[Teszt] Abzu

Abzu

WarhawkLusztig Zsolt2016.08.02. 11:30

„Víz alatti Journey.” - bár elsőre lesajnálónak tűnhet, de az én olvasatomban ez a jellemzés meglehetősen pozitív képet fest le a Giant Squid első játékáról, hiszen amellett, hogy pontosan belövi stílusát kategóriájának egyik legjobbjához hasonlítja, ami azért nem rossz dolog. Ráadásul majdnem tökéletesen pontos is, az Abzu ugyanis szinte száz százalékban azt nyújtja, mint amit a thatgamecompany legnevesebb alkotása, ironikus módon mindössze ott bukdácsol kicsit, ahol megpróbál inspirációs forrásánál valamivel többet nyújtani.

Ez persze nem meglepetés, hiszen egy olyan játékról beszélünk, melyet a Flower és Journey művészeti rendezője, Matt Nava által vezetett stúdió készített. A hasonlóság első pillantásra feltűnik, az Abzu tengeralatti világa pontosan olyan színes és olyan gyönyörűen animált, mint a fenti két játék, viszont azoktól (legalábbis utóbbitól) eltérően tele van élettel. Különböző halak garmadája éli életét idelent, színek és formák lenyűgöző kavalkádja veszi körbe az egész egyszerűen Búvárnak nevezett főszereplőt. Az egész egyszerre végtelenül vidám és rendkívül megnyugtató, főleg miután kiderül, hogy a tengeri élőlények nem ellenfeleink, ha kedvünk tartja, akkor nyugodtan meglovagolhatunk egy veszélyesnek tűnő cápát is. De nem csak a halak, a környezet is kirobban a színektől és az élettől, minden, egészen a legutolsó tengeri csillagig egyszerűen könyörög, hogy ússzunk oda, fedezzük fel, csodáljuk meg.

És mivel nincs más dolgunk, mi úszunk és úszunk és úszunk, nem csak azért, hogy felfedezzük ezt a világot, hanem azért is, mert valami egészen elképesztően jó élmény úszni. Az Abzu irányítása rémisztően egyszerű, karakterünk egy gomb lenyomására elindul az adott irányba… és ennyi. Oké, van még egy gomb, amivel valamivel gyorsabban úszhatunk, illetve még egy, amivel használhatunk ezt-azt (sőt, még egy, de ezt nem mondom el mi, mert mókás kitalálni), de ezekre rendkívül ritkán van szükségünk. És ha valami ennyire egyszerű, akkor az a minimum, hogy tökéletesen működjön, ugye? No kérem, itt tökéletesen működik! Tudom, furcsa dolog egy játék alapvető építőkövét dicsérni, de itt ez valahogy hozzátartozik a varázslathoz, az átlátszó vízben mintha repülne karakterünk ezzel még kicsit meseszerűbbé téve az élményt.

Az egészet pedig megkoronázza Austin Wintory gyönyörű zenéje. Akár egy dokumentumfilmben, a zene hűen követi a helyszínt és az eseményeket, vidám trillák váltakoznak komolyabb dallamokkal, egy pillanatra se próbálja ellopni a rivaldafényt, de csodás keretet ad kalandjainknak. Hogy olyan ezerszer visszaidézett és előadott dallamok-e ezek, mint amilyeneket a Journey mellé írt? Egyelőre nem tudom, de az biztos, hogy nekem azonnal bekerült a Spotify playlistembe.

Van más is abban a nagyjából két órában, amit a játék kínál? Nos van, bár inkább ne lenne. Az Abzu ugyanis a fent leírt élmények mellett megpróbál egy történetet is elénk tárni, azonban az egyrészt eléggé banális, másrészt ez a „nem mondunk semmit, csak mutatunk négy hieroglifát” megoldás nekem mindig kicsit visszás. Félre ne értsetek, a játék mondanivalója - a figyelmetlen technológiai fejlődés környezetpusztító hatása - igenis fontos dolog, olyan, amit nem lehet elégszer és elég sok embernek elmondani. Azonban számomra ez jóval markánsabban csapódott le akkor, mikor meditációs módban (ilyenkor főhősünk helyett az adott pálya élőlényeire fókuszál a kamera) bámultam azt a törékeny mikrokozmoszt, amit lelkiismeret furdalás nélkül pusztítunk el, nem volt szükségem arra, hogy mindezt még egyszer megpróbálják nekem a számba rágni.

Ezt leszámítva azonban egy egészen apró csoda az Abzu. Pontosan tudom, hogy ez egy olyan játék, ami nem való mindenkinek, a gameplay fetisisztáknak például már most szólok, kerüljék messzire. De ha hozzám hasonlóan te is olyan vagy, aki élvezi, hogy szemeit bámulatos képek, füleit pedig lenyűgöző zene ostromolja, miközben néhány órára kikapcsolhatja a világot és elveszhet a digitális óceánban, akkor ne keress tovább: az Abzu pontosan ezt nyújtja, majdnem tökéletes formában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

18 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==