[Teszt] Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

LotharFuchs Róbert2016.02.10. 09:00

Ismeritek azt a viccet, amikor a bulimiás barbár, a kancsal lovag, az iszákos fejvadász, és a klausztrofóbiás papnő bemegy a kocsmába? Gyanítom nem, ugyanis ez nem vicc, hanem egy véresen komoly életkép a Darkest Dungeon-ből. Egy olyan fantasy játéké, amiben nem egy megzakkant próféta, mizantróp sárkány, vagy egy sok csápos Cthulhu wannabe a legnagyobb ellenség... hanem a stressz. És ettől lesz ez az okkultizmustól, meg mindenféle túlvilági abominációktól bűzlő világ mindezek ellenére zavarba ejtően életszagú - és nem utolsósorban egyedi.

A történet szerint hagyaték útján örökösei leszünk egy birtoknak, ahol a megboldogult rokon anno képtelen volt ellenállni a földalatti börtönök hívó szavának (Call of Dutyi), melynek eredményeként számos sötét portált nyitott az addig relatíve békés világra. Mit van mit tenni? Mindenféle jött-ment hősöket toborzunk és irányítunk, hogy elvégezzék helyettünk a piszkos munkát. Egyszerű feladatnak tűnik, igaz?

Csakhogy a HP értékek, meg a crit százalékok mellett, melyek már minden szerepjátékos kisujjában vannak, akad még egy faktor: a hősök méntálhigiéniája. De kezdjük az alapokkal. Adott az ominózus birtok, ahol a nagyobb léptékű menedzsment folyik. Hősöket küldünk terápiára, hogy kiheverjék a megélt borzalmakat. Fejlesztjük felszereléseiket, képességeiket, vagy épp gyogyóba zárjuk őket egy muszáj kabátban, hogy megszabaduljanak nem kívánatos vonásaiktól. A kérdéses intézmények is fejleszthetőek természetesen, ami a kalandokból befolyt javakból finanszírozunk. 14 kaszt áll rendelkezésre, azonban egy-egy küldetésre csak négyet vihetünk. Mindegyiküknek egyedi képességei és hozott jellemük van, amiket később többé-kevésbé formálhatunk súlyos pénzekért. Vagy épp megteszik ezt helyettünk az átélt kalandjai, de abban nem biztos, hogy lesz köszönet. Mindez azt is jelenti, hogy egy-egy szituációban és pozícióban hatékonyabbak, másokban kevésbé. Sőt, például vallásos emberek nem hajlandóak bárkivel egy csónakban evezni, ahogy egy harmonikus kompozíció is eredményezhet rejtett előnyöket. Vagyis a tényleges játék két fronton zajlik: egy otthon, egy pedig a csatatéren.

A jó szervezőkészség mellett az sem árt, ha tudunk veszíteni. Ugyanis fogunk, ahogy az egy rogue-like játéktól el is várható (nem beszélve az egészet körüllengő, baljós hangulatról). Eleinte talán igazságtalannak tűnhet, ahogy hőn dédelgetett embereink egyszer csak minden látható ok nélkül begolyóznak, hogy aztán ámokfutásukkal az egész csapatot a halálba rántsák, de valójában mindennek megvan a maga oka. Ennek miértjeiről azonban nem szándékozom beszámolni, ugyanis ez az egyik olyan tényező, amitől a Darkest Dungeon pazar élmény. Talán hagytad, hogy a kompulzív és kleptomán sírrablód mindenbe belematasson az engedélyed nélkül. Vagy azért, mert elfelejtetetted, hogy az íjászodat az élőholtak puszta látványától is kiveri a szarszeplő. Vagy az egoista harcosod besokallt, és minden apróságért elkezdte cseszegetni társait, amivel a szó legszorosabb értelmében az őrületbe kergette őket. Vagy csak nem volt szerencséd… bár ez az, ami a legkevésbé valószínű.

