[sQr] Warcraft III: Reforged botrány

Warcraft III: Reforged botrány

Gamer3652020.02.06. 09:20

Warcraft III: Reforged. A 2002-ben megjelent legendás stratégiai játék felújítása alig egy hete került fel a digitális polcokra, de a Blizzard engedve a rajongói nyomásnak máris lehetőséget biztosít, hogy teljes pénzvisszatérítést kérjenek a vásárlók. Mi történt az elmúlt 7 napban? Próbáljuk meg gyorsan pontokba szedni.

Hamis ígéretek vagy csupán rossz kommunikáció?

A hivatalos oldal jelenleg is 4 órányi teljesen felújított in-game átvezetőt ígér, mellette pedig a 2018-ban bemutatott mozgókép látható. A moziszerű kameraállások, valamint a gazdagabb gesztus és mimika repertoár azonban nem jutott el a megjelenésig. A végleges változat bár használja a lényegesen részletesebb karaktermodelleket és textúrákat, valamint a legtöbb kameramozgás is finomodott, ez még mindig közelebb áll az eredeti változat statikusságához - egyáltalán nincsen premier plán például. Ez talán a leglátványosabb különbség, de távolról sem a legfontosabb.

Az eredeti tervek között szerepelt az is, hogy a 18 éve megjelent játék történetét és helyszíneit összhangba hozzák a World of Warcraft által eszközölt módosításokkal. Akkor még arról beszéltek, hogy a játékosok dönthetnek majd az átdolgozott és a 2002-es kampány között. A lore azonban végül nagyrészt érintetlen maradt. Választás nincs. Ugyan néhány pályaelem és helyszín módosult, a legtöbb fontos területet érintetlenül hagyták. Akárcsak az összes dialógust és a szintén külön pontban jelenleg is hirdetett kezelőfelület teljes modernizálását.

! Fontos hozzátenni, hogy a fejlesztők már a 2019-es BlizzCon kerekasztal alkalmával beszéltek arról, hogy a rajongói visszajelzéseknek eleget téve nem fognak nagyobb mértékben hozzányúlni az átvezetőkhöz és a kampányelemekhez. Ez azonban egyáltalán nem kapott sajtóvisszhangot és a korábbi promóciós felületeket sem módosította a Blizzard. Pete Stillwell, a játék producere akkor így nyilatkozott:

"Ahogy azt tavaly láthattátok a The Culling [az emberek kampánya] esetében meglehetősen agresszívan nyúltunk bizonyos változtatásokhoz azért, hogy a történetet egy új perspektívából tudjuk bemutatni. A visszajelzések viszont szörnyen vegyesek voltak, a "ne nyúljatok a játékomhoz!" vonaltól az "oh, ez király! Ezzel új játékosokat is megszólíthat" típusúakig terjedően. Szóval újra leültünk a tervezőasztalhoz és úgy döntöttünk, hogy visszább veszünk a változtatásokból."

Az eredeti változatra is kihatással van!

A Reforged megjelenésével ráadásul az eredeti Warcraft III vásárlókat is érte némi kellemetlen meglepetés. Mivel a két változat egy kliensen osztozik a többjátékos módok átjárhatósága miatt, ezért minden előzetes jelzés nélkül elérhetetlenné vált néhány 18 éve használt funkció. Olyan apróságok mint...

+ Profilok

+ Klánok

+ Automatizált bajnokságok

+ Ranglisták

+ Offline / LAN opciók

+ Konzolparancsok

A funkcióhiányos kliens ráadásul több felhasználónál grafikai hibáktól szenved és feltűnően lassú is. Utóbbi mindenképpen indokolatlannak tűnik. Annyira, hogy egyesek elkezdtek a játék fájljai és a futó programok között turkálni, ami az eddigi legmegdöbbentőbb eredményt hozta: a Warcraft III: Reforge teljes menürendszere egy webes applikáció, ami Chromeban fut - egyetlen CPU szálat maximumon járatva.

Ha mindez nem lenne elég, a custom pályák és modok jelentős része szintén nem működik a megjelenés óta. A Blizzard pedig gondoskodott arról, hogy a hosszú éveken át aktív tartalomgyártókba is rúgjon egyet.

Bármin is dolgoztál, az mától a mi tulajdonunk!

Nyilvánvaló, hogy a Blizzard nehezen felejti el a Warcraft III árnyékából kilépő, mára pedig felfoghatatlan számokat produkáló DOTA sikerét - és azt, hogy abból pervesztesként egy dollárt sem kaphat. A modding közösség azonban hosszú évek óta töretlenül aktív és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a játék ma is népszerű. Éppen ezért fájó pont az EULA ( végfelhasználói licencszerződés ) módosítása, ami egyértelműen kimondja, hogy bármilyen játékra épülő tartalom ( pályák, skinek, modok ) teljes egészében a Blizzard exkluzív tulajdona. Érdemes talán egyet rágni ezen.

A legtöbb kiadó (CD Project RED, Bethesda) non-exkluzív birtokosa ezeknek a felhasználók által kreált tartalmaknak. Ez ( eegyszerűsítve) azt jelenti, hogy az alkotó beleegyezése nélkül felhasználhatja marketing célokra vagy eladhatja akár az alapjátékhoz csomagolva. Ez azonban nem akadályozza a készítőjét abban, hogy ő hasonló lépésekkel akár anyagi haszonra tegyen szert. A Warcraft III: Reforge esetében az exkluzív tulajdonjog pont az utóbbit sérti és minden lehetőséget elvesz az egykor lelkes modder közösségtől.

! Nem árt tudni, hogy a Blizzard kevésbé részletezve a jogi kereteket, de már a StarCraft II megjelenésekor is hasonlóan járt el. Ez akkor nem került felszínre.

Nyilvánvaló azonban, hogy most sokkal jobban figyelnek a játékosok a kiadó minden lépésére. A Diablo Immortal keltette hullámok, majd később a kínai kapcsolatok miatt agresszívan lereagált Heartstone játékos (Blitzchung) esete után a jelenlegi 0.5-ös negatív rekordba süllyedő Metacritic pontszám csupán egy újabb eltúlzott rajongói viselkedés lenne? Egy biztos. A játékhibáktól rendszeresen széteső, az előzetes ígéretektől messze elmaradó és tartalomhiányos Reforge nem méltó a Warcraft III örökségére. A Blizzard pedig egy hét hallgatás után csak egy semmitmondó fórumbejegyzéssel reagált: köszönjük a visszajelzéseket, nagyon fontos nekünk a játék, a hibák javítva lesznek. Valamikor.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

18 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==