[Teszt] James Cameron's Avatar

James Cameron's Avatar

mcmackoGéczy Attila2009.12.04. 19:43

Nehéz dolog megfelelni az elvárásoknak, James Cameron új filmjét meg már a premier előtt valóságos hisztéria övezi. Új megközelítés, epikus történet, nagyfelbontású 3D kamerák és a CG technológia sosem látott alkalmazása lelkesíti az érdeklődők tömegét, akik jó előre új messiásként tekintenek a filmre. Nincs is ezzel baj, hiszen a Mester nem sokszor nyúlt mellé az életműve során, feltételezhetően most is valami nagyszabású, megrendítő alkotás hagyja el kezeit.

De mi a helyzet a menetrend szerint érkező játékadaptációval? Képes lesz arra a bravúrra, amit a jóemberek az ezüst vászonra álmodott matériától várnak?

A konzolokon landoló Avatarra nem kellett december második feléig várnunk, gyakorlatilag két héttel a film bemutatója előtt már a gépünkben tudhatjuk az Ubisoft stúdióiból ölünkbe pottyant lemezt. Ubiék logója pozitív előjelként bíztatta a tesztert, hiszen a kompánia egyszer már képes volt a lehetetlenre - a King Kong blockbuster mellé sikerült egy tisztességes, a mai napig minőségi referenciaként emlegetett licenszjátékkal előrukkolniuk, rekordidőn belül. Legutóbbi munkájuk viszont nem sikeredett ilyen fényesen...

Az Avatar minden erejével igyekszik azon lenni, hogy az átlagból kiemelkedő, szórakoztató játék legyen, de sajnos ez az erőfeszítés szinte minden egyes ponton elbukik.

Mechanizmusát tekintve akciójátékról beszélünk, mely harmadik nézőpontba repíti a kontrollert szorongató szobaharcost. Adott a bolygó (Pandora), adott a konfliktus a Helyi Őslakosság és a Gonosz Elnyomó Emberek között, és adott a történet... amiről a játék során vajmi kevés derül ki. Nincs a szánkba rágva, hogy miért jöttünk a Pandorára, a szereplők motivációi, jellemei még talán ennél is homályosabbak. Női, avagy férfi bakaként felbukkanunk a bolygón, pár betanító küldetés és egy nagy morális kérdőjel után frakciót választunk (azaz Na’vi avatárként védelmezzük a népet, vagy emberkatonaként hódítunk), majd a frakciók meghatározó figuráinak teljesítünk feladatokat. A narratíva lapos, a karakterek unalmasak, és a mély gondolatok is a felszín alatt maradnak.

A Far Cry 2 Dunia motorja által életre keltett Pandora bolygó hatalmas játszóterével, flórájával és faunájával részben képes volna ezt a problémát orvosolni. A megdöbbentő méretű területeket, lélegzetelállító kanyonokat és dzsungelt azonban képtelenek voltak izgalmas tartalommal megpakolni a fejlesztők. Egymást idéző küldetések és mellékszálak sorakoznak a forgatókönyvben egymás után, a változatosságon ennek ellenére némileg javít a két választható frakció eltérő játékstílusa. Az emberek a lőfegyverekkel és különféle mecha gépezetekkel támadnak, míg az agilis őslakosok a primitív fegyvereiket, vadállatokat és atletikus képességeiket vetik be a harc során. A cikkíró valamivel izgalmasabbnak tartotta a Na’vi kampányt, részben az élvezetes közelharc, és a különleges hangulat miatt. Az Avatar egyik legnagyobb pozitívuma a két faj különböző kampányainak újrajátszhatóságából fakad.

