[Teszt] Alone in the Dark

Alone in the Dark

VegaNagy-Sz. Ferenc2024.03.19. 15:00

Ha nincs az Alone in the Dark 1992-ben, ki tudja, hogy milyen formában létezne ma a Resident Evil vagy a Silent Hill sorozat, már ha egyáltalán. A műfajteremtő klasszikus elsőként kapta meg hivatalosan a "survival horror" címkét, és újszerű játékmenetével, friss technikai megoldásaival, az addigi zsánereket kiforgató megközelítésével óriási hatással volt a következő fél évtized horrorjátékaira. Aztán míg azok szépen továbbfejlesztették magukat és a műfajt, addig az Alone in the Dark a harmadik rész után olyannyira kifulladt, hogy az új évezred elején már rebootolni kellett, és már nem utat mutatott, hanem igyekezett másoktól ellesni azt, hogy mi a siker titka. A modern környezetbe ültetett The New Nightmare ugyan folytatásnak volt szánva, valójában annyi mindenen változtattak, hogy inkább lett belőle reboot, és pont ez lett a sorsa a még lesújtóbb kritikákat bezsebelő 2008-as résznek is, ami egy száz éves Edward Carnbyval és belső nézetes kamerával erőszakolta meg az egykori klasszikust ott, ahol érte. Jó tizenöt év szünet után most kap egy tényleg hivatalos rebootot is a széria, ami egyben remake-nek is van szánva. A cél ezúttal ugyanis nem kevesebb, mint hitelesen visszatérni az első rész szereplőihez, helyszínéhez és idősíkjához, és valamelyest a játékmenetéhez is.

Az első rész Derceto udvarházát bármilyen irányból vizsgáljuk, kikezdhetetlen horror-helyszín. Akkoriban még nem volt minden második rettegésre építő játék alapsztorija H.P. Lovecraft műveivel aládúcolva, és a Cthulhu-mítosz sem volt még túlhasználva. A Louisiana állambeli mocsaras környezet, az 1920-as éveket idéző hangulat, a tucatnyi titkot rejtő ház, az életünkre törő szörnyek és szörnyűségek mind-mind hozzájárultak a sikerhez. A 2024-es újrázás az ígéretek alapján most megpróbál pontosan ezekre az alapokra építkezni. A magánnyomozó Carnby és az őt felbérelő Emily Hartwood ezúttal azért érkezik a Dercetoba, hogy megkeressék az eltűnt nagybácsit, Jeremy Hartwoodot. Kettejük párosa kiemelten fontos, ezért David Harbour és Jodie Comer arcát és hangját is megkapták a karaktermodellek. Habár ez nem kellene, hogy több legyen egy marketing-döntésnél, egyértelmű, hogy mindketten jól játsszák a szerepüket és jól illenek a megszemélyesített karakterekhez, a való világból kölcsönzött páros így egyértelműen képes valami pluszt hozzáadni a játékhoz. Ők ketten külön utakon indulva próbálják megtalálni Jeremyt, de hamar kiderül, hogy a konfliktus valójában a ház több évszázados történetének és múltjának köszönhető. Menet közben pedig a jól ismert survival horror recept érvényesül: az irányított szereplő hol feladványokat old meg, hol feljegyzéseket olvas, hol pedig mindenféle rémségekkel küzd meg. Papíron úgy látszik tehát, hogy tökéletesen betartották a fejlesztők az ígéretüket és visszatértek a sorozat gyökereihez. Ez azonban sajnos nem jelenti egyben azt, hogy az Alone in the Dark jó is lett. Hiteles? Mindenképpen. Szórakoztató? Itt már rezeg egy kicsit a léc.

A mintegy 7-8 órás játékidő alatt számtalanszor harcra kényszerülünk, amivel nincs is nagy gond, egy Alone in the Dark játékban az egyedüllét és a sötét aligha tudna úgy érvényesülni, hogy közben nincs olyan veszély, ami az életünkre tör; ez a feszültségteremtés és fenntartás alapja is egyben. Azonban a harcrendszer ha át is lett gondolva alaposan, a megvalósítása nagyon darabos, polírozatlan lett. Az összesen három lőfegyver eleve egy kicsit kevésnek tűnhet, és azt még csak-csak elnézzük, hogy egyiket sem lehet fejleszteni, de egyszerűen rossz élmény őket használni. Az ellenfelek nagy része pillanatok alatt a közelünkben terem, és ilyenkor semmi terünk nem marad lövöldözni, a szó szoros értelmében beragadunk. Ezekre a forró helyzetekre jók a közelharci fegyverek, amikkel ütögethetjük az ellent. Ezek hiába törnek el néhány találat után, még így is hasznosabbak, mint a lőfegyverek, teljesen rosszul van belőve a játékegyensúly. Papíron érdekes ötletnek tűnhetett, hogy a pályák különböző részein elhelyezett üvegeket és Molotov-koktélokat is fel lehet venni és elhajítani, de nem lehet őket eltenni későbbre. Így ha belépünk egy új helyszínre és meglátjuk a gondosan elhelyezett üvegeket, már el is spoilerezték nekünk, hogy itt támadásra számíthatunk.

