[Teszt] Gravity Rush

Gravity Rush

liquidSomosi László2012.05.28. 19:05

Elgondolkoztál már azon, hogy ha holnap a nyakadba szakadna valami tetszőlegesen választott szuperképesség, pontosan mi lenne az? A lehetséges válaszok száma nagy, de a „olyan irányba kapcsolom át a gravitációt, amilyenbe csak akarom” egészen biztosan nem lenne benne az első tízben. A Gravity Rush szuperhősnőjének, Kat-nek nem adatott meg a szabad választás lehetősége, szimplán (és a szó legszorosabb értelmében) belezuhant egy furcsa város kellős közepébe, találkozott egy furcsa macskával, aztán rengeteg furcsa dolog történt vele. A fentiek alapján megállapítható: a PlayStation Vitás Gravity Rush furcsa játék.

No, annyira rettenetesen azért nem furcsa, inkább csak első blikkre, a sok szokatlan dolgon viszonylag hamar túlteszed magad. A sztori remekül ágyaz meg a kezdeti értetlenségnek, a játékos (te) a hősnővel teljes összhangban nem tudja, hogy hol van, miért került ide, miért tud repkedni a magasban, és úgy általában - valójában ki is ő? A válaszok nem rögtön érkeznek, de érkeznek: a Gravity Rush a kezdeti kuszaságból szerethető, izgalmas, humorban sem szűkölködő történetet kerekít. A sztori meglepően jó, a történetmesélés módja pedig még jobb, a fontosabb történéseket felvázoló képregény-betétek a Vita döntögetésével dögös térbeliséget kapnak, az effekt olyan, mintha egy táblára rögzített képsorozat felett suhannál. Ha valaki elkezd kiadni Vitára „rendes” képregényeket ilyen formában (játék nélkül) már most beszámolhat a potenciális vásárlók közé.

A Gravity Rush nyitott világba helyezett akció-platformer, a nyitott világ neve Hekseville, egy furcsa, darabokra szabdalt, az égben lebegő város. A város dizánja (teljesen szubjektív meglátás következik) telitalálat, két nagy kedvencemet elegyíti sikeresen, Jules Verne találkozik a Blade Runnerrel - a fene se gondolta volna, hogy a kettő együtt működhet, de működik. A nyitottság nem teljes, a Gravity Rush egy szuszra egy-egy nagyobb városrészt kezel, nem az egész várost. De ennyi is elég Kat képességeinek maradéktalan kiaknázásához: a vertikális felépítésű városrészek kitűnő lehetőséget biztosítanak a gravitáció vad kapcsolgatásához.

A kapcsolgatás leírva egyszerűnek tűnik: gravitáció kikapcs, elkezdesz lebegni, megcélzol egy falat vagy egy épületet, gravitáció bekapcs a kívánt irányba, és már repülsz (zuhansz) is a célod felé. A trükk: a gravitáció-kapcsolgatás véges képesség, adott időt tölthetsz így a levegőben, ha az idő lejár, minden visszaáll normális kerékvágásba, és irány az eredeti irány, vagyis az aszfalt, vagy a végtelen mélység. Érdemes a játék első fél óráját a feladatok mellőzésével tölteni, és inkább repkedni egy jót, a gravitáció manipulálása kezdetben trükkös feladatnak tűnik majd - aztán ráérzel, és a kamera állandó forgatásából származó orientációs problémákat leszámítva Kat nagyjából ott és akkor landol majd, ahol és amikor akarod. Mivel Hekseville nem biztonságos hely (a várost szaggató gravitációs viharok bizarr szörnyeket köpnek ki magukból) harcolni is fogsz, jó sokat. A harc a Gravity Rush kevésbé sikerült eleme. Gyengének nem nevezném, mert kezelhető, és elég hatékony tudsz lenni benne. A probléma: nem elég precíz. A harcokban általában pontokra célzott támadásokat használsz, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lebegve becélzol valakit, és a levegőből lecsapsz rá a választott támadással. Mivel a célzás kap némi automata támogatást, a kisebb, egy sebezhető ponttal rendelkező ellenfeleket elég hatékonyan szét lehet csapni így, a játék későbbi szakaszában érkező nagyobb dögökkel (több, gyakran rejtett sebezhető pont) viszont meggyűlik a bajunk, mert a lebegő, egyik ellenfélről a másikra ugró Katet gyakran problémás pontosan ráfordítani (analóg + gyroscope módszerrel) az új célra, a műveletet egymás után gyorsan és pontosan elismételni pedig még problémásabb.

Ahogy a nyitott világba helyezett játékoknál megszokhattuk, a sztorit előrelendítő fő-küldetéseken kívül melléktevékenységeket is kapunk, ezek a Gravity Rushnál a különböző, általában időre menő versenyeket és küzdelmeket jelentik. Túlságosan sok nincs belőlük, viszont érdemes csinálgatni őket, mert a cserébe kapott (a városban elszórva is megtalálható) drágakövek gyűjtögetése jelenti a képességeink fejlesztéséhez szükséges valutát. Igen, képességeket lehet (sőt: a siker érdekében kell) fejleszteni, a rendszert bevallottan a Crackdown inspirálta, és alapjaiban ahhoz is hasonlít leginkább. A Gravity Rush az erősen ajánlott melléktevékenységek okán nem rövid játék, egy átlagos végigjátszás 10+ órát vesz igénybe (és akkor nem csináltál meg mindent).

A Gravity Rush nem hibátlan játék, a harcrendszer problémáin kívül a hosszú töltési időket is fel lehet hozni, ha a kevésbé tetszetős oldaláról beszélünk. Az összkép viszont határozottan jó, helyenként varázslatos: a GR-nak hangulata van, jó leülni mellé, repül vele az idő, Kat szerethető főhős, a humor a helyén van, az irányítás némi gyakorlás után belemászik a kezedbe, és iszonyatosan jó érzés keresztülzuhanni egy lebegő steampunk városon. A Gravity Rush június közepén jelenik meg Európában, és jó helye lesz Vita tulajdonosok lassan bővülő játék-könyvtárában.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

37 perce

Heti megjelenések

2 órája
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

11 órája
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

5 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==