[Gamescom] Horror válogatás

Horror válogatás

siklaraSimon Klára2017.09.27. 16:30

Call of Cthulhu (Cyanide Studio, PC, PS4, Xbox One, 2018)

A francia Cyanide Studio (Styx 1-2, Spacehulk: Deathwing stb.) kezei alatt készülő Call of Cthulhu a Chaosium hasonló című asztali szerepjátékának videojátékos adaptációja, egészen konkrétan egy húszas években játszódó belső nézetes nyomozós pszichológiai horror könnyed szerepjáték elemekkel és némi lopakodással. A főhős, Edward Pierce bostoni magányomozó, hajón érkezik az isten háta mögötti Darkwater szigetére, amelynek nem túl bizalomgerjesztő kis közössége meglehetősen barátságtalanul fogadja a Hawkins kúria körül szaglászó idegent.

A kalandjátékra jellemzően komótos játékmenet viszonylag sok lehetőséget biztosít a felfedezésre, például a partra kihúzott óriásbálna tetemét megvizsgálva és orvostani képességeinket megcsillogtatva megállapíthatjuk, hogy a pórul járt méretes cetet valami könyörtelen és talán nála is nagyobb lény pusztíthatta el (fhtagn!). A környezet megvizsgálható pontjainak alaposabb szemügyre vétele párbeszédlehetőségekhez vezet a roppant gyanús szereplőkkel, pár dologra viszont csak akkor jövünk rá, ha a megfelelő képességünk (társalgás, ősi tudás, erőnlét, elme stb.) értéke elég magas, máskülönben elbukjuk az interakcióhoz kapcsolódó képességtesztet. Persze a továbbjutásnak több módja is van, pár nyomot például hallgatózással vagy tiltott helyre osonással gyűjthetünk be, ahogy a bemutatott játékmenet demóban volt is példa mindkettőre.

A zöldesen foszforeszkáló ködben úszó sötét és koszos kis sziget az éjszakai égboltjával az elvárható mértékben nyomasztó, és természetesen nem is lenne indokolt a játék címe, ha egy ponton egy rejtélyes barlang vizébe gázolva holmi csápok ne kapnák el és rántanák át egy másik dimenzióba emberünket. Ennek kapcsán érdemes észben tartani, hogy az Amnesia-típusú játékokhoz hasonlóan itt sem csak a nyomozás előrébb vitelére kell figyelnünk, hanem arra is, hogy közben ne őrüljünk bele a látottakba.

A félórás demót Liquiddel egészen másként éltük meg: nekem tetszett és nem éreztem problémának a kicsit ráérős felvezetést az első ijesztő jelenetig, hiszen Lovecraft is viszonylag sokat időzik a hangulat megteremtésével a novelláiban, főszerkesztőnk azonban a játékmenetet határozottan vontatottnak és egysíkúnak érezte. Ha minden igaz, már nem kell olyan sokat várni ahhoz, hogy kiderüljön, melyikünk első benyomása jár közelebb az igazsághoz, hiszen a Call of Cthulhu még idén megjelenik.

Szerkesztés: A Cyanide Studio ma bejelentette, hogy a játék megjelenése jövőre lett halasztva.

Moons of Madness (Rock Pocket Games, PC, PS4, Xbox One, 2018)

A történetvezérelt Moons of Madness mögött egy kicsi, ám annál lelkesebb norvég indie csapat, a Rock Pocket Games áll, és az ő játékukkal kapcsolatban már Liquid is jóval lelkesebb volt, mi több, úgy gondolta, a Call of Cthulhunak is ilyennek kellene lennie, pláne mivel egy másik Lovecrafti ihletésű, ám merőben különböző horrorjátékról van szó. A lelkesedésre valóban megvan minden oka neki és mindenki másnak is, több okból is.

Az egyik, hogy a csapat alaposan beleásta magát a NASA és a SpaceX legújabb kutatásaiba, ezért a közeljövőben a Marson játszódó Moons of Madness nem sci-fi-be illő, hanem hihető és tudományos szempontból a valóságnak megfelelő körülményeket és találmányokat vonultat fel. Nyilván ez nem jelenti azt, hogy olykor ne kellene kompromisszumos megoldást alkalmazniuk és hogy minden 100%-ig valósághű, mindenesetre igyekeznek elkerülni például azt, hogy a helyszíne miatt játékuk túlságosan hasonlítson Andy Weir regényére, a Marsira.

