[Teszt] Kirby's Epic Yarn

Kirby's Epic Yarn

VegaNagy-Sz. Ferenc2011.02.09. 18:20

A Nintendo belső fejlesztésű játékai között másodvonalas hősnek számító Kirby valószínűleg soha nem lesz a cég arca (helyesebben feje), de majd húsz éves múltja és ugyanennyi önálló megjelenése egyértelművé teszi, hogy ott lohol közvetlenül Mario, Donkey Kong és Link nyomában. Lassan nyolc éve annak, hogy utoljára tiszteletét tette nagykonzolokon, az utolsó négy cím hordozható gépekre jelent meg. Ez már csak azért is szomorú, mert a még Gamecube-ra bejelentett utolsó “nagy” epizód a gép haláltusájának esett áldozatul és került bele egy fiókba, amelynek azóta sem találják a kulcsát.

Az Epic Yarn ebből adódóan a Kirby sorozat első Wii-s manifesztációja, és több szempontból is megkavarja az eddig bevált formulát. A történet pont annyira szürreális, amennyire azt a Nintendo platformjátékaitól megszokhattuk. A széria állandó gonosztevői, King Dedede és Meta Knight ugyan itt is visszatérnek, de csupán egy-egy epizódszerep erejéig, a szálak ugyanis ezúttal Yin Yarnhoz, a mágus/szabó dualclass-os gonosztevőhöz vezetnek. Ez a rosszindulatú varázsló két félelmetes, halálfejes végződésű kötőtűvel mindenkit átlátszó fonállénnyé alakít át, így próbálván átvenni a hatalmat a kötöttáruk piacán. Meg az egész világon.

A sorozatot ismerve a legnagyobb változás a játékmenetet érinti, az eddigi Kirby-k nagy részében ugyanis a főhős a magyar népmesék kis gömböcéhez hasonlóan képes volt az ellenfelek beszívására és azok speciális tulajdonságainak átvételére. Ez az elem az Epic Yarn-ból teljes egészében hiányzik, ami nem csoda, hiszen Kirby hasa átlátszó, testének csupán a körvonalai vannak ábrázolva, így legalább nem kell választ adni arra a kínos kérdésre, hogy mi történik azokkal, akiket elnyel.

Habár az Epic Yarn ízig-vérig klasszikus, két dimenziós platformer, egy darab támadás és egy darab ugrás opcióval (így a kontrollert is fektetve kell használni), az igazi érdekességet nem a Nintendo játékokban ezerszer látott, és az elmúlt huszonöt évben tökélyre fejlesztett “hagyományos” pályaszakaszokban fogjuk felfedezni, hanem azokban a szegmensekben, ahol valamilyen járművé tudunk átalakulni. A transzformáció ilyenkor elkerülhetetlen, tehát nem az előttünk álló feladatok alternatív megoldási lehetőségéről van szó, hanem tudatos pályaépítésről: ezek a küldetések úgy lettek megtervezve, hogy Kirby adott alakjához igazodjanak. Ennek eredményeképp átváltozhatunk ufóvá, tengeralattjáróvá, tűzoltóautóvá, vonattá, vagy akár űrhajóvá is, a meghökkenés akkor válik teljessé, amikor az utolsó pályák egyikén vertikális, míg egy másikon egy komplett horizontális shootert találunk elrejtve.

Míg az alapmechanikát tekintve nem sok újat képes felmutatni, az átalakulásra építő pályaszakaszok annál jobban vannak megtervezve. Amiben egyértelműen brillírozik az Epic Yarn, az a pályák változatossága. Van, amikor hódeszkára pattanunk, máskor folyamatos meteoresővel vagy bombázással színesített szakaszokon kell végighaladnunk. Akad olyan küldetés, ahol a kamera folyamatosan mozgásban van, így nekünk sincs lehetőségünk megpihenni, és a vége felé a gravitációt is ki-be tudjuk kapcsolgatni bizonyos helyeken. Sziporkázó ötletek tucatjait vonultatják fel előttünk, soha egy percre sem válik monotonná a játék.

Elsőre azonban mégsem a ragyogó ötlethalmaz, hanem a vizuális megvalósítás szúr szemet. Ez a grafikai stílus bármilyen felbontásban, bármilyen konzolon megállná a helyét, a Wii-n nyilvánvalóan zsákutcának számító technikai erőfitogtatás helyett ugyanis az ötletes és művészi megoldások dominálnak a játékban. Az élőlények fonalakból, a környezet elemei szövetekből vannak összerakva, és szinte minden ezek elegáns animációiról szól: az ellenfelek úgy esnek szét, hogy kicsomózódnak, minden úgy mozog, mintha masnik kötődnének ki és be, Kirby támadása valójában egy suhintás testének egyik fonalával, a bossharcok során pedig állandó visszatérő elem, hogy a főnök egyik nehezen hozzáférhető gombját kell leszakítanunk. Sokszor a játékmenetet is közvetlenül befolyásolja, ha arrébb húzunk egy függönyt, vagy kinyitunk egy napernyőt.

A Kirby’s Epic Yarn-ból gyakorlatilag semmit nem látott az, aki csak az állóképeit ismeri. Kis túlzással kijelenthető, hogy a készítők feláldozták a bonyolult mechanikát az animációk kedvéért, olyan az egész, mintha folyamatosan kérkednének az vizuális ötleteikkel, hiszen még az új pályák is úgy nyílnak meg, hogy a környező fonalvilág átalakul körülöttünk, és elmesél egy történetet. Nem egyszer, ötvenszer.

A változatosság és a szemet gyönyörködtető képi világ azonban szinte észre sem vehető nehézséggel párosul. Vannak azok a játékok, amelyeken könnyű végigmenni, a Kirby erre is rátesz egy lapáttal, ugyanis ebben egyenesen lehetetlen elakadni. Meghalni nem lehet, a pályák lineárisak, a nehézség alig-alig emelkedik, kezdetben szinte minimális ügyességre van csak szükség.

Az igazi nehézséget más platformjátékokkal ellentétben itt nem az ügyességi elemek jelentik, hanem a leigázandó tartalom. A fő motivációs erőt nem az előttünk álló akadályok legyőzése, hanem sokkal inkább a gyűjtögetés jelenti, a tartalommal ugyanis nem fukarkodtak a készítők: ötven pálya és száz kihívás vár azokra, akik az Epic Yarn száz százalékát szeretnék látni. A kihívások egyébként egy fokkal nehezebbek az alapjátéknál és ezek mindegyike időre vagy pontszámra megy, az utolsó tíz-húszban már akadnak komolyabb, csak sokadik nekifutásra teljesíthető pályák is. A gombolyag 100%-os felgöngyölítése nekem húsz óránál is több ideig tartott, de szinte észre sem vettem közben az idő múlását.

*A Kirby’s Epic Yarnban két olyan elem van, ami többeket elijeszthet. Az első a gyerekes stílus - úgy gondolom, hogy bizonyos fokú érettséget és intelligenciát igényel az ilyen játékok befogadása, eltaszítani sokkal könnyebb ezeket. A másik probléma sokkal komolyabb, ez pedig a kemény kihívások hiánya, ami az utóbbi idők 2D platform-reneszánsza után érzésem szerint luxus a fejlesztők részéről, még akkor is, ha ez a sorozat hagyományosan könnyű.

Minden mással szemben az ellenállás teljesen felesleges és hiábavaló, a kötés, csomózás, horgolás és öltés ugyanis meglepően önfeledt szórakozást képes nyújtani videojáték formájában is. *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

4 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

20 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==