaltságokat is. Ha éppen nem más játékosoknak kreálunk új kihívásokat, akkor a futók mindennapjainak alappilléreként jelen lévő csomagszállítások és időmérő futások mellett a várost uraló cég, a KrugerSec jelenlétét csökkenthetjük, hirdetőtáblákat hekkelhetünk, jeladókat semlegesíthetünk, illetve eltereléseket hajthatunk végre.

És itt üti fel a fejét a játék egyik komoly negatívuma, a harc túlzott előtérbe helyezése. Már az előd során is találkozhattunk olyan szituációkkal, amikor jelentős túlerővel kellett szembenéznünk, ám ott inkább a gyors lefegyverzést és menekülést forszírozták, amivel nem is volt különösebb gond, hiszen hiába a közelharcban jártasság, Faith nem kommandós. A Catalyst azonban jóval több esetben kényszerít olyan szituációkba, amikor nem tudunk elmenekülni az összecsapások elől és mivel Faith mozgásarzenáljából hiányzik a lőfegyverek elkobzása, így a legtöbbször körbe-körbe fogunk futkorászni, hogy egyesével intézzük el ellenfeleinket. Erre egyrészt azért lesz szükségünk, mert a játék még mindig nem a belső nézetű harcra van kihegyezve, másrészt mivel a futással egy passzív pajzsot tudunk szerezni, ami jó szolgálatot tesz, hogy a ránk lőtt golyók ne azonnal az életünket csócsálják meg.

Tévképzeteink pedig ne legyenek, harcolni nagyon is sokat leszünk kénytelenek, mind a sztoriküldetésekben, mind a mellékes tennivalókban bőven akad ilyen pillanat. Csodával határos módon azonban a készítők megtalálták azt a hihetetlenül kényes egyensúlyt, amikor ezeket a szekvenciákat szinte azonnal egy fékevesztett rohanás követ, így azonnal elejét veszik az esetleges rossz szájíznek.

A futás-harc kettőse mellett a készítők egy harmadik elemet is bedobtak a levesbe, amit leginkább a Portal játékok logikai fejtörőihez tudnék hasonlítani. Egy viszonylag lekorlátozott toronyban kell adott pontra eljutni, hogy semlegesíteni tudjuk, mindez alatt pedig a játék valódi esszenciája köszön vissza, a színtiszta parkour és időzítések kombinációja, a későbbiekben kiegészítve a folyamatosan megnyíló új képességek megfelelő időben történő használatával. Sajnos ezekből a részekből meglehetősen kevés van a játékban (teljesítésük azonban ajánlott, ezzel nyílik meg a különböző bázisokra való gyorsutazás - hol is láttam már ilyet korábban?), azonban elmondható, hogy ezek és a további mellékmelók, amiket egy NPC-től kapunk visszahozzák azokat a feszes pillanatokat, amiért az elődöt sokan szerettük.

És ha már az előd szóba került, a készítők nem kis mértékben emlékeznek meg előtte, olyan ismerős helyszínekkel, mint... na de ezt tényleg nem fogom elspoilerezni, és hogy ne csak azzal vádolhassuk meg őket, hogy a már ismerős "pályákon" futtatnak meg újra minket, a játék vége felé egy olyan látványos és adrenalindús körre visznek minket, amit még a mai látványorgia FPS-ek is megirigyelhetnek.

Technikai oldalról a játék igazi kettős képet mutat. A lényegnek számító futások során szerencsére stabil 60FPS közeli framerate-tel van dolgunk, érezhető röccenést talán egy alkalommal fedeztem fel. Ennek hátránya, hogy a textúrák és a városban álldogáló karakterek kidolgozottsága jóval gyengébb, egy-két ingame átvezetőnél már-már olyan érzésem volt, mintha előző generációs jeleneteket néznék. A dolog még inkább szembetűnő, amikor a valódi átvezetőket nézzük, ahol valóban előjönnek a különbségek. A fejlesztők továbbá igyekeztek a korábbi bemutatókban látható tükröződéseket is visszaadni, sajnálatos módon ezeket azonban csak a küldetések során sikerült rekonstruálni, ott viszont meglepően jó eredménnyel (lábjegyzet: a küldetések során Faith tükörképe látszik a liftben található tükrökön, free-roamban azonban már nem). Ami viszont megint elismerésre méltó, az az audiós részleg, főszerepben a zenei betétekkel. A kis túlzással minimalistának nevezhető ütemek ezúttal is remekül egészítik ki a rohanást, a figyelmünket nem elvonva, inkább egy ritmust adva hozzá.

A Mirror's Edge Catalyst kicsit nyögvenyelős rajttal indul, a táv felénél azonban rákapcsol és a célegyenesre már teljes erőbedobással fordul rá. Új csúcsot nem állít fel, azonban a saját idejét tartani tudja. Dacára a némileg erőltetett és kicsikét fölöslegesnek ható újításoknak, Faith még mindig remekül tudja azt, amiért régen oly sokan megszerettük: futni.

***Mirror's Edge Catalyst | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Fejlesztő: DICE | Kiadó: Electronic Arts***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

18 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

19 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==