Uncharted: Drakes's Fortune - teszt

Uncharted: Drakes's Fortune - teszt

antaru2007.12.13. 19:44

Valamivel több, mint egy éve van piacon a PlayStation3. Keserű egy év volt azon játékosok számára, akik megpróbálták (ha másnak nem, hát önmaguknak) bebizonyítani: megérte azonnal kifizetni a gépért a borsos, 600 Eurót is elérő árat. A konzol napról-napra veszítette el exkluzív címeit, ami pedig megmaradt (Heavenly Sword, LAIR), abban sem volt köszönet. Idejekorán, megfelelő optimalizálás nélkül adták ki ezeket a magasba hájpolt - de a kritikusok asztalán nagyot csattanva elhasaló játékokat. A nem exkluzívok meg olyanok amilyenek, egy-két kivételtől eltekintve rosszabbak, mint a másik gépen.

Csak az előzetes képek és videók alapján talán senki sem támasztott volna hatalmas elvárásokat vele szemben, az események fent leírt alakulása miatt a Drake's Fortune mégis, - szó szerint - belekényszerült a helyzetbe, miszerint meg kell hoznia a várva várt áttörést. Meg is hozta, ezután már bárki széles mosollyal mutogathatja a tévé alatt/mellett doromboló fekete cicát.

Nathan Drake egy fiatal, még a halál torkában és vicceket mesélő, bohó kalandor, aki önmagát Sir Francis Drake, a neves kincsvadász leszármazottjának tekinti. Állítását azzal bizonyítja, hogy nála van ük-ük-ükapjának gyűrűje, minek segítségével sikerül felkutatnia Sir Francis sírját. A sírt, amiben holttestet nem, de egy El Dorado-ba, az aranyvárosba vezető térképet talál. Útján ketten segítik: Elena, a kutatást kezdetekben finanszírozó tévétársaság riportere, illetve Sully, Nathan enyhén korosodó, sok adóssággal küszködő, de igaz barátja. Ki-ki saját céljának beteljesülése reményében, de együtt, a Panama partjainál megtalált napló alapján indulnak el megkeresni a kincset, amire - ahogy az már lenni szokott - másoknak is fáj a foga.

A Naughty Dog sikeres transzplatációt hajtott végre a klasszikus kalandfilmek hangulatának átemelésénél. Nathan Drake, vagyis Nate egyenesági leszármazottja, modern kori inkarnációja Indiana Jonesnak és Allan Quatermain-nek, a játékot pedig ugyanaz az atmoszféra lengi körül ami a kincskeresős mozikat. Ennek megvalósításához nem lenne elég az alapösszetevők lemásolása, vagyis a távoli trópus vagy egyéb egzotikus környezet, a letűnt kultúrák után maradt kincsek és csapdák, vélt vagy valós természetfeletti jelenségek, váratlan fordulatok, életveszélyes jelenetek, na meg a jobbnál-jobb poénok. Szükség van arra is, hogy a játékos úgy érezze, ő a főhős, részt vesz a kalandban. A Naughty Dog úgy találta ki, tálalja a játékot, akár a jó rendező, a mozivászon és a mozigép a filmet: megszakítás nélkül, folyamatosan, kizökkenésre esélyt nem adóan.

Először is azáltal, hogy az átvezető filmek a játék motorjával készültek, így az események folyamata megszakítatlan. Míg a tényleges grafikájánál sokkal szebb cg-videókat tartalmazó játékok esetén egy-egy átvezető film megszerzendő jutalomnak vagy pihenőhelynek tűnhet, addig a Drake’s Fortune-ban minden egyformán szép, minden szépen egybe van csiszolva. A töltőképernyő szinte 100%-os kitiltása pedig szilárd aranyfoglalatot biztosít a játék folytonosságának. Akárcsak egy filmnél, nincs megállás, töltőcsíkos vagy hosszan fekete képernyő. Ha egy átvezető közben a szereplők belépnek egy házba vagy barlanga, a következő pillanatban már onnan folytathatja a játékos a kalandot, saját maga. Ha pedig Nate-et lelövik vagy lezuhan egy szakadékba, akkor pár pillanattal korábbról - virtuális checkpoint-tól újrakezdve - szintén azonnal folytatható a játék, nem kell mindent újra végigszenvedni. Nincs energiacsík és gyógyító elsősegélycsomag: Gears of War módra, Nate sérüléseinél fakulni kezd a képernyő, egyre erősebb szívdobogás hallható, de ha sikerül sebesülés nélkül kihúzni egy kis ideig, akkor minden visszaáll színesbe, alapállapotra.

Nagyon nincs vége, katt az oldalválasztóra a folytatásért!