A másik, amiben kétségkívül túlmutat projektjük a Cyanide horrorjátékán, az az interakció, ebben ugyanis már az első perctől fogva bővelkedett a körülbelül húszperces játszható demó. A marsi terepjárónk egyszer csak megáll, nekünk pedig meg kell vizsgálni a műszereket, majd felkapva az űrhajós sisakunkat elsétálni a közelben lévő napelemekhez, hogy azok segitségével töltsük fel járművünk akkumulátorát. Mindenképpen izgalmas és újszerű megközelítés a tudományos tények és valóságos mechanikai ismeretek ötvözése a teljesen szürreális lovecafti látomásokkal, amelyek olykor teljesen váratlanul, egy-egy űrhajós szimulátorba illő feladatunk végrehajtása közben törnek a főszereplőre.

Ha már látomások, a fejlesztők azt is hangsúlyozták, hogy szeretnék elkerülni a mentális betegségekkel kapcsolatos horror-sztereotípiákat és egyáltalán az ilyen betegségben szenvedők közveszélyesként vagy szörnyetegként ábrázolását. Éppen ezért történetük főszereplője, a Trailblazer Alpha marsi kutatóállomáson dolgozó Shane Newehart asztronauta sem a megszokott módon csavarodik be és hallucinál szörnyeket mindenhová, hanem a hangsúly sokkal inkább a belső vívódásaira kerül, valamint arra, hogy a megélésükön túl milyen az, amikor valakire indirekt módon hatnak ezek a betegségek.

Ami a lovecrafti jelzőt illeti, a részben pályázati támogatásból megvalósuló project fejlesztői ezen a téren is alapos kutatómunkát végeztek, és igyekszenek elkerülni az olyan tipikus hibákat, mint a legendás író agyában megfogant rettenetes lényekkel való szembesítés, ezért a Moons of Madnessben sosem kell például harcolnunk velük. A többségüket elvileg felfogni sem tudjuk, nemhogy legyőzni, ezért inkább a Lovecraft által is nagyra tartott ismeretlentől való félelem az, amivel a játékmenet az idgeinket borzolja: sejtjük, hogy valami figyel és követ a sötétben. Sok esetben nem is konkrét dolgoktól, inkább érzésektől vagy a hatáskörünkön kivül eső történésektől rettegünk, mint önmagunk és az ép elménk vagy egy nekünk fontos személy elvesztése. Valamelyest a novellákban fontos szerepet játszó kultusz is szerephez jut majd, de a szokatlan környezet miatt ezt is egyedi módon igyekszik megoldani a csapat.

A kipróbált demó a rövidsége ellenére elejétől a végéig nem csak izgalmas, de nagyon változatos is maradt, és jól elkülönült a könnyebb fejtörőket is felvonultató valóságban játszódó, illetve a lovecrafti őrületet megelevenítő „zone out” játékmechanikát alkalmazó horror rész, amely hősünk képzelgéseit egyfajta rémálomszerű alternatív valósággá változtatja. A látottak alapján alig várjuk a megjelenést!

My Eyes on You (Storymind Entertainment, PC, PS4, Xbox One)

A kijevi Storymind Entertainment tagjai között találunk egykori Stalker és Witcher 3 fejlesztőket is, saját neon-noir stílusú játékuk pedig egy alternatív Chicagoban játszódó külső nézetes akció-kaland, amelynek lakói mondhatni egész évben karneváloznak, a karnevál kultúra és a maszkok hordása ugyanis a mindennapok részévé vált. A főhős egy FBI-nak dolgozó elemző, Jordan Adalien, aki a zsánernek megfelelően sokat cigizik és a múltbéli démonaival küzd, miközben próbálja megállítani a várost felforgató gyilkos vörös maszkos férfit (The Man in the Red Mask) és verőlegényeit. Emberünket viszonylag rövid idő alatt elárulják és hamis vádak alapján az ügy nyomozójából annak elsőszámú gyanúsítottjává válik, így kénytelen egymaga elmerülni Chicago neonfényes alvilágában, hogy bizonyítékok után kutatva kiderítse az igazságot.

