[Teszt] Back 4 Blood

Back 4 Blood

ne5hVáradi Dániel2021.10.16. 22:46

Több, mint 10 évvel ezelőtt. 2008. A Turtle Rock Studios a Valve-be való beolvadás (és az ezzel járó névváltoztatás) után elkészíti a Left 4 Deadet, ami napjainkig is az egyik legelismertebb kooperatív zombi hentelős shooterként él a köztudatban. A csapat néhány évvel később független stúdióként alakult újjá, hogy a korábbi sikerüket megpróbálják megismételni egy aszimmetrikus multiplayer shooterrel. A siker elmaradt, így következhetett a visszatérés az alapokhoz. De másodjára (sokadjára) már nem szól akkorát egy poén.

A Back 4 Blood esetében le sem tagadhatjuk, hogy mik voltak az inspirációs források és fölösleges is lenne, hiszen a Turtle Rock is szemmel láthatóan a már bejáratott formulára igyekezett építkezni, persze kötelezően hozzányúlva ahhoz. Ezúttal is kapunk egy maximum 4 fős csapatot, melynek tagjai eltérő egyéni és csapatspecifikus bónuszokkal rendelkeznek, a feladatunk pedig hol rövidebb, hol hosszabb szakaszokon túlélni és túljutni az élőhalott hordákon.

Ez a maga idejében kellően jól kidolgozott felállás volt, azóta azonban sok víz lefolyt a Dunán, így a csapatnak is meg kellett próbálnia újítani valamit. Ez lett (az egyébként egyre több játékban előforduló) kártyagyűjtögetős és pakliépítős rendszer, ami rögtön két fronton képviselteti magát. Adva van egyik oldalon a játék által, ellenünk kijátszott lapok együttese, aminek lényege, hogy az egyes küldetések alatti játékstílusunkra reagálva igyekszik az AI olyan kártyákat előhúzni, melyek megnehezítik a továbbiakban a dolgunkat. Nekünk sem kell tétlenkedni és a már összeszedett lapokból kontrázhatunk, hogy kiegyenlítsük az erőviszonyokat.

A fentiek papíron egy megfelelően változatos helyzetet sejtetnek, hiszen ha a játék mindig hozzánk igazodik, akkor nekünk is folyamatosan alkalmazkodnunk kell ebben az adok-kapok szituációban. Azonban a lapok gyűjtögetése kicsit körülményes, szerepük pedig a játék nehézségének árnyékában könnyen letörpül.

A Back 4 Blood egészen sajátosan értelmezi az egyéni és a csapatban történő előrehaladást. Egészen pontosan az egyikről nemes egyszerűséggel nem hajlandó tudomást venni. Jelen sorok írásakor a játék nagyjából semmilyen mértékben nem támogatja azt, hogy valaki egyedül játssza a játékot, kizárólag a multiplayerre koncentrálva van értelme a zombimészárlásnak. Kezdődik az egész ott, hogy egyedül nekivágva a küldetéseknek, a játék semmilyen eredményünket nem regisztrálja, ennek megfelelően például a benne található trófeák sem szerezhetőek meg ilyen módon. De persze ez csak apróság (bár akadnak, akiknek ez is sokat számít), ennél jóval fontosabb, hogy egyedül játszva a játék teljesen mentesít minket a már említett kártyák gyűjtögetésétől, ugyanis szóló módban az összes megszerezhető lap a rendelkezésünkre áll.

Az előbbiekhez még hozzájárul az is, hogy a gép által irányított társak nem éppen a legélesebb kések a fiókban. Bár képesek lemondani a náluk lévő lőszerkészletekről a javunkra és felhívják a figyelmünket ha felszedhető pénzmag vagy esetleg másik fegyver van a közelünkben, képesek szemrebbenés nélkül a célkeresztünk elé sétálni és ezzel felfogni a zombiknak szánt golyókat vagy egyszerűen lépten-nyomon áldozatul esni a különlegesebb élőhalottak támadásainak.

