[Teszt] Spyro Reignited Trilogy

Spyro Reignited Trilogy

dragCsető Zsolt2018.11.26. 16:00

Vajon mekkora kihívás remake-elni egy húszéves játékot? "Nos, az attól függ" - vágnák rá sokan logikusan, a válasz ugyanis közel sem egyértelmű. Nincs ez másképp a klasszikus Spyro-trilógiát ráncfelvarró Spyro Reignited Trilogy esetében sem, amit két irányból is meg lehet közelíteni...

Egyrészről a Toys For Bobnak nagyon nehéz dolga volt. Gyakran elhangzó kijelentés, hogy a korai 3D-s játékok - gondolva itt elsősorban a PS1-érára - nem öregedtek túlságosan jól: a grafika, a gameplay és az irányítás együttese mai szemmel gyakran elég kényelmetlen. Nem egyszerű tehát egy ilyen alapanyaghoz nyúlni - arról nem is beszélve, hogy egy (ebben a formában) már rég nem látott kabala visszatéréséről van szó, ahol a legapróbb baki is instant népharaggal párosul a rajongók részéről.

Másrészről viszont a Toys For Bobnak egészen könnyű dolga volt. Leginkább azért, mert a Spyro the Dragon, és annak két folytatása a szerencsés kivételek közé tartoznak, melyek játékmenetüket, felépítésüket és játékelemeiket tekintve mai szemmel is abszolút megállják a helyüket. Ez utóbbi persze maga a játék - és közvetve az Insomniac Games - érdeme. Kis túlzással tehát nem kellett semmi mást csinálni, mint megtartani mindezt...

A jó hír az, hogy a TFB sikerrel vette az akadályt - mind a könnyű, mind pedig a nehéz részét. Nem elég ugyanis, hogy éppen olyan gyönyörűvé varázsolták ezt a trilógiát, mint ahogy az az emlékeinkben is élt (hiszen jól tudjuk, hogy az idő többek között a régi videojátékokat is jócskán megszépíti), de olyan aprólékos módon, a legkisebb részletekre is odafigyelve tették mindezt, hogy az esszencia sem csorbult fikarcnyit sem. Összecsapott plasztikázás helyett egy szívvel-lélekkel elkészített remake-et kaptunk, melyen túlzás nélkül érződik, hogy a fejlesztők óriási rajongással nyúltak az alapanyaghoz.

A Spyro Reignited Trilogy nemcsak tartalmilag építkezik a PS1-es epizódokra, hanem irányítását, illetve a pályák geometriáját tekintve is pixelpontos rekreálása az eredeti játékoknak. Ez azért is fontos, mert a Spyro - különösen a végletekig letisztult első rész - egy olyan platformer, ahol lényegében minden a gyűjtögetés, a felfedezés és a pályadizájn triumvirátusára épül. Ha a fejlesztők bármilyen okból átvariáltak volna egy szobát, változtattak volna Spyro ugrásán vagy repülésén, esetleg áttettek volna néhány gyémántot a pálya egy másik szegletébe, azzal maga a játékélmény csorbult volna. Szerencsére erről szó nincs. Maga a játék persze nem követeli meg, hogy mindent megszerezz az utolsó gyémántig. Ám ahogy régen, úgy most is akkor mutatja ki igazán a foga fehérjét a Spyro, ha a 100%-ra hajtasz, az egyes világok ugyanis rengeteg kisebb-nagyobb titkot rejtegetnek, melyek felfedezése óriási élmény, még most, húsz év múltán is.

Az első rész letisztult collect-a-thonját a két folytatás megszerezhető képességekkel, minijátékokkal és új játszható karakterekkel bővítette, ami egészen változatossá teszi a Reignited Trilogy-t. Nem elég tehát, hogy tartalmilag masszív, sok tízórányi játékidőt tartogató csomagról van szó, de sokkal jobban meg is tudnak újulni az egyes játékok egymáshoz képest, mint mondjuk a tavalyi Crash Bandicoot Trilogy esetében. Vannak persze minijátékok, amik pont olyan bugyuták és idegesítőek, mint régen, de összességében inkább feldobják a sokórás gyűjtögetést és felfedezést, mintsem elvegyenek az élményből.

