[Teszt] Saints Row IV

Saints Row IV

WarhawkLusztig Zsolt2013.08.14. 15:01

A Saints Row negyedik részének első perceiben a Mesélő egy rövid időutazásra invitál, elmondja, hogyan váltak a Harmadik utca Szentjei A Főnök befolyása alatt szimpla utcai bandából nemzetközi sztárokká. Ha kicsit a történet mögé nézünk, akkor érdekes párhuzamot fedezhetünk fel: ahogy a Szentek átpozícionálták működésüket az utcákról a médiába, úgy pozícionálta át a Volition is a játékot, így a harmadik résszel a Grand Theft Auto aranyos kistestvéréből annak különleges, mégis imádnivaló fingós-böfögős unokatestvére lett, a sandbox stílus Csillagközi Inváziója. A váltás pedig láthatóan bejött, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a negyedik rész se sajnálja az over the top jeleneteket és a rekeszizom szaggató poénokat.

Ezzel pedig már az első percekben szembesülni fogunk, a bemelegítő küldetésben egy, az Egyesült Államokat fenyegető hadúrt kell levadásznunk, de ahogy az lenni szokott a küldetés gyorsan vesz egy fubar-fordulatot, észre se vesszük és már egy, a világűr, majd az USA felé száguldó atomrakétát mászunk meg, miközben a háttérben Steven Tyler énekli, hogy Nem Akar Egy Pillanatról Se Lemaradni. És higgyétek el, a játéknak ez lesz a legkevésbé beteg pillanata. Már maga a felütés is olyan, ami bárhol máshol szánalmasnak tűnne, de itt még csak meg se lepődünk rajta: a Főnök lett az Egyesült Államok elnöke (vagy elnök asszonya - a Volition újra a játékosra bízza, hogy férfi, nő vagy valami köztes állapot legyen) és már éppen kezdenek jól menni a dolgok (Hé, eldönthetjük, hogy az éhezést szüntetjük meg, vagy a rák ellenszerét fedezzük fel!) mikor a Zin nevű idegen faj lényegében egy pillanat alatt elfoglalja a Földet. Itt pedig azt kell írnom, amit nem hittem volna, hogy pont egy Saints Row játéknál fogok leírni: a játék történetét azért nem folytathatom, mert masszív spoilerekbe ütköznénk. Legyen elég annyi, hogy az első órában néhány váratlan és ugyanennyi teljesen kiszámítható fordulatot követően egy űrhajóra és olyan szuperképességekre teszünk szert, melyekért még Cole MacGrath is sírva könyörögne, majd elindulunk összegyűjteni a régi bandát, hogy utána jól fenéken billentsük az idegen hódítókat.

A Saints Row negyedik részével a Volition bevallottan meg szeretné koronázni, egyszersmind befejezni az első résszel kezdett történetfolyamot, így valóban szinte mindenki felbukkan, akivel az elmúlt három részben találkoztunk. Az olyan állandó szereplők mellett, mind Shaundi és Pierce felbukkan a harmadik részből Kinzie és Matt Miller (sajnos Zimos és Oleg kimarad), de olyan régi ismerősök is újra a segítségünkre sietnek, mint az első részből megismert Ben King, a halottnak hitt szupersztár, Johnny Gat. Sőt sztárszereplőként itt lesz Keith David is, ami mellesleg egy őrületes kikacsintás, hiszen ő volt az első két részben Julius Little szinkronhangja. És a felsorolás még nem ér véget, ellenfeleink sorát olyan, szintén az előző részekből megismert nevek fogják erősíteni, mint Tanya, Warren Williams, DJ Veteran Child vagy Phillipe Loren. A sorozatot nem ismerőknek a fenti nevek minden bizonnyal nem mondanak sokat, de a hozzám hasonló rajongók most teljesen jogosan csaphatnak a levegőbe: stáb terén a legteljesebb Saints Row játékot kapjuk meg.

Persze a fenti felsorolás felvet néhány érdekes kérdést, leginkább talán azt, hogy hogyan térhetnek vissza epizódokkal ezelőtt elhunyt szereplők? Természetesen erre is megvan a válasz és természetesen ezzel is egy méretes poént lőnék le, így legyen elég annyi, hogy egy helyről fakadnak mint a szuperképességeink. És ha már a képességeknél tartunk: ők bizony a tényleges főszereplői a negyedik résznek, olyannyira, hogy az aktivitások jelentős része tipikusan rájuk lett építve. A készítők minden bizonnyal sokat játszhattak a Crackdownnal, hősünk ugyanis hatalmasakat tud ugrani és őrületes sebességgel képes futni, de ez még nem minden: jeget, tűzlabdákat lövöldözhetünk, földrengést idézhetünk elő, telekinézissel mozgathatunk tárgyakat, vagy király kis buffokkal ruházhatjuk fel társainkat. Nem a Saints Rowról beszélnénk, ha ezeket ne lehetne több szinten fejleszteni, ehhez megfelelő szintet kell elérnünk és - újra helló, Crackdown - a pályán szétszórt bigyókból kell összeszednünk megfelelő mennyiséget. Természetesen a szokásos fejlődési rendszer is megmaradt, megfelelő szint és zseton esetén gyorsan közel sérthetetlen szuperhőssé alakíthatjuk a Főnököt.

