[Teszt] Xbox One X - a skorpió visszamar

Xbox One X - a skorpió visszamar

Gamer3652017.11.20. 21:01

A konzolháború örök és állandó frontvonalakat tart fenn a játékosok között, akik az évek során vagy kinőtték a gyerekes (ám sokszor mégis bűnös élvezeteket nyújtó) hadakozást, vagy továbbra is belelovallják magukat a pixelszámolgatásba és saját platformjuk védelmezésébe. A mostani generáció nem indult túl jól a Microsoft számára. Egy félrepozícionált konzolként dörrent be a köztudatba az Xbox One, amely ráadásul technológiailag is le volt maradva picikét a PS4-el szemben. Mit jelentett ez a multiplatform címek oldaláról? Azt, hogy a PS4 változatok általában folyamatosabban, magasabb felbontásban, esetleg magasabb minőségi beállításokkal futottak, így akiket nem dobálnak az X-exkluzív megjelenések, azok számára a PS4 volt a jobb választás. Exkluzívok terén pedig kezdetben nem volt akkora az olló, mint most - a Microsoft a saját, jól bejáratott franchise-ait vitte tovább a saját gépén, az évek és a szorgos befektetések azonban a Sony malmára hajtották a vizet. Ma ott áll az Xbox One márkanév, hogy gyakorlatilag alig van rá bejelentve bármi saját cím, ami önmagában is húzná a szekeret. Sőt, a Windows 10 platformnak köszönhetően a PC-sekkel egy közösségbe kerültek a Microsoft nagy belsős megjelenései. Van muníció tehát a japánok térfelén, nem csoda, ha savazás éri az MS stratégiáját. Ám van más is a redmondiak tarsolyában: visszafelé kompatibilitás, Live szolgáltatások, remek árképzés az online boltban. Így továbbra is lehet vonzó tényezőket találni az Xbox One mellett. A Microsoftnak hardveresen is lépnie kellett a PS4 Pro ellenében, amely még tovább tágította a technológiai szakadékot. Így született meg minden idők legerősebb konzolja, az Xbox One X, ami a skorpió méregerős csípésével próbálja lesokkolni a tévé előtt szocializálódott gamereket.

Tegyük túl magunkat a kötelező körökön. Az Xbox One X tényleg a legerősebb konzol. Gyakorlatilag minden ponton rálicitáltak a PS4 Pro képességeire, az alapgép erejét pedig sokszorosan teljesíti túl a gép. Nem új generációs megoldás, inkább egy félgenerációs átmenet, de a számok így is magukért beszélnek. Bár a processzor alapvetően maradt ugyanaz, mint a PS4 és XO esetében, azért egy kis tuningolással, valamint a GPU brutális fejlesztésével az eredeti 1.3 Teraflops számítási kapacitás 6.0 terára változott, amihez plusz négy giga ram és megnövekedett memória sávszélesség is dukált. Összehasonlításképpen ez körülbelül 1.4-szerese a PS4 pro lebegőpontos számítási teljesítményének, és körülbelül 4,5-szerese az eredeti XO lehetőségeinek. Durva átmeneti hardvert feltételez tehát az XO, amelyhez olyan finomságokat is felhasználtak a Seattle-i tervezők, mint a hűtőcsöves gőzkamra-hűtés, vagy a 4K-s Blu Ray kompatibilitás. A masina bekapcsolás után alig szuszog valamit, szinte észre sem lehet venni, hogy működés alá helyeztük, a bejelentkező képernyő pedig nagyképűen villantja fel a 4K-lehetőségekben, és a megnövekedett lóerőben rejlő lehetőségeket.

De, ami a legfontosabb: mennyit változik az Xbox-élmény? A menürendszer tekintetében semennyire. Pont ugyanaz az OS, ugyanaz az infrastruktúra és látvány fogad minket XOX-en, mint az alap masinán. Még csak a felbontás sem ugrott feljebb. A beállításokban persze meglátszódnak a változások, például a 4K/HDR-képes tévénél beállítható friss kijelzési üzemmódok. A játéklistában feltűnik az X-re feljavított játékok szűrésének lehetősége, plusz ha valaki az 500 gigás modellről vált, annak nagy fellélegzés lesz az egy terás meghajtó. A migrálásnál persze jön egy kis feketeleves, a gép csak vezeték nélküli hálózaton tudja átmásolni a régi gépről a tartalmat, így ha mindent egyesével akarunk átszippantani egyik konzolról a másikra, készüljünk egy 1-2 napos performanszra. Lehet jobban járunk, ha netről újra letöltögetjük a kedvenc játékainkat, a többit meg úgyis felhőből szinkronizálja a rendszer. (Ugye neked is van Gold előfizetésed?) Persze egy 500 gigás külső vinyóval a probléma megoldható könnyebben is, nekünk nem volt otthon kéznél egy külön USB-s merevlemez pusztán erre a célra bekészítve.

