Kezdjük a legfontosabbal: az Ouyat fejlesztő Boxer8 szerint konzoluk nem a Nintendo / Microsoft / Sony hármassal akarja felvenni a versenyt. Inkább egy olyan területet akarnak kiaknázni, melyet a "nagy" hármas - egyelőre - messziről elkerül. Ezek pedig a kis csapatok által fejlesztett, letölthető, jellemzően free-to-play játékok világa. Mondhatnánk, hogy mobiljátékok a tévé képernyőn, de ez se fedné le teljesen az igazságot.
Az Ouya egy piciny set-top-boxként érkezik meg hozzánk. Apró, de jól kinéző dobozra gondoljunk, ezt garantálja az, hogy a Herman Miller SAYL szék, a Jawbone Jambox vagy az XO laptop kinézetéért felelős Yves Behar tervező felel a kinézetéért. Az apró doboz belseje se hasonlít egy tradicionális konzoléhoz: Tegra3 processzor, 1GB RAM, 8GB flash memória a fő alkatrészek, mellettük Bluetooth 4.0 LE, 802.11 b/g/n hálózati chipek, egy USB 2.0 port és egy SD kártya olvasó kap helyet. Az Android Ice Cream Sandwichet futtató konzol tehát nem próbál beszállni a nyers erő versenyébe, bár azt azért tudni kell, hogy hasonló specifikációval ha nem is "nextgen", de igencsak látványos játékokat lehet létrehozni. (Gondoljunk csak a Real Racing 2-re, vagy a Shadowgun, Dead Trigger párosra)
Az Ouya igazi különlegesség azonban az, hogy már a kezdetektől a nyitottságra épül, ahogy a fejlesztők mondják, "hackelésre született". A konzol könnyen és garanciavesztés nélkül rootolható lesz, illetve fizikailag is könnyen hozzáférhető lesznek a nyomtatott áramkörök. Ha pedig ez nem lenne elég, minden gép egy olyan szoftverrel érkezik, mely segítségével könnyedén visszaállítható a gyári állapotba, illetve minden vásárló megkapja a gép SDK-ját is. Innentől pedig a felhasználókra van bízva, hogy mit tesznek a masinával, a hozzáértők könnyedén fognak tudni új, saját rendszert, de akár saját hardver elemeket is hozzáadni.
Jól látható, hogy az Ouya sok tekintetben egy asztali mobiltelefonnak is tűnhet, van azonban egy dolog, ami miatt egy világ fogja őket elválasztani: az irányító. Hiszen ettől asztali, az asztali konzol, így természetesen az Ouya mellé is jár egy kábel nélküli kontroller. Az irányító már-már szabványos felépítéssel rendelkezik, két analóg kar, egy D-pad, nyolc gomb (négy a tetején, négy ravasz környéki), illetve egy dedikált rendszergomb. A szintén gondosan megtervezett irányítóban nem lesz gyorsulásmérő és rezgőmotor, lesz viszont rajta egy érintésérzékeny felület, mely az ilyen megoldással jobban irányítható (pl mobiltelefonról "átportolt") játékoknál nagy segítség lehet. Ahogy a gép is, az irányító is szabadon szétszedhető, módosítható. Sőt, ha sokan érdeklődnek iránta, a Boxer8 hajlandó a hardver dizájn dokumentumokat is megosztani.
Elérkeztünk a legfontosabb kérdéshez: milyen játékokat várhatunk az Ouyara? Nos, ez az, amit pontosan nem tudunk megmondani. Az Android rendszer miatt az természetes, hogy a robotos rendszeren futó játékok itt is elindulnak, azonban külön erre a gépre bejelentett, exkluzív játékok még nem lettek megnevezve - ami nem meglepő, hiszen azért eléggé a gép életének elején járunk. Az biztos, hogy az indie szcéna nagy nevei pozitívan vélekednek a konzolról, Notch, Adam Saltsman, Brian Fargo, Jenova Chen vagy Jordan Mechner is beállt az ötletet dicsérők sorába. Biztos, hogy nem kapunk Halot, Unchartedet vagy Zeldát erre a gépre, azonban a könnyed, szabad megjelenés és a mostanában olyan sokszor hallott kiadót megkerülő értékesítési modell sok kis csapatnak kívánatos lehet. A játékosok oldalára fontos információ, hogy az Ouyara megjelenő összes játék alapból free-to-play lesz. Teljesen ingyenes? Nem, szabadon kipróbálható, és teljesen a fejlesztőre van bízva, hogy ezt az ingyenességet a játék végéig biztosítja, vagy esetleg demo verziót kapunk, előfizetést két, vagy mikrótranzakciókkal próbál bevételt szerezni. Az Ouya a játékok mellett néhány "nappali" szolgáltatással is rendelkezni fog, első körben a twitch.tv integráció lett bejelentve, de egy ilyen szabadon hekkelhető gépnél a határ igazából csak a csillagos ég.
Már csak egy kérdés maradt, mikor és mennyiért kaphatunk egy ilyen gépet? A Boxer8 szerint az első masinák következő év márciusában kerülhetnek le a gyártósorról, melyeket első körben természetesen az "előrendelők", a Kickstarter kampányuk támogatói kapnak meg. Az Ouya ára pedig igazán barátságos, 99 dollár lesz. A konzolt övező érdeklődést jól mutatja, hogy a tegnap indult, 950ezer dollárt igénylő Kickstarter kampánya egy nap alatt az igényelt összeg dupláját hozta össze, és már most kétmillió dollár felett van a támogatók által biztosított összeg.