[Teszt] Ninja Gaiden 3

Ninja Gaiden 3

dragCsető Zsolt2012.04.03. 19:00

Egy bátor és egy bátortalan próbálkozás között sokszor csupán a nézőpont jelenti a különbséget. A Ninja Gaiden 3 kitűnő példa ennek szemléltetésére. Abszolút igazság nincs, csupán egyetlen tény: ez az első Ninja Gaiden játék azóta, hogy Tomonobu Itagaki távozott a Team Ninja csapatától. Hogy aztán ennek valójában mekkora hatása volt a franchise egészére, azt sosem fogjuk megtudni, az azonban egészen biztos, hogy a harmadik rész merőben másmilyen játék lett, mint az elmúlt egy évtizedben megjelent elődei. És itt jön képbe a bátorság és a bátortalanság kérdésköre. Épp ugyanúgy rásüthetjük ugyanis mindkettőt a Ninja Gaiden 3-ra: nevezhetjük bátornak, hiszen mert komolyat változtatni, ugyanakkor mondhatjuk rá azt is, hogy bátortalan, miután meg sem próbálta átugrani az elődök által felhelyezett lécet - inkább más versenyszámot választott. A végeredmény szempontjából azonban ez végül nem is számít semmit. Bármilyen játék is legyen ugyanis a Ninja Gaiden 3, az egészen biztos, hogy mindent hátra hagyott, ami a korábbi epizódokat naggyá tette. Mind közül egyben a legfontosabbat is: a minőséget.

A harmadik rész egyetlen határozott kardsuhintással semmissé teszi mindazt, ami korábban egybeforrt a Ninja Gaiden névvel: a mélységet és a kihívást. Ahogy a japán hack and slash játékok legfőbb klasszikusai, úgy a Ninja Gaiden is fantasztikusan megmunkált, precíz, sokrétű és változatos harcrendszere révén emelkedett a legnagyobbak közé, ami a sorozat védjegyévé váló brutális nehézséggel párosulva teljesedett csak ki igazán. A Team Ninja alkotása a harc tökéletes elsajátítását követelte meg a játékostól, felfedve ezáltal legeldugottabb mélységeit is. Hogy mit kapunk ehelyett a harmadik résztől? Egy minden szempontból kibelezett, megcsonkított és leegyszerűsített játékot, ami az alapvető funkcióin túl nem képes semmi extrát nyújtani. Mélységet és kihívást meg aztán pláne nem.

Külső szemlélőként pedig nem is tűnik annyira problémás esetnek a Ninja Gaiden 3: Ryu Hayabusa hozzá méltó fürgeséggel és keménységgel látja el a rá támadó katonák baját. A korábbi részek masszív csonkolásainak ugyan búcsút inthetünk, ám az így is hektoliter-számra ömlő vér, a villámgyors mozgás és a határozott, erőteljes kardsuhintások összességében látványos akciót varázsolnak a képernyőre. Kontrollert ragadva azonban rájövünk, hogy a színfalak mögött dolgozó mechanika végtelenül egyszerű: nem túlzunk sokat, ha azt mondjuk, hogy a Ninja Gaiden 3 harcrendszerének komplexitása valahol a képregényhősös filmek játékadaptációi által képviselt színvonal környékén mozog. Komoly kombórendszerre, ne adj isten különböző harcstílusokra ne nagyon számítsunk: a Ninja Gaiden 3 az elődök fényében nyugodtan nevezhető primitívnek. A gyenge és erős támadások kombinációi által biztosított egészen minimális mélységen túl csupán a blokkolás / csúszás gomb, a használhatatlan shuriken és a kizárólag speciális, távolról támadó ellenfelek esetén hasznos íj fog rendelkezésünkre állni a harc folyamán. Ezekkel kellene kihúznunk a 7-8 órás sztori végéig úgy, hogy ne unjuk magunkat halálra - mindezt természetesen nem különösebben változatos és kreatív, ám cserébe egyre hosszasabb püfölést igénylő ellenfelek társaságában.

