[Teszt] Shenmue 1 + 2 HD

Shenmue 1 + 2 HD

mcmackoGéczy Attila2018.08.29. 14:00

Shenmue. A cím puszta leírása vagy szánkon való kiejtése is szakrális pillanatot igényel; a SEGA remekműve ott van a legnagyobb videojátékok között. A Shenmue korszakot alkotott, korát meghazudtolóan bizonyította a konzolos játékokban rejlő potenciált, emellett a mai napig állandó hivatkozási pontot képez, ha szabad bejárású játékról beszélünk. A Dreamcast csodagyerekét még annak idején Saturnra kezdték el fejleszteni, a végső Dreamcast kiadás pedig sokunk szürke SEGA masinájában, urambocsá' emulátorában megfordult az elmúlt két évtizedben. Hogy miért kellett az utóbbi időszakban emulátorokhoz fordulni? Mert a Shenmue első része semmilyen modern platformon nem élvezhető, akarom mondani, nem volt élvezhető egészen idáig. Majdnem húsz évvel az eredeti megjelenés után Yu Suzuki klasszikusa előkeveredik a digitális limbóból, és a harmadik rész eljövetele előtt mindkét korábbi Shenmue HD kiadásban, némileg modernizált kezelőfelülettel jelenik meg konzolokra és PC-re.

Ezt a fenti mondatot szinte hihetetlen leírni és ízlelgetni. A Shenmue itt van, kompromisszummentesen futtatható két HD konzolon és PC-ken, ráadásul a régi emlékek felidézésének képessége mellett némi extra letisztultságot is kapott. A grafika nagyfelbontáson a mai napig jól mutat, és szinte hihetetlen leírni, de néhány megoldása a mai napig megállja a helyét. A konverzió két legnagyobb kérdőjelét, a felhasználói felület elmaradottságát és a töltögetési idők kérdését is elfelejthetjük. Bizony, a Dreamcast hosszasan cöccögő optikai meghajtója után a Shenmue újrakiadások szépen és gyorsan pakolják egyik helyszínt vagy épp jelenetet a másik után, a várakozási idő szinte zérushoz konvergál. A kezelőfelület finomítása a főmenüt és a belső menüpontokat is érinti, nincsenek csúnyán felskálázott font típusok, minden szép és sima, ahogy a név újrakiadásától elvárjuk. A grafikai beállítások egy részét konzolon is tudjuk piszkálni (mint pl. a bloom effektus, ami minimális vizuális turbót ad az összképhez), 60 FPS-re viszont ne számítson senki. A Shenmue belső rendszerei a 30 FPS idő- és framealapjához voltak leprogramozva, ehhez nyilvánvalóan nem nyúltak hozzá a felújításért felelős munkatársak. Ugyanígy az átvezetők is megmaradtak letterbox 4:3-as formátumban, amire azért volt szükség, mert egyes moziszerű átvezetőknél az operatőri munkát ehhez igazították, így hülyén nézett volna ki itt-ott a falakon és tereptárgyakon átnéző oldalsó képtér.

Csupa öröm és csupa boldogság idáig az élet, hiszen technikailag mindkét rész megkapta a maga márványszerű polírozását, sőt a Shenmue második része néhány okosságot az Xbox átiratból is magával hozott, ami eleve finomítja az összképet. De mi a helyzet a játékélménnyel? Nos, meglepődve tapasztaltuk, hogy a Shenmue talán annyira nem is öregedett rosszul, mint amire előzetesen felkészítettük magunkat. Rendben van, aki a mostani vagy az előző generációban fogott kontrollert a kezébe először, annak messzire elkerülendő a 3D világépítésben pionír, de kezdetleges akció-kalandjáték. A program tele van olyan apróságokkal, amelyek akkortájt a realizmust vagy a korlátokból fakadó egyszerűbb megvalósítást szolgálták - nem pedig az áramvonalas játékélményt. Ezeken az ember azért most is meg tud rökönyödni. Az irányítás persze sokkal jobb, mint a DC donga analóg karjával, de azért csak nyögvenyelős a tankszerű fordulgatás. Az agyontömörített, műtermékekkel terhelt szinkronhangokat annak idején is kárhoztattuk, a mostani hangrendszeren duplán furcsának tűnik a rettenetes kompresszióval kezelt hangsáv. (Az elérhető japán hanggal sem sokkal jobb a helyzet…) Egy bő évtizedet siránkoztunk végig, hogy a QTE intézményét végre felejtse már el a játékipar, erre tessék, most pofánkba puffan az ős QTE-király. Imádjuk a nagy játéktereket, a Shenmue pedig mai mércével gyakran kis terekre vagy aprócska helyszínekre korlátoz minket, az idő menedzseléséről nem is beszélve. A folytatás persze sok apróságon javít, de mai szemmel ezek szinte marginális fejlődési pontok. Sokan a Yakuza sorozat elhúzott átvezetőit és lassú drámáját sem szeretik, erre itt egy program, amely hosszas és lassú totálokkal pásztáz végig a hatásszünetet tartó hősök arcán. Nem mindenkinek való vidék ez, és az alapjáték ráncosabb elemeit egy forráshű újrakiadás sem tudja teljesen kisimítani. Baj ez? Nem feltétlen, ez a történet nem erről szól…

Végezzünk el egy gondolatkísérletet. Mivel is játszottunk öt évvel ezelőtt? A GTA 5 már hódító útjára indult, a The Last of Us összefoglalta és előrevetítette a filmszerű akciójátékok kivonatát, és befutott a PS4 plusz az Xbox One, olyan címekkel, mint a Knack, az Assassin's Creed: Black Flag, a Ryse vagy épp a Battlefield 4.

A Shenmue előtt öt évvel olyan címekkel játszottunk, mint a Doom 2, a Final Fantasy 6, a Heretic, a Sonic 3 vagy a Super Metroid. Remélem érzitek, hogy mekkora lépést jelentett a három évig fejlesztett Shenmue a maga korában, a fentebb bemutatott időbeli távolságok tükrében. Brutális elhivatottság és fejlesztői alázat kellett egy ilyen projekt tető alá hozásához, a SEGA-nak pedig sikerült. Yu Suzuki csapatának a játékai olyan elemeket tartalmaznak technikailag és videojátékos szemmel is, amelynek szemléletét sokáig követni sem tudták. Ma a közelmúlt Yakuza áradatában, mondjuk egy Yakuza 6 után ráúszni a Shenmue sorozatra (még ha nem is teljesen azonos a két játék fókusza) sok lépcsős zuhanásnak tűnhet, de nem akkora energiabefektetésnek, ami miatt ne érhetné meg visszatérni Ryo Hazuki történetéhez. Rajongóknak kötelező beszerzés az újrakiadás, nyitott lelkületű, türelmesebb fiataloknak, esetleg a videojáték-történelmet kérlelhetetlenül hajszolóknak is ajánlott Yu Suzuki két klasszikusának meglátogatása.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

2 órája

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

1 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
40

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

2 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

2 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

2 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

3 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

3 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

5 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

6 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==