A történet- és játékmenetbéli fő csavart Jordan az események kimenetelét jelentősen befolyásoló ítélőképessége adja, hiszen ha az ember nyomában maszkos pszichopaták loholnak, miközben a törvény erői is vadásznak rá, viszonylag nehéz higgadtan gondolkodni. Olykor vad hallucinációk is rátörnek, és nem ritkán előfordul majd, hogy a környezetünkben olyan dolgok jelennek meg a szemünk előtt, amelyekről szinte lehetetlen megmondani, valósak vagy csupán a képzelgéseink részét képzik. A döntés végig nálunk van, ezért csak rajtunk múlik, hogy mennyire logikus avagy már-már a természetfelettit súroló végkövetkeztetésre jutunk a gyilkossági üggyel kapcsolatban, illetve sikerül-e tisztázni a nevünket, ráadásul a stressz a képességeinkre is kihatással van, ezért ilyenkor érdemes elkerülni a rosszarcú maszkos urakat.

A Storymind történetközpontú és Szárnyas fejvadászt idéző képi világú akció-kalandjátéka még javában készül, ezért megjelenési dátuma egyelőre nincs, de már csak az elképesztő vázlatrajzok alapján is érdemes megjegyezni a címét és odafigyelni rá a jövőben.

Vampyr (Dontnod, PC, PS4, Xbox One, 2018 tavasz)

Az idén novemberre tervezett, ám nemrég jövő tavaszra tolt Vampyr is ismét ott volt a Focus Home Interactive boothjában, ahol a játék rendezője, Philippe Moreau narrálta a képernyőn látottakat, miközben egy fejlesztőtársa az E3-on bemutatott játszható demó részleteiben merült el bő 45 percre. Mig a tavalyi bemutató a történetre és a Vampyr sötét világára koncentrált, addig ezúttal a játékmenet finomságai kerültek közelebbi bemutatásra.

A frissen vámpírrá vált és a lelkiismeretével viaskodó orvos, Dr. Johnathan Reed olyan természetfeletti erők között dúló háborúba keveredik, amely arra készteti, hogy lépten-nyomon mások életéről döntsön. Eközben London lakosságát a spanyolnátha tizedeli, ezért a legtöbb kerület karantén alatt van, a város utcáin pedig a Jonathanhoz hasonló vámpírokon túl emberre már alig hasonlító, scal nevű agresszív vérszivók is garázdálkodnak. A káoszon többek között egy vámpírvadász rend próbál úrrá lenni, de hősünk is jelentős mértékben hozzájárul a törékeny egyensúly megóvásához vagy felborításához. Célunk ideális esetben minél több ártatlan élet megőrzése és az egyes kerületek állapotának stailizálása, de ha nem akarjuk, nem kell a jófiút alakítanunk, elvégre egy újdonsült vámpír számára a jó és rossz még nagyon relatív fogalmak, főleg ha annyian akarják a vesztét, mint Jonathannak. A demó talán legszemléletesebb példája az volt, amikor egy legkevésbé sem szimpatikus alkoholista pasas és az anyja családi ügyeibe belefolyó doktor eldöntheti, hogy elteszi-e láb alól a sorozatgyilkos férfit, vagy inkább kiszívja a kedves mama vérét. A helyes döntés kézenfekvő lenne, csak éppen a férfi meg van fázva, ezért a mamának sokkal jobb minőségű vére van, ami sokkal-sokkal több tapasztalati pontot jelent vámpírunk számára.

A tapasztalati pontot megannyi harcban és azon kívül kamatoztatható képességre költhetjük, ehhez azonban előbb fel kell keresnünk egy búvóhelyet, a szintlépés ugyanis csak ezeken megpihenve lehetséges. A támadó, védekező, taktikai és ultimate kategóriákba tartozó képességek között olyanokat találunk, mint a teleportálás, kábítás vagy a felnyársalás, arra azonban mindenképp oda kell figyelnünk, hogy minden gyilkosságnak következménye van, túl sok halott esetén pedig az adott kerületet elárasztják a szörnyek és a szörnyvadászok, és a benne lakókat mind elesettnek nyilvánítják. Ha több a túlélő, több az információ, az elérhető beszélgetés és a befejezhető küldetés is, összességében tehát jelentősen jobbak az esélyeink egy nem teljesen katasztrofális befejezésre, amit ugyanakkor jóval nehezebb megvalósítani.

A gyűjtögetést, két egyéb küldetést és egy miniboss harcot is tartalmazó demó végén a vámpírok tulajdonságaira vonatkozó kérdésemre Moreau azt felelte, hogy a már létező legendák, regények és elbeszélések alapján kiválasztották azokat, amelyek a játékukhoz leginkább illettek, és így egy saját vámpírmitológiát teremtettek. Alig várom, hogy elmerüljek benne!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

8 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==