Ha esetleg az előbb nem hangsúlyoztam volna eléggé: igen, a Ninja Gaiden 3-ban tényleg ez a harci repertoár áll a rendelkezésedre az elejétől a végéig, nincs semmiféle fejlesztési rendszer. Új képességek, alternatív fegyverek, speciális felszerelések? Felejtsd el szépen őket. Karakterünk erősödése kimerül annyiban, hogy a történet folyamán néhány alkalommal kap egy-egy új kardot, ami valamivel erősebb támadásokat, és picivel meghosszabbított kombó-láncokat tesz lehetővé. És ennyi. Speciális támadásból is mindössze kettő darab van: a 3-5 ellenfelet egy csapással elintéző Ultimate Technique akkor aktiválható, amikor Ryu fertőzött karja világítani kezd, a sárkányt megidéző, minden ellenfelet elpusztító Ninpo pedig a kapcsolódó sáv feltöltésével süthető el. Tárgyak, gyűjtögetnivalók? Ugyan! A Ninja Gaiden 3 egy totálisan üres játék, amiben épp annyi mellékes tartalom és tennivaló van, mint kihívás: semennyi. Utóbbit legfeljebb egy-két jobban eltalált főellenfél képes nyújtani, ahol nem működik az alapből kiválóan működő „püföld a gombokat, úgyis te vagy az erősebb” taktika. Na meg persze a kamera, ami az érthetetlenül gyakori és szűk folyosókon rendre komoly gondokkal küzd - még a pályáról is képes kizuhanni.

Ha pozitívumot kellene kellene keresni a Ninja Gaiden 3 koncepciójában, akkor legfeljebb azt hozhatnánk fel, hogy szélesebb réteg számára vált emészthetővé a játék: ennél egyszerűbb már tényleg nem lehet egy japán stílusú hack and slash. Sőt, sokszor már-már olyan érzésünk lesz, hogy egy nyugati játékkal állunk szemben: a Ninja Gaiden 3 minden egyes halálos csapást közelről és belassítva mutat nekünk, ami bár látványos és brutális, ám a hatásvadász stílustól a harchoz hasonlóan egy idő után megcsömörlik az ember. Rendre beköszönnek emellett a képernyő közepén felbukkanó méretes gombok is: komplex QTE-szekvenciák ugyan nincsenek a Ninja Gaiden 3-ban, a „nyomd meg az X gombot, és mutasd meg, hogy te vagy a kemény ninja!” mentalitású jelenetek azonban igen stílusidegennek és ostobának hatnak.

Intelligensnek maga a történet sem nevezhető - persze maga a műfaj sem a zseniális cselekményről és a kiemelkedő történetmesélésről híres. A Ninja Gaiden 3 azonban így is legfeljebb az átlagos szintet üti meg, a már megszokott világelpusztítós felütéssel, különösebben nem kibontott karakterekkel és sablonos csavarokkal - a játék átvezetői arra ugyan még képesek, hogy fenntartsák az érdeklődést a történet végéig, ám pár nappal később sok mindenre nem fogunk már emlékezni belőle. Már csak azért sem, mert a Team Ninja próbálkozása, miszerint vigyen némi morális dilemmát Ryu karakterébe - gyilkos-e, vagy sem - igen gyengén kivitelezettre sikeredett. Ilyen szempontból még bőven van mit tanulnia a japán kollégáknak.

A végtelen gombpüfölésen és a sztori felgöngyölítésén túl egy-két extra játékmód is vár még ránk a Ninja Gaiden 3-ban, melyek fura mód több mélységet kínálnak, mint az alapjáték. A tíz pályányi ellenféláradatot kínáló, kooperatív felállásban is játszható Ninja Trials valamint a deathmatch-jellegű multi már karakterfejlődést is kínál, ahol ninjánk folyamatosan szintet lép, mindenféle apróságot megnyitva a harcok folyamán. Az alapvető mozdulatok és kombók valójában ugyanazok, mint az alapjátékban (csak éppen egyre több nyílik meg közülük), a speciális támadásokból azonban már többféle is van, és harcosunk kinézetét is folyamatosan változtathatjuk a különféle extra öltözékeknek köszönhetően. És bár az extra játékmódok az élmény egészét tekintve továbbra sem nyújtanak semmi kiemelkedőt, összességében felüdülés megtapasztalni bennük a tényleges fejlődés érzését.

Ritka az, amikor egy sorozat képes egyetlen lépéssel totálisan leépíteni saját magát, a Ninja Gaiden 3 azonban most sikeresen teljesítette ezt a nemes küldetést. A tömegek számára emészthetőbb játékmenet, a látványos harc és a tipikus nyugati stílusjegyek felbukkanása ugyan felkeltheti azon játékosok figyelmét, akik alapvetően nem rajonganak a hack and slash műfaj japán ágazatáért, túl sok keresnivalójuk azonban nekik sincs itt. A Ninja Gaiden 3 egy mélységektől és kihívástól mentes, elképesztően egyszerű felépítésű és játékmenetű folytatás, amiben ezáltal semmi sincs már meg, amit a sorozat vagy a stílus rajongói kereshetnének benne.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere Entertainment képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

3 órája

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

16 órája
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

1 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

1 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

1 napja
39

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

1 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

2 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

2 napja
2

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

2 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

3 napja
20

Heti megjelenések

4 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. Elég lesz ez?

4 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

4 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

5 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

6 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

6 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==