[Teszt] Back 4 Blood

Back 4 Blood

ne5hVáradi Dániel2021.10.16. 22:46

Több, mint 10 évvel ezelőtt. 2008. A Turtle Rock Studios a Valve-be való beolvadás (és az ezzel járó névváltoztatás) után elkészíti a Left 4 Deadet, ami napjainkig is az egyik legelismertebb kooperatív zombi hentelős shooterként él a köztudatban. A csapat néhány évvel később független stúdióként alakult újjá, hogy a korábbi sikerüket megpróbálják megismételni egy aszimmetrikus multiplayer shooterrel. A siker elmaradt, így következhetett a visszatérés az alapokhoz. De másodjára (sokadjára) már nem szól akkorát egy poén.

A Back 4 Blood esetében le sem tagadhatjuk, hogy mik voltak az inspirációs források és fölösleges is lenne, hiszen a Turtle Rock is szemmel láthatóan a már bejáratott formulára igyekezett építkezni, persze kötelezően hozzányúlva ahhoz. Ezúttal is kapunk egy maximum 4 fős csapatot, melynek tagjai eltérő egyéni és csapatspecifikus bónuszokkal rendelkeznek, a feladatunk pedig hol rövidebb, hol hosszabb szakaszokon túlélni és túljutni az élőhalott hordákon.

Ez a maga idejében kellően jól kidolgozott felállás volt, azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán, így a csapatnak is meg kellett próbálnia újítani valamit. Ez lett (az egyébként egyre több játékban előforduló) kártyagyűjtögetős és pakliépítős rendszer, ami rögtön két fronton képviselteti magát. Adva van egyik oldalon a játék által, ellenünk kijátszott lapok együttese, aminek lényege, hogy az egyes küldetések alatti játékstílusunkra reagálva igyekszik az AI olyan kártyákat előhúzni, melyek megnehezítik a továbbiakban a dolgunkat. Nekünk sem kell tétlenkedni és a már összeszedett lapokból kontrázhatunk, hogy kiegyenlítsük az erőviszonyokat.

A fentiek papíron egy megfelelően változatos helyzetet sejtetnek, hiszen ha a játék mindig hozzánk igazodik, akkor nekünk is folyamatosan alkalmazkodnunk kell ebben az adok-kapok szituációban. Azonban a lapok gyűjtögetése kicsit körülményes, szerepük pedig a játék nehézségének árnyékában könnyen letörpül.

A Back 4 Blood egészen sajátosan értelmezi az egyéni és a csapatban történő előrehaladást. Egészen pontosan az egyikről nemes egyszerűséggel nem hajlandó tudomást venni. Jelen sorok írásakor a játék nagyjából semmilyen mértékben nem támogatja azt, hogy valaki egyedül játssza a játékot, kizárólag a multiplayerre koncentrálva van értelme a zombimészárlásnak. Kezdődik az egész ott, hogy egyedül nekivágva a küldetéseknek, a játék semmilyen eredményünket nem regisztrálja, ennek megfelelően például a benne található trófeák sem szerezhetőek meg ilyen módon. De persze ez csak apróság (bár akadnak, akiknek ez is sokat számít), ennél jóval fontosabb, hogy egyedül játszva a játék teljesen mentesít minket a már említett kártyák gyűjtögetésétől, ugyanis szóló módban az összes megszerezhető lap a rendelkezésünkre áll.

Az előbbiekhez még hozzájárul az is, hogy a gép által irányított társak nem éppen a legélesebb kések a fiókban. Bár képesek lemondani a náluk lévő lőszerkészletekről a javunkra és felhívják a figyelmünket ha felszedhető pénzmag vagy esetleg másik fegyver van a közelünkben, képesek szemrebbenés nélkül a célkeresztünk elé sétálni és ezzel felfogni a zombiknak szánt golyókat vagy egyszerűen lépten-nyomon áldozatul esni a különlegesebb élőhalottak támadásainak.

Akkor sem feltétlenül rózsás a helyzet, ha többedmagunkkal vágunk bele a küldetésekbe. Ilyenkor ugyan mentesülünk a gépi társak sutaságától, ám felüti a fejét a már említett nehézségi kérdés. A Back 4 Blood három eltérő nehézsége között olyan látványos ugrás van, hogy ember legyen a talpán, aki megfelelően a csapat tudásához tudja azt igazítani. És itt üti fel a fejét a kártyák szerepeltetésének jelentéktelensége is. Alacsony szinten bár tud néha kemény pofonokat osztani a játék, összességében nem sok vizet zavarnak a kijátszott lapok, magasabb szinten pedig nem biztos, hogy érzékeljük a pozitív hatásukat a keményebb ellenfelek miatt.

