[Teszt] MX vs. ATV Alive

MX vs. ATV Alive

StingerCsere Krisztián Gábor2011.06.01. 19:00

Motorcross és Quad: az extrém fenegyerekek számára elégséges adrenalint termelő gépszörnyek csatája a hardcore sportok lovagi párbaja. Bár a dárda és a lándzsa hiányzik a repertoárból, kapunk helyette benzingőzt, sarat és port minden mennyiségben. A macskahúson és sörön eldödörgő nézőtömeg helyett pedig hasonlóan őrült rajongótábor és változatos környezeti viszonyok színesítik a látóteret. Az THQ MX vs. ATV szériába tartozó gyermekei gyakorlatilag egyeduralkodónak számítanak a feldolgozandó stílust tekintve, hiszen nem nagyon akadt olyan kihívójuk az elmúlt években, ami igazán megrengethetné a szezonális megjelenést. A Pure, a Fuel és a Nail'd hármas mellett visszatérő sorozat a minap bukkant fel a legújabb, Alive címre keresztelt epizóddal, amelyben ugyanúgy megtalálható az elődei, és az ősi Motorcross Madness szelleme is.

A Rainbow Studios nem fukarkodott a meghódítandó terepeket illetően: lesz itt sűrű erdős hegyvidék, homoksivatag, tengerpart, fagyott jeges tundravilág, sziklák, kanyonok - de még a sivatag homokját is felszánthatjuk néhány jól irányzott mozdulat segítségével. Ha a féktelen száguldozás nem köt le minket, a zúzdát persze művelhetjük hivatásból is, ha pl. a National osztályt választjuk. Ez egyfajta karriermód, ahol a klasszikusnak számító, kijelölt útvonal mentén haladó pályákon kell helyt állnunk, miközben a gázpedált taposva, értékes tapasztalati pontokat gyűjtögethetünk az örjöngő tömeg, az akadályként funkcionáló tereptárgyak, gumiabroncsok, fák, sziklák és hordók között.

Mint ahogy a neve is mutatja, a Short Track a rövid, ámde derbi-jellegű, útvonal-kereszteződésekkel igyekszik izgalmi állapotba hozni a motorizált lovagokat: itt mindennapos, hogy a lánchajtás érzelmes vinnyogása mellett a pilóták is fetrengenek a gyönyörtől, hiszen gyakori az egymáson való áthajtás, a lökdösődés, vagy a levegőakrobatika következtében történő kéjes egymásba borulás, melyet csak a motorkerékkel összeolvadó végtagok bogaras illúziója képes lerombolni.

Azonban hiába vagyunk vagányak és akrobata művészek, a győzelem itt is csak az első helyezésért jár, mert a vursli szórakoztatásához a Free Ride menüponton keresztül vezet az út. A sors füstös fintora, hogy a szabad tereken csak mi leszünk a végtelen táj kíméletlen porkeverői - persze itt elsősorban ez is volt a cél, hiszen a táj súlyos abuzálása mellett a legtöbb időt úgyis a kaszkadőr/akrobatikus mutatványok minél profibb kivitelezésével, illetve az így bezsebelhető értékes tapasztalati pontok gyűjtögetésével töltjük majd el. Utóbbi amiatt is fontos, hogy a játék gyakorlatilag minden, a hétköznapi mozdulatoktól eltérő megrezdülést pontoz - legyen az vízenfutás, minél nagyobb ívben való elszállás a levegőben, trükközés a mocival/quaddal, a nyak és hát lehetetlen kicsavarodása, és még sorolhatnám.

Az egyébként lassú, néha érthetetlen és nehézkes pontgyűjtés nem véletlen, a játék ugyanis a tapasztalatszerzésre, illetve a szintlépések köré felépített játékmenettel várja a száguldozókat. Ez a jelleg bizony minden játékmódba bekúszik. Hiába érezzük, hogy a gyakorta követhetetlen és merev irányítás már jól megy, az MX. vs. ATV: Alive mindig bebizonyítja, hogy van még hová fejlődni: minél több pontot gyűjtünk össze, annál magasabbra tornászhatjuk paripánk műszaki szintjét, javíthatunk a gyorsulási értékeken, a kanyarvételi képességen, az ugrásokhoz elengedhetetlen felfüggesztésen, de akár a vezetési- és kaszkadőrképességeink fejlesztésére is áldozhatunk némi időt. Természetesen a már alap szolgáltatásnak számító “csináld magad” opció is választható, ha a rózsaszín rucis, narancssárga mocin pucsító, 69-es rajtszámot virító barna bőrű riderre bukik a játékos. A döntésképtelenek megsegítéséhez a műfaj jeles képviselői is rendelkezésre állnak - igaz, érdemi különbség nincs köztük.

