Egy Xbox 360 devkit, összekábelezve egy átlátszó, alkatrészekkel dugig tömött műanyagdobozzal, rákötve egy kamerára, és persze egy kijelzőre - jelenleg ez a Project Natal, a megjelenés előtt minimum egy évvel. A technológia az idei Electronic Entertainment Expo-n mutatkozott be, mozgásérzékelésről van szó, egy darab kamerával, egyéb segédeszközök nélkül. A Natal kontrollere maga a test, a fellendített kéz vagy levegőbe rúgó láb jelentik a fegyvereidet.
A prezentációt levezénylő srácról hamar kiderül, hogy maga Kudo Tsunoda, a Project Natal kreatív direktora, ő felelős azért, hogy a Natal a lehető legszélesebb (vagy extrémebb) igényeket is kielégítse. A demónk két részből áll, az elő felében egy (mini)játék prototípust tekintünk meg, a másodikban pedig mehetünk pár kört a Burnout Paradise Natal-t támogató verziójával.
Az első játék háromdimenzióba álmodott faltörő, egy sárga labdát kell a változó falrészekhez ütögetnünk. Csak a játékos ütögeti a levegőt, a képernyőn érzékletesebb a fizikai kontaktus, ott ugyanis átlátszó másunk utánozza engedelmesen minden mozdulatunkat. A “másunk” most nem túlzás: a játékban megjelenő figura ha nem is pontos klónunk, de erősen emlékeztet ránk - a kamera előtt többször cseréltünk helyet, a figura az új belépőkkel folyamatosan változott. A játékban minden testrészed játszik, a távolságok túl nagyok ahhoz, hogy egy (két) kézzel beérj mindent, a közönség hangos bíztatása mellett ugrálunk jobbra és balra. A direktor úr mosolyog, igen, tudja ő, saját bevallása szerint kilenc kilót dobott le spontán a Natalnak köszönhetően az elmúlt egy évben.
A pontosság az, ami elsőként feltűnik a Natal-al való ismerkedés során. A figura tényleg a mozdulataidat követi, nem előre letárolt mozdulatsorokat dob be, ha csinálsz valami olyasmit, amit felismer. A prezentáció során az előadó többször abbahagyta a játékot, és felénk fordult, hogy elmagyarázzon valamit. Mivel továbbra is a kamera látóterében állt, és a játékot nem szakították meg, így emberünk virtuális mása is pont úgy gesztikulált, ahogy ő. A Natal nem csak a mozgás irányát érzékeli ugyanakkor, hanem a sebességét is. A faltörőben meglegyinthetted a labdát, beleüthettél, vagy durván bele is öklözhettél - a mozdulat sebessége a visszaütött labda sebességét is meghatározta, különösen kemény csapás után lángoló tűzgolyóvá alakítva át a lasztit.
A Burnout Paradise Natal-ra okosított verziója házon belüli prototípus, azt mutatja be, hogy képes az új cucc együttműködni a hagyományos játékokkal. Férfiasan bevalljuk: ezen a területen voltunk korábban nagyon szkeptikusak, az E3-on a színfalak mögött kamerázott celebritások iszonyatos bénázást mutattak be a levegőből vezénylet Burnouttal.
Mert tényleg bénák voltak, és életükben nem játszottak autós játékkal, gyaníthatóan. A Natal-os Burnout tökéletesen vezérelhető így. Itt jött ki igazán, hogy mennyire precíz a cucc. A Burnout nem viccel, gyors reakciókra, és gyors, de nem eltúlzott mozdulatokra van szükség. Egy perc után teljes sebességgel száguldoztunk az ismert utakon - kontroller nélkül, kezünkkel egy képzeletbeli kormányt markolva, jobb lábunk előre / hátra mozgatásával szabályozva a sebességet.
A Burnout után maradt még időnk pár gyors kérdésre. Működik sötétben is? Igen, működik, be is mutatták. Mi van, ha valaki mellém áll játék közben? Semmi, ha egy játékost állítunk be, bármi történhet körülötte (vezetés közben mögé ugorhatnak és hadonászhatnak - ezt is bemutatták), nem fogja megzavarni a játékot.
Mennyire részleten érzékeli a testet? Elvileg az ujjakig, gyakorlatilag a kézfejig. Az ujjak esetében a méret a probléma, egy felnőttét érzékelné, egy gyerkőcét már nem - a Natal-os játékok éppen ezért nem építenek semmilyen funkciót az ujjak mozgatására. A Natal-t persze nem csak játékok fogják használni - a megjelenéssel egy időben az Xbox 360 teljes kezelőfelülete, és több, hamarosan belépő funkció (Twitter, Facebook) is uralható lesz a Natal segítségével. A fejlesztőkészletek a stúdióknál vannak, és a Microsoft is több belső fejlesztéssel készül a premierre - ennek időpontja egyelőre kérdéses, a folyósón elcsípett infómorzsák szerint 2010 őszénél előbb nem Natalozhatunk.