A küldetések célja változó, de a legtöbb esetben a vezérelv az, hogy pucoljuk ki az adott helyet (amiből négy jól elkülöníthető típus van, egyedi szörnyparkkal és egyéb meglepetésekkel), és térjünk vissza a lehető legépebb lélekkel és testtel. Ebben nagy segítségünkre lesz az életet és tiszta elmét szimbolizáló fény. Ez gyakorlatilag egy dinamikus nehézségi csúszkát jelent, amit fáklyák használatával, vagy épp azok mellőzésével lehet variálni felfedezés közben (klasszikus, választható nehézségi fokozatok nincsenek). Nagy általánosságban a világosban a túlélési, sötétben pedig a zsákmányolási esélyeid növekednek. De persze ezeket is felrúghatja egy éjjeli bagoly banda, mert hogy ilyen jellemvonás is akad a száznál is többől. Ja, és azt említettem, hogy külön kategóriája van a fertőzéseknek? Veszettség, láz, vérmérgezés, minden, amit okot adhat „falunk” szadista „orvosainak” arra, hogy a betegekben turkáljanak… csak hogy ne legyen olyan egyszerű az élet. Mindezeket megkoronázza az előbb-utóbb felkínált boss fight, ahol legcsúnyábbak-legcsúnyábbjaival mérheted össze az erődet. Ha nem olvasol utána, hogy miket tartogatnak számodra, akkor elsőre valószínűleg halál lesz a jutalmad (jobb esetben egy tanulság). Ilyen szempontból a Darkest Dungeon egy rideg, kemény szeretettel operáló mentor. Kedvenc hőseid / értékes szabadidőd sárba tiprásával tanít, hogy maradandó nyomot hagyjon az elkövetett hibák után. Olyan hibák után, amikről előtte nem is sejtetted, hogy azok. És ha mindez nem lenne elég: egy bizonyos pont után hosszabb misszióra is küldheted embereidet, amivel a táborozás lehetősége is megnyílik, új opciókat, képességeket, és persze potenciális veszélyeket rád uszítva.

Elég csak megnézni egy videót róla, és egyből szembetűnik a sajátos, búval ba… koitált hangulata. A látvány, a zene, a narráció a minőség közös nevezőjén van. Aljas módon megágyaz, és még sulykolja is a küzdelem hiábavalóságát, a sikert pedig cinikusan lefitymálja önámításnak, ami csak elodázza az elkerülhetetlent. Azonban olykor néhány hősünk példát statuál, és megmutatja, hogy milyen is a nyertes mentalitás: ha forráspontig is hevült a helyzet sem szabad összeomlani. Épp ellenkezőleg, erőt kell meríteni belőle (ami nem mellesleg nem csak a játékosra, de csapattársaira is pozitív hatással van). Vagy akár össze is sírhatod magad, hogy egy sokadik névtelen fejléc legyél a hátsó kertben.

Anélkül, hogy poénokat lőnék le, már nem igazán tudnék mit mondani a játékról. Igen, a vége felé már nagyon felhalmozódnak a hősök (és azok rigolyái), így nehéz is következetesnek maradni, de minimum időigényes. Az egyensúly sem tökéletes, a Hellion például még mindig túl erős a többi figurához képest. De a Darkest Dungeon egy karizmatikus rohadék, ami számtalan felejthetetlen élményt tartogat, még ha azok nem is feltétlenül a győzelemről szólnak. Pont emiatt, ha az ember már kiismerte minden húzását, monotonná válhat, de tekintve az ehhez szükséges idő és az ár arányát, ez egyáltalán nem rossz üzlet. Vagyis itt már nem is az a kérdés, hogy a Darkest Dungeon jó-e. Ḥ͔̥̹̜͚a̰͜n̫̼̘̣̺̲̖ȩm̶̮͖̯ ̻̳͕͙͇͓a̭̮̻̩̱̱̟z̖̘͖̫̘ͅ,̯͈͔͔̝̱ͅ ͞h̘̻o̪̯̹̹̹̲̲g̜̪͓̪̗̝͔y̗̰̰͟ t͉̤̮͔̥̺̺͜e̤ͅ ̵̟͙e̦͙l͔̯̹̠é̗̼̻̬͖͡g̞͖̹̪͙ ͡j̛͓͓̝ó̪͈̳̘͠ ̲̗̯̫͚͞v͈͎̠̖͙a͔gy̟͓̱͟-̱͍̖e͇̖̗̭͖̥̺͟ ̼h̫̠̝͈̫̜o̥̼z͎̤͈̗̝̻ź̼á̯͙͕̞̲̗.͔͇̟͢

***Darkest Dungeon | PC (tesztelt)

Fejlesztő: Red Hook Studios ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

18 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==