[Teszt] Spyro Reignited Trilogy

Spyro Reignited Trilogy

dragCsető Zsolt2018.11.26. 16:00

Vajon mekkora kihívás remake-elni egy húszéves játékot? "Nos, az attól függ" - vágnák rá sokan logikusan, a válasz ugyanis közel sem egyértelmű. Nincs ez másképp a klasszikus Spyro-trilógiát ráncfelvarró Spyro Reignited Trilogy esetében sem, amit két irányból is meg lehet közelíteni...

Egyrészről a Toys For Bobnak nagyon nehéz dolga volt. Gyakran elhangzó kijelentés, hogy a korai 3D-s játékok - gondolva itt elsősorban a PS1-érára - nem öregedtek túlságosan jól: a grafika, a gameplay és az irányítás együttese mai szemmel gyakran elég kényelmetlen. Nem egyszerű tehát egy ilyen alapanyaghoz nyúlni - arról nem is beszélve, hogy egy (ebben a formában) már rég nem látott kabala visszatéréséről van szó, ahol a legapróbb baki is instant népharaggal párosul a rajongók részéről.

Másrészről viszont a Toys For Bobnak egészen könnyű dolga volt. Leginkább azért, mert a Spyro the Dragon, és annak két folytatása a szerencsés kivételek közé tartoznak, melyek játékmenetüket, felépítésüket és játékelemeiket tekintve mai szemmel is abszolút megállják a helyüket. Ez utóbbi persze maga a játék - és közvetve az Insomniac Games - érdeme. Kis túlzással tehát nem kellett semmi mást csinálni, mint megtartani mindezt...

A jó hír az, hogy a TFB sikerrel vette az akadályt - mind a könnyű, mind pedig a nehéz részét. Nem elég ugyanis, hogy éppen olyan gyönyörűvé varázsolták ezt a trilógiát, mint ahogy az az emlékeinkben is élt (hiszen jól tudjuk, hogy az idő többek között a régi videojátékokat is jócskán megszépíti), de olyan aprólékos módon, a legkisebb részletekre is odafigyelve tették mindezt, hogy az esszencia sem csorbult fikarcnyit sem. Összecsapott plasztikázás helyett egy szívvel-lélekkel elkészített remake-et kaptunk, melyen túlzás nélkül érződik, hogy a fejlesztők óriási rajongással nyúltak az alapanyaghoz.

A Spyro Reignited Trilogy nemcsak tartalmilag építkezik a PS1-es epizódokra, hanem irányítását, illetve a pályák geometriáját tekintve is pixelpontos rekreálása az eredeti játékoknak. Ez azért is fontos, mert a Spyro - különösen a végletekig letisztult első rész - egy olyan platformer, ahol lényegében minden a gyűjtögetés, a felfedezés és a pályadizájn triumvirátusára épül. Ha a fejlesztők bármilyen okból átvariáltak volna egy szobát, változtattak volna Spyro ugrásán vagy repülésén, esetleg áttettek volna néhány gyémántot a pálya egy másik szegletébe, azzal maga a játékélmény csorbult volna. Szerencsére erről szó nincs. Maga a játék persze nem követeli meg, hogy mindent megszerezz az utolsó gyémántig. Ám ahogy régen, úgy most is akkor mutatja ki igazán a foga fehérjét a Spyro, ha a 100%-ra hajtasz, az egyes világok ugyanis rengeteg kisebb-nagyobb titkot rejtegetnek, melyek felfedezése óriási élmény, még most, húsz év múltán is.

Az első rész letisztult collect-a-thonját a két folytatás megszerezhető képességekkel, minijátékokkal és új játszható karakterekkel bővítette, ami egészen változatossá teszi a Reignited Trilogy-t. Nem elég tehát, hogy tartalmilag masszív, sok tízórányi játékidőt tartogató csomagról van szó, de sokkal jobban meg is tudnak újulni az egyes játékok egymáshoz képest, mint mondjuk a tavalyi Crash Bandicoot Trilogy esetében. Vannak persze minijátékok, amik pont olyan bugyuták és idegesítőek, mint régen, de összességében inkább feldobják a sokórás gyűjtögetést és felfedezést, mintsem elvegyenek az élményből.

