[Teszt] Age of Mythology: Retold - Odin áldása kísérjen

Age of Mythology: Retold - Odin áldása kísérjen

KR4K3NGábor Bálint2024.08.27. 16:00

Viszonylag jól ismerem az RTS-ek világát, azonban az Age of Mythology valahogy mindig kimaradt. Pedig, ahogy sokan másoknak is, az én kedvenceim között is ott figyel az Age of Empires II (és a HD felújítása).

A Retold az eredeti, 2002-es Age of Mythology felújítása, aminek grafikája leginkább az Age of Empires széria Definitive részeihez hasonlítható; A mostani kiadás a régi látványelemeket részben újrahasznosítva elhiteti velem, hogy mikor megjelent, akkor is így nézett ki (pedig nagyon nem). A friss javítás pedig elég sokat dob az élményen, pláne, ha az ember feljavított látvánnyal akarja játszani egy régi kedvencét.

A realizmusból a misztikumba

Mint ahogy azt a cím is sugallja, mitológiai szereplőkkel, hősökkel, istenekkel karöltve kell történetek mentén, vagy akár direkt csata módban legyőznünk ellenfelünket. A játékmenetre különösebben nem térnék ki, hiszen egy már 20 éves receptről van szó, fát, ételt, aranyat kell gyűjteni, negyedik “anyagként” pedig kő helyett isteni kegyből kell betárazzunk.

A játék igazi motorját az istenségek adják, akikhez kisebb al-istenek is tartoznak. Rajtuk keresztül fejleszthetünk; az új korba lépéskor választás elé állítanak (ahogy az AoE III is csinálta), hogy merre menjünk tovább. A kisebb istenek közt is vannak eltérések, de az igazi változatosságot a nagyobb kultúrák közt vehetjük leginkább észre, hiszen míg az atlantisziakkal akár fakitermelő nagyhatalom is lehetünk, addig az északi kultúrával a bányászatunk és gyalogosaink lesznek előnyben. Az egyiptomiakat némileg visszafogja, hogy náluk fa helyett aranyba kerül a farmok építése, viszont isteni kegyet gyűjteni sokkal egyszerűbb, mint a vikingekkel. Talán a legkiegyensúlyozottabbnak a görögöket mondanám, akik egyik területen sem kiemelkedőek, viszont hátrányuk se nagyon származik semmiből - azonban a játék vége felé, a negyedik korban érik be igazán az erejük.

Legyél disznó!

Alapvetően szeretek RTS játékokat botok ellen játszani, az AoM:Retold esetében ez még fokozottabban így van, hiszen ha egy támadás során már az AI is disznóvá változtatta a fele seregem, nem tudom mit tennék egy valódi játékos esetén. Az biztos, hogy megkerülhetetlen része a játéknak az isteni kegy és a misztikus lények, hősök használata, de érdemes az erőforrásainkat jól beosztani, mert szinte minden egység ellen van counter támadás, egy hős vagy misztikus lény, ami kioltja az egység erejét. Így például néhány óriási szkarabeusszal könnyedén lerombolhatom ellenfeleim házait, de amikor megjelennek a görög hősök, akkor jobb, ha menekülőre fogom.

A csata utolsó felvonásában előkerülhetnek a titánok, akiknek az előállítása erőforrás (kegy) és időigényes, azonban erejük egész birodalmakat dönthetnek romba, így nem csak az a fontos, hogy védekezésre, vagy támadásra használjuk, de az is, hogy mennyivel előbb vagy később szerezzük meg ellenfeleinkhez képest.

Régi idők szelleme

Az AoM: Retold kicsit képes volt visszarepíteni azokba az időkbe, amikor még az Ages of Empires szériával ismerkedtem, és minden megoldás újnak hatott. Most kicsit más köntösben, misztikummal átitatva újraélhettem azokat az időket. A szokásos játékmódokon kívül a játék 3 hadjárattal, vagyis történettel is rendelkezik, amit érdemes azoknak végigcsinálni, akiket vagy a mitológia érdekel, vagy nem ismerik a játék alapjait, így egy irányított történettel tanulhatnak bele az irányításba.

Külön öröm, hogy a látvány mellett a felhasználói felülethez is hozzányúltak. Most végre jól működik a zoom, és nem kell kényelmetlen távolságból, vagy éppen közelségből menedzselnem az egységeket. A sok jó dolog mellett azonban muszáj szót ejteni a most még fellelhető hibákról is: egy új település lehelyezésekor automatikusan falusikat gyárt a városháza, amivel nem csak felzabálja a nyersanyagainkat a játék, de még a maximum lélekszámot is hamar elérjük. Emellett az AI ellenfelekkel két probléma is adódik, például a normál nehézségi szint olyannak felel meg, mint egy tutorial. Az alap nehézségű bot még az alap kilátókat sem fejleszti tovább tornyokká, ami egy játékos szemszögéből viszonylag alapvető fejlesztés. Persze, ezt hamar ki lehet majd javítani, ahogyan azt is, hogy a tétlen katonai egységeket nem tudjuk egyben kezelni, ha szétszórtan helyezkednek el, így egy rakás időbe telik, míg a kisebb csapatokat egy helyre tudjuk irányítani; ez nem óriási gond, de a játékélményt jelentősen rontja.

Sokszor keresek valós idejű stratégiai játékokat, de úgy néz ki továbbra is a Stronghold, Cossacks és persze az Age of játékok azok, amik meghatározóak lesznek, főleg mindaddig, amíg ilyen jó feldolgozásokat csinálnak. Nosztalgiázóknak kötelező, RTS rajongóknak pedig erősen ajánlott darab lett a Retold.

