[mcmacko] Control: öt pont, amitől plafonra mászom

Control: öt pont, amitől plafonra mászom

mcmackoGéczy Attila2020.01.19. 14:20

Megszámlálhatatlan mennyiségű GOTY díj, egekbe szárnyaló finnek, kövér értékelések a sajtó hasábjain. A Control tényleg megcsinálta a 2019-es évet, és sokunkat is - én azonban csak a napokban pótlom a játékot a #vesszenabacklog mozgalom jegyében. Elismerem, a Control nagyon sok dolgot nagyon jól csinál, és Siklara tesztjével is javarészt egyetértek. De nincs az a libling, akit ne lehetne néhány ponton kikezdeni, és az az igazság, hogy a játék vége felé járva kezdem úgy érezni, hogy a problémás részek egyre jobban zavarnak. Bár nem vagyok a negatív károgó bulváranyagok híve, az anyag most kikívánkozott belőlem. Következzen hát az a [SPOILERES] öt pont, amitől falra mászok a Controllal való játszogatás során.

Nem hagy játszani!

Kell az univerzumépítés, fontos, hogy a harcok tempóját megtörjük a felfedezés élményével. Van is mit felfedezni, a Control ugyanis szereti megcsavarni a konvenciókat egyes termek és helyszínek pszichedelikus rémlátomásaival, vagy extrákkal kecsegtető leágazásokkal. Baromira bosszantó ugyanakkor, hogy minden fellelt levél, doksi és jegyzet egy grafomán író tollából származik, ráadásul olyan apró betűkkel van szedve minden, hogy 55-ös tévén két és fél méterről színházi látcső kell az olvasgatáshoz. Emellett jönnek a videók, és a rögzített hangfelvételek, amitől ha két méterre elsétálsz, akkor már nem hallatszik a mondás. Miért nem lehet magunkkal vinni ezeket a hangfelvételeket mászkálás közben? Ez 10 éve is design alapvetésnek volt mondható. Így a tervezett hullámvasút nagyobb döccenőkkel van kikövezve, mint amit a játék flow-szerű irányítása és harcai megkívánnánnak. Apropó harcok. Hányszor futok bele olyan random hirigekbe sétafikáim során, amelyeknél hirtelen az elszabaduló őskáoszra még a pokol legmélyebb bugyrai is rányílnak? Könyörgöm, hagyjatok játszani!

Pajzs

A játék első két harmadában alig van rá szükség. Elég az offenzív harc és az oldalazás-elsuhanás kombó. Később, illetve bizonyos opcionális bossok esetében viszont elengedhetetlen lesz a használata. Mire szükséged lesz rá, addigra nyűgös lesz megszokni a használatát, és átkondicionálni magad egy másféle harci stílusra. Talán néhány szorosabban a pajzshoz köthető ellenfél, vagy puzzle feladvány jobban a rutinba helyezte volna a használatát. Így viszont apacuka, lassú és intuíciókkal szembemenő a használata, pláne a kontrollercsapkodós főellenfeleknél.

Zene, atmoszféra, horror?

Zene, hm, emlékszünk bármilyen dallamra is a Controlból? Én nem, a poénból behúzott hifi szoba és a Poets of the Fall nem menti meg a Control gyenge, szinte nem is létező zenei részlegét. Hogy ezt az atmoszféra oltárán áldozták fel? Oké, a hang design, és az ambiencia nagyon is rendben van a játékban, de ha már metroidvania, mennyire jó lett volna már minden részlegnek valami jellegzetes dallam! Esetleg egy téma a hősnőnek? És ha az atmoszféráról beszélünk. A lovecrafti látomásban izzadtságszagtól mentesen keveredik a sci-fi, a horror és a szatíra. De mintha a játék felétől a sikoltozó ellenfelek és hiss-felhők között már nem is a Color out of Space, hanem a Dead Space 2 észnélküli monszta-daráldája sejlene.

Alan, ébren vagy?

Az Alan Wake utalásokkal nehezen tudok kibékülni. Ahogy fentebb is említettem, univerzumot építünk, és ilyen téren érdekes volt a Bright Falls incidensének áthallásait a Control környezetében látni. De szükség van a misztikum feltárására? A Controlban a tétek megnőnek, a látótér kiszélesedik. Az AW egy külön is értelmezhető, bár szolidabb entitás - melynek nincs szüksége a rejtély megmagyarázására, SCP-közegbe való szuszakolására, adott esetben markánsan kiszélesített háttérmagyarázatra. David Lynch, hozd a radíros ceruzát, és írd be követőidnek a kövér direktori intőt!

Felemás pályadesign, felemás technológia

Nyilvánvaló, hogy a Control kisebb költségvetéssel készült, mint bármi más hasonszőrű AAA játék. Az engine is a múlt bizonyos megoldásaira épít. Így nem ritka a homályos textúra, vagy a szürke, unalmas, ismétlődő egyenszakaszok jelenléte a játékban. A brutalista építészeti stílus menedéke és a fizika jelent némi kreatív megnyugvást a kétkedő elmének. Ahol fény-árnyék-tükröződés van, ahol behoznak valami extra ötletet, ott ragyogóan teljesít a pályadesign. Ahol nem, ott érződik, hogy a „weird” különössége próbálja menteni a szituációt, vagy marad az újabb szétverhető betoniroda, esetleg a sarok, ahol van valami használhatatlan upgrade. A töltési idők pedig még XOX-en (konzolos berkekben legjobban teljesítő verzióban) is hosszadalmasnak tűnnek. Nem jöhetnek elég gyorsan azok az SSD tárak!

Egyetértesz? Vitatkoznál? Te miért szeretted a Controlt? Esetleg te is felhúztad magad hasonló aspektusain? Gyertek és beszéljük meg!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

15 órája
1

The Outer Worlds 2

19 órája
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

1 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

2 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

2 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

3 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

3 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

3 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

3 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

3 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

3 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

4 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

5 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

5 napja
2

Heti megjelenések

6 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

6 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

7 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

8 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

9 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

9 napja
8