[Próbakör+Interjú] Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

siklaraSimon Klára2015.08.19. 07:07

Rettentő távolinak tűnik már az időszak, amikor a 12 éves kori önmagam az akkor még Core Design nevéhez fűződő Tomb Raiderekkel játszott, a fél világot beutazó, hobbi-műkincsvadász Lara Croftot pedig afféle személyes hősének tekintette. A jövőre húszéves sorozat ikonikus hősnőjébe, érzékien búgó mély hangjába és szögletes gigamelleibe sok srác szerelmes volt, és hiába gömbölyödtek ki azóta a régésznő idomai, sokan máig ehhez a figurához ragaszkodnak. Húsz év azonban nem múlik el nyomtalanul, és mielőtt Lara a negyedik x-be léphetett volna, két éve egy eredettörténetnek szánt reboot hősnőjeként újjászületett, a hangja vékonyabb, a mellei kisebbek, vonásai pedig szinte kamaszosak lettek. Eközben a TPS műfajt alaposan átformálta a Naughty Dog filmszerű akciósorozata, az Uncharted, ami kétségkívül komoly inspirációforrás volt a Tomb Raider sorozat megújulásához is. Lara kalandjainak újraindítása komoly vitákat eredményezett a rajongók között arról, meddig szabad elmenni az aktuális trendek követésében, hogy közben a nagy múltra visszatekintő sorozat se veszítse el az egyéniségét. A Rise of the Tomb Raidert a címe kötelezi a sorozat gyökereihez való visszatérésre, a Crystal Dynamics két jelen lévő munkatársa pedig váltig állította, hogy ez így is lesz. Mivel a velem tartó Warhawk februárban már írt egy részletes előzetest, a továbbiakban a demó ismertetésére szorítkozok.

Az apja feljegyzései alapján nyomott fogott és ismét kicsit átplasztikázott arcú Lara egy terepjáróban robog egy szíriai oázis felé, hogy lehetséges magyarázatot kapjon a Yamatai szigetén átéltekre, helyi vezetője azonban köpött a Trinitynek, akik brutális véget vetnek a hegyvidéki kocsikázásnak. A demó játszható része stílszerűen Lara esésével, szédelgésével, és nyöszörgésével nyit, majd egy álomszép naplemente megcsodálása után máris egy felbecsülhetetlen értékű műemlékekkel tömött barlangban találjuk magunkat. Hiába, szerencsésen esni tudni kell, és mit ad Isten, valahogy éppen a keresett titkos bejáratot találtuk meg. Sajnos a játék most is gyakran kiveszi a kezünkből az irányítást, és hősnőnk magától gyújtogatja a fáklyát, vagy forgatja a fejét a kamerát irányítva helyettünk, nehogy lemaradjunk valamiről. Cserébe a falfreskók nézegetésétől fejlődő ógörög szövegértés olyasfajta játékmenetbéli újítás, ami egy fokkal interaktívabban ösztönöz a helyszínek felfedezésére, mint a változatlan formában visszatérő gyűjtögethető naplórészletek és kincsek. Az oázis szívében meghúzódó titkos város romjait megpillantva szemünk-szánk tátva maradt, hisz nem is vitás, hogy a Crystal Dynamics nem csak a levegőbe beszélt, amikor komoly technikai ugrást ígért a szintén gyönyörű előző részhez képest.

Igazából nem hibáztatom a csapatot, hogy olykor operatőrt játszva mutatják meg némelyik termet a lehető legimpozánsabb szögből, mert az elképesztő részletességgel kidolgozott, düledező állapotukban is gyönyörű romok valóban a sorozat fénykorát idézik. Emellett olyan apróságokra is odafigyeltek, hogy Lara az egyelőre kissé idétlenül vadul lobogó haját vízből kimászás után kicsavarja, copfját megigazgatja. Kapcsolóknak, karoknak, vagy fura helyekre lepakolt elsősegélycsomagoknak nyoma sincs, csapdák viszont vannak dögivel. Ezeket vagy jól időzített ugrással, vagy egy időlassítás mellett a mechanizmus megfelelő részére leadott lövéssel lehet túlélni. Lara egyébként ismét tud víz alatt úszni, a vízzel elárasztott folyosón pedig garantáltan mind megfulladunk, ha nem szól az egyik fejlesztő, hogy a B-t nyomkodva lehet fokozni a tempót. Fejtörőket a demó csak nyomokban tartalmazott (kétszer is a vízszinttel és egy vízre bocsátott tutajszerűséggel kellett kicsit trükközni egy magasabb platform eléréséhez), ráadásul egy gomnyomással most is láthatóvá tehetjük az összes interakcióra alkalmas tárgyat a környezetünkben. A bemutató végén elmorzsolunk egy könnycseppet, miközben Lara azt teszi, amihez a legjobban ért, vagyis "tombot raidel", ám ekkor meglepi a Trinity egy alakulata. A végső jelenet a slow-mo fedezékből lövöldözést kombinálja a robbantás és a betörő víz miatt Larára omló templomszerűségből meneküléssel, de persze túléli, mert ő is ügyes, meg mi is.