A tesztnek koránt sincs vége! Katt az oldalválasztóra a folytatásért!

A fejlődés súlyos mérföldkövei azonban csak sokadik nekifutásra válnak kézzelfogható valósággá, ugyanis az egyszemélyes ámokfutás kínkeservesen fial újabb helyszíneket és trófeákat. Ha elkaparjuk a motorost a tizedik szintig, további két pályán túrhatjuk a földet négy újabb kétkerekűvel, és legalább másfélszer ennyi időbe telik majd az újabb bűvös határ átlépése. Addigra azt is tudjuk majd, hol nő fűszál a pálya melletti zanócosban - az Alive tehát nem túlságosan bővelkedik a játékot megtöltő tartalmak csepegtetésével. Ez a tény jócskán negatívba rántja a szavatosság mércéjét.

Valamelyest persze a stílus szerelmesei kárpótolva érezhetik magukat, hiszen a meccsek nagyrészt (talán túlzottan is) pörgősek, így őrült tempót diktálhatunk az ellenfeleinknek, a gázpedált nem kímélve verődhetünk be a kanyarokban, és a vagesz kipörgetés használatával kaprathatunk fel a meredek dűlőkön. Bár a rugózás rettentően keményre sikerült, és ennek folytán a belső nézet gyakorlatilag használhatatlan, a vakmerőség és az átláthatatlanság fényében a játékban még nyomokban sem nagyon találni szimulációra, vagy valós fizikára utaló jeleket, így nyugodtan adagolhatjuk, ami csak a csövön kifér. A változatos, és a stlíushoz passzoló táj kidolgozottsága, vagy a visszafogott, de elégséges szintet megütő effektgörgeteg (például a sár dinamikus formázása) úgyis eltereli a figyelmüket.

Mégis a legfájóbb pont az MX. vs. ATV: Alive kapcsán az, hogy hiába is keresünk karriermódot, bajnokságot, vagy a stunt mód elsajátításához és trükkjeihez használható tutorialt, egy szép nagy és egysíkú semmi fogad bennünket. Ha a játék kézikönyvét nem lapoznánk fel, rá nem jönne senki, hogy a kaszkadőrmutatványok bemutatásához a stunt gomb mellett körkörösen a jobb analóg karra is rá kellene feküdni. Az Alive a játékmódok befejeztével ráadásul egy huszárvágással visszadob minket az ízléstelen főmenübe, amely rendre elveszti a korábbi beállításainkat, így hamar el fogunk jutni az “és most hova? Ennyi az egész?” gondolatmenethez, amellyel joggal érezhetjük majd céltalannak az egész motoros, quados, benzingőzös hacacárét. Még szerencse, hogy a multiplayer azért bekerült a játékba, bár nagy dolgokra ott sem kell számítani - a szokásos játékmódokat felvonultató lobbi hozzánk mérten halássza össze a tétlenkedő két- és négykerekűeket, némi XP vadászat fejében.

Elárulom, a válasz az üzleti modellben leledzik. Ha egy pillanatra bekukkantunk a Motorclub Depot menüpontba, a lecsengetésre váró pénzmag fényében Buddha-szerűen fog érni minket a megvilágosodás: fizess az alapjátékért, és vásárolj tartalmat, ha úgy gondolod. * Hogy ez a fajta elgondolás pozitív megítélésű lesz-e, avagy sem, azt mindenki döntse el maga - részünkről a végső ítéleten nem változtat, de a a ceruzával bekarcolt végeredményben azért tükröződni fog.

Mert hogy milyen is lett az MX vs. ATV: Alive? Akár egy bomba csaj a táncparketten... a szexi lengéscsillapítók, a vaxolt kasztni és a pimpes lökhárítók mámorában csak mellette ébredve jössz rá, hogy fapados, néha rángat és korántsem olyan dögös, mint túráztatás közben...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

19 órája
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

1 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

1 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

1 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

1 napja
40

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

2 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

2 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

2 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

2 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

3 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

3 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

3 napja
20

Heti megjelenések

4 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

5 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

6 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

6 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

7 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==