[sQr] Warcraft III: Reforged botrány

Warcraft III: Reforged botrány

Gamer3652020.02.06. 09:20

Warcraft III: Reforged. A 2002-ben megjelent legendás stratégiai játék felújítása alig egy hete került fel a digitális polcokra, de a Blizzard engedve a rajongói nyomásnak máris lehetőséget biztosít, hogy teljes pénzvisszatérítést kérjenek a vásárlók. Mi történt az elmúlt 7 napban? Próbáljuk meg gyorsan pontokba szedni.

Hamis ígéretek vagy csupán rossz kommunikáció?

A hivatalos oldal jelenleg is 4 órányi teljesen felújított in-game átvezetőt ígér, mellette pedig a 2018-ban bemutatott mozgókép látható. A moziszerű kameraállások, valamint a gazdagabb gesztus és mimika repertoár azonban nem jutott el a megjelenésig. A végleges változat bár használja a lényegesen részletesebb karaktermodelleket és textúrákat, valamint a legtöbb kameramozgás is finomodott, ez még mindig közelebb áll az eredeti változat statikusságához - egyáltalán nincsen premier plán például. Ez talán a leglátványosabb különbség, de távolról sem a legfontosabb.

Az eredeti tervek között szerepelt az is, hogy a 18 éve megjelent játék történetét és helyszíneit összhangba hozzák a World of Warcraft által eszközölt módosításokkal. Akkor még arról beszéltek, hogy a játékosok dönthetnek majd az átdolgozott és a 2002-es kampány között. A lore azonban végül nagyrészt érintetlen maradt. Választás nincs. Ugyan néhány pályaelem és helyszín módosult, a legtöbb fontos területet érintetlenül hagyták. Akárcsak az összes dialógust és a szintén külön pontban jelenleg is hirdetett kezelőfelület teljes modernizálását.

! Fontos hozzátenni, hogy a fejlesztők már a 2019-es BlizzCon kerekasztal alkalmával beszéltek arról, hogy a rajongói visszajelzéseknek eleget téve nem fognak nagyobb mértékben hozzányúlni az átvezetőkhöz és a kampányelemekhez. Ez azonban egyáltalán nem kapott sajtóvisszhangot és a korábbi promóciós felületeket sem módosította a Blizzard. Pete Stillwell, a játék producere akkor így nyilatkozott:

"Ahogy azt tavaly láthattátok a The Culling [az emberek kampánya] esetében meglehetősen agresszívan nyúltunk bizonyos változtatásokhoz azért, hogy a történetet egy új perspektívából tudjuk bemutatni. A visszajelzések viszont szörnyen vegyesek voltak, a "ne nyúljatok a játékomhoz!" vonaltól az "oh, ez király! Ezzel új játékosokat is megszólíthat" típusúakig terjedően. Szóval újra leültünk a tervezőasztalhoz és úgy döntöttünk, hogy visszább veszünk a változtatásokból."

Az eredeti változatra is kihatással van!

A Reforged megjelenésével ráadásul az eredeti Warcraft III vásárlókat is érte némi kellemetlen meglepetés. Mivel a két változat egy kliensen osztozik a többjátékos módok átjárhatósága miatt, ezért minden előzetes jelzés nélkül elérhetetlenné vált néhány 18 éve használt funkció. Olyan apróságok mint...

+ Profilok

+ Klánok

+ Automatizált bajnokságok

+ Ranglisták

+ Offline / LAN opciók

+ Konzolparancsok

A funkcióhiányos kliens ráadásul több felhasználónál grafikai hibáktól szenved és feltűnően lassú is. Utóbbi mindenképpen indokolatlannak tűnik. Annyira, hogy egyesek elkezdtek a játék fájljai és a futó programok között turkálni, ami az eddigi legmegdöbbentőbb eredményt hozta: a Warcraft III: Reforge teljes menürendszere egy webes applikáció, ami Chromeban fut - egyetlen CPU szálat maximumon járatva.

Ha mindez nem lenne elég, a custom pályák és modok jelentős része szintén nem működik a megjelenés óta. A Blizzard pedig gondoskodott arról, hogy a hosszú éveken át aktív tartalomgyártókba is rúgjon egyet.

Bármin is dolgoztál, az mától a mi tulajdonunk!

Nyilvánvaló, hogy a Blizzard nehezen felejti el a Warcraft III árnyékából kilépő, mára pedig felfoghatatlan számokat produkáló DOTA sikerét - és azt, hogy abból pervesztesként egy dollárt sem kaphat. A modding közösség azonban hosszú évek óta töretlenül aktív és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a játék ma is népszerű. Éppen ezért fájó pont az EULA ( végfelhasználói licencszerződés ) módosítása, ami egyértelműen kimondja, hogy bármilyen játékra épülő tartalom ( pályák, skinek, modok ) teljes egészében a Blizzard exkluzív tulajdona. Érdemes talán egyet rágni ezen.

A legtöbb kiadó (CD Project RED, Bethesda) non-exkluzív birtokosa ezeknek a felhasználók által kreált tartalmaknak. Ez ( eegyszerűsítve) azt jelenti, hogy az alkotó beleegyezése nélkül felhasználhatja marketing célokra vagy eladhatja akár az alapjátékhoz csomagolva. Ez azonban nem akadályozza a készítőjét abban, hogy ő hasonló lépésekkel akár anyagi haszonra tegyen szert. A Warcraft III: Reforge esetében az exkluzív tulajdonjog pont az utóbbit sérti és minden lehetőséget elvesz az egykor lelkes modder közösségtől.

! Nem árt tudni, hogy a Blizzard kevésbé részletezve a jogi kereteket, de már a StarCraft II megjelenésekor is hasonlóan járt el. Ez akkor nem került felszínre.

Nyilvánvaló azonban, hogy most sokkal jobban figyelnek a játékosok a kiadó minden lépésére. A Diablo Immortal keltette hullámok, majd később a kínai kapcsolatok miatt agresszívan lereagált Heartstone játékos (Blitzchung) esete után a jelenlegi 0.5-ös negatív rekordba süllyedő Metacritic pontszám csupán egy újabb eltúlzott rajongói viselkedés lenne? Egy biztos. A játékhibáktól rendszeresen széteső, az előzetes ígéretektől messze elmaradó és tartalomhiányos Reforge nem méltó a Warcraft III örökségére. A Blizzard pedig egy hét hallgatás után csak egy semmitmondó fórumbejegyzéssel reagált: köszönjük a visszajelzéseket, nagyon fontos nekünk a játék, a hibák javítva lesznek. Valamikor.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

2 órája
2

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

18 órája

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

18 órája
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

18 órája
44

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

23 órája
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

2 napja

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

5 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

7 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

7 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

7 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==