Akkor sem feltétlenül rózsás a helyzet, ha többedmagunkkal vágunk bele a küldetésekbe. Ilyenkor ugyan mentesülünk a gépi társak sutaságától, ám felüti a fejét a már említett nehézségi kérdés. A Back 4 Blood három eltérő nehézsége között olyan látványos ugrás van, hogy ember legyen a talpán, aki megfelelően a csapat tudásához tudja azt igazítani. És itt üti fel a fejét a kártyák szerepeltetésének jelentéktelensége is. Alacsony szinten bár tud néha kemény pofonokat osztani a játék, összességében nem sok vizet zavarnak a kijátszott lapok, magasabb szinten pedig nem biztos, hogy érzékeljük a pozitív hatásukat a keményebb ellenfelek miatt.

Nem esett még szó a kártyák gyűjtéséről, pedig ez is megér egy misét. Ahelyett, hogy valamiféle csomagokat kellene vennünk (akár valós pénzért), amolyan szetteket teljesíthetünk, melyekben a különböző lapok mellett kozmetikai tárgyakat is találunk, amik nyilván semmiféle játékbeli előnnyel nem járnak, ugyanakkor kötelező ezeket is megszereznünk, ha a lapokra is szert akarunk tenni. Egy 8 elemet tartalmazó szettben például helyet kaphat egy embléma és egyéb jelentéktelen holmi, viszont a sorban mögöttük található lapokat csak akkor tudjuk megszerezni, ha ezeket is begyűjtjük.

Fizetni pedig az úgynevezett Supply pontokkal tudunk, amiket pedig a küldetések teljesítése után kapunk. Pontosabban a kooperatív módban teljesített küldetések után, ugyanis egyedül játszva ebből is kimaradunk. Ráadásul a játék nem titkoltan a nehezebb szintek felé terel minket, hiszen ezeknél az egyes küldetések több elköltendő pontot adnak, vagyis gyorsabban tudjuk a lapokat megszerezni. Itt viszont ismét előjön a már említett nehézségi ugrás, azaz hiába szeretnénk mi hatékonyak lenni a kártyák gyűjtésében, ha éppen azok hiánya miatt sem tudunk előrejutni.

A Back 4 Blood tehát egyedül elég sovány élményt ad, ami viszont még ilyenkor is megmenti, az a korrekt fegyverkezelés, amivel még sokadik alkalommal is élmény egy-egy zombi fejének lerepítése. Az egyes fegyverek karakterisztikája megfelelően van ábrázolva, legyen szó egy shotgun erejéről, egy vadászpuska visszarúgásáról vagy egy gépfegyver tűzgyorsaságáról. Ezeket ráadásul menet közben még különböző kiegészítőkkel erősíthetjük is, legyen az nagyobb tár, lézercélzó a pontosságért vagy más hasznos kiegészítő. Az viszont sajnálatos, hogy ezen extrákat csak feltenni tudjuk a fegyverre, leszedni már nem, így ha véletlenül egy távcső kerül a shotgununkra (igen, megtörtént eset), akkor vagy a fegyvert cseréljük le vagy megbarátkozunk a kialakult helyzettel.

Technikai oldalról viszont nem kifejezetten tudnék belekötni a játékba, az eltöltött idő alatt a kissé időigényes matchmakinget leszámítva (ami betudható a tesztidőszak korlátozott hozzáférésének) más problémába nem ütköztem, legyen szó emberi vagy gépi társakkal való játékról. Audiovizuális oldalról is jól muzsikál a Back 4 Blood, a karakterek elejtett egysorosai és beszólogatásai például jól tudják megtörni a monoton fegyverropogást és a zombik hörgését, a helyszínek pedig bár alapvetően éjszakai homályban tetszelegnek, igyekeztek kellően változatosra alkotni őket, még ha ez nem is mindig sikerült.

A Back 4 Blood kissé megkésve próbálja elhozni azt, amivel a Turtle Rock Studios egyszer már nagyot alkotott. A közben eltelt idő alatt azonban elhaladt a kor a formula felett, ami bár a nosztalgia húrjait meg tudja pendíteni egyeseknél, újításai azonban némileg erőtlenre sikerültek. Csapatban természetesen ez is tud élvezetes lenni, viszont sem egyedül, sem vadidegenekkel nem tanácsos a bázis falain túlra merészkedni.

Pontosan
7
Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series
Kiadó: Warner Bros. Interactive Entertainment
Fejlesztő: Turtle Rock Studios
Megjelenés: 2021. október 12. | Ár: 23990 Ft.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

7 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

15 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==