A Fallout 3-al kapcsolatban eddig inkább kérdéseink voltak, mint válaszaink. Milyen lesz a harcrendszer? Valós időben lövöldözünk, vagy újra akciópontokat használunk? Egyszerűsödik a karakterfejlődés, vagy marad minden a régiben?
Az amerikai GameInformer magazin stábja egy erős órán át bámulta a Bethesda boszorkánykonyhájában készülő, 2008 őszére datált multiplatform (PC plusz nextgen konzolok) Fallout 3-at. A tapasztalataik bíztatóak.
A játék az Oblivion felpiszkált motorját használja. A harmadik személyű kamerát alaposan átdolgozták / feljavították - az Oblivionban gyengécske volt, most már normálisan működik. A Fallout 3 a karaktered születésével nyit: anyuci belehal a szülésbe, így apuka ad át génvizsgálatra - ezzel veszi kezdetét a karakter testre szabása, kiválaszthatod az erősségeidet és a gyengéidet. A gyerekkorból kifelé cseperedve a kezedbe nyomják életed első könyvét: “Youre Special”, azaz “Különleges vagy!” címmel a borítón. Milyen igaz, valóban különleges vagy, hisz így folytatódik a karaktergenerálás, a tizennégy lehetséges tulajdonságból kiemelhetsz hármat, ezek szintlépéskor a többinél izmosabban fejlődnek majd.
A harcrendszer a hangzatos Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) névre hallgat. Igény szerint valós időben, FPS nézetből is lövöldözhetsz, de az akciót / időt bármikor megállíthatod, és a jó Falloutos hagyományoknak megfelelően külön-külön célba veheted az ellenfeleid testrészeit. A célzott lövések kielégítő hatásfokkal nyitnak utat húson és csonton keresztül, a Fallout 3 kellemesen brutális játék, látványosan szilánkokra pruccanó, artériás vérrel bőségesen meglocsolt szétrobbantott fejekkel és végtagokkal. Nem csak az ellenfeleidet boldogíthatod célzott lövésekkel, ők is viszonozhatják a kedvességet - azaz te is lesérülhetsz többféle módon. Az akciópontok is visszatérnek, igaz, korlátozott formában: ha kifogytál belőlük, lövöldözhetsz valós időben, meg kell várnod, amíg újra feltöltődnek. A régi ismerősök listáját gyarapítja a Karma szisztéma, és ismét lehetőségünk lesz csapattársak toborzására - őket azonban nem mi irányítjuk.
A karaktered tapasztalati pontokat kap (a küldetésekből jön a legtöbb), és szintet lép, a szinthatárt ezúttal a húszas szám jelzi. Az Oblivion párhuzamos szintfejlődését (az ellenfelek veled együtt fejlődtek) kihajították, lesznek magas szintű durván harapó / szúró / lövöldöző rosszarcúakkal teletömött, a kezdő kalandozó számára abszolút halálos területek is. A Fallout 3 végkimenetele erősen függ a játék során véghezvitt cselekedeteidtől, a fejlesztők kilenc - tizenkettő potenciális befejezést ígérnek.
A fenti infók alapján a Fallout 3 jó úton halad, modernizál, de megtartja az előző két rész fontosabb játékmenetbeli sarokköveit is. Ejj, de messze van még a 2008-as ősz...