[Teszt] Volume

Volume

WarhawkLusztig Zsolt2015.08.27. 10:00

Ha nagyon egyszerűen szeretnék fogalmazni, írhatnám azt is, hogy Mike Bithell a Volume-mal újra elkészítette a Thomas Was Alone-t. Persze ez így nem fedi le teljesen a nagy képet, hiszen elég csak a screenshotokra tekinteni és láthatjátok, hogy a két játék még csak nem is hasonlít egymásra. Mégis, az alaprecept megegyezik: ahogy anno a Thomas Was Alone esetében, Bithell most is fogott egy stílust (jelen esetben a lopakodósat), visszafejtette egészen az alapokig és erre építve húzta fel játékát. És itt nem áll meg a hasonlóságok sora: a Volume pont olyan érdekes történetet és körítést kapott, mint a Thomas Was Alone.

A Volume egy disztópikus Angliát mutat be, olyat, melyet a 2050-es évekre teljes egészében a vállalatok irányítanak. Pontosabban nem vállalatok, csak egy cég, illetve annak ura, Guy Gisborne. A világtörténelem legsimább hatalomátvételével az ő és néhány, a zsebében lévő ember kezébe került ország lakói látszólag beletörődtek a predesztinált sorsukba. Nem úgy a játék főhőse, Robert „Rob” Locksley, akinek feltett szándéka, hogy felfedi a korrupt vezetők titkait, elveszi vagyonukat és elosztja azt a szegények között. Modernkori Robin Hood történet? Abszolút, még a név is tisztelgés a klasszikus történet előtt, azonban van egy különbség: Rob technikailag nem tör be sehova. Sőt, ki sem mozdul titkos bázisából, helyette élőben közvetíti, ahogy a Volume nevű virtuális valóság eszközével lemodellezett helyszíneken lopakodik, a tényleges betörést rábízza másokra - egyértelmű kikacsintásként a népszerű Let's Play videók felé.

Volt itt már kikacsintás régi mesék és a modern önkifejezési formák felé, de itt nem ér véget a sor: a Volume egyértelműen merít Hideo Kojima munkásságából is, első pillantásra azt mondhatnánk, hogy a Metal Gear Solid VR Missions csinosabb változatát látjuk és annyira nem is állunk messze a valóságtól. Feladatunk minden pályán (összesen 100 van belőlük) annyi, hogy eljussunk a rajta valahol elrejtett kijárathoz, miközben összeszedjük a kis gyémántokként szimbolizált értékeket és / vagy információkat. Ehhez a későbbi pályákon kapunk újabb és újabb (nem halálos, sőt, javarészt még csak nem is támadó - bár talán egyszer-egyszer túlságosan is erős) eszközt, de ami fontos: a siker nyitja minden pályán az, hogy megfigyeljük az őrök mozgási mintáját, felfedezzük benne a hibákat, majd azokat kihasználva ügyesen összeszedjünk mindent és meneküljünk. A Volume nem pusztán logikai játék és nem is ügyességi, helyette inkább ennek a kettőnek nagyon ügyes keveréke.

Méghozzá nagyon ügyes. Egész egyszerűen semmi nem akadályoz a tökéletes tolvaj tervek végrehajtásában, a játék vizuális nyelvezete nagyon jól megtervezett, könnyen érthető és átlátható, érezni, hogy a Volume kinézetének megalkotásakor inkább a funkció volt az elsődleges szempont. Mindent, de tényleg mindent látunk a képernyőn, nem csak az őrök látóterét, de például Rob figyelemelterelő fütyülése, vagy a zajongó csapdák is jól látható köröket rajzolnak a képernyőre - ironikus módon a Volume az a játék, melyet akár kikapcsolt hangszórókkal is végig lehet játszani. Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy meglepetés csak akkor érheti az embert, ha előtte nem figyelt eléggé. Soha, egyetlen egyszer se fordult elő, hogy valamilyen rajtam kívülálló ok miatt dőlt volna dugába egy-egy akció, ha valami félrement, akkor mindig tudtam, hogy mi történt és legtöbbször azt is, hogy hogyan kell legközelebb elkerülni. A Volume nem igazán hagy teret az improvizációnak, ha beüt a ménkű akkor legtöbbször érdemes inkább újrakezdeni a pályát. Ettől viszont nem kell megijedni, a száz pálya legnagyobbika se tart 5-6 percnél tovább, ráadásul még ezeken a falatnyi helyszíneken is viszonylag bőven vannak checkpointok, így soha nem vesztünk el egyszerre néhány percnél többet.

És bár a Volume játékmenete önmagában is teljesen elég lenne ahhoz, hogy elismerősen tapsoljunk, még kapott egy egészen kellemes történetet is maga mellé. Az előadásmód elég vegyes, van a játékban néhány dialógus (olyan szinkronhangokkal, mint Danny Wallace, Charlie McDonnell vagy a főgonoszt alakító Andy Serkis), de mind a jelenlegi helyzet kialakulását, mind a nézők reakcióit leginkább a pályákon „felszedhető” megjegyzésekből, naplókból tudjuk összerakni. Bithell teljesen a mi világunkban él, az is jelzi ezt, hogy rengeteg kikacsintást fedezhetünk fel, kezdve a Minecrafttól egészen a Tipikus Youtube Trollig, ezek pedig nagyon sokat hozzátesznek ahhoz, hogy a Volume amennyire csak lehet, hihetőnek tűnjön (oké, leszámítva az egész ipari uralmas, virtuális rablásos témát). Problémám egyedül azzal volt, hogy a játék közben felhangzó dialógusok sokszor elterelték a figyelmem magáról az adott pályáról. Nyilván ez megoldható úgy, hogy megállunk végighallgatni őket (így is van tervezve, ezért vannak ezek jellemzően a pályák elején), csak ugye az ember türelmetlen, haladna közben tovább.

És mi történik akkor, ha végig lopkodjuk mind a száz pályát? Két lehetőség is áll előttünk: vagy letöltünk és elindítunk egyet a már most is egészen sok, a közösség által létrehozott feladatból, vagy a könnyen kezelhető pályaszerkesztő segítségével mi kezdünk el kihívásokat létrehozni a többieknek. Természetesen az emberek kapva kaptak az alkalmon és a SpyParty által inspirált pálya mellett már akár a Metal Gear Solid első helyszínét is el lehet érni „volume-osítva”. A fejlesztők folyamatosan figyelik és kiemelik a jobb alkotásokat, így nem kell nekünk vesződni azzal, hogy megtaláljuk a legjobbakat.

Nem igazán volt kétségem afelől, hogy a Volume jó játék lesz és Mike Bithell tökéletesen hozta a tőle elvárt minőséget. Amennyiben egy kicsit is szereted a lopakodós játékokat, akkor a Volume egész egyszerűen kötelező alkotás, de még ha félsz is kicsit a stílustól, akkor is meleg szívvel ajánlom - ennél jobb kapudrogot nem biztos, hogy találhatsz.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 órája

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

18 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

5 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

6 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

9 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==