Messzemenő következtetések levonása előtt a fentiekhez mindenki tegye hozzá gondolatban, hogy egy újságíróknak szánt bemutatónak az a funkciója, hogy a készülő játék minél több aspektusából mutasson egy keveset, és tegye ezt könnyed módon, hogy az is a végére érhessen negyed óra alatt, aki még az életben nem találkozott Tomb Raiderrel. Volt benne minden, mint a búcsúban: némi ügyességre épülő ugra-bugra és falmászás, környezetben gyönyörködős nézelődés, minimális agytorna, csapdakerülgetés, a legvégén pedig lövöldözés és menekülés. Ennek ellenére nyilvánvalóan csak töredékét láttuk annak, amit a késő ősszel megjelenő teljes játék tartalmaz majd, hiszen kimaradt a lopakodás, a nyersanyag gyűjtögetés és barkácsolás, a sok új fegyver, a csáklyás falmászás és újdonságként behozott famászás, és még ki tudja, mi minden.

Kissé rendhagyó módon, a demó végigjátszása közben nyílt lehetőségünk röviden elbeszélgetni Rich Briggs-szel, a Crystal Dynamics Brand Directorával.

Gamer365: A demó alapján joggal feltételezhetjük, hogy a sírrablás ismét központi jelentőséggel bír majd a történetben?

Rich Briggs: Mivel az egyik fő kritika az előző résszel kapcsolatban a sírrablás háttérbe szorulása volt, ezért mindent megtettünk annak érdekében, hogy a rajongók ezúttal egy hamisítatlanul “tomb raideres” hangulatú játékot kapjanak csapdákkal védett, veszélyes sírokkal. Ezt tartottuk szem előtt mind a történet, mind bizonyos kulcsfontosságú helyszínek megalkotásakor. Emellett megtartottuk az előző rész opcionálisan kifosztható titkos sírjait is, de szintén rajongói visszajelzések alapján nehezítettünk a kifosztásukhoz szükséges logikai feladványokon.

Gamer365: És mi a helyzet a túléléssel, mennyire marad szerves része a játékmenetnek?

Rich Briggs: Mindenképpen szeretnénk megtartani és továbbvinni az előző rész által lefektetett irányvonalat, ezért a sírrablás mellett Larának továbbra is meg kell küzdenie váratlan helyzetekkel, ami többek között a játékmenet változatosságát is biztosítja. Kihívást jelenthet maga a környezet minden viszontagságával, ahogy azt a szibériai hegymászós videóban korábban láthattátok, de ugyancsak a túlélésről fog szólni sok harc, hiszen Lara gyakran kerül szembe többszörös túlerővel. Nem véletlen, hogy bizonyos szakaszokon ha nem is kötelező, de erősen ajánlott a továbbfejlesztett lopakodás, vagy akár a konfliktus teljes elkerülése.

Gamer365: A nyilvánvaló vizuális fejlődéstől eltekintve miben fog többet nyújtani a Rise of the Tomb Raider az elődjéhez képest?

Rich Briggs: Bár felépítésében hasonló lesz a hubokra osztott régióival, azok az eddiginél kétszer, vagy akár háromszor nagyobbak, a hangsúly pedig marad az alapos felfedezésen. Ahhoz, hogy igazán megismerhessük az egyes területeket és olykor rejtett kincsekre akadjunk, érdemes az ereklyék és egyéb gyűjtögetnivalók mellett a környezetünkben fellelhető forrásokat tanulmányozva Lara nyelvtudását is fejlesztenünk, hogy minél több ősi nyelven írt szöveget le tudjon fordítani. Ez nem csak a történet egészének megértését segíti, de olykor a továbbjutáshoz is szükséges. Lara új mozdulatokkal is gazdagodott, bár igazság szerint ezek között van, ami annyira nem új (nevet). A víz alatt úszást sokan hiányolták a tavalyelőtti játékunkból, ezért erre ismét van mód, és akár elrejtőzéshez, vagy lesből támadáshoz is jól jöhet, viszont a realitás érdekében Lara csak rövid ideig tudja visszatartani a lélegzetvételét.

Gamer365: Mennyire támaszkodtok a sorozat korábbi részeire, számíthatunk némi nosztalgiára?

Rich Briggs: Tulajdonképpen a régi játékok hangulatát szeretnénk visszaadni egy modern szűrőn keresztül, vagyis ahelyett, hogy változtatás nélkül visszahoznánk a régi részek játékelemeit, csupán azok lényegét vesszük át, de új formában köszönnek vissza. Erre legjobb példa a hajdani továbbjutáshoz szükséges kulcs- és tárgykeresgélést felváltó, környezetre és fizikára épülő fejtörők alkalmazása. Ennek egyik oka, hogy a feltáratlan romoknál szerettük volna azt a hatást kelteni, mintha hosszú idő után tényleg Lara lenne az első, aki beteszi a lábát, egy falra szerelt, sírrablóknak "odakészített” kar pedig ilyen tekintetben elég illúzióromboló. A demóban látott vizes feladványok ugyan még elég könnyűek, de természetesen fokozatosan nehezednek majd.

A Rise of the Tomb Raider változatlanul november 13-án érkezik Xbox Onera, majd a rövid exkluzivitást követően 2016 elején PC-re, a végén pedig PS4-re is megjelenik. Mi már nagyon várjuk!

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere Entertainment képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

4 órája
1

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

17 órája
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

1 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

1 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

1 napja
39

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

1 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

2 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

2 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

2 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

3 napja
20

Heti megjelenések

4 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

4 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

4 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

5 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

6 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

6 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

7 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==