[Teszt] CSI - Fatal Conspiracy

CSI - Fatal Conspiracy

mcmackoGéczy Attila2011.01.15. 18:00

A kalandjáték meglehetősen hanyagolt műfaj - konzolon legalábbis

mindenképp az volt mostanában, amíg egy ambiciózus kis csapat nem gondolt egy nagyot. Telltale Games-ék egy új modellel revitalizálták a döglődő zsánert. Az epizodisztikus kalandjáték lényege, hogy nem egy nagy falatként, hanem apró szeletek formájában juttatják az emberekhez a történetet. Ezt persze lehetetlen lett volna bevezetni a digitális disztribúció térnyerése nélkül, a konzolos csatornák pedig a folyamat felgyorsítójaként csak segédkeztek az ötletet sikerre vinni.

A CSI sorozat egy ritka kivétel Telltale-ék könyvtárában, ugyanis a helyszínelős játékok nem letölthető formában, hanem mindig korongon érkeznek. Az epizodisztikusság azonban innen sem hiányzik - hiszen egy lemezre rendre öt ügy, öt bűntény kerül. Így ötször másfél óra kalandos nyomozás várja azokat, akik beruháznak a játékra.

Legújabb CSI epizódgyűjteményünk a harmadik helyszínelős program, amely a kurrens asztali konzolokon is tiszteletét teszi. A Fatal Conspiracy újítása, hogy fejezeteit átkarolja egy fő szál, amely egy vegasi bűnbanda fejéig vezet.

Azoknak tartunk egy rövid gyorstalpalót, akik még nem játszottak egy “Helyszínelők” játékkal sem. A CSI programok alapvetően belső nézetből játszódó mutass-rá-és-kattints kalandjátékok, ahol nem mozoghatunk szabadon, csak bizonyos nézőpontokból vizsgálhatjuk át a helyszíneket. A terepen nyomokat és bizonyítékokat keresünk, a lehetséges gyanúsítottakkal pedig elbeszélgetünk. A sorozat izgalmas része az analitikai laboratórium, amely gyakorlatilag egy minijáték-központ. Itt DNS láncokat párosítunk, ujjlenyomatokat vizsgálunk, de akár hangfelvételeket is elemezgethetünk. A bizonyítékok újabb helyszíneket nyithatnak meg (házkutatási parancs formájában), de az sem ritka, hogy segítségükkel lesz tanúból gyanúsított. Az esetek végén a gyanúsítottakat szembesítjük az eredményeinkkel, kellő bizonyítékokkal a tarsolyunkban akár már megoldottnak is tekinthetjük az ügyeket. Véletlenszerűen generált történetekről, váltakozó szerepekről szó sincs; a megoldás végig lineáris, így a többszöri végigjátszásra nincs túl sok motiváció. Talán ez is az oka annak, hogy most már szinte éves szinten megjelenik egy-egy új CSI program, jó nyaláb friss küldetéssel.

Mivel licensz-feldolgozásról van szó, érdemes megemlíteni, hogy az eredeti szereplőgárda színe-java szinkronizálja a játékot, a sorozatból bevágott filmes átkötések pedig szintén az autentikus hangulat megteremtéséért felelnek. A Telltale-nek sikerült ezt az esszenciát megragadni, a sorozat rajongói számára meggyőző lesz az élmény, de a többieket sem zárja ki a jellegzetes közeg és a körítés.

A tesztelt X360 verzió legnagyobb hibái abból fakadnak, hogy a programot nem HD konzolokra pozícionálták. A kezelőfelület szinte teljesen megegyezik minden port esetében - viszont amíg a pointer mozgatása Wii-n és PC-n magától értetődik, addig az analóg karokkal fárasztó pásztázásokhoz, és pontatlan kattintásokhoz vezet a dolog. Öröm az ürömben, hogy a Fatal Conspiracy a menünavigálást leegyszerűsítette a korábbi megoldásokhoz képest, de túlzás lenne azt állítani, hogy ez a kurzor összes ügyére-bajára gyógyírt jelent.

Mivel a program alatt futó motor nem mai fejlesztés már (ezt használja szinte az összes Telltale cím), ezért a látványvilágot sem sorolhatjuk a CSI jobban sikerült részei közé. A Telltale kalandok többnyire mesevilágokat ábrázolnak, a CSI viszont próbálja a realisztikus oldalról megfogni a látványt. A kameraállások és a vágó munkája nagyszerűen mímeli a sorozat sajátosságait, de sajnos a részletek kidolgozottsága, a karaktermodellek és a textúrák nem igazán képesek a filmes látványt interpretálni. Ez állandó hibája a CSI játékoknak, de a Fatal Conspiracy mentségére legyen mondva, hogy a textúrákat és az arcok minőségét valamelyest sikerült kipofozni a tavalyi Deadly Intent-hez képest. Ugyanez igaz a frissen debütált fény- és fókuszeffektekre is, melyek ugyan nem mentik meg a prezentációt, de talán egy kicsit dobnak az összbenyomáson. Kár, hogy a tesztelt X360-as verziónál a motor még így sem képes a folyamatos képfrissítésre. Egy-egy zsúfoltabb, effektezett helyszínnél durván beszaggat a scrollozás - erre a hibára már nem lehet jogos mentséget találni.

A Fatal Conspiracy apró újításai mellett leginkább az új történetek vonzhatják a játékhoz a közönséget. A menük már az első CSI rész (Hard Evidence) óta változatlanok, a minijátékok szintén. Sokadjára is ugyanazok az ujjlenyomatok bukkannak fel, az elemzős-analizálós feladatok mit sem változtak, és az átfogó sztori újításán túl sem találkozunk dramaturgiai változásokkal. Elmegyünk a gyilkosság helyszínére, gyűjtjük a bizonyítékokat, analizálunk, majd következik a kihallgatás és a szembesítés. Egy két visszacsatolás természetesen lehetséges ebben az algoritmusban, de jó lett volna látni egy kicsit frissebb, csavarosabb ötleteket is a történetvezetésben.

A technológiai és prezentációs gondok Wii-n azért más megvilágításba kerülnek (a grafika ott korrektnek mondható, az irányítást pedig már fejtegettük...), így ha van választási lehetőség a Wii változat jelentheti az áramvonalasabb alternatívát. A HD konzolok oldalára viszont a masszív acsi/trófeamennyiség csábíthat - nem túl nehéz egy végigjátszásra kibányászni a programból a 100%-os teljesítményt.

A CSI - Fatal Conspiracy a maga kategóriájában nem teljesít rosszul, de sajnos technológiailag hétmérföldes lemaradásban van. Ha számba vesszük, hogy egy sorozat harmadik részéről van szó, láthatjuk hogy a fejlődés szele sem érintette meg túlságosan. A mai kínálatban leginkább a különlegessége lehet vonzó, és az a tény, hogy minden hibája ellenére is kedvelhető-szerethető marad. A vásárlás sem hordoz magában túl nagy rizikót, a játék ugyanis nagyon hamar a budget kategóriában landolt. Ha valakit vonz a nyomozgatás, a kalandjáték-műfaját szabadon értelmező hozzáállás, vagy az eredeti licensz, akkor érdemes lehet izzítani a luminolt, a fotómasinát meg a mikroszkópot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

20 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==