Szuperképességek ide, régi-új szereplők oda, a Saints Row negyedik része a korábbi epizódokhoz hasonlóan még mindig a hatalmas poénokról és a temérdek tennivalóról szól. Kezdjük az utóbbival: a negyedik részben néhány régi ismerős feladat (Tank Mayhem, Insurance Fraud) mellett egy rakás, új képességeinkhez vagy a környezethez kapcsolódó küldetés található, melyekben emberfeletti sebességünket, telekinézis képességünket és hasonlóakat kell használnunk. Ezek persze csak kiegészítő elfoglaltságok, a játék gerincét a történetet előremozdító fő- és a társainkhoz kapcsolódó mellékküldetések jelentik. Előbbiek újra zseniálisan sikerültek, nem csak pusztán őrültek, de jelen esetben kitűnően figuráznak ki filmeket, vagy videojátékokat. A Streets of Ragetől a Metal Gear Solidon keresztül a Mass Effect 2-ig fogunk nem csak apró utalásokra, hanem komplett, a címekből „lopott” feladatokra, pályákra bukkanni. Az ilyen kikacsintások nem mindig sülnek el jól, azonban a Volition nagyszerűen elérte, hogy sose érezzük úgy, hogy kinevetik az inspirációul szolgáló címeket, nem rosszindulatúan csinálnak viccet belőlük, egyszerűen a Saints Row világában minden kicsit bugyutább, poénosabb, mint a való (vagy másik virtuális) világban.

Sajnos a társainktól kapható loyalty, illetve a különböző extra tárgyakért és képességekért zajló küldetések már nem sikerültek ennyire jól: lényegében a fenti aktivitásokból merítenek egy méreteset, azok közül kell néhányat megadott sorrendben végrehajtanunk a küldetések befejezéséhez. El lehet velük lenni, de a poénokat ne itt keressük. Hanem lényegében mindenhol máshol. A Saints Row minden pillanatban veszélyt jelent a rekeszizmunkra, kezdve a karaktergenerálástól (ahol a három-három férfi és női hang mellett lehet külön Nolan North hangot választani), az őrült fegyverválasztékon (Dubstep gun ftw!) és a karakterek között kitűnően működő kémián keresztül a rendkívül jól eltalált rádiókig és azok zeneválasztékáig garantált, hogy a játék egésze alatt soha nem fog lehervadni a szánkról a mosoly. És ha valaki attól félt volna, hogy a DLC-ből teljes résszé avanzsált játék esetleg rövidebb lesz a korábbiaknál, annak jó hírem van: a temérdek feladattal és gyűjtögetni valóval a negyedik epizód is képes olyan húsz órát ellopni a szabadidőnkből.

És bár nagyon szeretnék rajongani a játékért, objektíven vizsgálva sajnos el kell ismerni, hogy a Saints Row IV se hibák nélkül való. Fent már írtam, hogy a mellékküldetések inkább csak keretbe foglalt aktivitások gyűjteménye, de amellett se tudok elmenni, hogy a negyedik rész, bár megőrizte az egyedi stílusát, a látványvilága technikailag azért a közelében sincs a generáció végi kínálatnak. A korábbi részek pocsék vezetési modellje se lett jobb, bár az mindenféleképp pozitív változás, hogy a szupersebességgel lényegében kiváltották az autózás szükségét - ráadásul a játék rádióit már gyalog is hallgathatjuk, így valóban szinte semmi szükségünk nem lesz a járművekre. És sajnos a multiplayer mód se lett sokkal jobb, még mindig el lehet bohóckodni koopban, van néhány tipikusan erre a módra kihegyezett aktivitás, de nem ez lesz az a játékmód, amibe tucatnyi órát bele fogunk ölni.

Ha az előző rész a sandbox játékok Csillagközi Inváziója volt, akkor a Saints Row IV-t a stílus Csupasz Pisztolyának nevezném. Egy pillanatra se veszi magát komolyan, azonban a poénok kitűnően működnek és ami különösen tetszett: úgy viccel, hogy közben nem lesz tőle közönséges vagy alpári a játék, még akkor sem, mikor egy szál semmiben kell egy idegen űrhajón hadakoznunk. Megvannak a maga hibái, mely felett azonban a sorozat rajongói könnyedén át fognak lépni és igazából ez a rész nekik szól, a rajongóknak. Nagyon jó döntés volt a Volition részéről, hogy nem egy DLC-be erőltették be ezt a történetet, a negyedik rész nagyszerű lezárása lett a Szentek történetének.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

11 órája
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

21 órája
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

21 órája
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

22 órája
34

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

1 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

1 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

1 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

1 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

2 napja
2

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

2 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

2 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

2 napja
20

Heti megjelenések

3 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. Elég lesz ez?

4 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

4 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

5 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

5 napja
25

Top Spin 2k25 - újra csavart a labda

Több, mint tíz esztendőt követően tér vissza a teniszjátékok legendája, hogy ismét köztudatba hozza a népszerű labdajátékot: terítéken a TopSpin 2k25!

6 napja
3

Capcom siker, Warner kudarc - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stray Gods: The Roleplaying Musical, Cotton Reboot! High Tension!, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Jurassic World.

6 napja
2

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

7 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==