Na de beszéljünk magáról a remake-ről is, hiszen az eddigiek szinte mind az eredeti játékok érdemei voltak - hozzátéve persze, hogy a Toys For Bob dicséretes hozzáállása nélkül ez nem jöhetett volna létre. A legfontosabb maga a látvány, illetve az animációk, melyek szemet gyönyörködtetőek - ilyen körítés mellett nehéz beleunni a gyűjtögetésbe, hiszen pillanatok alatt beszippantja a játékost a Spyro világa. Nem elég, hogy a környezet sokkal részletesebb és élettel telibb, mint eddig, de az ellenfelek is szinte mind egyéniségek: az Insomniac Games mindig is híres volt a kreativitásáról, de most, modern grafika mellett érződik csak igazán, hogy milyen remek munkát végeztek annak idején - a Toys For Bob szerencsére remekül tartotta meg, illetve domborította ki a jellegzetességeket. Amiért pedig extra dicséretet érdemelnek, azok a kiszabadítható sárkányok, ezekből ugyanis anno alig párfajta modell volt csak, most azonban mind a 80 teljesen egyedi, animációs filmbe illő karakter. Szórakoztatóak és imádnivalóak - pont mint maga Spyro természetesen, akinek a második és a harmadik rész után újból (az azóta szép karriert befutó) Tom Kenny adja a hangját.

Az eredeti trilógia óriási rajongójaként én személy szerint nagyon hálás vagyok a fejlesztőknek amiatt, hogy olyan - a hangulatot nagyban befolyásoló - apróságokra is odafigyeltek, mint a töltőképernyőket helyettesítő látványos átmenetek, a pályák színvilága vagy éppen a jellegzetes hangeffektek (van, amit kifejezetten a visszajelzések alapján változtattak meg az elmúlt pár hónapban). Mint ahogy nem lehet elmenni szó nélkül a Police-dobos Steward Copeland fülbemászó zenéi mellett sem, melyek egy-az-egyben is bekerültek a trilógiába (opcionálisan bekapcsolható!), de az újrahangszerelt muzsikák is remekül megtartották a jellegzetes hangzásvilágot. Amit viszont fel lehet róni a fejlesztőknek, azok az optimalizálási hibák. Egyes pályákon például a framerate-tel nyilvánvaló problémák vannak, ami ugyan nagyon ritkán megy csak el szerencsére zavaró szaggatásig, de ez a látványvilág igazán megérdemelt volna egy tükörsima képfrissítést. Emellett belefutottam több olyan bugba is, ami pályaújrakezdést követelt - a legbizarrabb az volt, amikor a Ripto elleni főellenfélharc második szakaszában egyszerre (!) kellett harcolnom az első és a második fázis ellen. Jó eséllyel a csúszás is ezek miatt lehetett, a végeredményt látva azonban egy-két hónap csiszolást még elbírt volna a trilógia. Szerencsére annyira azért nem tudnak belerondítani ezek a hibák az élménybe, hogy a nap végén ne lehessünk elégedettek.

Húsz év ide vagy oda, szórakoztató és addiktív játékmenetével a Spyro Reignited Trilogy ma is gond nélkül elvarázsolja mindazokat, akik szeretik a gyűjtögetést, a felfedezést és a titkokat. Ez a trilógia ráadásul a 3D-s platformerek fénykorából érkezik egy olyan érába, amikor a Nintendo kis túlzással egy személyben képviseli a műfajt, éppen ezért ez a remake-csomag jóval több időtálló nosztalgiánál: egy igazi hiánypótló sárkánykaland, amit még most, két évtized múltán sem késő megismerni.

***Spyro Reignited Trilogy | Platform: PS4 (tesztelve), One

Kiadó: Activision | Fejlesztő: Toys For Bob | Megjelenés: november 13.***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

21 órája
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

1 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

2 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

2 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

3 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

4 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

6 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

8 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

9 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2024.04.23.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==