Motorcross és Quad: az extrém fenegyerekek számára elégséges adrenalint termelő gépszörnyek csatája a hardcore sportok lovagi párbaja. Bár a dárda és a lándzsa hiányzik a repertoárból, kapunk helyette benzingőzt, sarat és port minden mennyiségben. A macskahúson és sörön eldödörgő nézőtömeg helyett pedig hasonlóan őrült rajongótábor és változatos környezeti viszonyok színesítik a látóteret. Az THQ MX vs. ATV szériába tartozó gyermekei gyakorlatilag egyeduralkodónak számítanak a feldolgozandó stílust tekintve, hiszen nem nagyon akadt olyan kihívójuk az elmúlt években, ami igazán megrengethetné a szezonális megjelenést. A Pure, a Fuel és a Nail'd hármas mellett visszatérő sorozat a minap bukkant fel a legújabb, Alive címre keresztelt epizóddal, amelyben ugyanúgy megtalálható az elődei, és az ősi Motorcross Madness szelleme is.
A Rainbow Studios nem fukarkodott a meghódítandó terepeket illetően: lesz itt sűrű erdős hegyvidék, homoksivatag, tengerpart, fagyott jeges tundravilág, sziklák, kanyonok - de még a sivatag homokját is felszánthatjuk néhány jól irányzott mozdulat segítségével. Ha a féktelen száguldozás nem köt le minket, a zúzdát persze művelhetjük hivatásból is, ha pl. a National osztályt választjuk. Ez egyfajta karriermód, ahol a klasszikusnak számító, kijelölt útvonal mentén haladó pályákon kell helyt állnunk, miközben a gázpedált taposva, értékes tapasztalati pontokat gyűjtögethetünk az örjöngő tömeg, az akadályként funkcionáló tereptárgyak, gumiabroncsok, fák, sziklák és hordók között.
Mint ahogy a neve is mutatja, a Short Track a rövid, ámde derbi-jellegű, útvonal-kereszteződésekkel igyekszik izgalmi állapotba hozni a motorizált lovagokat: itt mindennapos, hogy a lánchajtás érzelmes vinnyogása mellett a pilóták is fetrengenek a gyönyörtől, hiszen gyakori az egymáson való áthajtás, a lökdösődés, vagy a levegőakrobatika következtében történő kéjes egymásba borulás, melyet csak a motorkerékkel összeolvadó végtagok bogaras illúziója képes lerombolni.
Azonban hiába vagyunk vagányak és akrobata művészek, a győzelem itt is csak az első helyezésért jár, mert a vursli szórakoztatásához a Free Ride menüponton keresztül vezet az út. A sors füstös fintora, hogy a szabad tereken csak mi leszünk a végtelen táj kíméletlen porkeverői - persze itt elsősorban ez is volt a cél, hiszen a táj súlyos abuzálása mellett a legtöbb időt úgyis a kaszkadőr/akrobatikus mutatványok minél profibb kivitelezésével, illetve az így bezsebelhető értékes tapasztalati pontok gyűjtögetésével töltjük majd el. Utóbbi amiatt is fontos, hogy a játék gyakorlatilag minden, a hétköznapi mozdulatoktól eltérő megrezdülést pontoz - legyen az vízenfutás, minél nagyobb ívben való elszállás a levegőben, trükközés a mocival/quaddal, a nyak és hát lehetetlen kicsavarodása, és még sorolhatnám.
Az egyébként lassú, néha érthetetlen és nehézkes pontgyűjtés nem véletlen, a játék ugyanis a tapasztalatszerzésre, illetve a szintlépések köré felépített játékmenettel várja a száguldozókat. Ez a jelleg bizony minden játékmódba bekúszik. Hiába érezzük, hogy a gyakorta követhetetlen és merev irányítás már jól megy, az MX. vs. ATV: Alive mindig bebizonyítja, hogy van még hová fejlődni: minél több pontot gyűjtünk össze, annál magasabbra tornászhatjuk paripánk műszaki szintjét, javíthatunk a gyorsulási értékeken, a kanyarvételi képességen, az ugrásokhoz elengedhetetlen felfüggesztésen, de akár a vezetési- és kaszkadőrképességeink fejlesztésére is áldozhatunk némi időt. Természetesen a már alap szolgáltatásnak számító “csináld magad” opció is választható, ha a rózsaszín rucis, narancssárga mocin pucsító, 69-es rajtszámot virító barna bőrű riderre bukik a játékos. A döntésképtelenek megsegítéséhez a műfaj jeles képviselői is rendelkezésre állnak - igaz, érdemi különbség nincs köztük.