Aztán ott a második döbbenet, a 4K-ra és egyéb nyalánkságokra optimalizált játékok még jó 30-40 giga méretű tartalmakat szívnak le indítás után a hálózatról. A torkos masina hamar teleszórja a nagyobb méretű vinyót ezekkel az X-bővítő patchekkel. Nyilván a 4K minőséghez finomabban enkódolt átvezetők, masszívabb textúra pakkok kellenek, ezt pedig muszáj leszedni, ha teljes pompájában ki akarjuk használni az erre felkészített játékokat. A tesztelést a korábban is bemutatott LG OLED B7 masinán végeztük, így próbáltuk kihozni a gép legjavát. Őszinte vallomásunk: egyúttal a korábbi fullhádés teszt-tévénk szűk keresztmetszetét is el tudtuk tüntetni. És, hogy milyen élményekben volt részünk? Az ugrás többnyire nem észbontóan döbbenetes, de a legtöbbször azért elismerő bólogatást kiváltó. Már feltételezhetően mindenki látta az összehasonlító videókat, így leginkább személyes tapasztalatokat, és egy átlag gamer számára is értelmezhető „érzéseket” próbálunk átadni a következőkben.

Ilyen érzés volt a Forza 7 indítása után a 4K+HDR kép sterilsége, egyben lenyűgöző tisztasága. A Forza vizualitása remekül skálázódik a kisebb HD televízóról a méretes 4K monstrumra, a szokásos kanapétávolságból gyakorlatilag sem rece, sem pixel, sem semmi zavaró részlet nem látszik, a képfrissítés pedig mit sem változott az eredeti tükörsima 60 FPS-hez képest. Az egészben mégis az a legjobb, hogy amikor az ember közelebb megy, akkor sem látunk durva sorjákat - minden tűéles, hogy is mondjuk, egy kicsit CG-szerű. Ehhez persze kell a brutális televízió is, amely a felbontásnak és a HDR effekteknek is megágyaz. Ezzel együtt is a Forza egy jó példa arra, hogy az okostelefonoknál is túlhajszolt, az ember szemével túl-mintavételezett pixelszám ad egy bizonyos eleganciát, magasabb szintű érzést az embernek játék közben. Ezen a ponton b@sszunk oda egy kicsit a konzolháborúnak: ilyet bizony a GT Sport sem tud PS4 Pro-n. Legfeljebb PC-n lehet hasonlóan magas színvonalú képi minőséget előhozni a multiplatform megjelenésekből, de ugye a nagyszoba méretes televíziójára inkább konzolt köt az ember, számítógéppel monitoron meg az asztalhoz kötöttség miatt marad „pécés” az élmény.

Lépjünk tovább: a következő delikvens a Rise of the Tomb Raider, amelynél korábban is kedveltük az alap X-ből kifacsart képi világot. Itt három variációt tudsz beállítani: a 4K kiveri a szemed, a 60 FPS-es beállítás dob egyet az eredeti felbontáson és mellé a stílustól (==brutál látványos akció-kaland) szokatlan simaságot kölcsönöz a játékmenetnek. Aztán ott van mindent vivő átmeneti lehetőség, amely feltekeri a felbontást full HD fölé, feljebb viszi a textúrákat, az effekteket, az árnyékokat, és ha generációt nem is ugrik a játék, de utána fújogva fogunk visszatérni ahhoz az állapothoz, ahogyan ez a játék annak idején megjelent XO-ra. (Figyelem, nem elfelejteni: 360 változat is volt a kezdetek-kezdetén a Rise-ból!) Aztán jöhet a többi finomság. Az FFXV is széles spektrumú lehetőségekkel, és magas minőségű összképpel kecsegtet - a patchre váró inkonzisztenciák ellenére is. A Gears 4 szintén bevet minden trükköt, hogy a viszonylagosan ósdi játékmenetét fullos Unreal látványvilággal turbózza meg. A 4K tévén azelőtt borzasztóan maszatos Titanfall 2 most végre úgy néz ki, amit a zseniális megoldásai megérdemelnek. És akkor nem beszéltünk arról, hogy egyes régebbi X360 back-compat címekkel is csodát művel a gép: az Oblivion majd' 4K felbontáson pörög, és olyan érzéseket vált ki, amire az X érkezése kapcsán tutira nem gondoltunk. A Halo 3 esetében szintén olyan hangulatunk támad, mintha egy fullos PC-t tettünk volna a játék alá. Tudjátok, mint amikor a pécén futó konzolos emuláció új távlatokat nyit egy játék vizualitásában. Nyilván nem azért vesz XOX-et az ember, hogy tíz éves játékokat melegítsen rajta újra, de ha a patch-tendencia folytatódik, akkor a régi játékok a szó legszorosabb értelmében új formát kaphatnak, ami lazán ösztönözhet minket némi backlog irtásra, vagy széles körű nosztalgiázásra.