Nem esett még szó a kártyák gyűjtéséről, pedig ez is megér egy misét. Ahelyett, hogy valamiféle csomagokat kellene vennünk (akár valós pénzért), amolyan szetteket teljesíthetünk, melyekben a különböző lapok mellett kozmetikai tárgyakat is találunk, amik nyilván semmiféle játékbeli előnnyel nem járnak, ugyanakkor kötelező ezeket is megszereznünk, ha a lapokra is szert akarunk tenni. Egy 8 elemet tartalmazó szettben például helyet kaphat egy embléma és egyéb jelentéktelen holmi, viszont a sorban mögöttük található lapokat csak akkor tudjuk megszerezni, ha ezeket is begyűjtjük.

Fizetni pedig az úgynevezett Supply pontokkal tudunk, amiket pedig a küldetések teljesítése után kapunk. Pontosabban a kooperatív módban teljesített küldetések után, ugyanis egyedül játszva ebből is kimaradunk. Ráadásul a játék nem titkoltan a nehezebb szintek felé terel minket, hiszen ezeknél az egyes küldetések több elköltendő pontot adnak, vagyis gyorsabban tudjuk a lapokat megszerezni. Itt viszont ismét előjön a már említett nehézségi ugrás, azaz hiába szeretnénk mi hatékonyak lenni a kártyák gyűjtésében, ha éppen azok hiánya miatt sem tudunk előrejutni.

A Back 4 Blood tehát egyedül elég sovány élményt ad, ami viszont még ilyenkor is megmenti, az a korrekt fegyverkezelés, amivel még sokadik alkalommal is élmény egy-egy zombi fejének lerepítése. Az egyes fegyverek karakterisztikája megfelelően van ábrázolva, legyen szó egy shotgun erejéről, egy vadászpuska visszarúgásáról vagy egy gépfegyver tűzgyorsaságáról. Ezeket ráadásul menet közben még különböző kiegészítőkkel erősíthetjük is, legyen az nagyobb tár, lézercélzó a pontosságért vagy más hasznos kiegészítő. Az viszont sajnálatos, hogy ezen extrákat csak feltenni tudjuk a fegyverre, leszedni már nem, így ha véletlenül egy távcső kerül a shotgununkra (igen, megtörtént eset), akkor vagy a fegyvert cseréljük le vagy megbarátkozunk a kialakult helyzettel.

Technikai oldalról viszont nem kifejezetten tudnék belekötni a játékba, az eltöltött idő alatt a kissé időigényes matchmakinget leszámítva (ami betudható a tesztidőszak korlátozott hozzáférésének) más problémába nem ütköztem, legyen szó emberi vagy gépi társakkal való játékról. Audiovizuális oldalról is jól muzsikál a Back 4 Blood, a karakterek elejtett egysorosai és beszólogatásai például jól tudják megtörni a monoton fegyverropogást és a zombik hörgését, a helyszínek pedig bár alapvetően éjszakai homályban tetszelegnek, igyekeztek kellően változatosra alkotni őket, még ha ez nem is mindig sikerült.

A Back 4 Blood kissé megkésve próbálja elhozni azt, amivel a Turtle Rock Studios egyszer már nagyot alkotott. A közben eltelt idő alatt azonban elhaladt a kor a formula felett, ami bár a nosztalgia húrjait meg tudja pendíteni egyeseknél, újításai azonban némileg erőtlenre sikerültek. Csapatban természetesen ez is tud élvezetes lenni, viszont sem egyedül, sem vadidegenekkel nem tanácsos a bázis falain túlra merészkedni.

Pontosan
7
Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series
Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: Turtle Rock Studios
Megjelenés: 2021. október 12. | Ár: 23990 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Witcher IV erődemonstráció - ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Garfield Kart 2: All You Can Drift, State of Play, Dead Take.

11 órája
3

Újranyílt a Tango Gameworks - ez történt hétfőn

Továbbá: 007 First Light, Dungeons & Dragons, Split Fiction, Yakuza 0 Director’s Cut, Shinobi: Art of Vengeance.

1 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
6

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

2 napja
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

4 napja
13

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

5 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

5 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

5 napja
3

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

6 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

7 napja
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

7 napja
13

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

8 napja
9

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

8 napja
9

Heti megjelenések

9 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

2025.05.25.
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

2025.05.24.
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

2025.05.23.
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

2025.05.22.
3

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

2025.05.22.
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

2025.05.22.
9