[Teszt] Sonic the Hedgehog 4: Episode I.

Sonic the Hedgehog 4: Episode I.

mcmackoGéczy Attila2010.11.02. 16:00

A Tüskegér Project első teaser videója kellően felcsigázta a Sonic rajongókat. A Sega nem tréfált, hiszen a Project Needlemouse titulus a Sonic széria direkt folytatását takarta. A sorozat negyedik epizódja tehát megérkezett letölthető cím formájában, a formula pedig visszatért a szűk húsz évvel ezelőtt vert gyökerekhez.

Az epizodikus formában megjelenő Sonic the Hedgehog 4: Episode I. ugyanis régisulis játék, nem is kicsit. A játékmenet mit sem változott a kilencvenes évekhez képest, sőt a hangulat is tökéletes: a pályák színkavalkádban úsznak, a háttérben klasszikus szegás dallamok csilingelnek, és figyelem (!), Sonic barátai még csak említés szinten sincsenek jelen. Itt van viszont Robotnik doki, itt vannak a csúfságukban is kedves robotállatkák, a jól ismert hurkok, a háttérben csillogó tenger, és a táncoló napraforgók. Igazi Sonic esszenciát pakoltak össze tehát a Sonic Advance és a Sonic Rush széria fejlesztői.

Érdekes módon a gyökereket tiszteletben tartó megközelítés a játék nehézségét nem kifejezetten érintette. Klasszikus Sonic epizód még soha nem volt ennyire könnyed. A nehézséget jelentősen redukálja a pályaválasztó képernyő. Immár nincs szükség zsinórban végigmenni a felvonásokon, a bossok kivételével gyakorlatilag bármelyik pályára előretekinthetünk, és tetszőleges sorrendben teljesíthetjük őket. Az életekkel is bő kezűen bánik a játék, első végigjátszás után hat élet maradt a tarsolyomban, ami azért mutatja - a Sonic 4-et bátran kipróbálhatják azok is, akik rettegnek a pár generációval korábbi játékok nehézségétől.

A térképet négy zónára osztották fel Segáéknál. Az első helyszín (Splash Hill Zone) a szokásos tengerparti háttérrel, napraforgókkal, sebes hurkokkal tarkított világ. Az első benyomások abszolút visszahozzák a Mega Drive-os időket, szívet melengető módon nosztalgiázunk, és még az első főnöknél is kaján vigyorral füstöljük ki az ismerős tojásgépezetet Robotnik alól. A többi zóna is magán hordozza a jellegzetes vonásokat, de mindegyikhez sikerült valami olyan pluszt tenni, amely bizonyítja, hogy a széria játékmechanikája 2010-ben is lehet érdekes. A Casino Street Zone flipperes pályái közt sikerült egy olyan felvonást is kreálni a Dimps fejlesztőinek, amely a háttérben elhelyezett kártyáknak köszönhetően rengeteg bónusszal zúdítja nyakon Mr. Needlemouse-t. Ilyenkor döbbenünk rá, hogy a pozitív játékélménynek nem csak a kihívás az alkotója, hanem a jó időben elsütött jutalmazás is is. A Lost Labirynth zónában piramisokat látogatunk meg, sötétben tapogatózunk és falakat robbantunk. Szerencsére a korábbi részekben idegölő víz alatti szekciók ezúttal minimális hangsúlyt kaptak. A Mad Gear zóna Robotnik bázisa, itt hatalmas fogaskerekeken kell egyensúlyoznunk, és még egy menekülős pálya is befért a végére. Négyszer négy pályáról van csupán szó? Közel sem, hiszen a tizenhetedik pálya az utolsó nagy küzdelem Robotnik ellen egy űrállomáson. Ez sem minden, hiszen a szokásos káoszsmaragdok (hét van belőlük) is arra várnak, hogy összekaparjuk őket a bónuszpályákon. Segítségükkel egy kicsit bővebb befejezést nyithatunk meg, ami a második epizódba enged sünifarknyi betekintést.

A tesztelt Wii verzió szinte csak felbontásában tér el a nagygépes változatoktól. A látvány, a sebesség és az összkép meggyőző hatást kelt. A Cel-Shaded modellek kedvesek, csinosak, az utolsó főnök pedig még Wii szinten mérve is látványosra sikeredett. A hátterek térben ábrázolt rétegei is nagyszerűen illeszkednek a kétdimenziós síkokhoz. Az animált pályaelemek sem csúnyák, de tény, hogy sprite-mivoltuk nem feltétlen pozitív oldalról erősíti az összképet.

Első pillanatokban Sonic karaktere meglepően nagynak tűnik, sokat foglal a képernyőből, így szinte már-már túl közelinek érezzük a kameranézetet. Ezt a benyomásunkat szerencsére öt perc után a kukába fogjuk vágni - a Sonic 4 így és ebben a formában is tökéletesen működőképes; a száguldás során mindig belátható marad a pálya, a gyors reflexekre pedig régen is szükségünk volt, most sem lesz ez másképp.

A Sega zeneszerzőit általában mindig dicsérjük és a komponistákkal nincs is gond az új Sonic játék esetében sem. Viszont a cicomázott MIDI hangzás véleményünk szerint eléggé olcsó húzás technológiai oldalról. Egy kicsit komolyabb hangszerelés nem ártott volna a kellemes tingli-tangli dallamoknak. Más szempontból viszont a fejlesztők a nosztalgia jegyében akár maradhattak volna a nyers és zúzós chiptune hangzásnál, amely a Mega Drive-os verziókat is jellemezte annak idején.

A Sonic 4 sikeresen váltott jegyet a retro-vonatra. Játékmenete és pályadizájnja a széria legjobb pillanatait idézi, de egyben mutatja azt is, hogy a Sonic-mechanika két dimenzióban működik igazán; a szimpla száguldás, az ügyességi és puzzle elemek egyedi kombinációja ilyen formában emészthető a legjobban. Ennek csicsázása, felesleges felturbózása a saját szabályainál és megkötéseinél fogva felesleges és szükségtelen. A játékidő letölthető címhez mérten remek, újrajátszhatósági faktora magas, prezentációja stílusos, de néhány pontjában öreges. A fanoknak a Sonic 4: Episode 1 nem lesz más mint egy ínyencfalat a nosztalgia sűrű szirupjába mártogatva. A többieknek pedig egy klasszikus-ízletes szeletke a jump 'n run műfaj fénykorából.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere Entertainment képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 órája

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

14 órája
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

1 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

1 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

1 napja
39

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

1 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

2 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

2 napja
2

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

2 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

3 napja
20

Heti megjelenések

4 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. Elég lesz ez?

4 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

4 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

5 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

6 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

6 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==