A Blade Runner a minap volt 40 éves. A sokszor félreértett, ugyanakkor mára összecsengő kórusban felmagasztalt film tényleg egy olyan élmény, ami a kicsit érettebb fejű filmnézőben mély nyomokat hagy. Sokak szerint ez a nagybetűs tudományos-fantasztikus filmélmény. Az 1997-es Westwood kalandjáték is értette, hogy mitől működött a mozi, és azt is értette, hogy miként lehet minőségi videojáték átiratot készíteni egy ilyen témából.
Jobban belegondolva, a Blade Runner kalandjáték vastagon kilógott minőségével a filmátiratok sorából. Szép idők voltak, a mai napig megvan az akkor akciósan (4000 Ft-ért !) megvásárolt PC big-box, és azóta felkerült a polcra mellé még egy példány, másik régiós kiadásban is. Szerettem a Blade Runnert, de arra már nem emlékeztem, hogy miért is szerettem úgy igazán...
A Nightdive és a különböző jogutódok hosszú idő után előkaparták azt, ami megmaradt a játék forrásából, és egy Enhanced Edition nevezetű kiadásban próbálták minden platformon elérhetővé tenni. A bővítés nem tartalmaz sok fundamentális változtatást, de pár korszerű megoldást hoz, amihez az eredeti forrásfájlokat használta a restaurátor csapat. Ami egyből látszik, hogy a hátterek videóit felturbózták 15-ről 60 FPS-es mozgásra. A játék kapott egy új főmenüt, szerintem a hangminőséget is kicsit finomították, és Kex-motorral minden elérhető platformon fut a kód.
Ami miatt pedig tényleg szerelmesek voltunk a játékba, az most is villan, már az első betöltés után is. A Westwood a korát meghazudtoló technikai megoldások sorával alkotott egy a film atmoszférájához maximálisan hű játékot, amely megpróbált újítani azzal, hogy a replikánsok kilétét minden indításnál kicsit megvariálta. Emellett egy kicsit suta, de újszerű harci rendszert is rakott a kalandozáshoz. Az Esper képelemzések és Voight-Kampff tesztek pedig tovább fokozták az újszerű interaktivitást. A játék félelmetes precizitással követi az eredeti film operatőri munkáját, helyszínei, apró hangulati elemei pedig olyan rajongói alázatról tesznek tanúbizonyságot, ami miatt máig kult-státusza van a játéknak.

Ahogyan a Blade Runner-t önmagában sokan félreértették, úgy ez a felújítás is generált egy jó nagy hisztit, részben a Rock Paper Shotgunnak köszönhetően. A GoG-os, rajongók által ScummVM-re portolt verziót előtérbe helyező megközelítés azóta alap mantra lett a PC játékosok körében, és a dolog odáig fajult, hogy a mostani Enhanced Steam-es rilíz megkapta választható opciónak a GoG-féle (azóta lekerült, majd ismét elérhető) változatot is. A félreértés szerintem itt abban rejlik, hogy a Nightdive nem a hifista, minden részletre odafigyelő PC közönség számára készítette ezt a portot, hanem a prezerváció és a hozzáférhetőség jegyében a konzolos elvárások szerint gyúrta újra a csomagot, tegyük hozzá, baromira nyomott, kedvező áron. Tehát az Enhanced Edition-nek nem az a fő érdeme, hogy a világ THX-mérnökeinek egyesítésével valami olyan felújítást kaptunk, amitől aztán mindenkinek elállt a szája (ez technikailag lehetetlen is lett volna). Hanem az, hogy egy jogi limbóban botladozó, szuperérdekes kult-darabot poroltak le, és tették azt elérhetővé, a lehető legszélesebb platformkínálaton, generációkon és gépeken átívelő formában.

Persze ettől még a konzolos kiadás nem lesz makulátlan. Vannak hátterek ahol valami érdekesség folytán a 60 frémre gyorsított lejátszás nem működik, és valóban túl nagy az elmosás-effekt az eredeti videókon. Egyes voxeles karakterek jobban kilógnak a képből, mint korábban - ez is zavaró tud lenni. Az irányítás (pl. a megújult főmenüben) nem tökéletes. És kifejezetten taszító, hogy a 4:3-as képarány mellé levakarhatatlan statikus tapétát kaptunk a kép jobb és bal szélére, amit nem lehet kikapcsolni. Pedig egy OLED kijelzőn (legyen az a Switch, vagy egy góliát lapostévé a nappaliban) tapéta nélkül igazi a 4:3-as képarány megjelenítése.

Tudjátok mit? Minden apró problémáját egybevéve a Blade Runner: Enhanced Edition nem is ezért furcsa a mai fejemnek, mert mer technikailag máshogy kinézni, mint az eredeti korában. Én ezt nem is vártam volna el. Hanem azért, mert minden érdeme ellenére rádöbbentett valamire. A maga idejében nem tudtunk bárhol és bármikor videót lejátszani, még PC-n sem igazán. A DVD korszak előtt a játékokban is kerestük a mozis megoldásokat és minden filmszerűségnek örültünk. A Blade Runner pedig az akkori szemünknek szinte elképzelhetetlen vizuális minőséggel és tapasztalással hozta el a film képi világát, leképzett jeleneteit, kamerabeállításait, párás-esős atmoszféráját. Ezt a feelinget pedig legfeljebb megidézni lehet, újramelegíteni és hosszú órákon keresztül fenntartani már nem igazán.
Platform: PC (Steam), XO (X,SS,SX), PS4 (Pro), PS5, Switch | Kiadó, Fejlesztő: Nightdive / Westwood| Megjelenés: 2022. június 23. | Ár: platformtól és régiótól függően 8-10 EUR