PLATFORM PC (tesztelt), Xbox Series, Game Pass KIADÓ Xbox Game Studios FEJLESZTŐ World's Edge, Forgotten Empires, Tantalus Media, CaptureAge, Virtuos Games | MEGJELENÉS 2024. augusztus 27 (korai), szeptember 4. (reguláris). | ÁR 30 EUR.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Star Wars Outlaws: a Nintendo Switch 2 változat

A Nintendo Switch 2 teljesítményéről olvasni mindenfélét, ám mi azt szeretjük, ha első kézből tudjuk megtapasztalni, mire is képes az új hardver. A Star Wars Outlaws Gold kiadása tökéletes alap egy kis elmélkedéshez. Teszt!

9 órája
4

007 First Light betekintés, Lego Genesis kontroller leleplezés – ez történt szerdán

Továbbá: Nioh 3, Bus Bound, Ultrasound.

12 órája
6

Space Adventure Cobra - The Awakening

Teljesen megszokott gyakorlat a videojátékok történetében, hogy egy sikeres, de alapvetően más médiumra készült terméket dolgoznak fel, vagy adaptálnak. Lássuk, hogy egy 80's kult-anime feldolgozása hogyan csapódik le 2025-ben!

1 napja
4

Moziba megy a Call of Duty – ez történt kedden

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Liminal Point, Arena Breakout: Infinite, Pac-Man World 2: Re-Pac.

1 napja
3

Game Pass: szeptember első hetei

Eljött a Hollow Knight: Silksong premierjének ideje, mellé pedig csupán néhány független fejlesztés merészkedett.

2 napja
2

Születésnapokkal indult a hét – ez történt hétfőn

Benne: Rayman, 007 First Light, Halls of Torment, Kojima Productions, Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles.

2 napja
1

Metal Gear Solid Δ: Snake Eater

Elcsépelt közhely, de igaz: a Metal Gear Solid szinte mindegyik része legendákat visz a vállán. Most itt a harmadik epizód felújítása, amely a modern technikát ötvözi a régi megoldásokkal. De vajon finom-e az a kígyó, ami húsz éve az ölünkben tekereg? Teszt!

2 napja
35

Heti megjelenések

3 napja
16

Gears of War: Reloaded

Közel húsz évvel az eredeti játék megjelenése után befutott a Gears of War: Reloaded, mely többek közt PS5-re is átköltözteti az Xbox legendás IP-jét.

4 napja
20

Wildgate

Nem olyan rég futottunk már pár kört a Wildgate online akciózásával, ám mostanra érett be a tapasztalatunk, hogy bővebb tesztet is közöljünk!

4 napja
2

Megjelenési naptár megtöltve – ez történt pénteken

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Yooka-Replaylee, The Exit 8, Lost Eidolons: Veil of the Witch, Call of the Sea, Bloodthief, Angry Video Game Nerd 8-Bit.

5 napja
2

Frissítések egymás hegyén-hátán – ez történt csütörtökön

Benne: Atomfall, Fling to the Finish, Warhammer 40,000: Space Marine 2, Elden Ring Nightreign, The Lonesome Guild, Lost Soul Aside, Sworn.

6 napja

Ian Livingstone - Bajnokok próbája

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "Bajnokok próbája" Ian Livingstone-tól.

7 napja
3

PlayStation Plus: a szeptemberi hármas

Gondolatturizmusba oltott platformer folytatás. Agytekervényeket átmozgató logikai játék és egy legendás gazdálkodó szimulátor.

7 napja
11

Leépít a Crystal Dynamics, frissült a No Man's Sky – ez történt szerdán

Továbbá: Solo Leveling: Arise Overdrive, Entropy, March of Giants, Digimon Story: Time Stranger, Lost Skies, Moros Protocol, P1: Anchor Light,

7 napja
1

Shantae Advance: Risky Revolution

A Shantae Advance a maga idejében nem látott napvilágot, de szaladjunk előre az időben. 2025-öt írunk, a játék végül a Limited Run segítségével elkészül és meg is jelenik GBA-kazettán. Az LRG szériát el is kapkodják, majd ugyanezen év nyarának végére a szokásos platformokra is elhozza a kiadó-fejlesztő páros a játékot. Lássuk a nyár retro-kuriózumát!

8 napja
6

Begördül a skate., előzetesen az új Silent Hill-film – ez történt kedden

Továbbá: Helldivers II, Train Sim World 6, Play Acclaim, Little Witch in the Woods, Lumines Arise, Captured, Code Violet, Atari bevásárlás.

8 napja
5

Grounded 2 - A kölykök megint összementek

Már korábban megtapasztalhattuk, hogy milyen érzés elveszni egy hátsó udvarnyi tágra nyílt világban, az Obsidian Entertainment most elhozta nekünk a folytatást nagyobb, részletesebb és izgalmasabb formában. A gyerekek ismét összementek, és most sokkal több eszköz és érdekesség áll rendelkezésünkre, hogy felnőjünk a feladathoz.

9 napja
2

Csúszósan indul a hét – ez történt hétfőn

Benne: Replaced, Mythwrecked: Ambrosia Island, Demonschool, Aces of Thunder, Lightspeed Japan Studio.

9 napja
2

Shinobi: Art of Vengeance

A Streets of Rage 4 minden idők egyik legjobb beat ’em up játéka, így amikor megtudtuk, hogy a SEGA a játékért felelős francia Lizardcube csapatát bízza meg a legendás Shinobi sorozat feltámasztásával, azonnal felkaptuk a fejünk. De vajon sikerült megismételni a csodát? Tesztünkből kiderül!

2025.08.25.
7