A vadászat hálás, visszatérő témája a videójátékoknak, a kilencvenes évek második felében külön, rövid távon roppant népszerű al-műfaj jött létre a vadászós témára alapozva, ahol a játékos többé-kevésbé realisztikus körülmények között lőhette halomba az erdők és mezők ártatlan állatait, miközben igyekezett megfeledkezni arról, hogy tulajdonképpen most teszi árvává szegény Bambit.
A Turtle Rock Studios Evolve-ja szintén vadászós játék, csak kicsit (fenéket kicsit, nagyon) másképp. Jelesül: a vadászok négyen vannak, Bambi pedig négy méter magas, két tonnás, hatalmas fogai vannak, egy idegen bolygón él, és ha úgy tartja kedve, tüzet is fúj. Az Evolve kitűnő példa arra, hogy mit szoktunk aszimmetrikus multiplayernek nevezni: ezt. Két oldal, balanszolt esélyek, de teljesen más megközelítés - a vadász-szerepköröket a csapatjátékosoknak találták ki, a levadászandó szörnyet pedig a magányos farksasoknak.
Mert hogy vannak szerepkörök, természetesen, tekinthetjük őket akár karakter-osztályoknak is: Assault, Support, Medic és Trapper. Az első három valószínűleg mindenkinek egyértelmű, a negyedik szorul talán némi magyarázatra - ő a csapdaállító, az, aki a szörnyeteg lelassításáért vagy ideiglenes helyhez szögezéséért felelős. Az Evolve osztályok tekintetében csavar még egyet a megszokott formulán, bemutat (külön, és fáradtságosan) megnyitható al-osztályokat is, melyek képességeikben kellően különböznek az alap-variánstól ahhoz, hogy egyedi karakterként tekintsünk rájuk. Szörnyből sem egy van, hanem alapból három, plusz egy - DLC formában. Igen, kitaláltad: a három (négy) szörny nem csak kinézetében, hanem képességeiben is komolyan különbözik egymástól.
A képességeket akár alá is húzhatnánk pirossal, mert az Evolve gyakorlatilag erről szól, a képeségek ügyes, időzített, és megfelelő használatáról. Aki klasszikus, lövöldözős, durr-bele-bumm akciójátékként tekint az Evolve-ra, csalódni, fog, nagyot. Sikerélményben sem lesz része (sokban nem, legalábbis), még a sebzésre ráállított Assault karakterosztályt sem lehet futurisztikus Rambo módjára játszani, az együttműködés, a képességek összehangolása létfontosságú - és nem csak a vadászoknál. A Evolve szörnyoldalról is a vadászatról szól, egyszerre vagy préda és veszedelmes ragadozó, aki túlél, halált oszt, és fejlődik. A szörnyeteg nagy bónusza, hogy meccsen belül képes erősödni (evolválódni, tessék!) három szakaszban, a képességeire pakolt, azokat erősítő pontokkal. A szörny-taktika, éppen ezért: nem kell (sőt: nem tanácsos) a meccs első három percében mindent eldöntő összecsapást erőltetni, mert jó eséllyel - tapasztalt vadászokat feltételezve - simán veszteni fogsz. A vadonban mászkáló egyéb rondaságokat felfalva erősebb leszel, három fázisban fejlődsz, a harmadik szinten kikényszerített összecsapás teljesen más esélyekkel indul, mint az elején.
Vadászok jönnek, szörny menekül, összecsapnak, valaki győz - akkor csak erről szól az Evolve?! Szólhat erről is, de ez csak egyik játékmód (a Hunt), van még három, szerencsére - a Nest (hat darab szörnytojást kell elpusztítani a pályán), a Rescue (túlélőket kell mentened, a szörnynek pedig kinyírni őket - aki előbb jut el ötig, nyer) és a Defend (az éppen újratöltés alatt álló hajódat kell megvédened egy maxra fejlesztett szörny ellen, akinek cserében generátorokat kell szétcincálnia). Illetve: van egy ötödik „játékmód” is, ami nem külön módozat, hanem egy hibrid - a fentiekből összekevert ötmeccses mini-kampány, az Evacuation, ahol az egyes meccsek kimenetele aktívan befolyásolja a következő összecsapás esélyeit.
Mikor jó az Evolve? Akkor, ha a barátaiddal játszol. A fentebb már tárgyalt okokból, egy-egy idegenekkel lebonyolított meccs vadász oldalról nagyon könnyen, és nagyon csúnyán félrecsúszhat, egész egyszerűen azért, mert az Evolve tényleg magas szintű együttműködést igényel, ennek hiányában marad a frusztráció. Fejlődni persze minden szempontból lehet, az idő múlásával kitanulod a karaktert, és tapasztalati pontos / karakter és perk megnyitós fejlődési rendszerbe is előrébb lépdelsz (jó lassan, a karakterfejlesztés szükségtelenül fáradtságos), így esetenként akár egymagad is kihúzhatsz egy rosszul teljesítő csapatot a bajból. Ha nincsenek kéznél a barátok, ott az AI, ami meglepő módon teljesen jól és megbízhatóan teljesít, a Turtle Rock jó munkát végezett a mesterséges intelligenciával.
Az Evolve legnagyobb nyavalyája: nem elég változatos. Ez egy rendkívül izgalmas, kellően jól kinéző (CryEngine 3), komoly győzelmi mámort kínáló játék, de... csak akkor köt le hosszú távon, ha elfogadod, hogy a pályák vizuális szempontból elég hasonlóak, hogy szinte mindig sötét van, és hogy nagyjából húsz óra alatt látsz mindent, amit tartalmi szempontból kínálni tud. Sok vagy kevés ez egy multiplayer játéknál? Az „elégséges” a jó szó, a helyzeten javított volna, ha a tartalom egy szeletét nem rejtik DLC csomagokba, hanem ott vannak a lemezen.
Ha vadászni akarsz, ez a te játékod: az Evolve megfelelő csapatot feltételezve az utóbbi idők egyik legjobb coop-játékélményét nyújtja, szörny és vadász szerepkörből is bőségesen adagolt izgalmakat kínál. Ha van három (négy) olyan barátod, akik szintén érdekeltek a futurisztikus szörnyhajszában, remekül fogsz szórakozni.