Na de beszéljünk magáról a remake-ről is, hiszen az eddigiek szinte mind az eredeti játékok érdemei voltak - hozzátéve persze, hogy a Toys For Bob dicséretes hozzáállása nélkül ez nem jöhetett volna létre. A legfontosabb maga a látvány, illetve az animációk, melyek szemet gyönyörködtetőek - ilyen körítés mellett nehéz beleunni a gyűjtögetésbe, hiszen pillanatok alatt beszippantja a játékost a Spyro világa. Nem elég, hogy a környezet sokkal részletesebb és élettel telibb, mint eddig, de az ellenfelek is szinte mind egyéniségek: az Insomniac Games mindig is híres volt a kreativitásáról, de most, modern grafika mellett érződik csak igazán, hogy milyen remek munkát végeztek annak idején - a Toys For Bob szerencsére remekül tartotta meg, illetve domborította ki a jellegzetességeket. Amiért pedig extra dicséretet érdemelnek, azok a kiszabadítható sárkányok, ezekből ugyanis anno alig párfajta modell volt csak, most azonban mind a 80 teljesen egyedi, animációs filmbe illő karakter. Szórakoztatóak és imádnivalóak - pont mint maga Spyro természetesen, akinek a második és a harmadik rész után újból (az azóta szép karriert befutó) Tom Kenny adja a hangját.

Az eredeti trilógia óriási rajongójaként én személy szerint nagyon hálás vagyok a fejlesztőknek amiatt, hogy olyan - a hangulatot nagyban befolyásoló - apróságokra is odafigyeltek, mint a töltőképernyőket helyettesítő látványos átmenetek, a pályák színvilága vagy éppen a jellegzetes hangeffektek (van, amit kifejezetten a visszajelzések alapján változtattak meg az elmúlt pár hónapban). Mint ahogy nem lehet elmenni szó nélkül a Police-dobos Steward Copeland fülbemászó zenéi mellett sem, melyek egy-az-egyben is bekerültek a trilógiába (opcionálisan bekapcsolható!), de az újrahangszerelt muzsikák is remekül megtartották a jellegzetes hangzásvilágot. Amit viszont fel lehet róni a fejlesztőknek, azok az optimalizálási hibák. Egyes pályákon például a framerate-tel nyilvánvaló problémák vannak, ami ugyan nagyon ritkán megy csak el szerencsére zavaró szaggatásig, de ez a látványvilág igazán megérdemelt volna egy tükörsima képfrissítést. Emellett belefutottam több olyan bugba is, ami pályaújrakezdést követelt - a legbizarrabb az volt, amikor a Ripto elleni főellenfélharc második szakaszában egyszerre (!) kellett harcolnom az első és a második fázis ellen. Jó eséllyel a csúszás is ezek miatt lehetett, a végeredményt látva azonban egy-két hónap csiszolást még elbírt volna a trilógia. Szerencsére annyira azért nem tudnak belerondítani ezek a hibák az élménybe, hogy a nap végén ne lehessünk elégedettek.

Húsz év ide vagy oda, szórakoztató és addiktív játékmenetével a Spyro Reignited Trilogy ma is gond nélkül elvarázsolja mindazokat, akik szeretik a gyűjtögetést, a felfedezést és a titkokat. Ez a trilógia ráadásul a 3D-s platformerek fénykorából érkezik egy olyan érába, amikor a Nintendo kis túlzással egy személyben képviseli a műfajt, éppen ezért ez a remake-csomag jóval több időtálló nosztalgiánál: egy igazi hiánypótló sárkánykaland, amit még most, két évtized múltán sem késő megismerni.

***Spyro Reignited Trilogy | Platform: PS4 (tesztelve), One

Kiadó: Activision | Fejlesztő: Toys For Bob | Megjelenés: november 13.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

23 órája

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

1 napja
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

2 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

3 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

4 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

5 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

5 napja
31

Heti megjelenések

6 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

8 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

9 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2025.05.08.
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49