A játékmenet nem kevésbé fontos pillérét jelentik a feladványok, amelyekkel szintén sok időt fogunk eltölteni. Na nem azért, mert nehezek, hanem mert újra és újra és újra visszatérnek. Jellemzően három típussal találkozhatunk. Az egyiknél utalásokat kell találnunk arra, hogy egy három elemű sort milyen számok alkotnak. A megoldás általában ott van a szemünk előtt. A másik egy hagyományos puzzle. Mármint puzzle puzzle, amelyben darabkákat kell egymás mellé illeszteni, hogy együtt kiadjanak egy ábrát. A harmadik pedig a klasszikus kalandjátékos feladvány, amikor egy kulcstárgyat meg kell találni a továbbjutáshoz. Például az üres generátor mellett a benzineskannát egy méterrel arrébb. Megvan az az élmény, amikor mondjuk egy Silent Hillben egy akadály állja az utadat, amihez kellene egy tárgy, amit csak egy órával később szerzel meg, miután átkutattál mindent, megoldottál három másik feladványt és négyszer a frászt hozták rád? Na itt ilyen katartikus sikerélmény nincs, mert siker ugyan van, de szinte minden esetben olcsó, ezért élményt sem adhat. Összességében a harci és a puzzle elemek aránya alapvetően nem lenne rossz, de a kettőt összekötő exploration nagyon sótlan. A "hogyan nyitjuk meg a lezárt szobákat" formulát az elmúlt évtizedek során többen tökélyre fejlesztették, és bár itt többé-kevésbé felmondják a kötelező leckét, de az minden esetben olyannak tűnik, amit már ezerszer láttunk máshol. Általában húsz vagy több évvel ezelőtt, csak épp sokkal izgalmasabb körítéssel.

A kúria amúgy minden fenti probléma ellenére is izgalmas helyszín, amiben ha nem is annyira vagyunk egyedül, a felderítése tényleg képes izgalmakkal szolgálni. A ritmus akkor bicsaklik meg, amikor időről időre új helyszínekre utazunk. Az Alone in the Darknak ugyanis az a történetmesélési módszere, hogy néha kirándulást tehetünk olyan helyszíneken, amelynek köze van Dercetohoz, Jeremyhez vagy valamely irányított szereplőhöz. Ezek általában olyan negyed órás blokkok, amelyek valamit hozzáadnak a fő sztorihoz, de cserébe annyira lineárisak, hogy az esetek többségében ténylegesen folyosókra korlátozódik a mozgásunk. Ezek között van, ami tökéletesen illik az alapsettinghez, a luisianai hangulatú kisváros pl. már-már silent hilles, de még a temető is nagyrészt rendben van, amikor viszont a nappali (Alone in the "dark", ugye...) New Orleans kikötőjébe látogatunk, már emelkedik a szemöldök, Szíriában pedig végképp elveszítjük a fonalat, de nincs megállás, és máris Grönland felé vesszük az irányt. Az AitD így azon kevés játék egyike, ahol nem azért rimánkodunk, hogy jöjjenek végre a változatosabb helyszínek, hanem pont azért, hogy minél előbb visszatérhessünk a kúriába, ami minden szempontból érdekesebb. És ha már itt tartunk, a két szereplő külön végigjátszásával sem lehetünk teljes mértékben elégedettek, mert bár mindketten kapnak egy húsz perces egyedi háttérsztorit a vége felé, ezen kívül túl sok különbség nincs kettejük előrehaladásában, ugyanakkor, ugyanazok a dolgok történnek velük, különbségek csak a kúria lakóival folytatott beszélgetéseikben vannak.

Nem nagyon lehet szépíteni, az Alone in the Dark játékmenete végig középszerű, de még csak nem is érződik, hogy a készítők ambíciózusabbak lettek volna, amibe végül belebuktak, hanem úgy tűnik itt az elejétől kezdve viszonylag alacsonyra lett téve a léc. De igazságtalanság lenne nem kiemelni, hogy vannak olyan pillanatok, amikor a fentiek ellenére is csillog-villog a játék. Amikor a kilencszázhúszas évek hangulatát kell megidézni, szinte minden tökéletes: a ház berendezése, a zenék, az öltözékek mind autentikusak, elhisszük, hogy ott vagyunk és együtt rettegünk a szereplőkkel. Szinte érezzük, hogy a házzal semmi nincs rendben, és szerencsére végig kerülik az olcsó ijesztgetést, helyette inkább az atmoszférán keresztül próbálják átadni a borzalmakat, többnyire sikeresen. És ahogy korábban már említettem, a két valódi színész jelenléte is hozzátesz ehhez. Ami szintén nagyon jól működik, hogy okosan különválasztották a harcok és a feladványok nehézségét. Előbbinél hard módban kezd némi súlya lenni az összecsapásoknak, nem tankként rohanunk keresztül a játékon, hanem tényleg ki kell használni a lő-, közelharci és dobófegyverek különbözőségében rejló lehetőségeket. A feladványoknál ettől teljesen függetlenül egy csomó hintelést be tudunk kapcsolni, és bár összességében külső segítség nélkül is túl könnyű minden, ez a fajta nehézségskálázás példaértékű.

Felmerülhet a kérdés, hogy nem bántom-e igazságtalanul a játékot. A helyzet az, hogy ilyen címek a PS2 érában háromhavonta érkeztek, és igazából tudtak mindent, amit az új Alone in the Dark tud. Éppen ezért valószínűleg azok fogják a legjobban élvezni, akikben nosztalgikus húrokat penget meg az időszak emléke, de nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy az első rész szellemiségét csak részben sikerült megidézni. A sok felesleges, valódi hangulatot nélkülöző helyszínnel saját magát kannibalizálja a játék, ami jól működik benne, az is háttérbe szorul így időről-időre. A végeredmény is csak kettős tud lenni ennek fényében. Amikor működik, akkor vannak kimondottan jó pillanatai, amikor viszont nem, akkor a sok középszerű megoldás frusztrációt és értetlenkedést szül. Érdemesebb lett volna ennél valamivel többet bevállalni, mégiscsak az első survival horror örökségéről van itt szó.

PLATFORM PS5 (tesztelt), XSX, PC
KIADÓ THQ Nordic FEJLESZTŐ Pieces Interactive
MEGJELENÉS 2024. március 20. ÁR 20.000 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

4 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

11 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==