[Teszt] Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2

kevinyCsángó Kornél2019.06.26. 15:00

Közönséges vízvezetékszerelőből építési vezetővé evolválódni nem kis dolog. Bár látott már az építőipar ennél cifrábbat is, az, hogy a hírhedten vaskalapos Nintendo négy éve a nagyközönség elé vetette a legkedvencebb kabaláját, “tessék, csináljatok vele amit akartok!” mondattal utána hajítva… az nem kis dolog. És hát, mint az közismert, minden sikertörténetnek van egy folytatása, (a Super Mario Maker-ből azért Wii U ide, 3DS oda, elfogyott egy jó 7 millió darabka) a kérdés elég egyértelmű: miféle merényletet lehet elvégezni egy pályaszerkesztőn, hogy nagy mennyiségű sminkkészletek felhordása nélkül oda lehessen biggyeszteni a cím mögé egy kettest? Nos, ami azt illeti, Nintendo-éknak ezúttal tényleg nincs okuk pironkodni.

Bár szerettük az eredeti Mario Maker-t, azért néhány hiányossága mellett ne menjünk el szó nélkül. Első és legfontosabb: nem kaptuk meg a teljes eszköztárat, amivel Miyamoto és társai rendelkeztek egy-egy klasszikus epizód elkészítése során. Nem lehetett lejtőket kreálni, nem lehetett scroll-oztatni a pályát, vertikálisan nem volt lehetőség nyújtani, stb - ez pedig nagyban beszűkítette a variációk halmazát, amiből a vállalkozó szellemű wannabe dizájnerek költeni tudtak. Pláne, hogy semmilyen kapaszkodót, útmutatást nem nyújtott a program, hogy miként is lenne érdemes nekiállni megtervezni egy pályát. BM komám írta egyszer egy év végi szavazás alatt: “A Nintendo tud pályatervezni, a rajongóik már kevésbé” - és ez sajnos tökéletesen tetten érhető. Kevés olyan alkotás született, amely nem a szadizmus/überlabirintus/céltalan_marhaság szentháromság jegyében fogant és ez sajnos hamar kedvét szegte azoknak az egyszerű felhasználóknak, akik csak szimplán szerettek volna legurítani egy-két pályát a nap végén.

Mi erre a megoldás? Legyen a felhasználói tartalom gyártás és ennek megosztása egy alternatíva a Nintendo-dizájnerek által elkövetett kikezdhetetlen minőségű pályáit csokorba szedő sztori mód mellett? Igen. Ezt hozza a Maker 2? Oh, Igen! Mégpedig pazar módon!

A sztori persze a szokásosan egyszerű felütéssel indít: Mario és barátai végre felépítették a kedvenc várukat, de véletlenül megnyomták a törlés gombot és most mindent kezdhetnek elölről. Mire van szükség egy vár felépítéséhez? Hát, természetesen rengeteg pénzre! (És mivel a Mushroom Kingdom-ban nem dívik szaporodni, ezért CSOK sincs) Nos, ha már így alakult, mivel fog pénz keresni szép új várra az ember bajszos gyermeke, na mivel? Elmegy dógózni, úgy bizony. No, nem a csatornába, különféle vizes csöveket bűvölgetni, sokkal inkább teljesíteni a remekbe szabott pályákat. Egy pálya teljesítéséért alapból jár egy fix összeg, a többi pedig “teljesítmény-bérezés”: amennyit összegyűjtesz az adott szinten, annyival egészül ki a teljesítést követően a fizetés. Ami ennek a legpozitívabb hozadéka: sose volt még ennél jobb motiváló erő arra, hogy a pályákon a lehető legtöbb érmét összeszedd! Az életeknek is van újra szerepe: minden szintnek 5 darab élettel szaladhatsz neki (ez persze pénzt vagy életet (100xcoin; arany gomba) beszerezve növelhető) - minden egyes elhalálozás az addig megszerzett érméink felébe kerül, ha pedig mind az öt lehetőségedet elbaltáztad, akkor bizony üres zsebbel térsz vissza az építési területre. Tiszta Dark Souls*.

A sztori mód másik hatalmas pozitívuma: nagyon jó bemutatót tart abból, hogy miket lehet kihozni a szerkesztőből és hogy miként néz ki egy átgondolt, tudatosan megtervezett pálya. Ezen felül végre van egy igazán alapos tutorial, melyben az alap kezelési útmutatón felül a pályatervezés alapjait is elmagyarázza egy hölgyike és egy nyugdíjazott galamb. A szerkesztő pedig továbbra is nagyon intuitív, könnyen használható, kézre álló. Ezúttal tényleg minden testre szabható, a láva/vízfelület emelkedésének sebességétől a kígyó blokkok útvesztőinek irányain át a scroll útvonaláig/tempójáig, tényleg: MINDENT. Van lehetőséged víz alatti pályákat alkotni, de akár shoot'em up-ot is csinálhasz, vagy beültetheted a hősödet egy autóba - hadd mariokartozzon, 2D-ben még úgyse csinált ilyet. Ha úgy tartja kedved, megadhatsz az adott pályának teljesítési feltételeket: például csak akkor tudsz kimenni a pályáról, ha megölted az összes goombat. Készíthetsz alacsony gravitációval megáldott szintet, (Super Mario Land 2 - holdas pálya, valaki?) de akár a feje tetejére is állíthatod az egész hóbelebancot, ha úgy tartja úri kedved. Ezeket az apróságoknak tűnő, ám a végeredmény szempontjából igen hasznos kis featúrákat hiányoltuk az előző részből? Kétség kívül.

Mivel fejel erre még a Mario Maker 2? Két fontos dolog: az egyik, hogy a Wii U-s Super Mario 3D World miliője is felsorakozik a repertoárba. Eleinte kicsit furán hatnak a térbelire álmodott mechanikák a síkban, de nagyon jól működnek. Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy milyen jó lenne már egy egészen új alapokra helyezett (tehát a “New” sorozattól szignifikánsan eltérő) 2D Mario játék. A másik: a Nintendo-tól szokatlan módon a többjátékos üzemmód minden szinten támogatva van. Egyfelől: lehet kettecskén pályát szerkesztgetni - ez mondjuk nem tudom, mennyire használható, sajnos nem volt lehetőségem kipróbálni, de a lényeg: lehet. És ami még meglepő: a legyártott pályáknak akár harmad magaddal is nekiugorhatsz, akár lokálisan, akár neten (!) keresztül - még az is lehet, hogy lassan Kyoto is megérkezik 2019-be?

Élek a gyanúperrel, hogy a (mostanában) egyre frissülő Nintendo vezérkar bátrabban nyúl olyan dolgokhoz, amiket eddig nem sok bottal piszkálgattak. Ilyen például a felhasználói visszajelzéseken való mérlegelés. Minden negatívum, (és tényleg: MINDEN) amiért könnyes szemmel az égre néztünk (miután telesírtuk a fórumokat, természetesen) javítva lett. Mindez megfejelve egy brilliáns sztori móddal, ami miatt már önmagában érdemes birtokba venni a Super Mario Maker 2-t - nem tudom, mit kívánhatnék még. Ez tényleg minden platformer rajongónak kötelező.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

22 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==