Warcraft III: Reforged. A 2002-ben megjelent legendás stratégiai játék felújítása alig egy hete került fel a digitális polcokra, de a Blizzard engedve a rajongói nyomásnak máris lehetőséget biztosít, hogy teljes pénzvisszatérítést kérjenek a vásárlók. Mi történt az elmúlt 7 napban? Próbáljuk meg gyorsan pontokba szedni.
Hamis ígéretek vagy csupán rossz kommunikáció?
A hivatalos oldal jelenleg is 4 órányi teljesen felújított in-game átvezetőt ígér, mellette pedig a 2018-ban bemutatott mozgókép látható. A moziszerű kameraállások, valamint a gazdagabb gesztus és mimika repertoár azonban nem jutott el a megjelenésig. A végleges változat bár használja a lényegesen részletesebb karaktermodelleket és textúrákat, valamint a legtöbb kameramozgás is finomodott, ez még mindig közelebb áll az eredeti változat statikusságához - egyáltalán nincsen premier plán például. Ez talán a leglátványosabb különbség, de távolról sem a legfontosabb.
Az eredeti tervek között szerepelt az is, hogy a 18 éve megjelent játék történetét és helyszíneit összhangba hozzák a World of Warcraft által eszközölt módosításokkal. Akkor még arról beszéltek, hogy a játékosok dönthetnek majd az átdolgozott és a 2002-es kampány között. A lore azonban végül nagyrészt érintetlen maradt. Választás nincs. Ugyan néhány pályaelem és helyszín módosult, a legtöbb fontos területet érintetlenül hagyták. Akárcsak az összes dialógust és a szintén külön pontban jelenleg is hirdetett kezelőfelület teljes modernizálását.
! Fontos hozzátenni, hogy a fejlesztők már a 2019-es BlizzCon kerekasztal alkalmával beszéltek arról, hogy a rajongói visszajelzéseknek eleget téve nem fognak nagyobb mértékben hozzányúlni az átvezetőkhöz és a kampányelemekhez. Ez azonban egyáltalán nem kapott sajtóvisszhangot és a korábbi promóciós felületeket sem módosította a Blizzard. Pete Stillwell, a játék producere akkor így nyilatkozott:
"Ahogy azt tavaly láthattátok a The Culling [az emberek kampánya] esetében meglehetősen agresszívan nyúltunk bizonyos változtatásokhoz azért, hogy a történetet egy új perspektívából tudjuk bemutatni. A visszajelzések viszont szörnyen vegyesek voltak, a "ne nyúljatok a játékomhoz!" vonaltól az "oh, ez király! Ezzel új játékosokat is megszólíthat" típusúakig terjedően. Szóval újra leültünk a tervezőasztalhoz és úgy döntöttünk, hogy visszább veszünk a változtatásokból."
Az eredeti változatra is kihatással van!
A Reforged megjelenésével ráadásul az eredeti Warcraft III vásárlókat is érte némi kellemetlen meglepetés. Mivel a két változat egy kliensen osztozik a többjátékos módok átjárhatósága miatt, ezért minden előzetes jelzés nélkül elérhetetlenné vált néhány 18 éve használt funkció. Olyan apróságok mint...
+ Profilok
+ Klánok
+ Automatizált bajnokságok
+ Ranglisták
+ Offline / LAN opciók
+ Konzolparancsok
A funkcióhiányos kliens ráadásul több felhasználónál grafikai hibáktól szenved és feltűnően lassú is. Utóbbi mindenképpen indokolatlannak tűnik. Annyira, hogy egyesek elkezdtek a játék fájljai és a futó programok között turkálni, ami az eddigi legmegdöbbentőbb eredményt hozta: a Warcraft III: Reforge teljes menürendszere egy webes applikáció, ami Chromeban fut - egyetlen CPU szálat maximumon járatva.
Ha mindez nem lenne elég, a custom pályák és modok jelentős része szintén nem működik a megjelenés óta. A Blizzard pedig gondoskodott arról, hogy a hosszú éveken át aktív tartalomgyártókba is rúgjon egyet.
Bármin is dolgoztál, az mától a mi tulajdonunk!
Nyilvánvaló, hogy a Blizzard nehezen felejti el a Warcraft III árnyékából kilépő, mára pedig felfoghatatlan számokat produkáló DOTA sikerét - és azt, hogy abból pervesztesként egy dollárt sem kaphat. A modding közösség azonban hosszú évek óta töretlenül aktív és nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a játék ma is népszerű. Éppen ezért fájó pont az EULA ( végfelhasználói licencszerződés ) módosítása, ami egyértelműen kimondja, hogy bármilyen játékra épülő tartalom ( pályák, skinek, modok ) teljes egészében a Blizzard exkluzív tulajdona. Érdemes talán egyet rágni ezen.
A legtöbb kiadó (CD Project RED, Bethesda) non-exkluzív birtokosa ezeknek a felhasználók által kreált tartalmaknak. Ez ( eegyszerűsítve) azt jelenti, hogy az alkotó beleegyezése nélkül felhasználhatja marketing célokra vagy eladhatja akár az alapjátékhoz csomagolva. Ez azonban nem akadályozza a készítőjét abban, hogy ő hasonló lépésekkel akár anyagi haszonra tegyen szert. A Warcraft III: Reforge esetében az exkluzív tulajdonjog pont az utóbbit sérti és minden lehetőséget elvesz az egykor lelkes modder közösségtől.
! Nem árt tudni, hogy a Blizzard kevésbé részletezve a jogi kereteket, de már a StarCraft II megjelenésekor is hasonlóan járt el. Ez akkor nem került felszínre.
Nyilvánvaló azonban, hogy most sokkal jobban figyelnek a játékosok a kiadó minden lépésére. A Diablo Immortal keltette hullámok, majd később a kínai kapcsolatok miatt agresszívan lereagált Heartstone játékos (Blitzchung) esete után a jelenlegi 0.5-ös negatív rekordba süllyedő Metacritic pontszám csupán egy újabb eltúlzott rajongói viselkedés lenne? Egy biztos. A játékhibáktól rendszeresen széteső, az előzetes ígéretektől messze elmaradó és tartalomhiányos Reforge nem méltó a Warcraft III örökségére. A Blizzard pedig egy hét hallgatás után csak egy semmitmondó fórumbejegyzéssel reagált: köszönjük a visszajelzéseket, nagyon fontos nekünk a játék, a hibák javítva lesznek. Valamikor.