Grafikáját tekintve felsőkategóriás a játék. Bár az élettel telire sikerült dzsungel a rengeteg vízzel és vízeséssel, a középkori kastély és monostor, az ősi romok és barlangok változatos és szó szerint gyönyörű képébe helyenként belerondít egy kis vsync és textúra kirakási késés, ez utóbbiak olyan kis mértékben vannak jelen, hogy alig tűnnek fel, a játékmenet sodrásában pedig nem is lehet rájuk figyelni. A karakterek animációja életszerű és - kifejezetten főszereplő esetében - rengeteg mozgásfajtát tartalmaz. A részletességről árulkodik Nate pólójának mozdulatokhoz igazított gyűrődése, a trópus buja növényzete, a mozgó lombkoronákon átszűrődő fény- és árnyék játéka. Van benne némi csalás, de a végeredmény szempontjából mindez lényegtelen: a játék több mint szép. A zenét és hangokat szintén szépen rendberakta a Naughty Dog. Rengeteg a beszéd, Nate szinte minden pillanatot kommentál, legyen szó a füle mellett elsüvítő golyókról vagy egy hatalmas szakadék megpillantásáról. Aláfestő hangokat tekintve szintén hűek maradtak a mozihoz: kalandfilmek zenéje, rengeteg, energiát pulzáló dobbal.

A játékmenet három támpilléren áll. Az első az ugrálós/mászós/kapcsolgatós rész, sok leomló platformmal és liánnal, kevesebb gondolkodást, több ügyességet igényelve. A második a harc, ami egyszerre fegyveres, ököl és hátulról fojtogatós. Nate két lőfegyvert cipelhet egyidejűleg, egy kicsit és egy nagyot, illetve lehet még nála néhány kézigránát, aminek dobási t ávolsága a sixaxis-szal állítható. Elsősorban fedezékből kikukucskálva vagy vakon leadott lövésekkel lehet túlélni a csatákat, de sietni kell, mert az ellenfelek okosan, több oldalról kezdik el becserkészni a sokáig egy helyben bújkálókat. A fegyverraktárat is sikerült rendesen kitakaritani, itt van minden, az egyszerű pisztolytól a mesterlövészpuskán, robotzsarus Desert Eagle-ön át a gránátvetőig. A harmadik elem a menekülős/járműves, pánik-pillanatokból álló jelenetek. Ezekből van a legkevesebb, de talán ezek a legélvezetesebbek.

A játék hossza és az irányítás minősége között ellentétes arányosságot lehet felfedezni. Sokan rövidnek tekintik az elsőre 9-10 órás végigjátszási időt, pedig benne van minden tartalom, ami a hasonló játékokban, leszámítva azt a pozitív tényt, hogy az Uncharted-ban nem kell kulcsokkal rohangálni A-pontból B-be, aztán megint A-ba, illetve nem kell fél órán át bámulni egy sziklapárkányt ahhoz, hogy rájöjjön az ember, hogyan juthat el oda. Gördülékeny, az egy helyben szerencsétlenkedést megelőzni kívánó a rendszer, egy ki- és bekapcsolható funkcióval pedig még segítséget is ad az esetleg elakadóknak, a helyes irány megmutatásával. Ettől függetlenül - jóból sohasem elég alapon -, lehetne még egy kicsit hosszabb, de semmiképp sem lehet túl rövidnek nevezni.

A plusz nehézségi fokozatok, a fellelhető kincsek (galériában forgatva bámulhatók, az egyszeri végigjátszásnál megtaláltak megmaradnak és legközelebb már csak a kimaradtakat kell megkeresni) és az X360 játékokéhoz hasonló, beépített achievement-rendszer mind érdemessé teszi arra, hogy újra és újra végigjátszható legyen, így tolva ki a tényleges szavatosságot.

A MEGLEPETÉS

Utolsó harmadában a játék szó szerint kifordul önmagából. Történetileg olyan fordulatot vesz, ami miatt a játékmenet is teljesen megváltozik, így az addigi fedezékből lövöldözős, felfedezős irányítást el kell felejteni, mert valami egészen más kezdődik, valami olyan, mintha Freddy Krueger megjelenne egy Tokio Hotel koncerten. Hogy pontosan mi, az legyen meglepetés azok számára, akik még nem játszottak vele.

Összegezve: egy évvel a gép megjelenése után a PlayStation 3 megkapta végre azt a játékot, ami nem egyszerűen játékkínálatának eddigitalán legjobb darabja, de az idei év egyik legnagyobb meglepetése is. Megszerzendő kincs minden kalandkedvelő, felfedező beállítottságú játékos számára.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

6 órája
1

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

17 órája
1

Heti megjelenések

19 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

1 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

3 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

3 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

6 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

7 napja
13

Heti megjelenések

8 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

8 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

9 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

2024.04.20.
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==