A tesztnek koránt sincs vége! Katt az oldalválasztóra a folytatásért!
A fejlődés súlyos mérföldkövei azonban csak sokadik nekifutásra válnak kézzelfogható valósággá, ugyanis az egyszemélyes ámokfutás kínkeservesen fial újabb helyszíneket és trófeákat. Ha elkaparjuk a motorost a tizedik szintig, további két pályán túrhatjuk a földet négy újabb kétkerekűvel, és legalább másfélszer ennyi időbe telik majd az újabb bűvös határ átlépése. Addigra azt is tudjuk majd, hol nő fűszál a pálya melletti zanócosban - az Alive tehát nem túlságosan bővelkedik a játékot megtöltő tartalmak csepegtetésével. Ez a tény jócskán negatívba rántja a szavatosság mércéjét.
Valamelyest persze a stílus szerelmesei kárpótolva érezhetik magukat, hiszen a meccsek nagyrészt (talán túlzottan is) pörgősek, így őrült tempót diktálhatunk az ellenfeleinknek, a gázpedált nem kímélve verődhetünk be a kanyarokban, és a vagesz kipörgetés használatával kaprathatunk fel a meredek dűlőkön. Bár a rugózás rettentően keményre sikerült, és ennek folytán a belső nézet gyakorlatilag használhatatlan, a vakmerőség és az átláthatatlanság fényében a játékban még nyomokban sem nagyon találni szimulációra, vagy valós fizikára utaló jeleket, így nyugodtan adagolhatjuk, ami csak a csövön kifér. A változatos, és a stlíushoz passzoló táj kidolgozottsága, vagy a visszafogott, de elégséges szintet megütő effektgörgeteg (például a sár dinamikus formázása) úgyis eltereli a figyelmüket.
Mégis a legfájóbb pont az MX. vs. ATV: Alive kapcsán az, hogy hiába is keresünk karriermódot, bajnokságot, vagy a stunt mód elsajátításához és trükkjeihez használható tutorialt, egy szép nagy és egysíkú semmi fogad bennünket. Ha a játék kézikönyvét nem lapoznánk fel, rá nem jönne senki, hogy a kaszkadőrmutatványok bemutatásához a stunt gomb mellett körkörösen a jobb analóg karra is rá kellene feküdni. Az Alive a játékmódok befejeztével ráadásul egy huszárvágással visszadob minket az ízléstelen főmenübe, amely rendre elveszti a korábbi beállításainkat, így hamar el fogunk jutni az “és most hova? Ennyi az egész?” gondolatmenethez, amellyel joggal érezhetjük majd céltalannak az egész motoros, quados, benzingőzös hacacárét. Még szerencse, hogy a multiplayer azért bekerült a játékba, bár nagy dolgokra ott sem kell számítani - a szokásos játékmódokat felvonultató lobbi hozzánk mérten halássza össze a tétlenkedő két- és négykerekűeket, némi XP vadászat fejében.
Elárulom, a válasz az üzleti modellben leledzik. Ha egy pillanatra bekukkantunk a Motorclub Depot menüpontba, a lecsengetésre váró pénzmag fényében Buddha-szerűen fog érni minket a megvilágosodás: fizess az alapjátékért, és vásárolj tartalmat, ha úgy gondolod. * Hogy ez a fajta elgondolás pozitív megítélésű lesz-e, avagy sem, azt mindenki döntse el maga - részünkről a végső ítéleten nem változtat, de a a ceruzával bekarcolt végeredményben azért tükröződni fog.
Mert hogy milyen is lett az MX vs. ATV: Alive? Akár egy bomba csaj a táncparketten... a szexi lengéscsillapítók, a vaxolt kasztni és a pimpes lökhárítók mámorában csak mellette ébredve jössz rá, hogy fapados, néha rángat és korántsem olyan dögös, mint túráztatás közben...