Az persze egy másik kérdés, hogy a játékos képes lesz-e elmélyülten lubickolni az adaptáció által nyújtott élményekben, és akarja-e az újrázást. Sajnos a történet felvezetése, és a már emlegetett dramaturgiai hiányosságok nem sokat tesznek hozzá az ember motiválásához. Emellett apró és bosszantó hibák is sorra ütik fel a fejüket, miközben a dzsungelhold ösvényeit rójuk. Az animációk gyakran merevek és esetlenül folynak egymásba. A fegyverek közötti balansz nem mindig optimális, a fejlesztői brigádnak a mordályváltást sem sikerült gördülékennyé tenni. A gépjárművek irányítása szintén furcsa (nem tudok jobb szót rá), ráadásul totál könnyen ragadunk be pl. egy buggyval két szikla közé. Ellenben az első repülési élményt a Na’vi Banshee hátán biztosan nem fogjuk egyhamar elfelejteni. Eszméletlen mélységeket és magasságokat hidalhatunk át a megbízható szárnyas hátasunk segítségével.

Virtuális dzsungelt láttunk már sokszor az utóbbi időben, mindegyiket más szemlélettel ábrázolták. A Crysisban már-már fotorealisztikus tájon keresztül vezetett az utunk, egy évvel ezelőtt Lara esőben látogatott meg egy sötét őserdei komplexumot, az Avatar burjánzó bolygója pedig egy színpompás fantáziavilágba kalauzol minket sosemlátott növényekkel, fiktív állatokkal, lebegő sziklákkal és nagybetűs Atmoszférával. A világ roppantmód eredetinek hat, bár ez az egzotikum egyeseknek túl sok lesz, másoknál pedig lehet, hogy az érdeklődést sem fogja felkelteni.

Egy problémát a világ ábrázolásánál fel kell jegyeznünk. Gyakran annyi objektum van egyszerre a képernyőn (bokrok, fák és egyéb dudvafélék...), hogy többszörire sem fogjuk találni a továbbvezető irányt, vagy épp a föntről belógó liánt, mászható peremet. A tájékozódáson a radar sem segít sokat, a magasságok jelölését jó lett volna valahogy implementálni a kis kijelzőbe.

A térben bukdácsolókon persze javíthat a sztereoszkópikus 3D hatás bekapcsolása. Az Avatar az első konzoljáték, amely teljes mértékben kihasználja az arra alkalmas kijelzők képességeit.

A program nem feledkezik meg a többszereplős partikra vágyó játékosokról sem, de nem hinném, hogy a multiplayer bármilyen plusz vonzerővel bírna egy filmadaptáció esetén.

Mi a legnagyobb bajom a játékkal? Az, hogy az összkép bíztat, reménnyel kecsegtet, de a részletek végül mindig lelombozzák az embert. Ígéretes az epikus méretű (és kidolgozottságú) háttérvilág. Csábító - Samus után szabadon - scannelgetni a tereptárgyakat és élőlényeket. Izgalmas dolog egy olyan csatában részt venni, ahol nem csak a közvetlen környezetemben, hanem a háttérben is folynak az események, miközben én tapasztalatot gyűjtök, várom az új upgrade csomagokat és spéci mozdulatokat használok. De az egész valahogy mégsem működik. Hiába a korrekt prezentáció és a bivalyerős licensz, az ördög a kidolgozatlan, elsietett, nem jól átgondolt részletekben lakozik. Bánatunkra ez a tény repíti vissza az átlagos címek közé az Avatart. És hogy miért vagyunk leginkább szomorúak? A film és az azzal szemben támasztott elvárásaink alapján nem a középkategóriában szerettük volna viszontlátni a játékot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

11 órája

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

22 órája
17

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

1 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

1 napja
2

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

2 napja
1

Bemutatkozott az Akimbot, begördül a #DRIVE Rally – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo World Championships: NES Edition, Designated Demigod, Gundam Breaker 4, Sonic Rumble, Quest Master, WitchSpring R.

2 napja
1

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

3 napja
4

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

3 napja
22

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

4 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

4 napja
2

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

4 napja
75

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

4 napja
8

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

4 napja
10

Heti megjelenések

5 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

6 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

7 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

8 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

9 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

9 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2024.05.01.
12

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==