Mi történik akkor, ha a Ready at Dawn jómunkásai és az SCE Santa Monica Studio veteránjai összefognak? Hát minimum egy remek exkluzívot vár tőlük az ember, a The Order: 1886 pedig minden tekintetben kielégítheti az előzetes elvárásainkat, legalábbis a bemutatókat és a képeket tekintve. Kölnben volt lehetőségünk tenni egy vaskos próbakört a játékkal, ami, mondhatjuk úgy, nem győzött meg minket teljes mértékben.
Adott egy iszonyat hangulatos, videojátékoktól eddig talán szokatlan alapfelállás, ahol egy alternatív London ködös-füstös utcácskáin kell Steampunk-ihletésű hősökkel és fegyverekkel utat vágni magunknak. Tudjátok, mintha a klasszikus Sherlock nyomozós jelenetben felbukkanna néhány marcona vitéz, betáraznának a misztikus muskétáikba, és szisztematikusan elkezdenék irtani a városka ablakaiból, csatornáiból felbukkanó ellenséges népeket, és (nem árulunk el nagy titkot) mutánsokat. A ködös levegőt elegánsan hasítják a repkedő a repeszek, kerepelnek a furcsa fegyverek, és minden pukkanást száz izzó részecske díszít. Mintha csak egy baljós pusztításünnepet figyelnénk, melyet furcsa kosztümös figurák, és szokatlan díszletek koronáznának meg.
A 2010 óta készülő játéknak pontosan ez a legfőbb „selling pointja”, azaz emiatt kattansz rá már idejekorán, emiatt akarsz lobogó pénzköteggel a kasszához rohanni. És ez nem is csoda: az utóbbi években (és talán úgy általában) nem nagyon találkoztál még ilyen hangulatos körítéssel, és ilyen különleges képi világgal.
Az illúzió azonban kicsit csorbul, amikor az ember kezébe veszi az irányítót. A The Order ugyanis a kipróbálható demó alapján nem lesz sokkal több egy egyszerű fedezékkeresős lövöldénél, aminek a műfaját ugye az előző generáció sokszorosan lefejte, kisajtolta, unalomig ismételte.
Hőseink együttműködve vágnak rendet a londoni koszban, miközben fedezékről fedezékre lapulnak, és hatékonyan tizedelik a jól megírt szkriptekben özönlő ellenfeleket. A fedezékkeresésnek két mélysége van (kvázi távolabbi „soft” cover, és a teljes lapulás), a fegyverek mellett pedig kütyük is segítik a Rend hőseit. A pályadesign egyelőre csak szűkös és teljesen lineáris utakat villantott fel (ami persze a műfaj sajátja), két folyosó vagy átvezető között pedig fojtópontoknak álcázott arénaharcok alapozták meg a puskaporos játékot.
Ami igazán frissnek hat, az a fegyverjáték. A demóban bemutatott flinta „Thermite Rifle” névre hallgatott. Első körben egy izzó-fortyogó vas-vegyületet küldesz a tömegre, majd beleszórod a lövedéket a keletkező tűzgombócba. A robbanások és izzó repeszek pikk-pakk szétkapják a tömeget, vagy a speciális pozícióból ólálkodó ellenfeleket. Ötletességnek nincs híján a fegyver, remélhetőleg a többi puska is hasonlóan okos megoldásokkal operál majd. (A szintén behirdetett kombó puska például először leteríti az ellenfelet, majd utána karabélyként funkcionál…)
Viszont, és ez a „viszont” meglehetősen erőteljes érzéseket hagyott bennünk, minden újítás és apróság ellenére az Order nem tűnik többnek egy teljesen szokványos alapmechanikával bíró fedezékkeresős lövöldénél, ami valahol visszarántja a látvány és az atmoszféra „nextgen” mivoltából a játékot. A teljes történetnek természetesen valószínű csak egy szeletkéjét láthattuk, de a központi elemeket, az alapokat jól meg lehetett a demó során is figyelni. A látvány összképét tekintve szuperlatívuszokban lehet csak beszélni, ahol a karakterek és a filmes effektek ritkán látott minőségben vannak prezentálva (az elsőre szokatlan 2.39:1-es képarányban). De a jótékony blur mögé tekintve itt is egyszerűbb geometriát és textúrákat láthatunk a környezet részleteit figyelve.
Ami biztos, az Order egy klasszikus fedezékkeresős TPS játék lesz, amely valószínűleg a műfaj sajátosságait és szokásos formuláit tisztességesen fogja hozni, de játékmenet tekintetében az apró ötletei ellenére sem feltétlenül fog szintet lépni a hetedik generációs átlaghoz képest. A mérleg nyelve azonban még akkor is a pozitív irányba képes billenni, ha ez így marad - az atmoszféra és a látvány ugyanis garantáltan végigkíséri majd a játékost a teljes kampányon. Irány London, jövő februárban!