[Teszt] Super Mario Maker

Super Mario Maker

Gamer3652015.09.13. 19:31

Van egy figura, amely az évtizedek alatt összeolvadt az őt gondozó mega-vállalat nevével. Mario nélkül ma nincs Nintendo, és Mario sem lett volna soha, ha a Nintendo zseniális tervezői és Shigeru Miyamoto nem vetik digitális vászonra a 2D platformjátékokról alkotott egyéni elképzeléseiket. Harminc évvel az eredeti Super Mario Bros. megjelenése után a Nintendo a Super Mario Makerrel próbálja meg kipasszírozni a Wii U-ból a maradék kraftot, egyúttal korszakokat összegezve a közönség kegyeire bízza a súlyos hagyatékot.

Mint azt a korábbi anyagokból láthattunk: a Mario Maker nem szokásos Mario cucc. Nincs benne „mentsük meg a hercegnőt és a Csiperke Királyságot” sztoriszál, hiányzik belőle a mostanában bevezetett 4 fős multiplayer lehetőség, sőt a 3D-s irányvonal is teljes mértékben hanyagolva van a csomagban. De itt nem is ez a lényeg, hiszen a program (amelyet csak részben lehet játéknak nevezni, révén maga a tervezőkészlet jelenti a cucc savát-borsát) minden fontos 2D Mario-korszakot felölelve az ember kezébe ad egy vásznat és egy ecsetet - bocsánat, stylust. Az alkotói szabadságunkat pedig a Wii U kis képernyőjén élhetjük ki, amely masina szinte új életre kel, miközben végre valami olyasmi történik az áramköreiben, amire a gépet annak idején eleve kitalálták.

A pályaszerkesztő a rácson tervezés alapelvét követi, és a négy klasszikus Mario-érából sorakoztat fel szinte minden pályaelemet. A szerkesztőben menet közben is válthatunk az adott érák között, a tereptárgyak, power-upok pedig ennek megfelelően alakulnak át a megfelelő korszakból ismert elemekké. Miközben kísérletezgetünk, azonnal ki is próbálhatjuk a kreálmányainkat, így intuitíven, gyors önfejlesztéssel válhatunk kezdő pályatervezővé. A pálya alaprácsának leosztását azért nem alakíthatjuk át kényünkre-kedvünkre, sőt a Little Big Planet minimál-programozásához kapcsolódó logikai lehetőségek is hiányoznak a palettáról, de így is fergeteges a lehetőségek száma. Ha valaki egyszerű sétagalopp pályát szeretne magának (vagy barátainak) készíteni, úgy itt a lehetőség rá! Ha viszont valaki a Wii U-n is moderált sikereket elérő Cloudberry Kingdom játékoskínzó perverziójára gerjed, hát úgy teleszórhatja a koordinátarendszert mindenféle szadista leosztással is.

Sajnos egyelőre pont ez a közösségi pályák legnagyobb szubjektív problémája: sokan az ilyesfajta ötletekre kaptak rá a kreatív kibontakozás során. Ez a játékosok egy részét mondjuk bizonyosan nem érdekli majd, révén a Mario játékokból a zsúfolt, kőkemény jelenetek helyett inkább mindig a gondosan-tudatosan, moderált ívvel felépített pályák voltak a jellemzőek. De mivel ez utóbbiakat már a korábbi címekben eléggé kimaxolták pont maguk a készítők, ezért a közösségi pályákból kiszippantható élménynektár pont attól függ majd, hogy: a.) eset, mennyire komáljuk az őrültségeket; b.) eset, mennyire ismerjük kívülről betéve az eredeti NES, SNES és Wii-s/Wii U-s alapokat.

A pályaszerkesztő kifinomult eleganciáját a lassan (napok során) megnyíló új lehetőségek és a kissé natúr, de ettől függetlenül nem ötlettelen beépített kézikönyv húzza vissza egy picikét. Gondoljunk bele, milyen mókás lehetett volna a valódi mesterektől, komplett interaktív tutorialok keretein belül beletanulni a Mario világok feletti teremtő szerepbe. De sokkal több kritika nem is érheti a ház elejét. Amit látunk-hallunk-tapasztalunk, az a videojáték-történelem egyik (ha nem a) legkiemelkedőbb termékének az esszenciája, játékosbarát csomagolásban tálalva, olyan gondos kis extrákkal mint a kiszámíthatatlan 100-életes darálás (ahol véletlen közösségi pályákon kell túljutnunk), vagy a csilingelő/éneklő kurzor a tereptárgyak lepakolásakor.

Miyamoto a napokban nyilatkozta a Times magazinnak, hogy a 30 évet lezártnak tekinti, és itt az idő, hogy a Mario sorozat jövőjén kezdjen el munkálkodni. Valahol jogos a felvetés - a Super Mario Maker ugyanis tényleg olybá fest, mint egy korszakot összesítő kreatív kísérlet, amely a közönség erejét még egyszer, talán utoljára, a klasszikus Mario világokra fókuszálja. Nagyon nehéz elképzelni, hogy ha ezt a formátumot szeretné a kiotói óriás megtartani, akkor az eszméletlen mennyiségű community tartalmon túl mi újat tudnának még a játékosoknak mutatni. Próbáljunk így tekinteni a Mario Makerre, amely az emberhez szuper-közelivé teszi a rács-alapú 2D pályaszerkesztés minden csínját-bínját, a rajongók kreativitására bízva magát szárnyakat ad a három évtizednyi Mario-örökségnek, és a nap végén egy kicsit Mario-túladagolást is generál az ember szervezetében. Imádnivaló csomag, de valahol a tudatunk legmélyén a koncepció csak fokozza a kíváncsiságunkat: hova tovább, Mario?

(A Super Mario Makert a program jellegéből fakadóan nem pontoztunk a klasszikus videojáték-értékelő számsorunk alapján. - a szerk.)

mcmacko

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

5 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

22 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==