Patch nélkül, sima full HD-televíziókon is szárnyakat kapnak a korábbi XO-játékok, főleg azok ahol dinamikus felbontást és alacsony textúraszűrést kaptak a programok. A gép natívan feljebb tekeri a szűrési mutatókat, ezzel a felületek már önmagában élesebb rajzolatokat kapnak. Mégis az a legszebb az egészben, hogy a képfrissítés és dinamikus felbontás szempontjából nyitva hagyott címek feltolják magukat csutkára, ezzel pedig egy régi televízión is szebb-jobb-folyamatosabb lesz az összkép. Amennyivel a PS4 változatok ügyesebbek-jobbak voltak a félgeneráció érkezése előtt, az Xbox One X még ennyivel rátesz az egészre egy lapáttal.

Hogy megéri-e a pénzét ez a szteroidokon nevelt konzol a jelenlegi állapotok között? A fene tudja, ezt mindenki a saját pénztárcája alapján tudja csak megítélni. Az szinte biztos, hogy egy-két évig nem jön a felszínre az X2 vagy a PS5, így van tér és idő kiélvezni az új masina által nyújtott luxus szolgáltatásokat. Másrészről pedig mind a HD tévé tulajok, mind pedig a 4K böszmék büszke birtoklói is találhatnak olyan érdekességet a gép körül, ami miatt megfontolható lehet egy váltás. Az tuti, hogy ha PC mellé szeretnél egy mainstream konzolt, nem vágyódsz a Sony exkluzívok és a Nintendo-remekek irányába, hanem a multiplatform játékok legjavát szeretnéd kiélvezni, akkor az XOX a te géped. A masina jelenlegi állásában megmutatja, hogy mit lehet egy set-top-box formatényezőjű kütyüből kihozni. Prezentálja, hogy mi az iparág talán legjobb multiplayer-szolgáltatása. Bevezet a Microsoft konzoltörténelmébe, és a kompromisszumokat nem tűrő, de hardcore játékosnak nem nevezehető hifisták szemében is egy vagány svájcibicskaként mutatkozik be. Elvégre 4K kékfény lemezeket tudsz vele lejátszani, és bemutathatsz pár olyan programot is a laikus haveroknak, amitől tutira leteszik magukat a legközelebbi fotelba.

A Microsoft legfontosabb feladata az elkövetkezendő években, hogy a törzsközönség számára is visszaépítsék a meginogott hitet. Az első One gyengélkedő hardver fiaskóját kompenzálták, ide mehet a pipa. A rossz marketingből sikerült ismét a játékok felé terelni a figyelmet, ráadásul a LIVE ma is erős hívószó, és a visszafelé-kompatibilitást is csak az köpködi, aki nem csodálkozott rá a szinte észrevétlenül duplájára duzzadó játéklistára. Az exkluzívok viszont nagyon hiányoznak. Az elkövetkezendő egy-két évet erre kell szánni, és a lemaradás egy részét tuti behozza majd a redmondi óriás. Az infrastruktúra és a masina ereje már nem áll a kiemelkedő játékok útjában!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

16 órája

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

23 órája
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

1 napja
3

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

1 napja
11

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

1 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

3 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

4 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

5 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

5 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

6 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

6 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

6 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

7 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

8 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

8 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

9 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

9 napja
8