Hazudnék ha azt mondanám, hogy türelmetlenül vártam az első nagyobb Fallout 4 DLC megjelenését, a tavalyi, alapjátékkal eltöltött órák miatt inkább érdeklődően távolságtartó voltam, pláne azért, mert az Automatron (ha nem is teljesen bevallottan, de) csak egy bemelegítés a nagyobb, új területet is tartalmazó Far Harbor előtt. Jól tettem, hogy óvatosan közelítettem hozzá? Igen - de csak részben.
Az Automatron ott kezdődik, ahol az alapjátékot abbahagytuk, mármint szó szerint, onnantól, hogy kidugjuk a fejünket a Vault 111-ből már fogja is PipBoyunk a sztori első állomásának rádiójelét. Ennek ellenére azonban érdemes inkább a végjáték után, de legalábbis combosabb karakterrel belevágni a kalandba, mert az új ellenfelek lényegesen erősebbek a szokásos Boston-környéki csürhénél, az én ötvenes szint feletti karakteremet első körben például könyörtelenül lecsapták.
Másodszorra (és kis visszarázkódás után) azért sikerült végeznem a robotikus támadókkal és új mechanikus társammal elkezdhettük felgöngyölíteni az új fenyegetés, a Mechanist mibenlétét, akinek Robobrain katonái látszólag a teljes környék kiirtását vették a… szintetikus géllel tartósított agyukba. A sztori nem túlságosan hosszú (olyan két-három órát érdemes rá maximum számolni) és túl sok fordulat sincs benne, de ügyesen összerakott és ami ennél is fontosabb: két egészen új területre (értsd: épületbe) kalauzol. Ebből az első nem egy nagy kaland még úgy se, hogy egy teljesen új bandát ismerünk meg (és pusztítunk el), a második viszont meglepően méretes és ügyesen felépített lett, talán még az alapjátékban is ritka volt a hasonlóan jól összerakott helyszín.
És az új helyszínek és ellenfelek mellé új fegyverek is jönnek. Nem túl sok, azonban meglepően ötletesek, kedvencem a felhúzós robotfej volt, de a villámokat kilövő Tesla puska is határozottan kellemes lett. Az Automatron legnagyobb újdonsága azonban egy teljesen új barkácsállomás, ahol vagy meglévő robottársainkat pimpolhatjuk, vagy akár teljesen újat is építhetünk. A lehetőség tárháza egészen elképesztő (feltéve, hogy összeszedjük a megfelelő tervrajzokat), rémisztően sokféle alkatrészből legózhatunk össze robotokat, bár ezt csak azok tudják kihasználni, akik a tervrajzok és alapanyagok mellett a megfelelő képességekkel is rendelkeznek - én nagyon szívtam a fogamat, hogy addig nem használt perkekbe kellett beruháznom. A probléma ezzel az építgetősdivel az, hogy hasonlóan az alapjáték falumenedzsmentjéhez, egy-két apróbb sztori mozzanatot leszámítva totálisan opcionális, lényegében totálisan ki is hagyhatjuk ezt, bármennyire is a gerincét adja a kiegészítő lehetőségeinek.
Szóval félelmem csak részben volt megalapozott, az Automatron, ha nem is biztosít nagyon hosszú elfoglaltságot, alapvetően hangulatos és tartalmas lett. Sőt, kimondom: első DLC-nek végül is teljesen elfogadható, szépen visszahúzza az embert a Commonwealth világába és kellő mennyiségű és minőségű újdonságot biztosít ahhoz, hogy ne lehessen csak egy gyors pénzlehúzásként leírni.