Kék villám: ezt tudja majd a PlayStation 5!

Kék villám: ezt tudja majd a PlayStation 5!

Gamer3652020.03.18. 16:40

Nem maradt sokáig válasz nélkül a Microsoft Xbox Series X leleplezése. A PlayStation hivatalos twitter csatornája egy rövid bejegyzésben jelezte, hogy hamarosan Mark Cerny is részletesen értekezik a következő generációról. Az előadást eredetileg a Game Developers Conference idei rendezvényére tartogatták, ahogy azt a Microsoft esetében is pletykálták.

A leleplezésre magyar idő szerint ma 17:00 magasságában kerül sor és a fenti lejátszóban Ti is élőben követhetitek.Természetesen igyekszünk mi is azonnal beszámolni a fejleményekről.

Lássuk a tényeket sorjában:

Cerny mester fontosnak tartja a fejlesztők visszajelzését, ezért az SSD-t és a fejlesztői környezettel való ismerkedés lerövidítését tartották igazán fontosnak. Az utóbbi kérdés az egyszerűbb, amíg a PS3 megismerését fél-egy évre becsülik a belsős mérnökök, addig az új PS5 hardver fejlesztőkörnyezetét egy hónap alatt ki lehet ismerni, ezzel gyorsítva a fejlesztési időt.

A következő pont az SSD, ami a töltési időket gyorsítja, mégpedig kritikus mértékben. Az 5.5 GB/s tempót céloznak be a háttértárral, ami kb. két nagyságrendi gyorsulást fog jelenteni a játékok sebességét, töltési idejét illetően. Hol jön ez be a játékélménybe? A töltési időkön felül az újabb, nagyobb, részletesebb terepek kialakításában segíthet az SSD, vagy a több részletesebb terepek effektív összekötésében, mivel az adatot gyorsabban tudja a gép töltögetni! Az SSD a patchek telepítését is elősegíti, mivel nem kell járatni a HDD-t feleslegesen, az adatot ott és azonnal felülírja az update, ahol kell. Ráadásul 16 Giga RAM-mal kiegészítve, az SSD-nek nem kell 30 másodpercnyi játékadatot előreküldeni a RAM-ba (mint a PS4 elejében), elég csak 1 másodpercnyi bufferrel számolni. A tárhely nem lesz túl combos, a 825 Gb adatmennyiség a játékosok szokásainak elemzéséből és az árérzékenységből adódik. Az SSD adatsebessége további tömörítési lehetőségeket is előrevetít.

A régi játékoknak (visszafelé kompatibilitás miatt) érdemes lesz külső tárolót USB-n keresztül csatlakoztatni. Az SSD is bővíthető lesz, hasonlóképp az X megoldásához. A PS5 viszont csak megadott típusú SSD-ket fog tudni befogadni, amelyek kompatibilisek lesznek a PS5 flash kontrollerével. A sima PCIe 4.0 m2 meghajtókat nem biztos, hogy bepattinthatjuk a gépbe, de ha az architektúra elbírja, és tesztelések után a Sony jóváhagyja az egyes típusok alkalmazhatóságát, így előfordulhat, hogy piacon lévő SSD-vel is bővíthetjük később a gépet.

A GPU szempontjából az AMD-vel való közös munkában fontosnak tartották a visszafelé kompatibilitást, így a legalapabb shaderek mellet a sugárkövetésig mindent támogatni fog RDNA2 alapú AMD GPU. A chip valószínű a PC világban is meg fog jelenni a konzol megjelenésekor, de ez nem jelenti azt, hogy pécét épít a Sony, sokkal inkább, hogy a chipset alkalmazható lesz PC játékra vagy munkára is. Cerny megjegyezte, hogy a PS5 GPU számítási egységszámát és a mostanában ismét felkapott Teraflopsokat. A GPU egyébként 62%-al több tranzisztort kap, mint a legutóbbi PS4 lapka. A visszafelé kompatibilitás esetében a statisztikák alapján top 100-nak választott PS4 játék szinte mindegyike játszható lesz megjelenéskor, természetesen kontrollált teljesítménynövekedés mellett.

Tovább a technikai részletekre! Jön a Ray-Tracing képesség, amely új optimalizációt és teljes alkalmazhatóságot jelent az új játékoknál. A CPU frekvencia menedzsmentje a fogyasztást is igyekszik optimalizálni, ezzel optimalizálva a hűtésből fakadó zajt is. A hűtés egyébként determinisztikus teljesítménybeállítás alapján történik, magyarul a melegebb szoba nem lassíthatja le a játékélményt. Így 2.23 GHz mellé 10.3 Teraflop performansz jár majd. A CPU 3.5 GHz sebességre áll majd be.

Az „álmok és célok” beteljesítéséhez egy remek audióprocit, térbeliséget és hang dinamikaérzetet, jelenlétet céloztak be a mérnökök. Ezzel mátrix-szerű élményt szeretnének elérni, amit elkülöníthető, körülöttünk pötyögő esőcseppekkel példázott Cerny mester. (Persze ehhez megfelelő játékfejlesztők és hangmérnökök is kellenek majd, a jelenlegi lehetőségeket sem használja ki mindenki elég ügyesen…) A térbeli audió hatással persze már a kilencvenes évek végén kísérleteztek a hangkártya fejlesztők és API kreátorok, szóval kíváncsian várjuk, hogy a fej fiziológiájához illesztett, frekvenciamódosításon alapuló újszerű hardveres engine hogy tujda feldobni a hangzást, ami több száz hangforrást fog majd kezelni. Az audióhoz amúgy is ért a Sony, a Tempest 3D AudioTech fantázianéven futó motor a PS3-ból érkező SPU elven épül fel, és az AMD GPU fejlesztőinek már kész GPU-technikai megoldásoknak köszönhetően került kidolgozásra. Az egyedi fejformához tartozó térérzet kialakításának protokollja még kialakulófélben van.

Következzenek a tényleges paraméterek a Digital Foundry alapján:

CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (változtatható frekivel)

GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CU @ 2.23GHz - RDNA 2 platformon

RAM: 16GB GDDR6/256-bit

Tárhely: egyedi 825GB SSD saját controllerrel

Optikai meghajtó: 4K UHD Blu-ray Drive

Bővítő slot: NVMe SSD Slot

És most ti jöttök, mit gondoltok a preziről és a rengeteg friss információról?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 órája
2

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

1 napja
30

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

2 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

3 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

6 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

7 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

8 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

9 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13